Aanslag in België

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 13/12/2011 | 13:42 uur

Oorlogsvis

Citaat van: SMI de Boer op 16/12/2011 | 08:18 uur
.22 scheelt niet zo veel van de reguliere defensiewapens hoor..
Je moet eens zo'n 22LR rechtop naast die Lapua's van jou zetten ;)

Cigarz

Citaat van: VandeWiel op 15/12/2011 | 12:18 uur...Ik ken iemand in Belgie die beweert een .50 thuis te hebben...
De Israelische "Desert Eagle" is er ook in .50 caliber...




SMI de Boer

Dit is zeer aangrijpend...

Nou weet ik ineens weer waarom ik doe wat ik doe...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

andré herc

Moeder peuter Luik: Die kogel was voor mij bedoeld

Ouders van Gabriel dankbaar voor donaties

'Eigenlijk heeft Gabriel mijn leven gered. Als ik hem niet in mijn armen had gedragen, dan had de kogel die hem in het achterhoofd geraakt heeft, mij getroffen. Ik wou dat ik de klok nog kun terugdraaien. Ik zou zo graag in zijn plaats gestorven zijn,' vertelt Olivia Vanderlinde, de moeder van peuter Gabriel.

Samen met haar man Romuald en haar zoontje stond ze afgelopen dinsdag te wachten op bus 75, zo schrijft De Standaard op zijn website. 'Gabriël speelde op mijn schoot, hij kirde van plezier.' En toen barstte de hel los.

Weggedraaide ogen
'Een eerste knal, dan een tweede. En dan de schoten. De kogels vlogen ons om de oren. Ze spatten tegen de muren van de bushalte uiteen. Wij probeerden kost wat kost in de aangekomen bus te springen en zo snel mogelijk van die plek weg te komen. Ik maakte mij zorgen om een andere moeder die met haar kind niet op de bus was geraakt.'

'Gabriël lag tegen mij aan, alsof hij mij een knuffel wou geven. Daar was hij veilig, dacht ik. Toen pas zag ik dat zijn ogen waren weggedraaid. Romuald heeft hem van mij overgenomen. In de overvolle bus heeft hij Gabriël in zijn armen een mond-op-mondbeademing gegeven. Een vrouw op de bus heeft het een poosje van Romuald overgenomen. Tot iemand Gabriël aan een ambulancemedewerker heeft toevertrouwd.'

Niet meer te redden
In het ziekenhuis vertellen de artsen de ouders dat de kogel diep in het hoofd van Gabriël was doorgedrongen en daar een levensbelangrijke ader had beschadigd. 'De kogel weghalen was onmogelijk, want Gabriël zou de operatie niet overleven. Zij hebben werkelijk alles overwogen om ons zoontje te redden. Het mocht niet zijn.'

En met dit onverwachte grote verlies worden Olivia en Romuald ook geconfronteerd met de kosten van een begrafenis. En die, zo lieten ze gisteren weten, kunnen ze eigenlijk niet betalen. Gisteren werd er geld ingezameld tijdens de kerstmarkt. En de Franstalige krant DH zegde toe een percentage van de verkoop van gisteren te doneren aan de ouders. Ook deelgemeente Feijenoord heeft 1000 euro aan het gezin geschonken.

'Duizendmaal dank'
Inmiddels is duidelijk geworden dat de ouders dankzij alle donaties de begrafenis kunnen financieren en zich geen zorgen daarover hoeven te maken. De ouders van Gabriel zijn erg dankbaar. Duizendmaal dank (en meer) laten ze weten via de website van DH. (Willeke Tersteeg)

ad.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

SMI de Boer

.22 scheelt niet zo veel van de reguliere defensiewapens hoor..
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Oorlogsvis

Citaat van: Nikehercules op 15/12/2011 | 18:42 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 15/12/2011 | 12:35 uur
.22

Onderschat ook dit patroon niet, Tristan van der V schoot er ook mee.

Ben het verder wel volkomen met je eens.
ja weet ik, 22LR is ook gevaarlijk

Nikehercules

Citaat van: Oorlogsvis op 15/12/2011 | 12:35 uur
.22

Onderschat ook dit patroon niet, Tristan van der V schoot er ook mee.

