Singapore uitvalsbasis voor militaire beveiligingsteams

Gestart door Lex, 29/02/2012 | 17:22 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 08/03/2012 | 21:34 uur
Een drijvend (boor)eiland heeft die opties vaak ook. Als je een kampement in Verwegistan kunt bouwen moet zo'n eiland ook wel om te bouwen zijn met leefcontainers e.d.. Maar duidelijk...is een LPD de betaalbaarste en handigste optie...dan ben ik voor je idee. Dat weet je.
Ik weet niet hoe letterlijk ik "drijvend" in dit geval moet nemen. Is drijvend "drijvend" dan heb je voortstuwing nodig. Is "drijvend" een platform dat middels ankerd geo stationair blijft dan zijn er ook ook nog een groot aantal bijkomstigheden, die we reeds eerder in het topic over de bestrijding van de piraterij hebben behandeld.
Ik denk niet dat een platform zoals door jou bedoeld enig voordeel biedt ook al zou je er een internationaal projecht van maken.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 08/03/2012 | 21:25 uur
Citaat van: Elzenga op 08/03/2012 | 21:16 uur
hoe belangrijk is die flexibiliteit.
Ik vind die flexibiliteit belangrijk. Er is makkelijk af te lossen, er hoeft niets geregeld te worden betreffende zeggenschap, het schip kan zich verplaatsen, aanpassen aan "piratengebied", kortom je hebt veel neer opties hierdoor.
Een drijvend (boor)eiland heeft die opties vaak ook. Als je een kampement in Verwegistan kunt bouwen moet zo'n eiland ook wel om te bouwen zijn met leefcontainers e.d.. Maar duidelijk...is een LPD de betaalbaarste en handigste optie...dan ben ik voor je idee. Dat weet je.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 08/03/2012 | 21:16 uur
hoe belangrijk is die flexibiliteit.

Ik vind die flexibiliteit belangrijk. Er is makkelijk af te lossen, er hoeft niets geregeld te worden betreffende zeggenschap, het schip kan zich verplaatsen, aanpassen aan "piratengebied", kortom je hebt veel neer opties hierdoor.


Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 08/03/2012 | 21:08 uur
Daar worden we het toch niet over eens, want zoals je weet kies ik voor de flexibiliteit, faciliteiten en mogelijkheden die een LPD biedt en een booreiland ontbeert.
hoe belangrijk is die flexibiliteit. Die leveren eerder de middelen...de helikopters...kleinere cutters die teams rondbrengen.

KapiteinRob

Daar worden we het toch niet over eens, want zoals je weet kies ik voor de flexibiliteit, faciliteiten en mogelijkheden die een LPD biedt en een booreiland ontbeert.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 08/03/2012 | 20:48 uur
Yep, maar bij voorkeur NATO of westers.
strak plan...maar vraag of dit dan LPDs moeten worden of iets anders..(oud booreiland...offshore schip).

KapiteinRob


Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 08/03/2012 | 20:23 uur
Ik wil dan ook geen LPD om de huidige VPD's te faciliteren, maar om vele breder VPD's in te zetten i.p.v. een lading inefficientere fregatten en andere schepen te laten rondvaren.
Dus ook die van andere landen,......

KapiteinRob

Geen idee, maar ook ik heb al uitgebreid verkondigd dat je massaal over moet stappen op VPD's i.p.v. fregatten die lang niet overal tegelijk kunnen zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Freggel op 08/03/2012 | 20:20 uur
Efficiënt wil zeggen dat ervoor gezorgd wordt dat een inspanning met zo weinig mogelijk tijd of geld uitgevoerd wordt.

Of het de meest effectieve methode is zoals nu gedaan wordt kun je over discussieren

Met LPD kost zeker meer tijd en geld. We hebben het over support van een paar kleine teams
Daar is een LPD niet voor bedoeld. Je zou dan nog beter een civiele coaster in kunnen huren maar ook dat kost meer als huidige methode

Zoals ik al voorstelde, leg de oude Zuiderkruis in de regio met een minimale bemanning (desnoods voor anker) zodat de oude dame kan fungeren als hotelschip (tenzij het schip binnen afzienbare tijd verkocht kan worden). (grote kans dat ze toch naar die regio gaat voor de schroothoop)

KapiteinRob

Ik wil dan ook geen LPD om de huidige VPD's te faciliteren, maar om vele breder VPD's in te zetten i.p.v. een lading inefficientere fregatten en andere schepen te laten rondvaren.

Freggel

Efficiënt wil zeggen dat ervoor gezorgd wordt dat een inspanning met zo weinig mogelijk tijd of geld uitgevoerd wordt.

