nieuwe camo + pakken defensie:

Gestart door Sander12, 05/07/2011 | 21:19 uur

Marc66

Zoals het ook (momenteel) mbt het onderwijs gaat of geldt, blijkt dus ook hier weer dat er niet werkelijk een uniformiteit bestaat binnen defensie. Immers, de CLAS heeft iedere CLAS-militair, zo begrijp ik het, een klipdas gegeven(?)

Ik vind persoonlijk een echte stropdas, een die je moet strikken beter ogen. Het geeft ook een zekere voldoening dat je een das kunt strikken, zeker als je volwassen bent, dan is het, naar mijn idee, zelfs meer dan gewoon dat je dat kunt  ;)

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 21:21 uur
politiestropdassen zijn er in twee maten, groot en heel groot en je zit dat het nep is, de das hangt aan het boord en dat ziet er echt niet uit, sorry. Ik denk dat zo af en toe, zoals de MBV 1 - 2 - 3 bestaat, er ook misschien een MBV-4 mag komen waarin de militair (weer) geleerd wordt zijn baret op de juiste wijze te dragen, een stropdas strikken, correct tenue dragen en leert hoe hij/zij de schoenen moet/kan poetsen  ;D

Dan zal ik je een KL-geheimpje verklappen: wij hebben niets anders meer verstrekt gekregen dan een "politiestropdas"   
maar dat had je vast al gezien......   :dead:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 21:21 uur
Even een zijsprong, hoewel dit way of topic is, maar punt 2, daar begin ik niet meer aan, no way! De aangever wordt nl. dan gestrafte en daar pas ik voor, die steen heb ik, helaas, al te vaak gestoten. Sorry.

Daar heb ik beeld bij, maar ga dan niet indirect op zitten roepen dat "men" iemand zou moeten aanspreken op de "te korte BT-broek".....

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 21:21 uur
Blijkbaar is het niet belangrijk, want Carla (je weet wel, die ene die naar zee ging) is ineens verdwenen.

Ik zal wel ontzettend dom/vergeetachtig zijn dat ik geen idee heb waar je op doelt.

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 21:21 uur
politiestropdassen zijn er in twee maten, groot en heel groot en je zit dat het nep is, de das hangt aan het boord en dat ziet er echt niet uit, sorry.

Goh, wat ben ik dan een mazzelaar met een "politiestropdas" die prima op lengte is en waar jij niet ziet dat het een nepper is. Tenzij je in mijn nek gaat hangen om het te controleren. Wat niet meer gaat, want op baksgewijs sta ik niet meer......  8)

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 21:21 uur
Ik denk dat zo af en toe, zoals de MBV 1 - 2 - 3 bestaat, er ook misschien een MBV-4 mag komen waarin de militair (weer) geleerd wordt zijn baret op de juiste wijze te dragen, een stropdas strikken, correct tenue dragen en leert hoe hij/zij de schoenen moet/kan poetsen  ;D

Lichtelijk overdreven om daar een MBV-module voor in het leven te roepen. Dit is namelijk allemaal al vastgelegd in regelgeving. Je kunt beter een MBV-4 (voor kader) in het leven roepen dat we met z'n allen gewoon weer ondergeschikten wijzen op het niet naleven ervan. Dat kan overigens ook bij collega's en meerderen. Maar ja, dan gaat de populariteitsprijs aan de neus voorbij en het tuchtrecht is er in de praktijk niet meer voor ingericht. Om het beleefd te zeggen......


Marc66

Even een zijsprong, hoewel dit way of topic is, maar punt 2, daar begin ik niet meer aan, no way! De aangever wordt nl. dan gestrafte en daar pas ik voor, die steen heb ik, helaas, al te vaak gestoten. Sorry.