Ben het verder wel volkomen met je eens.

ARM-WAP

Of je in Belgie (nog) een .50 kan hebben waarmee gevuurd kan worden kan hebben weet ik niet.
Ik ken wel enkelen die jaren geleden een pakje vuurwapens hadden (een had een collectie van meer dan 40 oorlogswapens, w.o. een Vickers watergekoeld machinegeweer).

Vergunningen krijg je niet makkelijk (in bepaalde provincies maakt de gouverneur (die ze laat afleveren) het quasi onmogelijk bepaalde vergunningen te krijgen).
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat die onnozelaar vergunningen had voor zijn wapens en ze dus op de zwarte markt gekocht heeft.

Heb bekomen van een wapenvergunning is een langdurige onderneming.
Je moet eerst een voorlopige sportschutterslicentie (eentje per categorie: revolver, pistool, ...) hebben.
Pas na 6 maanden bij een club te gaan schieten kan je een permanente sportschuttersvergunning aanvragen,
Je moet meerdere schietbeurten op je boekje vermeld hebben die gespreid zijn over een bepaalde periode.
...

Oorlogsvis

#14
@vandeWiel....luister de schietsport heeft natuurlijk niets met dit hele gebeuren te maken, de wapens die die Belgische allochtoon had waren illigale wapens gekocht op de zwarte markt die handgranaten ook.
In Belgie kon je hiervoor vroeger een .22LR zo kopen, dat is flobert geweertje met van die kleine kogeltjes erin (wel een vuurwapen maar zeker geen oorlogs wapen)..Nu kan je alleen nog oude wapens in Belgie zonder vergunning kopen zoals een Mauser, LeeEnfield, Springfield1903's maar allemaal zonder munitie maar wel werkende geweren.

Maar jou mening dat een "oorlogswapen" niets met sport te maken heeft ben ik niet met je eens, hier in Nederland zijn ook ongeveer 70000 mensen met een "oorlogswapen" die aan schietport doen, en iedere week trouw naar de schietbaan gaan om hun sport te beoefenen.
Zelf doe ik dit ook met veel plezier !

VandeWiel

Citaat van: Tanker op 15/12/2011 | 11:57 uur
Citaat van: VandeWiel op 13/12/2011 | 22:55 uur
Overigens vind ik het hebben van een wietplantage en wapens op zichzelf niet het meest ernstige misdrijf (het risico lopend dat iedereen nu over me heen valt ;-)). Maar zo lang je niets doet met die wapens....

Beetje het motto van Nationaln rifle association in de VS: "weapons don't kill, people do"


Tsja, Belgie heeft ook soepelere regels dan Nederland. Ik ken iemand in Belgie die beweert een .50 thuis te hebben.

Die gestoorde vent uit Luik is in 2007 veroordeeld, maar als ik me niet vergis was de "strengere" wetgeving pas in 2006 ingevoerd. Voor die tijd was er geloof ik niet eens registratie (sorry, ben daar niet 100% zeker van) en als je een vergunning wilde kreeg je die in ieder geval direct. Nu zit er nog 3mnd oefenen tussen en is er in ieder geval registratie. Maar Belgen zijn niet zo heel erg goed in het naleven van regels van de overheid en de overheid zelf is vaak ook selectief...

Ik heb geen uitgesproken mening over wapenbezit. Als ik nog in Belgie zou wonen zou ik misschien wel aan schietsport doen omdat de regels minder streng zijn en het daardoor ook flink minder kost. Maar oorlogswapens hebben naar mijn mening niet echt iets meer met sport te maken.


Tanker

Citaat van: VandeWiel op 13/12/2011 | 22:55 uur
Citaat van: ARM-WAP op 13/12/2011 | 22:50 uur
Interessant hoe iemand tot 58 maanden cel veroordeeld wordt voor drugs en wapenbezit in september 2008 en in december 2011 zoiets kan  uithalen.


