Recente berichten

#1
eerste BOXER IFV voor Duitsland ! ... oooo jemig  :omg: wat is die Boxer hoog, met een mens er gelijk naast   

Erster Schwerer Waffenträger Infanterie an die Bundeswehr übergeben
https://esut.de/2024/05/meldungen/49404/erster-schwerer-waffentraeger-infanterie-an-die-bundeswehr-uebergeben/





#3
KM / Re: NH-90 Helikopters
Last post by Parera - Vandaag om 16:01
Een interessante ontwikkeling deze lichtgewicht MAD sensor, volgens het bedrijf CAE ook geschikt voor in de vleugels van de MQ-9. Maar ik zie ook mogelijkheden voor kleinere UAV's op de ASWF's of misschien wel de USV's.


https://www.cae.com/defense-security/what-we-do/mission-operations-support/magnetic-anomaly-detection-extended-role-mad-xr/
#4
KM / Re: NH-90 Helikopters
Last post by Parera - Vandaag om 15:53
French Navy NH90 Caïman Upgraded With MAD-XR Sensor



The French Navy (Marine nationale) air test and evaluation squadron has undertaken integration and initial trials of CAE's MAD-XR [magnetic anomaly detection - extended role] sensor on an NH90 Caïman anti-submarine warfare (ASW) helicopter.

A magnetic anomaly detector is a highly sensitive magnetometer designed to sense minute variations in the Earth's magnetic field. As part of a broader ASW mission suite, it can be used to localise the position of a submerged submarine, and/or provide a confirmatory datum prior to attack.

While the size and weight of earlier MAD systems tended to restrict their use to large maritime patrol aircraft, CAE has designed MAD-XR with reduced size, weight and power characteristics so as to allow installation on helicopters, smaller fixed-wing aircraft and unmanned aerial vehicles. The other key differentiator of MAD-XR is that it can be installed internally.

According to a French Navy press release issued on 29 April, the integration and evaluation of MAD-XR in Caïman has been led by AEROLab, with additional support coming from the Direction générale de l'armement (DGA). AEROLab is an innovation cell within the Navy's CEPA/10S air test and evaluation squadron.

Having completed a magnetic survey campaign on both Panther and Caïman helicopters back in July 2023, CEPA/10S subsequently completed the MAD-XR integration with Caïman with technical support from DGA. The installation of this new equipment was enabled by the use of the Caïman Parallel Data Acquisition System, a monitoring and recording tool designed by CEPA/10S to collect data on board the helicopter.

Flight testing was conducted in the week of 15-19 April. "Several experimental flights were carried out to evaluate the performance of this detector on targets of opportunity," said the Marine nationale. "The results obtained are very promising and make it possible to consider scaling up as soon as the modification is approved by the technical authority."

The current ASW equipment fit in the NH90 Caïman helicopter is baselined around the Thales FLASH Sonics acoustics suite, which combines the FLASH active dipping sonar and a multi-channel active/passive sonobuoy processor. The French Navy will shortly introduce the new Thales SonoFlash active/passive sonobuoy into service on the Caïman.

A number of ASW platforms are already receiving MAD-XR installations. These include  Japan Maritime Self-Defense Force P-1 maritime patrol aircraft (with MAD-XR systems being supplied by CAE via Mitsubishi Electric Corporation) and US Navy MH-60R 'Romeo' helicopters (being integrated by Lockheed Martin Rotary and Mission Systems as the Digital Magnetic Anomaly Detection System). In addition, the UK's ASW Spearhead program has funded the acquisition of two MAD-XR sets for evaluation with the Royal Navy's Merlin HM2 helicopter force.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/french-navy-nh90-caiman-upgraded-with-mad-xr-sensor/
#5
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 09:26Dit. Laat België eerst maar eens met de F-35A alles uit de kast halen. Tegen de tijd dat deze buiten dienst wordt gesteld, is het niet meer de aanvankelijke F-35A Block 4.

Ze hebben in Belgie ook natuurlijk goed opgelet en naar NLD gekeken inzake bijdrage aan ontwikkelingsfase. Dus denken dat het een goed idee is deze boot niet te missen. Vanuit dat standpunt heel logisch,  maar zoals al helemaal hier uitgekauwd is dat nu niet het geval, en ook nog eens tegen hun F-35 gebruik tijdlijn in. Ze moeten nog decennia vliegen.
#6
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 15:42De 3 eenheid komt er omdat dat volgens de analisten een noodzaak is, niet omdat het ze een leuk idee lijkt.

Ik begrijp dat er een noodzaak is om een MBT, IFV en Tank destroyer (om het maar even zo te noemen) te produceren.