Blijkbaar is het niet belangrijk, want Carla (je weet wel, die ene die naar zee ging) is ineens verdwenen.

politiestropdassen zijn er in twee maten, groot en heel groot en je zit dat het nep is, de das hangt aan het boord en dat ziet er echt niet uit, sorry. Ik denk dat zo af en toe, zoals de MBV 1 - 2 - 3 bestaat, er ook misschien een MBV-4 mag komen waarin de militair (weer) geleerd wordt zijn baret op de juiste wijze te dragen, een stropdas strikken, correct tenue dragen en leert hoe hij/zij de schoenen moet/kan poetsen  ;D

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 21:10 uur
Overigens, een lesje baret dragen of, in het geval van DB, stropdasstrikken zou een hele goede zijn in bijv. de LMV  ;)



1. Ook bij het DB kan men een baret dragen.
2. Waarom wijs je iemand die op een "belachelijke wijze zijn baret draagt" er zelf dan niet op (wat je bij de "korte BT-broek" voorstaat)?
3. Ook MATRN 1 "OC" en KPLS (die zeker hun LMV nog niet hebben gehad) moeten ook hun stropdas al kunnen strikken. Overigens ben je van een hoop gedonder af als je gewoon "politiestropdassen" verstrekt.

Marc66

Voor zover ik het camo van het korps mariniers ken, is dit getailleerd (er zit vorm in). Vwb de oplossing van het elastiek, helemaal gelijk, maar dan moet men, ook bij de marine, wel allemaal gevechtslaarzen (met stalen neus) gaan dragen. Zolang dat niet gebeurt en de drager van de broek die ruim boven de enkels stopt niet wijst op hoe belachelijk hij/zij er bij loopt, houdt het op.

Overigens, een lesje baret dragen of, in het geval van DB, stropdasstrikken zou een hele goede zijn in bijv. de LMV  ;)


Nikehercules

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 20:53 uur
bij de marine moet je aan boord anders toch echt hele andere werkschoenen dragen en zijn de kisten verboden.

Er bestaan ook gewoon kisten die goedgekeurd zijn als veiligheidsschoen.

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 20:53 uur
Camo oogt meer militair dan een blauwe hobbezak want, niet getailleerd, is het toch net of het (marine)personeel in een hobbezak loopt. Met een broek die om de een of andere reden twee maten te klein moet zijn, zodat de broek dus stopt ruim boven de enkels, ziet het BT er bij sommig echt niet uit. Misschien dragen zij thuis ook hun burgerbroek ruim boven de enkels  :'(

Het camo heeft m.i. dezelfde hobbelzakvorm als het BT. Waar je je druk om kan maken; het is functioneel (al is de kwaliteit stukken belabberder dan het camo van onze KL(u)-collega's). Daarbij heeft het camo van de KL(u) meerdere mogelijkheden qua overkleding waar wij weer eens met louter een parka zijn afgescheept.

Dat die broek te kort is heeft m.i. te maken met de stupide manier van maatbepaling door de KPU, de laksheid van de besteller om het aan te passen en de krimpfactor in de was. En met gevechtslaarzen los je het "broek stopt ruim boven de enkels" op door een elastiek in de broekspijp te doen. Werkt prima.

Marc66

bij de marine moet je aan boord anders toch echt hele andere werkschoenen dragen en zijn de kisten verboden. Zelfs mariniers dienen door de baas (marine) verstrekte werkschoenen en dus geen kisten, te dragen.

Vwb het DB en het BT. Kapitein Rob, ik geef je helemaal gelijk, het DB is een prachtig tenue en dat zou je eigenlijk, cf de CLAS, enkele bij bijzondere gelegenheden moeten dragen. Het DB straalt iets uit, het staat ergens voor terwijl het BT slechts een, tja, werkpak is, maar ook een werkpak mag best iets uitstralen vind ik.

Camo oogt meer militair dan een blauwe hobbezak want, niet getailleerd, is het toch net of het (marine)personeel in een hobbezak loopt. Met een broek die om de een of andere reden twee maten te klein moet zijn, zodat de broek dus stopt ruim boven de enkels, ziet het BT er bij sommig echt niet uit. Misschien dragen zij thuis ook hun burgerbroek ruim boven de enkels  :'(


onderofficier

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 20:35 uur
Overigens, in de EMMV draagt iedereen gevechtslaarzen en ik kan mij zo voorstellen dat ook die schoenen voorzien kunnen worden van een stalen neus.

Die zijn er al reeds  dus wees gerust     
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 20:35 uur
Je hoeft niet in DB te lopen, dat is een vrije keuze, maar, toegegeven het oogt beter. Aan de andere kant, het BT zit prettiger en je kunt een hoop zaken in de verschillende zakken kwijt, ook wel een nadeel, want soms zoek je je een slag in de rondte.

