Kernwapens in Nederland

Gestart door Nikehercules, 18/01/2011 | 17:40 uur

Sparkplug

Linkse oppositie wil kernwapens het land uit, maar vangt bot

NOS Nieuws • Politiek • Gisteren, 11:54

De linkse oppositie wil dat Nederland samen met andere Europese landen de Amerikaanse kernwapens die hier liggen opgeslagen terugstuurt naar de Verenigde Staten. Tegelijkertijd zou de regering Rusland moeten vragen zich ook te ontwapenen. Maar minister Bijleveld van Defensie voelt weinig voor het voorstel: ze wil dit alleen in NAVO-verband doen.

SP-Kamerlid Karabulut kondigde donderdag haar motie aan. "Wij vragen de minister met andere Europese landen met Amerikaanse kernwapens het gesprek aan te gaan om deze terug te sturen naar de VS", zei ze doelend op de twintig Amerikaanse kernbommen die op vliegbasis Volkel liggen opgeslagen.

Omdat deze binnenkort gemoderniseerd moeten worden en dus getransporteerd worden uit Nederland, willen SP, GroenLinks en PvdA dit moment aangrijpen om ze terug te sturen naar de VS. "De inzet is dat we het verwijderen van de wapens uit Europa aangrijpen om met Russen te praten over hun kernontwapening", zegt Bram van Ojik van GroenLinks.

Kernwapenvrije wereld

VVD-Kamerlid Koopmans wil het plan niet steunen. "Als wij gaan ontwapenen en met Rusland alleen gaan praten is dat te eenzijdig. Dit voorstel maakt ons alleen maar zwakker, dat is slecht. Daarom steunen wij dit niet."

Ook minister Bijleveld wil het plan voorlopig dus niet steunen. "We moeten ontwapening binnen de NAVO aanpakken", vindt Bijleveld. Ze wijst erop dat Rusland nog 2000 strategische kernwapens heeft, die buiten de nucleaire onderhandelingen zijn gehouden.

Karabulut vindt dat de minister zich verschuilt achter het bondgenootschap. "U maakt zich er te makkelijk van af. Dit gaat over onze veiligheid." Het kabinet sprak in het regeerakkoord af zich actief te willen inzetten voor een kernwapenvrije wereld, maar daar blijkt in de praktijk nog weinig van, vindt de linkse oppositie. Karabulut hoopt op bredere steun en dient de motie daarom, mogelijk in aangepaste vorm, na het debat over twee weken nog eens in.

https://nos.nl/artikel/2313361-linkse-oppositie-wil-kernwapens-het-land-uit-maar-vangt-bot.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Umbert op 22/07/2019 | 22:41 uur
Moeten volgens mij nog op meer plaatsen van die dingen liggen of hebben gelegen omdat ook de marine nucleaire dieptebommen kon gebruiken, meen ik ooit eens te hebben gelezen.
En ook in het Noord Duitse Sogel lag wat voor ons.

Tot halverwege jaren '80 had defensie in zijn totaliteit zes ehdn met kernwapentaken:

KL:
111 Peloton speciale opdrachten (genie), Seedorf en Wezep.
19 Afdva (M110), 't Harde.
129 Afdva (Lance), Havelte.

Klu:
Nike Hercules, 1 en 2 GGW Duitsland.
F16 Volkel.

KM:
P3C Orion Valkenburg.

De BGM109 GLCM is er op de valreep niet gekomen (Woensdrecht) vanwege de INF Treaty.

Parera

#208
Citaat van: Umbert op 22/07/2019 | 22:41 uur
Moeten volgens mij nog op meer plaatsen van die dingen liggen of hebben gelegen omdat ook de marine nucleaire dieptebommen kon gebruiken, meen ik ooit eens te hebben gelezen.
En ook in het Noord Duitse Sogel lag wat voor ons.

Ja ging op voor de P-2 Neptune en later P-3 Orion's.  ;) Ik weet alleen niet of we die wapens ook op NL bodem hebben gehad of dat die alleen geleverd moesten worden ingeval van oorlog.
Wat ik zo snel kan vinden lagen die in het VK op RAF St. Mawgan in Cornwall voor ons.

