Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Parera

#467
Citaat van: StrataNL op 26/10/2018 | 20:15 uur
? We hebben net Mercedes de opdracht gegund voor het AASLT voertuig. Dagor en MRZR zijn kandidaten voor het vervangejn van de Lohr LSV (luchtmobiel speciaal voertuig), naast dat er meer met quads gedaan gaat worden.
Weer iets geleerd, ik ging er ook vanuit dat het LSV vervangen werd door dit nieuwe AASLT voertuig.

Citaat van: Kevon op 26/10/2018 | 21:26 uur
Defenture met 50 stuks was toch de vervanging voor de Lohr LSV?

De 50 (inmiddels 75) Vector's zijn voor het KCT en niet voor 11 LMB.  ;)

Al tweet generaal b.d. Rob Verkerk het volgende naar Vice-admiraal Arie Jan de Waard rondom de Vector:

Citaat
Deze komen toch in een krijgsmachtbrede pool voor de gehele SOF-community in Nederland, staat mij bij?
via twitter.com @Rob_Verkerk

Dus ze gaan naar het KCT of naar een SOF-pool voor alle SOF eenheden binnen defensie.

Kevon

Defenture met 50 stuks was toch de vervanging voor de Lohr LSV?

Citaat van: StrataNL op 26/10/2018 | 20:15 uur
? We hebben net Mercedes de opdracht gegund voor het AASLT voertuig. Dagor en MRZR zijn kandidaten voor het vervangejn van de Lohr LSV (luchtmobiel speciaal voertuig), naast dat er meer met quads gedaan gaat worden.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Harald

Citaat van: StrataNL op 26/10/2018 | 20:15 uur
? We hebben net Mercedes de opdracht gegund voor het AASLT voertuig. Dagor en MRZR zijn kandidaten voor het vervangejn van de Lohr LSV (luchtmobiel speciaal voertuig), naast dat er meer met quads gedaan gaat worden.
Ok. Dus vervanging van de LSV.
Dan was ik abuis..  ;)
Dan vind ik die Dagor wel een flinke slag groter dan de huidige LSV.
Die MRZR ligt dan meer in de lijn van de LSV. Maar als ik moet kiezen dan toch de Dagor.

StrataNL

Citaat van: Harald op 26/10/2018 | 12:50 uur
Die Polaris Dagor A1 snap ik niet zo ?
Waarom de LMB niet gewoon uit rusten met Vectors ? Hetzelfde type als voor de KCT.
En straks eventueel die Rangers ook.
Meer standaardisatie, makkelijker in onderhoud, upgrade en uitwisselbaarheid.
? We hebben net Mercedes de opdracht gegund voor het AASLT voertuig. Dagor en MRZR zijn kandidaten voor het vervangejn van de Lohr LSV (luchtmobiel speciaal voertuig), naast dat er meer met quads gedaan gaat worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Harald op 26/10/2018 | 12:50 uur
Die Polaris Dagor A1 snap ik niet zo ?
Waarom de LMB niet gewoon uit rusten met Vectors ? Hetzelfde type als voor de KCT.
En straks eventueel die Rangers ook.
Meer standaardisatie, makkelijker in onderhoud, upgrade en uitwisselbaarheid.

De Vector is zwaarder dan de Dagor A1 en heeft ook minder draag vermogen.
Hoewel ik het defenture gun om de voertuigen te leveren moeten we ook kijken naar de specificaties en wensen voor de verkenners van 11 LMB.
Dit is iets voor later, eerst maar eens de nieuwe voertuigen in gebruik nemen.

Harald

Die Polaris Dagor A1 snap ik niet zo ?
Waarom de LMB niet gewoon uit rusten met Vectors ? Hetzelfde type als voor de KCT.
En straks eventueel die Rangers ook.
Meer standaardisatie, makkelijker in onderhoud, upgrade en uitwisselbaarheid.

Parera

Citaat van: DiepFries op 26/10/2018 | 11:34 uur
https://www.facebook.com/11LMB/posts/1538862402926992?__tn__=C-R

Op Facebook lees ik dit bericht, met daarbij twee foto's van de Dagor en Mrzr-D4, ook deze er nog bij  :glare:?

Elke eenheid heeft wel dingen die ze graag willen in de toekomst dus ook 11 LMB.
Die unmanned dingen zitten nog in de ontwikkelingsfase maar het is goed om te kijken wat er ontwikkeld word voor de eigen ambities maar ook om de ontwikkelaar te laten weten wat je wilt zien in deze voertuigen.

Die Polaris zijn natuurlijk ook interessant als licht all terrain vehicle, van de Dagor moeten er 2 in 1 CH-47 passen volgens de fabrikant dat is natuurlijk interessant omdat je dan makkelijk je verkenningseenheid in kan vliegen.

DiepFries

https://www.facebook.com/11LMB/posts/1538862402926992?__tn__=C-R

CitaatOok Polaris was aanwezig met twee typen waarmee we onze verkenners uit willen gaan rusten

Op Facebook lees ik dit bericht, met daarbij twee foto's van de Dagor en Mrzr-D4, ook deze er nog bij  :glare:?