Maar wat ik bedoelde is dat ik niet verbaasd ben dat straks zowel Frankrijk als Duitsland een eigen variant op de markt brengen met een ander kaliber kanon / snelvuur kanon en een andere raket er in voor de eigen productie en export markt.

Zo krijgen we eigenlijk hetzelfde als bij de NH-90, het is 1 helikopter maar met wel meer dan 10 varianten. En ik vraag me af of je dat moet willen als ''Europa''.

Naar mijn idee kan je beter met 1 MBT, 1 IFV & 1 Tankdestroyer komen die voor elk partner land (export daargelaten) 100% gelijk zijn.
#7
Citaat van: Parera op 01/05/2024 | 14:51 uurIk zie het nog wel gebeuren dat we straks een MGCS hebben met keuze uit 130 of 140 mm voor de MBT, 2 type raketten voor dat raketgedrocht en 2 of meer kalibers voor de IFV :silent: Dan spreek ik nog niet over de mogelijke keuze uit Comms ect.

Ik verwacht niet dat de 2 landen er samen uit gaan komen om tot 1 standaard te komen.

De 3 eenheid komt er omdat dat volgens de analisten een noodzaak is, niet omdat het ze een leuk idee lijkt.

#8
Citaat van: Lynxian op Vandaag om 15:03Lijkt me een beetje een broekpoepmomentje als je als oppervlakte schip dit silhouet opeens naast je verschijnt. Of erger nog: achter je.

De kans dat je deze naast of achter je gaat zien is zeer klein. Deze UUV is gemaakt voor het opereren op extreme dieptes, daarnaast is het voor zover bekend waarschijnlijk een ASW systeem dat ook nog eens bewapend kan worden met Mk54 torpedo's of Mk48 HWT's.

#9
KM / Re: LPX
Last post by Parera - Vandaag om 15:27
Citaat van: Harald op Vandaag om 14:27Dat was idd de wens dat de nieuwe schepen uitgerust zouden worden met voldoende sensoren en bewapening dat ze hun eigen broek hoog konden houden in het hoge geweldsspectrum !!
Want werd toen gezegd in vergelijking met onze huidige OPV's deze waren maar zeer beperkt inzetbaar in geweldsituatie's en helemaal niet in het hoge geweldsspectrum.

Slechte zaak eigenlijk en snap de wijziging eigenlijk ook niet (ja uit financieel opzicht wel..  >:(  ) door deze wijziging, zijn de schepen niet opzich zelf inzetbaar in een geweldssituatie. Er moet altijd een fregat mee als begeleider/verdediger.
Gezien de hoeveelheid fregatten, we hebben straks, 2x ASWF + 4x FUAD, en eigenlijk mag je ASWF fregatten niet meetellen (vind ik) dan kom je gewoon fregatten te kort !   

Als men wel voor een schip type zou gaan met voldoende eigen bewapening voor eigen verdediging en ondersteuning van mariniers, dan creëer je een klasse/type schip wat ook prima OPV/patrouille taken kan uitvoeren, maar ook geschikt is voor elk geweldspectrum.   
precies, helemaal mee-eens.
Dit lijkt me ook de juiste keuze voor het nieuwe optreden en ook naar de toekomst toe.
Tevens ontstaat er op deze manier ook een vergroting van je slagkracht, wat gezien de huidige stand van het aantal schepen en de situatie in de wereld geen overbodige luxe is. 


Die wens is/was er wel, maar ik gok inderdaad dat men keuzes heeft moeten maken i.v.m. het budget. We zien dat de samenwerking met de Britten ook o.a. geklapt is op het feit dat de Britten de schepen wel willen voorzien van flinke bewapening en daardoor een hoger budget nodig hebben.

Citaat van: Lynxian op Vandaag om 14:59Nu weet ik weinig tot niets van moderne marinierstactieken, maar vroeger was het gebruikelijk voor een landing de LZ (met daarop de vermoedelijk ingenestelde vijand) eerst te voorzien van royaal artillerievuur om de vijand uit te schakelen, onderdrukken en demoraliseren waarna het voor de landingstroepen veiliger was (blijft natuurlijk betrekkelijk) om aan land te gaan. Sowieso lijkt directe artillerie vuursteun voor je troepen ter plaatse me zeer wenselijk. Misschien kan dit ook effectief met kleinere kalibers, maar ik zie de scheepsartillerie niet als verouderd?
Men gaat bij de vervanging van de LCVP's en LCU's uit van het aan land kunnen zetten van een volledig Raiding Squadron (100 mariniers) + materieel. Het gaat dan om de inzet van in totaal 20 middelzware landingsvaartuigen (12x LAC + 8x LCM). Het zou in theorie dus ook betekenen dat dit meegenomen moet kunnen worden in een aantal ATS'en. Persoonlijk ga ik uit van 3 of 4 ATS'en voor zo een inzet, dat betekend dat het ATS ruimte moet bieden aan 3 tot 4 LAC's + 2 tot 3 LCM's.