Ook onze KL had kernkoppen voor verschillende wapen systemen zoals artilerie granaten, Honest John en Lance raketten.

Umbert

Citaat van: A.J. op 16/07/2019 | 17:44 uur
Nou het is me toch wat... Vroeger lagen er ook nog een zooi in Darp en Doornspijk...

Moeten volgens mij nog op meer plaatsen van die dingen liggen of hebben gelegen omdat ook de marine nucleaire dieptebommen kon gebruiken, meen ik ooit eens te hebben gelezen.
En ook in het Noord Duitse Sogel lag wat voor ons. 

Poleme

#206
Citaat van: StrataNL op 22/07/2014 | 00:49 uur
Weinig met populisme te maken, meer met realisme (helaas).

Dat er nukes gaan vallen betwijfel ik niet, ik hoop dat ik of mijn kinderen het niet mee hoeven te maken. Ook dat we ze binnen de NAVO moeten houden. Daar geef ik je 100% gelijk in. Waar ik op doel is dat ik de noodzaak om die paar B61's in NL te hebben liggen niet snap. Zie jij een NL F16/F35/whatever een vuile bom afwerpen? Ik niet. Dat laten we maar al te graag over aan de VS, Israël of evt. het VK. Kun jij me van de noodzaak overtuigen om andermans wapens in Nederland te hebben liggen? Wat is het probleem dat het niet op een USAF base kan?
Under my Umbrella.  An Inconvenient Truth.

Bij oprichting van de NAVO besloten de VS de Europese NAVO landen onder hun nuke-leaire paraplu te beschermen tegen de dreiging van een kernoorlog met de Sovjet-Unie.
Toch betwijfelde de toenmalige West-Duitse bondskanselier Konrad Adenauer of de Amerikanen bereid waren zelfvernietiging te riskeren om een Sovjet-invasie van West-Duitsland te stoppen.
Hij vond in 1956 dat West-Duitsland zo snel mogelijk zelf kernwapens moest produceren.  Zijn minister van Defensie Franz Josef Strauss was jaloers op de Britten, die al in 1952 een kernwapen verwierven en hij hoopte samen met Frankrijk en Italie een kernwapen project op te zetten.
Er kwam niets van terecht.  President Charles de Gaulle koos voor een exclusief Frans atoom zwaard. 

Dus kwam er een "nuclear sharing" arrangement tussen de VS en Belgie, Nederland, voormalig West-Duitsland, Italie (en Turkije)
De Amerikanen stationeerden de A-bommen in deze landen, waarbij Amerikaanse "special ammunition units" deze wapens beheerden.  Bovengenoemde landen leverden de (vlieg)bases en overbrengingsmiddelen.  Genoemde Europese landen kregen daarmee ook invloed op inzet van kernwapens.
De Duitsers en de andere Europese landen hoopten met deze nuclear sharing overeenkomst een robuustere Amerikaanse atoom-paralu te hebben verkregen.

Martin Schulz, in 2017 de leider van de SPD, zei in dat zelfde jaar dat Washington alle kernwapens van Duitse bodem moest halen.  Want veel Duitsers, onder wie nogal wat politici, hebben echter hun bekomst van kernwapens, sinds de kruisraketten discussie begin jaren 80.
Zelfs een nuke-leaire Europese samenwerking, waarbij Frankrijk de kernwapens levert en het stationering land de overbrenging middelen verzorgt is voor hen ondenkbaar.
Deze denktrant kan bovendien zo andere bovengenoemde NAVO landen met Amerikaanse nukes binnen hun grenzen, inspireren om hetzelfde te doen.
Waardoor de NAVO nog verder aanzienlijk verzwakt.  Vladimir Putin is uiteraard dol op types als Marin Schulz.

