Recente berichten

#1
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - Vandaag om 18:12
Russen tonen buitgemaakte tanks en wapentuig als signaal naar Westen

In Moskou hebben duizenden mensen, velen met kinderen, hun vrije Dag van de Arbeid gebruikt om zich te vergapen aan Russische oorlogstrofeeën. Die zijn buitgemaakt op het slagveld in Oekraïne en nu in Moskou opgesteld. Tientallen westerse tanks, pantservoertuigen en ander wapentuig zijn een maand lang te zien in het Overwinningspark, een groot tentoonstellingscomplex dat gewijd is aan de Tweede Wereldoorlog.

Veel van het materieel is al eerder elders tentoongesteld, onder meer in Patriot Park, een tentoonstellingscomplex van het Russische leger buiten Moskou. De getoonde oorlogstrofeeën zijn sinds 2022 bijeengebracht met als doel ze aan een breder thuispubliek te tonen.

Deze nieuwe tentoonstelling sluit naadloos aan op wat de Russen al jaren dag in dag uit te zien krijgen op televisie. Het Russische nieuws bevat geen enkele wanklank, maar toont uitsluitend hoe de Russische troepen in hun 'speciale militaire operatie' in Oekraïne stelselmatig terrein winnen op hun tegenstander, die steevast wordt aangeduid als 'Oekraïense nationalisten'.

Officiële verliescijfers zijn al heel lang niet meer verstrekt. Evenmin wordt vermeld dat, op basis van verifieerbare bronnen, ook de materiële verliezen aan Russische zijde aanzienlijk zijn.

Signaal aan Westen
Het getoonde materieel is zeker ook bedoeld als signaal aan westerse landen die Oekraïne militaire steun verlenen of van zins zijn dat te doen. Niet voor niets is een Duitse Leopard-tank - naast een Amerikaanse Abrams - een van de pronkstukken van de expositie in Moskou.

Speciaal voor de gelegenheid is de avond ervoor de loop van de tank met behulp van een zwaar gewicht aan een hijskraan naar beneden gedrukt, om de machine een minder 'triomfantelijk' voorkomen te geven. Dat moet laten zien dat zelfs de duurste en beste westerse machines niet onschendbaar zijn en Rusland niet kunnen weerhouden van de overwinning.

Er is ook wapentuig te zien dat aan Oekraïne is geleverd door andere NAVO-lidstaten, zoals Turkije, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zweden en Nederland.

Een Amerikaans M113-pantservoertuig, dat in januari van dit jaar werd buitgemaakt in de omgeving van Bachmoet, maakt deel uit van een partij gemodificeerde M113's die vorig jaar door Nederland, België en Luxemburg zijn geschonken aan de Oekraïense strijdkrachten.

'De geschiedenis herhaalt zich', lijkt het motto van deze tentoonstelling. De tekst prijkt op een afdak waaronder een Duits pantservoertuig uit 1942 staat. De link met het heden is snel gelegd, blijkt al snel uit gesprekken met bezoekers van de tentoonstelling. Net als toen staan er weer Duitse tanks in Moskou.

In 1945 werden vaandels en wapentuig van de op de knieën gedwongen Duitse Wehrmacht naar Moskou gebracht, na een uitputtende oorlog waarin naar schatting 27 miljoen Sovjetburgers het leven verloren. De impact van die oorlog is tot op de dag van vandaag voelbaar in Rusland en andere voormalige Sovjetrepublieken, waaronder Oekraïne. Er zijn vrijwel geen families die in die oorlog geen grootvaders, overgrootvaders of andere familieleden hebben verloren.

Symbolische plek én symbolisch moment
Juist daarom valt de expositie in Moskou samen met de Dag van de Overwinning op 9 mei, veruit Ruslands belangrijkste feestdag. De suggestie is dat Ruslands huidige 'speciale militaire operatie' een vervolg is op de Grote Vaderlandse Oorlog, zoals de Tweede Wereldoorlog hier wordt genoemd. Net als toen wordt het land vanuit het westen bedreigd. Iets dat eerder, in 1812, ook al gebeurde door Napoleon. Het Overwinningspark ligt ook niet toevallig vlak bij de plek vanwaar Napoleon in dat jaar neerkeek op de Russische hoofdstad.