Belgie: "wet-Lejeune genoemd - voorziet voor gedetineerden de mogelijkheid om na een derde van de uitgesproken celstraf voorwaardelijk vrij te komen."

Tsja, waarom straf je dan iemand voor 58 maanden als hij zo snel terug mag in de maatschappij, begeleid of niet...

Overigens vind ik het hebben van een wietplantage en wapens op zichzelf niet het meest ernstige misdrijf (het risico lopend dat iedereen nu over me heen valt ;-)). Maar zo lang je niets doet met die wapens....


Beetje het motto van Nationaln rifle association in de VS: "weapons don't kill, people do"

SMI de Boer

't wordt haast gewoon...

eerdaags de glock maar tussen de broekband steken?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 13/12/2011 | 23:31 uur
Citaat van: VandeWiel op 13/12/2011 | 22:55 uur
Belgie: "wet-Lejeune genoemd - voorziet voor gedetineerden de mogelijkheid om na een derde van de uitgesproken celstraf voorwaardelijk vrij te komen."
Tsja, waarom straf je dan iemand voor 58 maanden als hij zo snel terug mag in de maatschappij, begeleid of niet...
Overigens vind ik het hebben van een wietplantage en wapens op zichzelf niet het meest ernstige misdrijf (het risico lopend dat iedereen nu over me heen valt ;-)). Maar zo lang je niets doet met die wapens....
Voorwaardelijke invrijheidsstelling... Vind ik best in orde in bepaalde gevallen.
Echter, deze onnozelaar had nog niet op straat mogen rondlopen (van mij dan - niet van justitie, gezien 58 maand - 1/3, mooie korting.
Laat staan met een FAL (al of niet automatisch), pistool/revolver en handgranaten.

Nog een geluk dat ie zichzelf van kant gemaakt heeft.

Het is een drama, maar ik ben "blij"dat deze persoon geen gedegen militaire opleiding heeft gehad... ik bedoel: 3 of 4 handgranaten en "vrolijk"een FAL leegschieten op een drukke markt en dan "maar" 5 of 6 doden en ruim 120 gewonden...

Begrijp me niet verkeerd, het had vele malen erger kunnen zijn.

P.s. zeker gelukkig dat hij het zelf niet overleefd heeft!!

ARM-WAP

Citaat van: VandeWiel op 13/12/2011 | 22:55 uur
Belgie: "wet-Lejeune genoemd - voorziet voor gedetineerden de mogelijkheid om na een derde van de uitgesproken celstraf voorwaardelijk vrij te komen."
Tsja, waarom straf je dan iemand voor 58 maanden als hij zo snel terug mag in de maatschappij, begeleid of niet...
Overigens vind ik het hebben van een wietplantage en wapens op zichzelf niet het meest ernstige misdrijf (het risico lopend dat iedereen nu over me heen valt ;-)). Maar zo lang je niets doet met die wapens....
Voorwaardelijke invrijheidsstelling... Vind ik best in orde in bepaalde gevallen.
Echter, deze onnozelaar had nog niet op straat mogen rondlopen (van mij dan - niet van justitie, gezien 58 maand - 1/3, mooie korting.
Laat staan met een FAL (al of niet automatisch), pistool/revolver en handgranaten.

Nog een geluk dat ie zichzelf van kant gemaakt heeft.

VandeWiel

Citaat van: ARM-WAP op 13/12/2011 | 22:50 uur
Interessant hoe iemand tot 58 maanden cel veroordeeld wordt voor drugs en wapenbezit in september 2008 en in december 2011 zoiets kan  uithalen.


Belgie: "wet-Lejeune genoemd - voorziet voor gedetineerden de mogelijkheid om na een derde van de uitgesproken celstraf voorwaardelijk vrij te komen."

Tsja, waarom straf je dan iemand voor 58 maanden als hij zo snel terug mag in de maatschappij, begeleid of niet...

Overigens vind ik het hebben van een wietplantage en wapens op zichzelf niet het meest ernstige misdrijf (het risico lopend dat iedereen nu over me heen valt ;-)). Maar zo lang je niets doet met die wapens....