UK: afstoting/verkoop overtollig defensie materieel

Gestart door Ace1, 11/04/2017 | 15:21 uur

Harald

Navy's flagship HMS Ocean sold to Brazil for £84 million

The Ministry of Defence is selling the Royal Navy's flagship vessel HMS Ocean to help plug a mammoth financial black hole.

The £84 million sale to the Brazilian navy is due to go ahead next month and Ocean will sail to South America in the summer.

Pressed on the amount of money that would be reinvested from the sale, an MoD spokesman confirmed it expected to yield a £55 million net profit, all of which would be pumped back into naval coffers.

In its report published last month, the National Audit Office said that despite building in a £6 billion contingency, there was an "affordability gap" of at least £4.9 billion in the MoD's equipment programme.

However if all the risks of cost growth associated with the programme were to materialise the shortfall would rise to £20.8 billion, it said.

HMS Ocean returned to Devonport in Plymouth in December following its final foreign deployment, which included assisting with the humanitarian efforts in the Caribbean following Hurricane Irma.

Announcing the sale of HMS Ocean, Clive Walker, head of the Defence Equipment Sales Authority which managed the deal, said: "We have a proven track record of supplying surplus defence equipment on a government-to-government basis.

"The successful sale of HMS Ocean to the Brazilian navy will provide a financial return to the UK which will now be reinvested in defence."

Modifications to HMS Ocean will be made by UK companies Babcock and BAE Systems, funded by Brazil, ahead of its transfer, the MoD said. It is understood the vessel will become a fully operational member of the fleet, rather than being used for display purposes.

HMS Queen Elizabeth will eventually take on the role as the nation's new flagship, and will be able to act as a helicopter carrier once its sea trials have been completed.

The MoD spokesman said HMS Ocean's helicopter-carrying capability would not be lost, with the likes of HMS Bulwark and HMS Albion able to take over those duties.

Johnny Mercer, the Tory MP for Plymouth Moor View and a former Army officer and Afghanistan veteran, said HMS Ocean's sale marked " a sad day".

Writing on Twitter, he said: "I served on HMS Ocean. Sad day to see her go today, but determined our amphibious capabilities as a nation will only modernise and grow, and remain centred on #Plymouth. Looking forward to the Modernising Defence review later this year."

http://www.heraldscotland.com/news/16030138.Navy___s_flagship_HMS_Ocean_sold_to_Brazil_for___84_million/

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/02/2018 | 21:14 uur
Dat zondermeer.... we zullen eerst weer terug moeten naar een gezond aantal fregatten, minimaal 10, liever 12.

Vergezocht? Vriend en vijand zijn het inmiddels wel eens dat de OPV's een ontoereikende spelen, de wereld is anders dan in 2005.
Ik heb de OPV's even mee gerekend maar of dit nu OPV's of FFG's zijn dat maakt voor het aantal niet uit.
Als een vloot van BE-NL-GER samen 35 escortes kan opzetten dan moet dat ruim genoeg zijn om 1 eskader op missie te krijgen.

Mijn voorstel zou dan ook zijn om een Nederlands/Duitse voortzetting te maken van de UK/NL AF indien de Britten zouden besluiten hier mee te stoppen of in de toekomst de Duitsers aan te laten sluiten bij deze troepenmacht als de Britten wel doorzetten. Al verwacht ik dat de Britse politiek meer zal gaan voor een UK/FR samenwerking.

Lex

Het topic bevat steeds meer berichten die hier niet van toepassing zijn, dus 'back on topic'.

Lex
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 05/02/2018 | 21:02 uur
Misschien dat het beter is om eerst een goede balans te vinden mbt samenstelling van 's Neerlands vloot en nadat deze is uitgevoerd te denken aan deze opties.

Dat zondermeer.... we zullen eerst weer terug moeten naar een gezond aantal fregatten, minimaal 10, liever 12.

Vergezocht? Vriend en vijand zijn het inmiddels wel eens dat de OPV's een ontoereikende spelen, de wereld is anders dan in 2005.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 05/02/2018 | 20:49 uur
*Kuch*

Escorts...

*kuch*

Ik zeg al het zal wel geld kosten zowel de schepen zelf als de escortes ervan maar ik zie zeker een mogelijkheid tegen 2030 om dit voor elkaar te krijgen.

Citaat van: Zander op 05/02/2018 | 20:54 uur
misschien kunnen de Duitsers die leveren............................. :dead:
De Duitse defensie heeft al aangegeven samen met Nederland te willen werken aan een ''voldek schip'' tegen 2030 dus al zou het bij beide landen om 1 schip gaan om te beginnen waarbij beide nog 1 optie nemen dan moeten we daar samen zeker uitkomen.

Samen zouden we uitkomen op een redelijke vloot van 33 escorte schepen voor de oppervlakte zoals de het nu in de planning staat inclusief korvetten / OPV's. Ook met overige escortes zit het wel goed : 12 onderzeeboten, 16 MCMV's, 5 AOR's.  En dan heb ik de Belgen nog even niet mee gerekend.