De huidige dreigingen zijn groter, complexer en voorspelbaarder dan tijdens de Koude Oorlog.  Iran heeft inmiddels overbrengingsmiddelen, die West-Europa kunnen bereiken.  En als ze de verrijking van uranium nu doorzetten, kunnen ze over ongeveer een jaar beschikken over een A-bom.  De huidige defensie begrotingen van de meeste Europese NAVO landen zijn echter relatief veel lager dan tijdens die Koude Oorlog.  Deze 3 factoren maken dat kernwapens en hun overbrengingsmiddelen nu veel relevanter zijn dan tijdens die Koude Oorlog.  ;)

In Moskou beseffen ze zich dat donders goed. Alleen in West-Europa denken velen nog steeds dat de duizend jarige vrede is uitgebroken.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 16/07/2019 | 21:34 uur
Hoe een F-104G van 312 Squadron met een op de B43 lijkende dummy eruit zag in 1967.

https://www.forgottenairfields.com/airfield-de-peel-477.html

Citaat
Although now under Army command, the air base still has a reserve status and still has a fully maintained runway.

Echt niet...

Sparkplug

Hoe een F-104G van 312 Squadron met een op de B43 lijkende dummy eruit zag in 1967.

https://www.forgottenairfields.com/airfield-de-peel-477.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 16/07/2019 | 21:18 uur
Ik ook niet alleen het is wel raar dat het gewoon wordt toegegeven....beter is het als iedereen in het ongewisse
blijft over het wel of niet aanwezig zijn van kernwapens of welke basis in Europa dan ook.

Het trekt alleen maar terroristen aan of in een oorlog vijandelijke special forces ....of sla ik nu door ?

Het werd niet toegegeven maar het was een bevestiging die eigenlijk niet in het document had moeten/mogen staan. Maar dit is verder gewoon een publiek geheim, ik ga er ook vanuit dat er nog wel meer dingen zijn die ''wij burgers'' niet weten als het om dit soort onderwerpen gaat.

Oorlogsvis

Ik ook niet alleen het is wel raar dat het gewoon wordt toegegeven....beter is het als iedereen in het ongewisse
blijft over het wel of niet aanwezig zijn van kernwapens of welke basis in Europa dan ook.

Het trekt alleen maar terroristen aan of in een oorlog vijandelijke special forces ....of sla ik nu door ?

A.J.

Nou het is me toch wat... Vroeger lagen er ook nog een zooi in Darp en Doornspijk...

StrataNL

Citaat van: Oorlogsvis op 16/07/2019 | 16:38 uur
prima toch !
Ik snap ook niet waarom mensen zich hier zo druk om maken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Oorlogsvis


Sparkplug

NAVO-rapport bevestigt aanwezigheid Amerikaanse kernwapens op Volkel

16 juli 2019 13:41 Laatste update: een uur geleden

De NAVO heeft in een officieel document bevestigd dat er kernwapens liggen op de luchtmachtbasis Volkel in Noord-Brabant. Over de aanwezigheid van de kernbommen werd al sinds de Koude Oorlog geheimzinnig gedaan.

Het gaat om een rapport dat is opgesteld door de rapporteur van het Defense and Security Committee (DSC) van het NAVO-parlement en begin juni tijdens een plenaire sessie werd besproken in Bratislava.

De Belgische krant De Morgen kreeg het document in handen via Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt, die de tekst op zijn beurt onder ogen kreeg in de Slowaakse hoofdstad.

In het document was te lezen dat de Verenigde Staten ongeveer 150 nucleaire wapens, met name B61-kernbommen, hebben opgeslagen op vijf Europese luchtmachtbasissen: Kleine Brogel in België, Büchel in Duitsland, Aviano en Chedi-Torre in Italië, Incirlik in Turkije en dus Volkel.
Bewuste zin is uit het document geschrapt

Inmiddels is de zin waarin de luchtmachtbasissen benoemd worden uit de tekst geschrapt en vervangen door "(...) Europese bondgenoten met geschikte vliegtuigen zijn België, Duitsland, Italië, Nederland en Turkije".

