‘Libië toont nut permanente staf voor NAVO-eskader aan’

Gestart door Lex, 13/12/2011 | 17:04 uur

KapiteinRob

Citaat van: Hans87 op 14/12/2011 | 00:00 uur
Af en toe naar huis bedoel je?

Yep, en de aflossing van stafschip is in Den Helder. Daarbij moet je niet verbaasd zijn als mevrouw Bekkering af en toe eens opduikt in een buitenlandse haven.

Citaat van: Hans87 op 14/12/2011 | 00:00 uur
Een maat van mij die dit een aantal keer heeft meegemaakt

Een aantal keer nogwel? Welke uitzendingen waren dat dan? Want sedert Irak zijn alleen (de meeste) individuele uitzendingen 6 maanden of langer. Eenheden gaan 4 maanden en dan mag je niet tussentijds naar huis.

Citaat van: Hans87 op 14/12/2011 | 00:00 uur
zei dat de terugreisjes het soms alleen maar moeilijker maken, weten wat je mist, weer het risicogebied ingaan etc.

1. Het is een keuze; je hoeft niet tussentijds naar huis te gaan als je dat allemaal zo erg vindt.
2. De commandeur in kwestie zit niet het hele jaar in "risicogebied", als je de piraterijmissie (vooor hem) al zo wil noemen.

Hans87

Citaat van: Kapitein Rob op 13/12/2011 | 23:52 uur
Citaat van: Hans87 op 13/12/2011 | 23:23 uur
Een jaar van huis, dat lijkt me wel verschrikkelijk lang, helemaal met kinderen. Respect voor de mensen die dat aankunnen.

De commandeur in kwestie is niet een jaar lang nonstop van huis.

Af en toe naar huis bedoel je? Een maat van mij die dit een aantal keer heeft meegemaakt zei dat de terugreisjes het soms alleen maar moeilijker maken, weten wat je mist, weer het risicogebied ingaan etc. Heb hier zelf totaal geen ervaring mee maar kan me er wel iets bij voorstellen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 13/12/2011 | 23:52 uur
Citaat van: Hans87 op 13/12/2011 | 23:23 uur
Een jaar van huis, dat lijkt me wel verschrikkelijk lang, helemaal met kinderen. Respect voor de mensen die dat aankunnen.

De commandeur in kwestie is niet een jaar lang nonstop van huis.

Dan is het goed te doen.

KapiteinRob

Citaat van: Hans87 op 13/12/2011 | 23:23 uur
Een jaar van huis, dat lijkt me wel verschrikkelijk lang, helemaal met kinderen. Respect voor de mensen die dat aankunnen.

De commandeur in kwestie is niet een jaar lang nonstop van huis.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#5
Citaat van: Hans87 op 13/12/2011 | 23:23 uur
Een jaar van huis, dat lijkt me wel verschrikkelijk lang, helemaal met kinderen. Respect voor de mensen die dat aankunnen.

Een jaar van huis in een gezins-situatie is zeker lang. Ik ben met regelmaat, gedurende een periode van 8 jaar, waarvan 7 jaar op operationele (KM) plaatsingen, 4 tot 6 maanden van huis geweest (hiervan was 6 maanden varend wel het langste).

Gemiddeld was ik in die 7 jaar operationeel 9 maanden per jaar varende.

En ik geef toe: het was de mooiste tijd van mijn leven maar als je 3 of 4 weken onafgebroken op zee zat, dan had dat ook wel een keerzijde en dacht je, 's-avonds, alleen in je bedje, toch wel eens wat vaker aan het thuisfront.

Hans87

Een jaar van huis, dat lijkt me wel verschrikkelijk lang, helemaal met kinderen. Respect voor de mensen die dat aankunnen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 13/12/2011 | 21:41 uur
Citaat van: NHD op 13/12/2011 | 17:04 uur
De commandeur, die eerder leiding gaf aan Hr. Ms. Jacob van Heemskerck en Hr. Ms. Johan de Witt, voelde]zich vereerd, maar moest wel even goed nadenken.

Ik schat in 3 seconden: dus totdat hij zich realiseerde dat hij, ondanks de bevorderingsstop, een ster op zijn schouder zou krijgen.....  :P

;D

KapiteinRob

Citaat van: NHD op 13/12/2011 | 17:04 uur
De commandeur, die eerder leiding gaf aan Hr. Ms. Jacob van Heemskerck en Hr. Ms. Johan de Witt, voelde]zich vereerd, maar moest wel even goed nadenken.

Ik schat in 3 seconden: dus totdat hij zich realiseerde dat hij, ondanks de bevorderingsstop, een ster op zijn schouder zou krijgen.....  :P

Lex

DEN HELDER- "De burgeroorlog in Libië heeft het belang van de parate staf van het NAVO-eskader aangetoond. Binnen drie dagen waren er meer dan veertig schapen actief."

Commandeur Ben Bekkering geeft het als een voorbeeld van het nut van de Standing NATO Maritime Group 1. Vanaf 23 januari valt dit internationale eskader onder Nederlands commando. Bekkering werd gevraagd de hoofdrol op zich te nemen. De commandeur, die eerder leiding gaf aan Hr. Ms. Jacob van Heemskerck en Hr. Ms. Johan de Witt, voelde zich vereerd, maar moest wel even goed nadenken.
"Ik had mijn kinderen beloofd niet meer zolang van huis te zijn in een varende functie. Nu ga ik een jaar op reis. Het was de moeilijkste beslissing in mijn loopbaan, maar mede dankzij de steun van mijn partner kon ik volmondig ja zeggen."

Vlaggenschip
Het vlaggenschip van het eskader is Hr. Ms. De Ruyter. Op 12 januari vertrekt het schip naar de Middellandse Zee waar het commando van de Italianen wordt overgenomen. De staf van Bekkering bestaat uit veertien Nederlanders en negen buitenlandse marineofficieren.
Ben Bekkering: "Er is een aantal jaren discussie geweest over het belang van de NAVO-eskaders, maar  door de gebeurtenissen in Libië is die discussie verstomd. Mijn voorganger ging met twee schepen de zee op toen de NAVO besloot in te grijpen. Binnen een paar dagen had hij 43 schepen onder zijn commando. Zonder een ingewerkte staf kun je nooit zo snel optreden."

Na de commando-overdracht  gaan de zeven schepen van het eskader opwerken. In het oostelijke en centrale deel van de Middellandse Zee wordt vervolgens de operatie Active Endeavour uitgevoerd. Bij Sicilië wordt deelgenomen aan een grote oefening in onderzeebootbestrijding.
"Begin april varen we richting Schotland. We nemen deel aan Joint Warrior en worden als staf getoetst op onze vaardigheden."

Somalië
In mei is commandeur Bekkering terug in Den Helder en stapt de complete staf over op Hr. Ms. Evertsen. Dan zijn er ook wat personele wisselingen.
Ben Bekkering: "Met de Evertsen vertrekken we tenslotte richting het piratengebied rond Somalië. Daar geef ik leiding aan de NAVO-inbreng voor de antipiraterij missie. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen sinds ik er met de Johan de Witt was. De piraten passen hun tactiek steeds aan.  We moeten daar een passend antwoord op hebben."

NHD,
13 december 2011