Jij die zo hamert op nette uniformen zou juist voorstander moeten zijn van het min of meer VP lopen in BT. Op die manier wordt het DB pas echt een net tenue en krijgt het wellicht enigzins de uitstraling die het Baratea voor de mariniers heeft. Die lopen ook niet in hun Baratea op kantoor......

Marc66

Je hoeft niet in DB te lopen, dat is een vrije keuze, maar, toegegeven het oogt beter. Aan de andere kant, het BT zit prettiger en je kunt een hoop zaken in de verschillende zakken kwijt, ook wel een nadeel, want soms zoek je je een slag in de rondte.

De werkschoenen zijn idd a/b verplicht, maar op kantoor zitten is niet aan boord.

Overigens, in de EMMV draagt iedereen gevechtslaarzen en ik kan mij zo voorstellen dat ook die schoenen voorzien kunnen worden van een stalen neus.




KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 20:19 uur
Het werkpak, ook wel BT genaamd van de marine lijkt iets teveel op dat van de KMar, maar zelfs dan is dat van de KMar nog mooier, dat is nl. getailleerd.

Ja, dat zou helemaal top zijn; een getailleerd werkpak. Precies wat we nog missen......  :P Dat het van slechte kwaliteit is, het klitteband verschrompeld/loslaat en de drukknopen eraf vliegen is verder niet belangrijk.

Citaat van: Marc66 op 16/04/2012 | 20:19 uur
Nu nog ook allemaal gevechtslaarzen en niet zoals bij de marine, de een met daags blauwe (lage) schoenen, de ander met kisten en een derde met afgesleten werkschoenen onder zijn tenue en defensie is weer echt uniform  ;)

Ik neem aan dat je drommels goed weet wat de redenen zijn dat we aan boord veiligheidsschoenen dragen en dat je op de wal gevechtlaarzen aan mag.

Richt je pijlen eens op de (onder)officieren die obstinaat in DB blijven lopen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden.

Marc66

Ik hoop dat er heel snel een defensie-breed camo/werk-pak komt. Het werkpak, ook wel BT genaamd van de marine lijkt iets teveel op dat van de KMar, maar zelfs dan is dat van de KMar nog mooier, dat is nl. getailleerd.

Nu nog ook allemaal gevechtslaarzen en niet zoals bij de marine, de een met daags blauwe (lage) schoenen, de ander met kisten en een derde met afgesleten werkschoenen onder zijn tenue en defensie is weer echt uniform  ;)

Robert2

#107
Citaat van: dudge op 26/02/2012 | 20:08 uur
Citaat van: Ipkiss op 26/02/2012 | 19:10 uur
Dat rechtse patroon doet mij al een stuk blijer maken tov het linker patroon. Dit gaat qua kleuren aardig op multicam lijken (wat combineren met andere uitrusting makkelijker maakt).

Iemand meer info over dit rechtse patroon?

Zou het niet de desert variant zijn? En de linker de woodland?
Dat rechter patroon is eigenlijk multicam, maar dan in een ander patroon.
http://imageshack.us/photo/my-images/526/20120222115858.jpg/
http://imageshack.us/f/837/20120222115809.jpg/

Betreft de huidige pakken, waarom maakt defensie gebruik van meerdere leveranciers?

Rondom de nieuwe pakken, het idee was om een universeel camo patroon te gebruiken voor uitrusting, bijvoorbeeld wat het USMC gebruikt, coyote brown (donker bruin). Of dat ook doorgaat weet ik niet, maar mocht dat zo zou zijn, dan mag je een mix tussen de woodland/ urban en arid/ desert versie verwachten. Dat kan of heel goed aflopen, of juist niet.

Het pak ziet er al een stuk functioneler uit met borstzakken die van de zijkant en bovenkant kunnen worden geopend, grotere dijbeen zakken, rits ipv knopen voor basisjas, en nog wel wat dingen. Zou naar mijn mening nog wel enkele aan kunnen verbeterd worden, maar ik weet niet of dat de duurzaamheid van de kleding ten goede komt.