StrataNL

Citaat van: Parera op 26/10/2018 | 00:52 uurIk vind het qua uiterlijk er zo zielig uitzien, het is zo klein.  Ik heb nooit gekeken naar de specificaties dus daar kan ik niks over zeggen.
Doet niet veel onder voor de anderen naar mijn mening. Maar inderdaad draait het om de specs.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 25/10/2018 | 16:13 uur
Je gaat de complete operationele mobiliteit van een luchtmobiele brigade niet laten afhangen van een start-up.
Dat is natuurlijk ook iets, Defenture is nu wel een ''gevestigde naam'' maar het blijft een jong bedrijf zonder enige ervaring met serie productie van dit soort aantallen.
Daarnaast waren ze ook nog eens duur dus 2 keer een negatief streepje op de aanbesteding. Ik was wel voorstander van het gunnen aan Defenture maar dan moeten ze wel de juiste papieren hebben en blijkbaar hadden ze die niet.

Citaat van: StrataNL op 25/10/2018 | 17:58 uur
Waarom vind je de LAPV niks?
Ik vind het qua uiterlijk er zo zielig uitzien, het is zo klein.  Ik heb nooit gekeken naar de specificaties dus daar kan ik niks over zeggen.


Citaat van: StrataNL op 25/10/2018 | 17:58 uur
Zowel de Enok/LAPV familie als de Eagle familie is in flinke getallen in gebruik in Europa en de Hawkei gaat vrijwel door de hele Australische krijgsmacht (en waarschijnlijk die van Polen) gebruikt worden. Dus qua ondersteuning maak ik me voor die voertuigen niet al te veel zorgen.
Dan ben ik wel voorstander van de Eagle, past in het concept opereren met de Duitsers. Hawkei is een mooi voertuig maar ik twijfel er aan of het niet te duur is/word.
Voor mij is het Eagle, Hawkei of LMV van Iveco.

StrataNL

Citaat van: Parera op 25/10/2018 | 11:47 uur
Als we samen willen met Duitsland denk ik dat de Eagle de beste optie is. Die MB LAPV vind ik echt helemaal niks. Maar het zal afhangen van de eisen en ik verwacht dat we daar binnenkort ook nog wel over gaan horen.
Waarom vind je de LAPV niks?

Zowel de Enok/LAPV familie als de Eagle familie is in flinke getallen in gebruik in Europa en de Hawkei gaat vrijwel door de hele Australische krijgsmacht (en waarschijnlijk die van Polen) gebruikt worden. Dus qua ondersteuning maak ik me voor die voertuigen niet al te veel zorgen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Je gaat de complete operationele mobiliteit van een luchtmobiele brigade niet laten afhangen van een start-up.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#455
Citaat van: StrataNL op 24/10/2018 | 15:57 uur
Dat is het lijstje van Hawkei, Iveco LMV, Eagle V, MB LAPV enz.

Maar welke voertuigen precies meedoen weet ik niet.
Als we samen willen met Duitsland denk ik dat de Eagle de beste optie is. Die MB LAPV vind ik echt helemaal niks. Maar het zal afhangen van de eisen en ik verwacht dat we daar binnenkort ook nog wel over gaan horen.

Citaat van: Kevon op 25/10/2018 | 11:27 uur
Op en afbouw betekend letterlijk alleen de uren van monteren. De delen kunnen nog net zo goed uit Polen komen dus er gaan dan zeer weinig uren in NLD verspijkert worden....
Natuurlijk maar alleen als we voor Defenture hadden gekozen was het product grotendeels afkomstig uit Nederland. We wisten allemaal al lang dat prijs een belangrijk punt ging zijn in deze aanbesteding en het budget hogere prio had dan NL industrie. Defensie heeft aangegeven dat het MBCNL bod enkele tientallen miljoenen lager lag dan beide andere aanbiedingen en vanuit de interviews van Defenture weten we dat ze op de 3e plek geƫindigd zijn dus die zaten echt veel hoger dan MBCNL.

Het is jammer voor Defenture maar het is niet anders. En zoals Huzaar al schreef misschien maken ze nog kans voor extra orders vanuit MARSOF, KCT, Rangers of het Korps Mariniers in de toekomst. En de vraag is nog maar of het geven van dat interview Defenture zo in dank afgenomen word binnen defensie/DMO want de winnaar was nog niet bekend gemaakt.

Ik weet niet of er voor 11 LMB nog behoefte is aan kleine vrachtwagens voor de logistiek? Anders zouden de MB Unimogs natuurlijk wel een optie kunnen zijn, eventueel aansluiting bij Belgiƫ met hun SOF truck maar dan in logistieke variant.

Huzaar1

Citaat van: Kevon op 25/10/2018 | 11:27 uur
Op en afbouw betekend letterlijk alleen de uren van monteren. De delen kunnen nog net zo goed uit Polen komen dus er gaan dan zeer weinig uren in NLD verspijkert worden....

Helemaal prima. Of we doen de chassis bouw hier en kunnen over een jaar of 15 de nieuwe mbs pas verwachten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kevon

Op en afbouw betekend letterlijk alleen de uren van monteren. De delen kunnen nog net zo goed uit Polen komen dus er gaan dan zeer weinig uren in NLD verspijkert worden....

Citaat van: Parera op 24/10/2018 | 03:48 uur
Uit de kamer brief:
MBCNL is dus ook een Nederlands bedrijf en niet zoals de eigenaar van Defenture zegt ''Duits'', de chassis worden in Oostenrijk gebouwd maar de gehele op/afbouw vind plaats in Nederland.
Als ik het goed begrijp gaat het nu dus enkel om de voertuigen voor 11 LMB, hoe zit het dan met de andere voertuigen defensie breed?
Wie in angst leeft, zal in angst sterven