Of het de meest effectieve methode is zoals nu gedaan wordt kun je over discussieren

Met LPD kost zeker meer tijd en geld. We hebben het over support van een paar kleine teams
Daar is een LPD niet voor bedoeld. Je zou dan nog beter een civiele coaster in kunnen huren maar ook dat kost meer als huidige methode

KapiteinRob

Citaat van: Freggel op 08/03/2012 | 17:37 uur
In the end: money rules. Een LPD of ander marineplatform inzetten als "hotel en opslag" is simpelweg inefficient en te duur

Dat het ineffecient is durf ik te bestrijden. Ik denk dat het juist wel efficient is omdat je de transits door piraatloze gebieden hiermee voorkomt. Daarbij ben je van de wapen- en munitieproblematiek af en als je de LPD-inzet laat geschieden i.p.v. een fregat en het bovendien in westers verband doet vraag ik me af waarom het duurder zou zijn.

Freggel

In the end: money rules. Een LPD of ander marineplatform inzetten als "hotel en opslag" is simpelweg inefficient en te duur

Ace1

Citaat van: Elzenga op 03/03/2012 | 19:54 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 03/03/2012 | 19:51 uur
Op een LPD zitten minder bemanningsleden dan op een LCF dat daar regelmatig rondvaart en weinig zoden aan de dijk zet.
Eens.....maar bij bijv. een drijvend (oud)boorplatform heb je geen bemanning nodig die het vaart bijvoorbeeld. Of minder.

Ik heb een posting daarover geplaats eind jaren 80 hebben de amerikanen tijdens de Iran-Irak oorlog 2 kleine werk eiland of schepen in de Perzische golf geplaatst waarop men de Iranniers lastig viel die Olie tankers uit Irak wilde aanvallen. Helaas kan ik deze posting nergens meer terug vinden ik heb deze vermoedelijk  in de topics Spanning (nl) Rond Iran, deel 1 of deel 2 geplaats of in de topic Piraterij en de strijd ertegen deel 3 wie helpt mij om deze posting terug te vinden?

KapiteinRob

Ongetwijfeld niet. Maar vergeet niet dat je op LPD's (of andere van dergelijke marineschepen) geen gezeur hebt over wapen- en munitieopslag, onderhoudsfaciliteiten, bemanningsexpertise, hangaar, dock en je kunt e.e.a.
makkelijk verplaatsen/vervangen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 03/03/2012 | 19:57 uur
Tja Ronald, ik heb al eerder aangegeven nu eenmaal een voorstander te zijn van verplaatsbare LPD's boven statische "platformen".
En dan zijn militaire platforms als een LPD goedkoper en efficienter dan ingehuurde civiele schepen als het alleen om verblijf en af en aanvoer gaat?

KapiteinRob

Tja Ronald, ik heb al eerder aangegeven nu eenmaal een voorstander te zijn van verplaatsbare LPD's boven statische "platformen".

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 03/03/2012 | 19:51 uur
Op een LPD zitten minder bemanningsleden dan op een LCF dat daar regelmatig rondvaart en weinig zoden aan de dijk zet.
Eens.....maar bij bijv. een drijvend (oud)boorplatform heb je geen bemanning nodig die het vaart bijvoorbeeld. Of minder.

KapiteinRob

Op een LPD zitten minder bemanningsleden dan op een LCF dat daar regelmatig rondvaart en weinig zoden aan de dijk zet.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 29/02/2012 | 17:46 uur
Het is ook zooooo moeilijk om een LPD of voor mij part bevoorrader of zelfs OPV als uitvalsbasis te gebruiken. Nee, we gaan allerlei moeilijke toestanden uithalen met inhuur van opslagplaatsen, hotels en ladingen vergunningen.
inderdaad!! maar mogelijk komen de meeste beoogde schepen in de buurt van Singapore en kan men zo dus sneller aan boord komen.. LPDs, boor(hotel)eilanden e.d. leken mijn ook een goed alternatief. Al zit je dan wel met een vast en redelijk groot aantal (met namen bij LPDs) ondersteunend (en dus duur) ondersteunend personeel. En de LPDs zijn elders te gebruiken.

IPA NG

Citaat van: Poleme op 29/02/2012 | 18:57 uur
Jazeker!  Het is inderdaad zooooo moeilijk om een LPD, OPV of AOR als uitvalsbasis te gebruiken.    Want het jachtgebied van de Somalische zeerovers beslaat alleen al 6 miljoen vierkante kilometer.  Er zijn daarnaast ook grote aantallen zeerovers aktief in de Straat van Malakka, de Zuid Chinese Zee; de Golf van Guinea (West-Afrika) en het Caribisch Gebied.

Dus ... heeft men het voorbeeld van een klein Meditteraan land gevolgd, welke al decennia VPD's op haar koopvaardij schepen heeft.
Deze VPD's hebben steunpunten in o.a. Mombasa, Kenia; Equatoriaal Guinea (West-Afrika) en ... Singapore.