Deze tentoonstelling van oorlogstrofeeën en de militaire parade die Vladimir Poetin op 9 mei zal afnemen op het Rode Plein hebben beiden als doel het land en de wereld te demonstreren dat Rusland militair gezien zijn mannetje staat en de strijd in Oekraïne niet kan verliezen.

Intussen wordt aan beide zijden van het front met enige zorg uitgekeken naar die 9 mei. Waar Oekraïne vreest voor een poging van het Russische leger nog voor die datum een significant militair succes te boeken, houdt Moskou serieus rekening met Oekraïense pogingen die feestdag - of de inauguratie van Poetin twee dagen eerder - ruw te verstoren, bijvoorbeeld met een aanval op de Krimbrug.

Rusland hoopt meer terreinwinst te kunnen boeken zolang de aan Oekraïne beloofde westerse hulp nog niet aan het front is gearriveerd. Minister van Defensie Sjojgoe zei deze week bij zijn bezoek aan een commandocentrum in het zuiden van Rusland dat de Russische troepen snel meer en beter materieel moeten krijgen om het "noodzakelijke tempo" van het Russische offensief te kunnen handhaven.

https://nos.nl/collectie/13965/artikel/2518908-russen-tonen-buitgemaakte-tanks-en-wapentuig-als-signaal-naar-westen
#2
Citaat van: Parera op Vandaag om 17:28Hoog ja dat is zeker waar maar wat een beest van een voertuig :heart:
En waar blijft Nederland? Krekels!
#3
Zuid-Amerika / Re: Brazilaanse industrie expa...
Last post by Ace1 - Vandaag om 18:00
Citaat van: Lynxian op Vandaag om 14:50Slim van ze. Met hoe Boeing management een uitstekend en veilig bedrijf heeft weten te vernaggelen zullen er zat zijn die graag gebruik zullen maken van een nieuwe maar al gevestigde speler.



Het klopt wat je schrijft. Natuurlijk kun je als vliegmaatschappij ook gaan voor de Chinese Comac C919 maar heeft dat toestel een certificaat van de vliegtuig industrie autoriteiten gekregen voor type goedkeuring in de EU  en de  VS? Embraer heeft het voordeel dat bepaalde onderdelen waar men gebruik van kan maken al type certificaat heeft en dat kan heel gunstig zijn.



https://www.aeroflap.com.br/nl/De-Amerikaanse-regering-wil-het-moeilijk-maken-om-GE-motoren-te-exporteren-naar-een-Chinees-bedrijf/

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2022/05/19/comac-tekent-eerste-echte-c919-contract/


https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/comac-deelt-airbus-en-boeing-gevoelige-klap-uit-met-grote-orders-voor-c919

https://www.aeroflap.com.br/nl/Comac-c919-streeft-naar-certificering-in-Europa/

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10514106/met-de-komst-van-de-c919-mag-airbus-zich-op-termijn-zorgen-maken
#4
Citaat van: Harald op Vandaag om 17:21eerste BOXER IFV voor Duitsland ! ... oooo jemig  :omg: wat is die Boxer hoog, met een mens er gelijk naast   

Hoog ja dat is zeker waar maar wat een beest van een voertuig :heart:
#5
eerste BOXER IFV voor Duitsland ! ... oooo jemig  :omg: wat is die Boxer hoog, met een mens er gelijk naast   

Erster Schwerer Waffenträger Infanterie an die Bundeswehr übergeben
https://esut.de/2024/05/meldungen/49404/erster-schwerer-waffentraeger-infanterie-an-die-bundeswehr-uebergeben/





#7
KM / Re: NH-90 Helikopters
Last post by Parera - Vandaag om 16:01
Een interessante ontwikkeling deze lichtgewicht MAD sensor, volgens het bedrijf CAE ook geschikt voor in de vleugels van de MQ-9. Maar ik zie ook mogelijkheden voor kleinere UAV's op de ASWF's of misschien wel de USV's.


https://www.cae.com/defense-security/what-we-do/mission-operations-support/magnetic-anomaly-detection-extended-role-mad-xr/
#8
KM / Re: NH-90 Helikopters
Last post by Parera - Vandaag om 15:53
French Navy NH90 Caïman Upgraded With MAD-XR Sensor



The French Navy (Marine nationale) air test and evaluation squadron has undertaken integration and initial trials of CAE's MAD-XR [magnetic anomaly detection - extended role] sensor on an NH90 Caïman anti-submarine warfare (ASW) helicopter.

