Opvolger C-130 Hercules

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 08/02/2019 | 22:42 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 09/02/2019 | 11:42 uur
Je zou denken dat we nog wel wat belangrijkere prioriteiten hebben minimaal de komende 10 jaar...

Goede logistiek is de basis van elk succesvol optreden. Helaas is de krijgsmacht op alle fronten zwaar verwaarloosd, de uitwassen worden met de dag pijnlijk meer zichtbaar.

Mourning

Je zou denken dat we nog wel wat belangrijkere prioriteiten hebben minimaal de komende 10 jaar...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

#5
In Nieuw Zeeland zijn ze ook deze zelfde vraag aan het stellen

https://www.newshub.co.nz/home/politics/2016/07/opinion-what-will-replace-the-herc.html

Ik moet zeggen dat het misschien een vreemde eend in de bijt is maar vind de Kawasaki C2 best interessant.
Maar de beste kaarten hebben denk ik in de vervanging van de Nederlandse C130 ;
- (K) C-130J geupdate versie met winglets en andere propbladen.
- KC-390

A400M .... daar wordt ik nog niet wild van...


Parera

#4
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2019 | 23:47 uur
Ben ook benieuwd naar wat de KLu in gedachten heeft m.b.t. een nieuwe vervangingstermijn en of ze kijken naar nieuw, occasion of beide?

Het standaard riedeltje aan opties ligt inderdaad voor de hand met een minimum van 4 of 6 kisten (maatje C130/A400M).

De KLU is natuurlijk erg op haar Amerikaanse toestellen gesteld dat is algemeen bekend en van de A400M moeten ze niet veel hebben blijkt uit eerdere forum posts.
Toch verwacht ik dat het een sterke kanshebber is omdat we daarmee goed kunnen samenwerken met onze EU partners.

De Franse keuze voor de C-130J is grotendeels toe te schrijven op de SOF taken die ze er mee gaan uitvoeren en het bewezen refueling systeem dat er in zit (voor de SOF heli's).
En de vertragingen bij de Airbus spelen ook een grote rol natuurlijk, maar als we kijken naar 2025 - 2030 is dit waarschijnlijk wel opgelost en is de A400M een robuuste kist.

Tijdens de noodhulp na orkaan Irma heeft de KLU ook veel gehad aan de Duitse A400's die hulpgoederen brachten naar de West, ik vermoed dat ze op dat moment wel jaloers waren op de kisten.
Groot voordeel voor ons kan zijn dat er een complete CH-47 in past (transport mode).

Misschien zijn 4 A400M's + 2 a 4 kleinere toestellen (C-27 of C-295's) wel een optie voor de KLU waarbij de kleinere ook direct ingezet kunnen worden voor de SOF aviation unit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/02/2019 | 23:32 uur

Ik ben benieuwd naar welke opties de KLU gaat bekijken...


Ben ook benieuwd naar wat de KLu in gedachten heeft m.b.t. een nieuwe vervangingstermijn en of ze kijken naar nieuw, occasion of beide?

Het standaard riedeltje aan opties ligt inderdaad voor de hand met een minimum van 4 of 6 kisten (maatje C130/A400M).


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2019 | 22:42 uur
"Naast de F-35 kan de luchtmacht de komende jaren ook beschikken over onder meer nieuwe MRTT's Tank- en Transportvliegtuigen (opvolger KDC-10), de MQ-9 Reaper en geüpgraded helikopters. Ook wordt de verkeersleiding omgevormd. Verder bezien we of de C-130 vanwege de hoge leeftijd eerder kan worden vervangen".

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2019/03/02_komstf35_03

;D

Ik ben benieuwd naar welke opties de KLU gaat bekijken, we hebben het vaker besproken op dit forum en daar komt standaard het lijstje C-130J Super Hercules,  A-400M of  KC-390 uit.
En de Amerikaanse opvolger die is er nog lang niet, dus ik ben bang dat we weinig keuze hebben voor de vervanging. Er zijn nog enkele ''buitenbeentjes'' mogelijk ; Kawasaki C-2, C-27J Spartan of de C-295.

De C-27J heeft slechts 40% van de capaciteit van de C-130's dus dat vraagt om een grotere vloot, net als bij de C-295 en ik zie het niet gebeuren. Ik blijf erbij dat de A-400M geen verkeerde keuze gaat zijn voor de KLU, wel op voorwaarden dat het besteld word nu het grotendeels operationeel is en de grootste problemen verholpen zijn.


In mijn ogen zijn alleen de opties nieuwe C-130's of A-400M's echt mogelijk, beide opties bieden samenwerkingskansen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

"Naast de F-35 kan de luchtmacht de komende jaren ook beschikken over onder meer nieuwe MRTT's Tank- en Transportvliegtuigen (opvolger KDC-10), de MQ-9 Reaper en geüpgraded helikopters. Ook wordt de verkeersleiding omgevormd. Verder bezien we of de C-130 vanwege de hoge leeftijd eerder kan worden vervangen".

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2019/03/02_komstf35_03