Een klein stukje uit de nieuwste Alle Hens (#3 2024)

Nieuwe aanpak
Force Design heet het nieuwe concept van optreden in vijandelijk gebied. Het focust op heimelijke infiltratie door mariniers vanuit zee. In tegenstelling tot invasies met honderden tegelijkertijd, ligt de nadruk bij Force Design op kleine, autonome teams. Zij gebruiken moderne technologieën en lichte voertuigen, waardoor ze wendbaar zijn en ongezien kunnen blijven. Volgens dit gedachtegoed moeten mariniers minimaal 7 dagen autonoom kunnen opereren, zonder tussentijdse herbevoorrading.

--- EINDE ---

Ook een stukje uit de A-brief vervanging LCVP's

Amfibische operaties vormen een belangrijke taak van de Koninklijke Marine. Grote schepen  brengen eenheden van het Korps Mariniers tot voor de kust. Vanaf deze schepen gaan de mariniers en hun materieel aan land met behulp van landingsvaartuigen en helikopters. Bij de huidige uitvoering van amfibische operaties landen de mariniers op een beperkt aantal plaatsen in meerdere landingsgolven.

Meer dan vroeger moeten de mariniers tegenwoordig al op zee rekening houden met gewapende tegenstand. Mogelijke tegenstanders in kustgebieden - dit kunnen ook irreguliere gewapende groepen zijn - beschikken steeds vaker over geavanceerde sensoren en wapens met een lange dracht. De manier waarop mariniers deze operaties uitvoeren, gaat daarom veranderen. De nieuwe doctrine voor amfibische operaties houdt rekening met een dreiging die al op zee begint en niet pas als de amfibische eenheden aan land gaan. De grote schepen blijven op grotere afstand van de kust. In plaats van op beperkt aantal plekken in meerdere golven, landen de mariniers en hun materieel straks gelijktijdig op meerdere, uit elkaar liggende plaatsen. De nadruk ligt op het licht, snel en verspreid optreden met een lichte logistieke ondersteuning. Eenmaal aan land Meer dan vroeger moeten de mariniers tegenwoordig al op zee rekening houden met gewapende tegenstand. Mogelijke tegenstanders in kustgebieden - dit kunnen ook irreguliere gewapende groepen zijn - beschikken steeds vaker over geavanceerde sensoren en wapens met een lange dracht. De manier waarop mariniers deze operaties uitvoeren, gaat daarom veranderen. De nieuwe doctrine voor amfibische operaties houdt rekening met een dreiging die al op zee begint en niet pas als de amfibische eenheden aan land gaan. De grote schepen blijven op grotere afstand van de kust. In plaats van op beperkt aantal plekken in meerdere golven, landen de mariniers en hun materieel straks gelijktijdig op meerdere, uit elkaar liggende plaatsen. De nadruk ligt op het licht, snel en verspreid optreden met een lichte logistieke ondersteuning. Eenmaal aan land kunnen de mariniers met hun voertuigen opereren in extreem terrein en in extreme weersomstandigheden.

--- EINDE ---

Citaat van: silvester herc op Vandaag om 15:002042040 dat is echt ver wegistan men wil juist gas op plank gewoon 3 om 3 waarvan 3 met volledig UAV/HELI dek men wil dat we minder afhankelijk van de USA worden en de Mariniers zelfstandig kunnen opereren en ik wil het eindontwerp ook nog wel effe meemaken  8)  ;D

2040 klinkt heel ver weg, maar dat is al over 16 jaar! En zo'n vervanging kun je ook naar voren halen als dat (operationeel) nodig is.

Ik snap je gedachte, maar zo gek is het idee niet. Misschien is 2 LHD's van dat formaat iets te veel i.c.m. een 2e CSS, maar we zijn dan ook 16 jaar verder in werving / eventuele dienstplicht & budget.

En als je het schip in 2040 in dienst wilt nemen dan mag je over 3 a 5 jaar echt wel gaan beginnen met ontwerpen en plannen maken.
#10
Citaat van: Parera op Vandaag om 03:27Via X/Twitter @DARPA

Manta Ray #UUV prototype completes full-scale, in-water testing off the coast of SoCal. DARPA program exhibits modular, first-of-kind capability for an extra-large uncrewed underwater vehicle. Built by
@northropgrumman.

https://www.darpa.mil/news-events/2024-05-01





Laat de mensen van COMMIT maar eens gaan kijken in Zuid California , dit is wat je moet willen naast je bemande onderzeeboten :angel:
Lijkt me een beetje een broekpoepmomentje als je als oppervlakte schip dit silhouet opeens naast je verschijnt. Of erger nog: achter je.