A magnetic anomaly detector is a highly sensitive magnetometer designed to sense minute variations in the Earth's magnetic field. As part of a broader ASW mission suite, it can be used to localise the position of a submerged submarine, and/or provide a confirmatory datum prior to attack.

While the size and weight of earlier MAD systems tended to restrict their use to large maritime patrol aircraft, CAE has designed MAD-XR with reduced size, weight and power characteristics so as to allow installation on helicopters, smaller fixed-wing aircraft and unmanned aerial vehicles. The other key differentiator of MAD-XR is that it can be installed internally.

According to a French Navy press release issued on 29 April, the integration and evaluation of MAD-XR in Caïman has been led by AEROLab, with additional support coming from the Direction générale de l'armement (DGA). AEROLab is an innovation cell within the Navy's CEPA/10S air test and evaluation squadron.

Having completed a magnetic survey campaign on both Panther and Caïman helicopters back in July 2023, CEPA/10S subsequently completed the MAD-XR integration with Caïman with technical support from DGA. The installation of this new equipment was enabled by the use of the Caïman Parallel Data Acquisition System, a monitoring and recording tool designed by CEPA/10S to collect data on board the helicopter.

Flight testing was conducted in the week of 15-19 April. "Several experimental flights were carried out to evaluate the performance of this detector on targets of opportunity," said the Marine nationale. "The results obtained are very promising and make it possible to consider scaling up as soon as the modification is approved by the technical authority."

The current ASW equipment fit in the NH90 Caïman helicopter is baselined around the Thales FLASH Sonics acoustics suite, which combines the FLASH active dipping sonar and a multi-channel active/passive sonobuoy processor. The French Navy will shortly introduce the new Thales SonoFlash active/passive sonobuoy into service on the Caïman.

A number of ASW platforms are already receiving MAD-XR installations. These include  Japan Maritime Self-Defense Force P-1 maritime patrol aircraft (with MAD-XR systems being supplied by CAE via Mitsubishi Electric Corporation) and US Navy MH-60R 'Romeo' helicopters (being integrated by Lockheed Martin Rotary and Mission Systems as the Digital Magnetic Anomaly Detection System). In addition, the UK's ASW Spearhead program has funded the acquisition of two MAD-XR sets for evaluation with the Royal Navy's Merlin HM2 helicopter force.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/french-navy-nh90-caiman-upgraded-with-mad-xr-sensor/
#9
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 09:26Dit. Laat België eerst maar eens met de F-35A alles uit de kast halen. Tegen de tijd dat deze buiten dienst wordt gesteld, is het niet meer de aanvankelijke F-35A Block 4.

Ze hebben in Belgie ook natuurlijk goed opgelet en naar NLD gekeken inzake bijdrage aan ontwikkelingsfase. Dus denken dat het een goed idee is deze boot niet te missen. Vanuit dat standpunt heel logisch,  maar zoals al helemaal hier uitgekauwd is dat nu niet het geval, en ook nog eens tegen hun F-35 gebruik tijdlijn in. Ze moeten nog decennia vliegen.
#10
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 15:42De 3 eenheid komt er omdat dat volgens de analisten een noodzaak is, niet omdat het ze een leuk idee lijkt.

Ik begrijp dat er een noodzaak is om een MBT, IFV en Tank destroyer (om het maar even zo te noemen) te produceren.

Maar wat ik bedoelde is dat ik niet verbaasd ben dat straks zowel Frankrijk als Duitsland een eigen variant op de markt brengen met een ander kaliber kanon / snelvuur kanon en een andere raket er in voor de eigen productie en export markt.

Zo krijgen we eigenlijk hetzelfde als bij de NH-90, het is 1 helikopter maar met wel meer dan 10 varianten. En ik vraag me af of je dat moet willen als ''Europa''.

Naar mijn idee kan je beter met 1 MBT, 1 IFV & 1 Tankdestroyer komen die voor elk partner land (export daargelaten) 100% gelijk zijn.