Citaat van: Lex op 05/02/2018 | 21:02 uur
Misschien dat het beter is om eerst een goede balans te vinden mbt samenstelling van 's Neerlands vloot en nadat deze is uitgevoerd te denken aan deze opties.

Daar ben ik zeker voorstander van, en eerst afwachten waar de minister nu mee gaat komen volgende maand. Maar als eerste moet er rust komen in de vloot en zal de vloot hersteld moeten worden. Vandaar dat ik ook zeg dit project na 2030, daar zie ik ruimte en niet eerder.

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2018 | 21:07 uur
Ruimte voor een 2e doorman komt er zo wel. Sta niet gek te kijken als NL die samen met GB gaat beheren onder NL vlag. Van mij hoeft het niet maar wat hier gezegd wordt..gaat de UK hiermee overboord veranderen de kaarten weer. Bah.
Ik zie aan de ene kant het nut van een 2e dman maar aan de andere kant denk ik zet dat geld in op andere geplande vervangings-projecten en/of de geplande nieuwe tanker.

Huzaar1

Ruimte voor een 2e doorman komt er zo wel. Sta niet gek te kijken als NL die samen met GB gaat beheren onder NL vlag. Van mij hoeft het niet maar wat hier gezegd wordt..gaat de UK hiermee overboord veranderen de kaarten weer. Bah.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Parera op 05/02/2018 | 19:58 uur
Ik zie best een kans voor de KM bij de vervanging van de LPD's om in te stappen in de weg gevallen Britse capaciteit.
Misschien dat het beter is om eerst een goede balans te vinden mbt samenstelling van 's Neerlands vloot en nadat deze is uitgevoerd te denken aan deze opties.

Zander

Citaat van: Stoonbrace op 05/02/2018 | 20:49 uur
*Kuch*

Escorts...

*kuch*

misschien kunnen de Duitsers die leveren............................. :dead:
People are sheep

Stoonbrace


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/02/2018 | 19:54 uur
Nu is een LHD niet zo heel veel meer dan een LPD of JSS met een plat dek... zo'n luchtfietserij is het niet.

Een groter probleem is dat politiek en publiek het al, onterecht, snel zullen bestempelen tot vliegkampschip.
Ik zie best een kans voor de KM bij de vervanging van de LPD's om in te stappen in de weg gevallen Britse capaciteit.
Daarnaast is een LHD ook inzetbaar als ASW platform door de helicopters, dan moet je dit wel in de eisen opnemen dat er ook opslag komt voor de torpedo's zoals ook bij de JW gebeurd is.
Of de RD ook over deze opslag beschikt weet ik niet. Eventueel een sonar zoals de Thales Kingklip zou samen met de NH-90 al een redelijk goede ASW carrier maken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 05/02/2018 | 19:44 uur
Blablablabla
We kunnen onze huidige schuiten amper zeewaardig houden. Stop eens met die luchtfietserij.

Nu is een LHD niet zo heel veel meer dan een LPD of JSS met een plat dek... zo'n luchtfietserij is het niet.

Een groter probleem is dat politiek en publiek het al, onterecht, snel zullen bestempelen tot vliegkampschip.

Zander

Citaat van: Parera op 05/02/2018 | 17:22 uur
Dan mogen we toch onze LHD's bouwen :silent: Als de britten hun gehele amfibische capaciteit afstoten dan is er ruimte binnen de NAVO en EU ( o.a. ook door de Brexit) om die ruimte in te vullen met een wens van de KM die er al ligt sinds de planning van het JSS.

Blablablabla
We kunnen onze huidige schuiten amper zeewaardig houden. Stop eens met die luchtfietserij.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/02/2018 | 17:35 uur

Dan zitten wij met de ''gebakken peren'' en zijn we onze partner kwijt, waardoor onze enigste optie zou zijn met de Duitsers en/of andere landen (rond de baltic?) op te trekken waarbij nederland als grootste mariniers eenheid met eigen capaciteit moet optreden.

Of uiteindelijk een grotere NL focus op marns en uitbreiding van amphibische capaciteiten al zal dit ten kosten gaan van onze landmacht.

Harald

Citaat van: Lex op 05/02/2018 | 17:22 uur
Er is nog steeds de UK/NL LF.
Precies... En ook behouden.
UK blijft internationaal belangrijk

Parera

Citaat van: Lex op 05/02/2018 | 17:22 uur
Er is nog steeds de UK/NL LF.
De vraag is of ze daar straks nog de capaciteit voor hebben om zo een troepenmacht op de been te brengen er is al zo'n 500 man weg bezuinigd en ik verwacht dat zonder LPD/LHD capaciteit dat men nog wel eens verder zou kunnen gaan snijden terug van 3 naar 2 brigades. Daarnaast gingen er ook plannen op om met de Franse op te trekken met hun Mistrals indien de eigen schepen weg zouden vallen.

Dan zitten wij met de ''gebakken peren'' en zijn we onze partner kwijt, waardoor onze enigste optie zou zijn met de Duitsers en/of andere landen (rond de baltic?) op te trekken waarbij nederland als grootste mariniers eenheid met eigen capaciteit moet optreden.