Malta?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Dan begrijp je niet waar ik de LPD's voor wil gebruiken, namelijk als min of meer vast punt om de VPD's op te pikken respectievelijk af te zetten. Niet om op piraten te jagen. Een LPD leg je in de Rode Zee en de ander ergens bij Sri lanka of voor mij part nog verder naar het oosten. Dan maak je veel effectiever gebruik van de VPD's en heb je geen gehannes met wapens, hotels, etc. Volgens mij werkt dat perfect!

Poleme

Citaat van: Kapitein Rob op 29/02/2012 | 17:46 uur
Het is ook zooooo moeilijk om een LPD of voor mij part bevoorrader of zelfs OPV als uitvalsbasis te gebruiken. Nee, we gaan allerlei moeilijke toestanden uithalen met inhuur van opslagplaatsen, hotels en ladingen vergunningen.
Jazeker!  Het is inderdaad zooooo moeilijk om een LPD, OPV of AOR als uitvalsbasis te gebruiken.    Want het jachtgebied van de Somalische zeerovers beslaat alleen al 6 miljoen vierkante kilometer.  Er zijn daarnaast ook grote aantallen zeerovers aktief in de Straat van Malakka, de Zuid Chinese Zee; de Golf van Guinea (West-Afrika) en het Caribisch Gebied.

Dus ... heeft men het voorbeeld van een klein Meditteraan land gevolgd, welke al decennia VPD's op haar koopvaardij schepen heeft.
Deze VPD's hebben steunpunten in o.a. Mombasa, Kenia; Equatoriaal Guinea (West-Afrika) en ... Singapore.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

IPA NG

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 29/02/2012 | 18:25 uur
Citaat van: jurrien visser op 29/02/2012 | 18:16 uur
Volgens mij was/is de Zuiderkruis een uitstekend paltform om in die regio te dienen als uitvalsbasis, maar ja...

We hebben 2 prima LPD's die daar UITERMATE geschikt voor zijn. In samenwerking met andere westerse marines kun je dit prima regelen. Maar Hillen verdoet zijn tijd (en budgetten) liever met andere zaken...

Helemaal mee eens!

Ik dacht alleen aan de ZKRS om deze permanent in die wateren te stationeren (desnoods voor anker als "hotelplatform") totdat deze naar de schroothoop gaat. (tenzij er natuurlijk zicht is op een koper)

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 29/02/2012 | 18:16 uur
Volgens mij was/is de Zuiderkruis een uitstekend paltform om in die regio te dienen als uitvalsbasis, maar ja...

We hebben 2 prima LPD's die daar UITERMATE geschikt voor zijn. In samenwerking met andere westerse marines kun je dit prima regelen. Maar Hillen verdoet zijn tijd (en budgetten) liever met andere zaken...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 29/02/2012 | 17:46 uur
Het is ook zooooo moeilijk om een LPD of voor mij part bevoorrader of zelfs OPV als uitvalsbasis te gebruiken. Nee, we gaan allerlei moeilijke toestanden uithalen met inhuur van opslagplaatsen, hotels en ladingen vergunningen.

Volgens mij was/is de Zuiderkruis een uitstekend paltform om in die regio te dienen als uitvalsbasis, maar ja...

KapiteinRob

Het is ook zooooo moeilijk om een LPD of voor mij part bevoorrader of zelfs OPV als uitvalsbasis te gebruiken. Nee, we gaan allerlei moeilijke toestanden uithalen met inhuur van opslagplaatsen, hotels en ladingen vergunningen.

Lex

Nederlandse militaire beveiligingsteams die meevaren op koopvaardijschepen gaan de haven van Singapore als uitvalsbasis gebruiken, voor onder meer de opslag van wapens en munitie. Commandant Zeestrijdkrachten, vice-admiraal Matthieu Borsboom, tekende hiervoor vandaag de overeenkomst. Hij deed dat in Singapore namens minister Hillen.

Naast marineschepen voor de kust van Somalië, besloot het kabinet vorig jaar ook tot de inzet van beveiligingsteams van zwaarbewapende mariniers. De zogenoemde Vessel Protection Detachments (VPD's) aan boord beschermen kwetsbare koopvaardijschepen. Nederland is sinds 2008 actief betrokken bij de bestrijding van piraterij.

Grotere inzetbaarheid
De inzet van VPD's vergt veel voorbereiding. Zo moeten vergunningen worden aangevraagd voor het transport van wapens en munitie naar de havens van vertrek. Dit kost tijd en gaat ten koste van de flexibiliteit. Daarom zocht Defensie naar alternatieven. Borsboom: "Door materieel op strategische plaatsen op te slaan, wordt het traject aanzienlijk versneld en de inzetbaarheid van onze VPD's vergroot". In de overeenkomst is ook het gebruik van de militaire luchtmachtbasis Lebar opgenomen.

MINDEF,
29 februari 2012, 16.58 uur