De Amerikanen willen de wapens gaan vervangen door een nieuwe generatie kernbommen die geschikt zijn voor de F-35's, onderdeel van het Joint Strike Fighter-programma (JSF). De eerste stappen voor die vervanging zijn inmiddels gezet, is in het document te lezen.

In 2014 vroeg een Kamermeerderheid het Amerikaanse Congres om van de modernisering van het kernwapenarsenaal in Europa af te zien.
Kabinet heeft kernwapenopslag nooit toegegeven

Het vermoeden was al langer dat tussen de tien en twintig nucleaire bommen van het type B61 in Volkel lagen. Volgens afspraken met de NAVO heeft het kabinet officieel nooit toegegeven dat er kernwapens op vliegbasis Volkel liggen.

Ex-premier Ruud Lubbers bevestigde in 2013 wel dat er in ondergrondse kluizen op de vliegbasis 22 Amerikaanse atoombommen opgeslagen lagen. "Ik heb nooit gedacht dat die malle dingen daar nog steeds zouden zijn, anno 2013", zei Lubbers destijds in een documentaire van National Geographic.

De opslag van nucleaire wapens op Volkel werd in november 2010 ook al eens door WikiLeaks gesuggereerd. Toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal (VVD) wilde destijds geen tekst en uitleg geven in de Kamer.

https://www.nu.nl/buitenland/5966013/navo-rapport-bevestigt-aanwezigheid-amerikaanse-kernwapens-op-volkel.html#coral_talk_wrapper
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

#197
Citaat van: Poleme op 21/07/2014 | 23:19 uur
We zouden zo maar eens in een situatie terecht kunnen komen, dat we gedwongen zijn om pro-actief een tegenstander een nuke-leaire knock-out stoot te geven, puur om erger te voorkomen.

Ik zie het nog steeds als (overbodige) overblijfsel van de Koude Oorlog. Puur en alleen ter afschrikking. Ook de hoofdreden waarom Iran en Noord Korea over deze bommen wil beschikken. Iedereen, vriend en/of vijand is er wel van doordrongen dat de inzet van een dergelijk wapen een neerwaartse spiraal in gang zal zetten die niet te stoppen is. Pro-actief inzetten is een ding....kan je daarmee een tegenactie voorkomen ? Ik zou de gok niet wagen.

Wat mij betreft.....weg die handel van Nederlands grondgebied. Zoals al gesteld zin er voldoende VS bases in Europa waar die dingen in de kast gezet kunnen worden.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 21/07/2014 | 23:19 uur
Populisme ten top !

Helaas, in de niet stabiele toestand in de wereld van vandaag, morgen en overmorgen worden de gemoderniseerde B61's in toenemende mate relevant.
Was de B61 'van je vader' nog een vergeldingswapen.  De nieuwste B61 bom heeft een nauwkeurigheid die groter is dan de krater die hij achterlaat.
Het is een gebruikswapen geworden  :(    
Ja helaas, je kan niet meer de vraag stellen: of er ooit (een) nuke-leaire wapen(s) (tegen ons) gebruikt gaat worden.
We zijn al enige tijd zover, dat je je moet afvragen WANNEER er een A-bom ingezet gaat worden.
We zouden zo maar eens in een situatie terecht kunnen komen, dat we gedwongen zijn om pro-actief een tegenstander een nuke-leaire knock-out stoot te geven, puur om erger te voorkomen.

Weinig met populisme te maken, meer met realisme (helaas).

Dat er nukes gaan vallen betwijfel ik niet, ik hoop dat ik of mijn kinderen het niet mee hoeven te maken. Ook dat we ze binnen de NAVO moeten houden. Daar geef ik je 100% gelijk in. Waar ik op doel is dat ik de noodzaak om die paar B61's in NL te hebben liggen niet snap. Zie jij een NL F16/F35/whatever een vuile bom afwerpen? Ik niet. Dat laten we maar al te graag over aan de VS, Israël of evt. het VK. Kun jij me van de noodzaak overtuigen om andermans wapens in Nederland te hebben liggen? Wat is het probleem dat het niet op een USAF base kan?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation