Australian Govt-requests-C-27j

Gestart door andré herc, 20/10/2011 | 20:05 uur

Ace1

Citaat van: dudge op 10/05/2012 | 16:24 uur
Citaat van: Chrisis op 10/05/2012 | 16:04 uur
Alenia, had de koop van tweedehands US Army exemplaren verboden. Dat zou oneerlijke concurentie zijn. Als het goed is gaat het hier gewoon om nieuwbouw toestellen.

Dat zou mooi zijn, maar dan is het nog steeds een opvallend bericht. Want waarom gaat het dan via de FMS van de US? Het ding wordt toch gemaakt in Italië....

DE C27 J heeft de cockpit en de motoren van de C130 en misschien ook onderdelen van de laadklep?

Chrisis

Citaat van: dudge op 10/05/2012 | 16:24 uur
Citaat van: Chrisis op 10/05/2012 | 16:04 uur
Alenia, had de koop van tweedehands US Army exemplaren verboden. Dat zou oneerlijke concurentie zijn. Als het goed is gaat het hier gewoon om nieuwbouw toestellen.

Dat zou mooi zijn, maar dan is het nog steeds een opvallend bericht. Want waarom gaat het dan via de FMS van de US? Het ding wordt toch gemaakt in Italië....

FMS heeft voordelen voor het aanschaffende land. op gebied van training, onderdelen leveranties. Ook kan geloof ik de prijs worden aangehouden die de VS zelf zou betalen, meestal een stukje minder dan een losse aankoop/contract. Zie het als een soort van gesubsidieerde wapenaankopen. Nederland doet het ook graag. Aan de andere kant doet Nederland dat trouwens zelf ook. De KM ondersteunt ook met opleiding en training bijvoorbeeld bij de aanschaf van Marokaanse en Indonesische SIGMA corvetten/fregatten.

De C-27 voor US en FMS worden overigens gewoon in de States gebouwd, dat is een voorwaarde (werkgelegenheids garantie.)
Ik geloof dat het nadeel is dat over dergelijke deals geen compensatie orders kan worden afgesproken. Of slechts zeer beperkt.

dudge

Citaat van: Chrisis op 10/05/2012 | 16:04 uur
Alenia, had de koop van tweedehands US Army exemplaren verboden. Dat zou oneerlijke concurentie zijn. Als het goed is gaat het hier gewoon om nieuwbouw toestellen.

Dat zou mooi zijn, maar dan is het nog steeds een opvallend bericht. Want waarom gaat het dan via de FMS van de US? Het ding wordt toch gemaakt in Italië....

Chrisis

Citaat van: dudge op 10/05/2012 | 15:26 uur
Wel opvallend, gezien de eerdere berichten dat Alenia die verkoop had verboden.

Alenia, had de koop van tweedehands US Army exemplaren verboden. Dat zou oneerlijke concurentie zijn. Als het goed is gaat het hier gewoon om nieuwbouw toestellen.

dudge

Wel opvallend, gezien de eerdere berichten dat Alenia die verkoop had verboden.

dudge

Australia confirms A$1.4 billion deal for 10 C-27Js

Australia has confirmed that it will obtain 10 Alenia C-27J Spartan tactical transport aircraft for A$1.4 billion ($1.4 billion) through the US Foreign Military Sales (FMS) Mechanism.

"The C-27J was assessed by Defence as the aircraft which best met all the essential capability requirements and provides the best value for money," Australia's Department of Defence says in a statement. "It was assessed as being able to fly further, faster, higher while carrying more cargo and requiring a smaller runway than the other aircraft under consideration, the Airbus Military C-295."

The announcement confirms the ultimate successor of the de Havilland Canada DHC-4 Caribou aircraft under the AIR 8000 Phase 2 requirement. Though popular with the Royal Australian Air Force (RAAF), the obsolescent Caribou was retired in 2009.

One concern with the Caribou had been its inability to operate in all but the most permissible airspace. Aside from being considerably faster and more manoeuvrable than the Caribou, the C-27J will also be equipped with missile warning systems, electronic self protection and battlefield armour. This will help it defeat threats from small arms fires and man portable air defence systems (MANPADS).



©Alenia Aermacchi

In addition, the C-27J offers significant commonality with the C-130J. Alenia representatives have said the J designation of the C-27J is aimed at highlighting the similarities between the two types. Both are powered by the Rolls Royce AE2100 turboprop, and have similar avionics and cargo handling systems.

The A$1.4 billion figure is considerably higher than the $950 million the US Defense Security Cooperation Agency quoted for the deal in a 23 December 2011 notification to Congress. Under the FMS deal, the prime contractor will be US firm L-3 Communications. The statement adds that the twin-engined C-27J can access 1,900 Australian airfields compared with 500 for the Lockheed Martin C-130 Hercules. In the broader region, it can access 400 airfields compared with 200 for the C-130.

"The C-27J has the capacity to carry significant loads and still access small, soft, narrow runways that are too short for the C-130J or runways which are unable to sustain repeated use of larger aircraft," says the statement.

These comments counter a key rationale given by the US Air Force (USAF) to retire the C-27Js in US service. The USAF contends that the C-130 can access most of the airfields accessible to the smaller, lighter C-27J.

The deal comes just one day after Australia announced sweeping budget cuts that will see it retire its eight active C-130H aircraft. The C-27J statement says that the retirement of the C-130H "will proceed in an orderly fashion over the course of the year".

The news will also come as a blow to Airbus Military. In March, the European company had offered Australia future work to convert Airbus A330-200 aircraft to the A330 multi-role tanker transport (MRTT) standard provided Australia elected to buy 10 C-295s and a sixth A330 MRTT.

Qantas Defence Services in Brisbane has played a key role in A330 MRTT conversions, with the RAAF's fifth A330 MRTT now being converted.

Australia's C-27Js will be based at RAAF Richmond. The first delivery is expected in 2015, with initial operating capability planned for the end of 2016.

http://www.flightglobal.com/news/articles/australia-confirms-a14-billion-deal-for-10-c-27js-371648/

andré herc


Delivering the goods: the ADF's future battlefield airlifter by Tom Savage and Andrew Davies



Thursday, 22 March 2012

There's recently been a flurry of activity as Airbus has attempted to sell the virtues of its C-295 aircraft for the ADF's future battlefield airlifter. This paper, written by Tom Savage and Andrew Davies, examines both the Airbus solution and its rival, Alenia's C-27J Spartan.


http://www.aspi.org.au/publications/publication_details.aspx?ContentID=333&pubtype=-1
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

#11
Citaat van: Harald op 21/12/2011 | 16:57 uur
http://www.ausairpower.net/DT-Turbo-Caribou-July-05.pdf

http://www.youtube.com/watch?v=wQOQbjYyxA4

Turbo Caribou is / was waarschijnlijk een financieel aantrekkelijker oplossing geweest, in plaats van nieuwkoop C-27J

Wordt DHC-4 Caribou nog gemaakt dan, het zou wel een oplossing zijn om voor de KLU de Fokker 50´s en de Gulfstream IV te vervangen en dan door 3 of 4 DHC-4 Caribou te vervangen  en deze te voorzien van wissel pallets en er dan een MPA van te maken, heb je geen MPA nodig dan de wisselpallets eruit voor transporttaken.

http://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Canada_DHC-4_Caribou

http://www.airbusmilitary.com/Surveillance/C295.aspx

Harald

http://www.ausairpower.net/DT-Turbo-Caribou-July-05.pdf

http://www.youtube.com/watch?v=wQOQbjYyxA4

Turbo Caribou is / was waarschijnlijk een financieel aantrekkelijker oplossing geweest, in plaats van nieuwkoop C-27J

Poleme

Citaat van: jurrien visser op 20/10/2011 | 20:12 uur
Citaat van: andré herc op 20/10/2011 | 20:05 uur
RAAF,mogelijke aanschaf van 10 C-27J
http://australianaviation.com.au/2011/10/govt-requests-c-27j-pricing-availability/
Down under is goed bezig.
Niet echt.  De Caribou ontworpen in de fifties heeft zijn effectiviteit ruimschoots bewezen, door van startbanen te opereren die te lang zijn voor andere vervoerskisten a la Hercules, Transall, C-27J en C-295.  Rekening houdend met 50 voet / 15 meter hoge obstakels nabij de startbaan heeft de Caribou aan maximaal 376 meter (!) nodig om te landen of 361 meter om op te stijgen.  De Caribou kan niet alleen aan de gang op onverharde 'dirtstrips' zoals op Tereen, nabij Tarin Kowt.  Maar ook op startbaantjes van zand of zelfs sneeuw.  Dit kunnen de C-295 en C-27J niet.
De Australische Caribou's hadden genoeg vlieg-uren over op het airframe (casco) om het vrij eenvoudig uit te houden tot 2020.
Een combi van een casco levensduur verlenging, met vervanging van de jaren 40 benzine slurpende stermotoren door Jet A-1 peut drinkende & veel betrouwbaardere PT-6A-67 gasturbines.  Kan worden terug verdient in 5 - 8 jaar.  Een alternatief is de aanschaf van 'nieuwe' Bassler Turbo 67's a.k.a. Dakota's met 2 gasturbine motoren a ca. USD 5 miljoen per stuk.  Deze kisten kunnen de Caribou taak overnemen.

De C-27J is ruwweg een 2-motorige C-130 Hercules.  Aanschaf is interessant als je teveel C-130 Hercules sorties hebt met maar halve belading.
De C-27J kan dus de doelmatigheid van je tactische transport vloot verhogen.  De Caribou kan een deel van de taken van de Chinooks, Mil Mi 26's of CH-53 Sea Stallions overnemen.  Het Caribou bul doet het echter veel goedkoper dan deze helikopters, waaraan we een chronisch tekort hebben.

Aanschaf van de C-27J heeft niets te maken met kosten-effectief (waar voor je geld) Defensie materiaal beleid.
Maar alles met politiek, die erop gericht is om de industrie van zoveel mogelijk orders te voorzien.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: dudge op 19/12/2011 | 23:33 uur
Citaat van: Ace1 op 19/12/2011 | 23:14 uur
Ik zie dat er ook een maritieme versie is van de C27J, ruil de 2 Fokker50´s maar in voor 2 C27J?

Overigens denk ik dat een C27J meer kan dan een C-295 en het is ook nog eens goedkoper, kan iemand mij dat prijsverschil uitleggen?

http://air-attack.com/specs/85/84

Australie heeft iets van 20 Orions, waar haal jij vandaan dat ze twee fokkers hebben?

Dudge, ik denk dat jij mij verkeerd begrijpt ik bedoel de 2 Klu Fokker50´s ;)

Ace1

#7
Ik zie dat er ook een maritieme versie is van de C27J, ruil de 2 Fokker50´s maar in voor 2 C27J?

Overigens denk ik dat een C27J meer kan dan een C-295 en het is ook nog eens goedkoper, kan iemand mij dat prijsverschil uitleggen?

http://air-attack.com/specs/85/84

Ace1

#6
Citaat van: dudge op 03/11/2011 | 21:05 uur
Citaat van: Ace1 op 03/11/2011 | 21:01 uur
Citaat van: dudge op 03/11/2011 | 20:32 uur
Citaat van: andré herc op 03/11/2011 | 19:14 uur
http://australianaviation.com.au/2011/11/defence-confirms-cost-availability-request-for-c295-too
Wat de keus ook wordt, je kan nu mooi afdingen ;)
Ik vermoed, als er al wat komt, een C27J.
Deze heeft naar verluid erg veel overeenkomsten met de reeds in Australie in gebruik zijnde C130J's, motoren, cockpit, propellers, electronica enz. Daarbij heeft het toestel een iets groter vrachtvermogen in ruimte en gewicht. Tenzij de C295 heel erg veel goedkoper is of ook de varianten worden overwogen, maar ik betwijfel dat...
Dudge je hebt gelijk maar je vergeet nog 2 dingen de C27J is volledig compatibel in cargo en pallet maten en de crew opleiding zal een stuk eenvoudiger zijn dan met een C295.

