Erkenning Palestijnse staat

Gestart door Elzenga, 04/09/2011 | 13:17 uur

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 05/09/2011 | 22:16 uur
Is deze discussie al niet elders gevoerd?
Ja...maar zal denk ik keer op keer moeten worden gevoerd zolang dit conflict nog niet is opgelost...

IPA NG

Citaat van: Elzenga op 05/09/2011 | 22:15 uur
Citaat van: dudge op 05/09/2011 | 14:06 uurHistorisch moederland.....?
Het is net zo het historisch moederland van de 'Joden' als van de 'Palestijnen'
Niet mee eens....als je tenminste niet duizenden jaren oude claims als rechtsgeldig ziet (waarmee ik de historische band van Joden met de regio niet ontken...die is er ter degen wat mij betreft!!). De Palestijnen (waaronder ook de Joodse inwoners van Palestina op dat moment) waren Palestina als geheel toegezegd door de Volkenbond en al reeds jaren samen met de Britse mandaathouder bezig om de benodigde politieke en administratieve structuren daarvoor op te bouwen en te scholen.

De door de Britten eerst toegelaten maar al snel volledig uit de hand lopende georganiseerde Joodse immigratie zorgde uiteindelijk dat dit hele plan volledig mis liep en men als "compromis" en vooral om er vanaf te zijn (de Britten wilden graag snel vertrekken...oorlogsmoe en met een lege staatskas) de VN maar tot een verdeelplan kwam. Wat gezien de eerdere belofte voor de Palestijnen volledig onacceptabel was...maar door de Zionistische beweging als een mooie eerste stap werd gezien naar hun beoogde Eretz Israël....zich bewust van hun militaire kracht en de verdeeldheid en zwakte op dat vlak bij de Palestijnen en Arabische buurlanden.

Dat de meeste Palestijnen genoegen nemen met de "Bezette Gebieden" vind ik dan ook bewonderenswaardig en een onderkenning van de huidige realiteiten in het gebied....als ook hun wens naar vrede om zo eindelijk eens iets te kunnen opbouwen na jaren van wrede onderdrukking en gewapend verzet.

Toch is het een extreem compromis als je er over nadenkt en het is tekenend dat de zionisten het niet accepteren. En dan de Palestijnen ervan betichten geen vrede te willen :silent:.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

onderofficier

Is deze discussie al niet elders gevoerd?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: dudge op 05/09/2011 | 14:06 uurHistorisch moederland.....?
Het is net zo het historisch moederland van de 'Joden' als van de 'Palestijnen'
Niet mee eens....als je tenminste niet duizenden jaren oude claims als rechtsgeldig ziet (waarmee ik de historische band van Joden met de regio niet ontken...die is er ter degen wat mij betreft!!). De Palestijnen (waaronder ook de Joodse inwoners van Palestina op dat moment) waren Palestina als geheel toegezegd door de Volkenbond en al reeds jaren samen met de Britse mandaathouder bezig om de benodigde politieke en administratieve structuren daarvoor op te bouwen en te scholen.

De door de Britten eerst toegelaten maar al snel volledig uit de hand lopende georganiseerde Joodse immigratie zorgde uiteindelijk dat dit hele plan volledig mis liep en men als "compromis" en vooral om er vanaf te zijn (de Britten wilden graag snel vertrekken...oorlogsmoe en met een lege staatskas) de VN maar tot een verdeelplan kwam. Wat gezien de eerdere belofte voor de Palestijnen volledig onacceptabel was...maar door de Zionistische beweging als een mooie eerste stap werd gezien naar hun beoogde Eretz Israël....zich bewust van hun militaire kracht en de verdeeldheid en zwakte op dat vlak bij de Palestijnen en Arabische buurlanden.

Dat de meeste Palestijnen genoegen nemen met de "Bezette Gebieden" vind ik dan ook bewonderenswaardig en een onderkenning van de huidige realiteiten in het gebied....als ook hun wens naar vrede om zo eindelijk eens iets te kunnen opbouwen na jaren van wrede onderdrukking en gewapend verzet.

IPA NG

Ik vind het wel erg defaitistisch van de Palestijnen dan ze genoegen willen nemen met iets van 15% van hun historisch moederland. Zou ik nooit van mijn leven accepteren maar de Palestijnen zijn dan ook in de afgelopen decennia week gemaakt waardoor ze zo'n extreem compromis willen maken om er maar van af te zijn. Nou ja, de Palestijnen, de collaborateurs van de Palestijnse Nationale Autoriteit dan.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

#4
Citaat van: VandeWiel op 04/09/2011 | 13:51 uurIk zie het niet als zinloos. Een zekere buffer/beschermingszone tussen Israel en Jordanie als tegemoetkoming voor zelfstandigheid van de Palestijnen vind ik zeer redelijk. Volgens mij draait het daarom in het voorstel van de VS. Ik heb het dan over de oevers van de Jordaan, niet over de joodse nederzettingen die ik als onrechtmatig beschouw en die enkel dienen als onderhandelingsfiches.
Allemaal valse hoop en verwachtingen wat mij betreft. De regering Netanyahu wil helemaal geen Palestijnse staat noch een oplossing. Wil de Bezette Gebieden gewoon annexeren bij Israël..vandaar dat de bouw van nederzettingen gewoon doorgaat...zeker op locaties die een oplossing onmogelijk maken... en zoekt een manier om de Palestijnen die daar nu nog wonen kwijt te raken..te doen bewegen zich te verplaatsen naar elders..met name Jordanië.   
Citaat van: VandeWiel op 04/09/2011 | 13:51 uur
Voor de rest ben ik principieel voor eigenbestuur. Of dat geldt voor Kosovo of Palestina of Gaza is om het even. Ik ben ook voor het goedkeuren door de VN. Enigste punt is dat de weg ernaar toe misschien niet het meest verstandig is en tot allerlei nevenproblemen zal leiden waaronder bepalen van de grenzen en juridische gevolgen voor bijvoorbeeld Israëlische reacties op aanslagen en raketbeschietingen. Maar ook de Palestijnen hebben gewoon volledig recht op zelfbestuur.
En krijgen dat tot nu toe niet door onderhandelingen en vredespogingen. Integendeel zelfs...in al die decennia annexeerde Israël rustig stapje voor stapje meer grond...maakte het leven van de Palestijnen zo onleefbaar mogelijk...legde de kiem voor Hamas en creëerde voldoende reden waardoor deze radicalere organisatie zo kon groeien...en torpedeerde elk vredesplan met onacceptabele eisen.

Dus ja...ik snap dat men nu eindelijk zover is om een andere route te kiezen. En Israël en de Amerikanen daarin te negeren.

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 04/09/2011 | 13:20 uur
Ik zie dit als een zinloze stap. Zo vaak gedaan...en het leverde niks op. Ik snap goed dat de Palestijnen nu deze stap zetten en aan de ontwikkelingen in de regio te merken lijkt het dit keer serieus te worden. En dat wordt ergens ook wel eens tijd...het Palestijns/Israëlische conflict moddert al te lang door vind ik en destabiliseert al decennia de regio...naast dat het een belangrijke voedingsbodem is voor allerlei vormen van radicalisme.


Ik zie het niet als zinloos. Een zekere buffer/beschermingszone tussen Israel en Jordanie als tegemoetkoming voor zelfstandigheid van de Palestijnen vind ik zeer redelijk. Volgens mij draait het daarom in het voorstel van de VS. Ik heb het dan over de oevers van de Jordaan, niet over de joodse nederzettingen die ik als onrechtmatig beschouw en die enkel dienen als onderhandelingsfiches.

Voor de rest ben ik principieel voor eigenbestuur. Of dat geldt voor Kosovo of Palestina of Gaza is om het even. Ik ben ook voor het goedkeuren door de VN. Enigste punt is dat de weg ernaar toe misschien niet het meest verstandig is en tot allerlei nevenproblemen zal leiden waaronder bepalen van de grenzen en juridische gevolgen voor bijvoorbeeld Israëlische reacties op aanslagen en raketbeschietingen. Maar ook de Palestijnen hebben gewoon volledig recht op zelfbestuur.

Elzenga

Ik zie dit als een zinloze stap. Zo vaak gedaan...en het leverde niks op. Ik snap goed dat de Palestijnen nu deze stap zetten en aan de ontwikkelingen in de regio te merken lijkt het dit keer serieus te worden. En dat wordt ergens ook wel eens tijd...het Palestijns/Israëlische conflict moddert al te lang door vind ik en destabiliseert al decennia de regio...naast dat het een belangrijke voedingsbodem is voor allerlei vormen van radicalisme.

Elzenga

4 september 2011, 07:19
VS hebben plan om Palestijnse erkenning door VN te voorkomen
Buitenland

De Verenigde Staten hebben een plan onthuld om het vredesproces in het Midden Oosten nieuw leven in te blazen, in een poging een Palestijnse gang naar de Verenigde Naties om Palestina als een onafhankelijke staat te laten erkennen, te voorkomen.

Dat zeggen Amerikaanse regeringsfunctionarissen en diplomaten in The New York Times. Bij de opening van de jaarlijkse Algemene Vergadering van de VN op 20 september wil de Palestijnse president Mahmoud Abbas officieel het verzoek om erkenning van de Palestijnse staat presenteren aan VN-secretaris-generaal Ban Ki-Moon. De Palestijnen hopen de steun van meer dan 150 landen van de in totaal 192 VN-leden te krijgen.

Washington heeft eerder al aangekondigd een veto uit te spreken in de Veiligheidsraad. Maar volgens politici en diplomaten heeft de regering onvoldoende steun van lidstaten om de stemming in de Algemene Vergadering van tevoren te blokkeren. Ook willen de VS liever voorkomen een veto uit te spreken, daar maar weinig landen tegen de Palestijnse gang naar de VN lijken te zijn.

Volgens een regeringsfunctionaris willen de VS de Palestijnen een alternatief bieden voor een erkenning als onafhankelijke staat door het in het slop geraakte vredesproces te herstarten en de gesprekken tussen Israël en de Palestijnen weer op gang te krijgen. In mei riep EU-buitenlandchef Catherine Ashton de twee kampen ook al om het vredesoverleg te hervatten.

Mocht het overigens 20 september tot een stemming komen, dan zullen de VS proberen om de gevolgen van het erkennen van een onafhankelijke Palestijnse staat proberen te beïnvloeden, schrijft The Times. Zo zal getracht worden om het samenwerkingsverband tussen de Palestijnen en Israëliërs die toeziet op de veiligheid op de Westbank en de Israëlische grenzen te behouden.
www.nrc.nl