Pelet maten had ik wel gelezen, niet geschreven inderdaad.
De crew opleiding zal inderdaad wel sneller gaan, mede door die grotendeels zelfde cockpit, motoren en electronica (incl sensors en CM)
Al met al staat de C27J gewoon dik voor op de C295, en ik vraag me dus af hoe serieus die prijsaanvraag is.

Hier wat info over de pallet maten, cargo en het aanschafbedrag van een C27J

http://air-attack.com/page/85/C-27J-Spartan.html

http://www.airforce-technology.com/projects/spartan/

andré herc

Australia – C-27J Aircraft and Related Support
WASHINGTON, Dec. 19, 2011 – The Defense Security Cooperation Agency notified Congress Dec. 16 of a possible Foreign Military Sale to the Government of Australia for 10 C-27J aircraft and associated equipment, parts, training and logistical support for an estimated cost of $950 million.
The Government of Australia requested a possible sale of 10 C-27J aircraft; 23 AE2100D2 Rolls Royce engines; 12 Electronic Warfare Self Protection Suites; 12 AAR-47A(V)2 Missile Warning Systems; 12 ALE-47(V) Threat Adaptive Countermeasures Dispensing Systems; 12 APR-39B(V)2 Radar Warning Receivers; 13 AN/APN-241 Radar Systems; 44 AN/ARC-210 Warrior Very High Frequency/Ultra High Frequency Communication Systems; 12 KY-100 Units; 12 HF 9550 Radios; 12 APX-119 Identification Friend or Foe (Mode 4); 14 Blue Force Trackers; 12 Portable Flight Mission Planning Systems; support and test equipment; repair and return; spare and repair parts; aircraft ferry and tanker support; personnel training and training equipment; publications and technical data; Operational Flight Simulator, Fuselage, and Maintenance trainers; U.S. Government and contractor representative engineering, logistics, and technical support services; and other related elements of logistics and program support. The estimated cost is $950 million.
Australia is one of our most important allies in the Western Pacific. The strategic location of this political and economic power contributes significantly to ensuring peace and economic stability in the region. Australia views interoperability with U.S. Forces as an important goal and objective for equipment acquisition. Accordingly, and in line with the overall procurement strategy, Australia seeks an acquisition FMS case that supports the procurement of the C-27J aircraft.
The proposed sale will allow the Australian Defense Force (ADF) to improve its capability to meet current and future air mobility needs and humanitarian operations and disaster relief efforts in Southeast Asia. The ADF retired its fleet of 14 DHC-4 Caribou aircraft in 2009 and will soon retire 12 C-130H aircraft. The proposed sale of C-27J's will provide the capability needed to meet operational needs and emerging requirement. Australia will have no difficulty absorbing the C-27J and support into its armed forces.
The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.
The prime contractor will be L3 Integrated Systems Group in Waco, Texas. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale. Implementation of this proposed sale will not require the assignment of any additional U.S. Government or contractor representatives to Australia.
There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale. This notice of a potential sale is required by law and does not mean the sale has been concluded.

dsca.mil
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

#4
Citaat van: dudge op 03/11/2011 | 20:32 uur
Citaat van: andré herc op 03/11/2011 | 19:14 uur
http://australianaviation.com.au/2011/11/defence-confirms-cost-availability-request-for-c295-too

Wat de keus ook wordt, je kan nu mooi afdingen ;)

Ik vermoed, als er al wat komt, een C27J.
Deze heeft naar verluid erg veel overeenkomsten met de reeds in Australie in gebruik zijnde C130J's, motoren, cockpit, propellers, electronica enz. Daarbij heeft het toestel een iets groter vrachtvermogen in ruimte en gewicht. Tenzij de C295 heel erg veel goedkoper is of ook de varianten worden overwogen, maar ik betwijfel dat...

Dudge je hebt gelijk maar je vergeet nog 2 dingen de C27J is volledig compatibel met C130J in cargo en pallet maten en de crew opleiding zal een stuk eenvoudiger zijn dan met een C295.

andré herc

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.


andré herc

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.