Defilé Wageningen niet meer voor alle veteranen

Gestart door Lex, 10/10/2008 | 15:57 uur

boekje_pienter

Wageningen is historisch verbonden met het einde van de Tweede Wereldoorlog. Aangezien ik met m'n 41ste onmogelijk een WOII-veteraan kan zijn, wil ik niet eens in Wageningen paraderen. Bovendien ben ik - niettegenstaande vijf missies achter m'n naam - formeel ook geen veteraan  :police:

cabez

Ik zag Wageningen eigenlijk als de bakermat voor de veteranen.
Jaren geleden liepen er ook jongere veteranen mee.
Ik vind dus niet dat de wo2 veteranen bevoorrecht zijn,ook bij hun is het zo dat er sommige bij zullen lopen die geen enkele gevechtactie hebben meegemaakt.
Eigenlijk zie ik meer in de veteranendag in Wageningen(historisch) dan in Den Haag.
Het begrip veteraan is idd een te ruim begrip,maar als de Vries een gevechts insigne wil gaan toekennen wordt hij ook weer neer gemaaid.

leopard1v

Alhoewel ik in Yugo wel de kogels om mijn oren heb horen en zien vliegen vind ik het wel een goed streven.
Wageningen is van WO2 en daar moeten we maar respect voor hebben.
Stel je voor je heb een reunie of anders van je uitzending. Plaats je daar dan ook de WO2 veteraan bij. Nee, omdat dat niet bij elkaar hoort.
Dat ze stellen dat je niet in uniform of onderscheidingen mag verschijnen vind ik een 2e.
Naar mijn mening moet dat wel kunnen.
29 juni is voor iedere veteraan, dus waarom moeilijk doen.

KapiteinRob

#5
Citaat van: cabez op 10/10/2008 | 22:47 uur
Wat een verschrikkelijke bullshit.
ik dacht dat er juist meer cohesie moest komen tussen de jonge en oude veteranen.
Wat gaan ze doen in Wageningen over een jaar of 10 als er waarschijnelijk geen veteranen meer zijn van voor 45.Wat doen ze met de veteraan van voor 45 dadelijk  op 29 juni "nee u mag niet meedoen want u heeft uw eigen herdenking gehad in Wageningen"?
Als een veteraan op de herdenking in Wageningen komt in uniform en met zijn onderscheidingen is dat zijn goed recht,ik vind dat het nchc weinig respect toont aan alle andere veteranen.

Jij mag dat natuurlijk vreselijke bullshit vinden, maar ik vind het juist goed. Wageningen is historisch gekoppeld aan het einde van WOII en door de definitie van veteranen te bepalen zoals-ie bepaald is, werd het een steeds grotere bijeenkomst van ex-militairen waarvan het inmiddels grootste gedeelte helemaal niets met WOII te maken heeft gehad. Dan verwatert m.i. dus de link met de bevrijding die daar herdacht wordt. En aangezien er met 29 juni een dag voor alle veteranen is uitgeroepen zijn deze ook daar welkom.

En als er geen WOII veteranen meer zijn en er geen aan WOII te relateren Wageningse belangstelling meer is, stoppen we er gewoon mee daar. Wat is het probleem? Er zijn ook geen veteranen meer uit de 80-jarige oorlog; herdenken we ook niet meer..... ;)

Ook bij jou posting proef ik verongelijktheid dat WOII veteranen bevoorrecht zouden zijn of zo qua waardering boven de overige veteranen. Wellicht zie ik dat verkeerd, maar hoewel ik waardering heb voor alle collega's die ooit zijn uitgezonden, is het begrip veteraan wat mij betreft veel te breed en gemakkelijk geplakt aan ex-militairen die op uitzending zijn geweest. Onze (voormalige) KLu-collega's die 3 maanden in het Italiaanse Villafranca de F-16 missies hebben ondersteund, mogen zich veteraan noemen. Hetzelfde geldt voor ex-militairen die net als ik 5 maanden hebben liggen dobberen in de box voor voormalig Joegoslavië, poepoeh. Volgens de veteraandefinitie moet ik die dus gelijkwaardig zien aan de ex-militair die de kogels in Uruzgan om zijn hoofd heeft horen fluiten? Nou, dat doe ik dus niet. En datzelfde vindt ik vergelijkend met de WOII-veteranen.

Piranha

Wie ben ik in deze, maar ik heb eens een stevig gesprek gehad met een (Engelse) WO-II'er over mandaatskwesties, met name Irak. Indrukwekkend, had het niet willen missen.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

cabez

Wat een verschrikkelijke bullshit.
ik dacht dat er juist meer cohesie moest komen tussen de jonge en oude veteranen.
Wat gaan ze doen in Wageningen over een jaar of 10 als er waarschijnelijk geen veteranen meer zijn van voor 45.Wat doen ze met de veteraan van voor 45 dadelijk  op 29 juni "nee u mag niet meedoen want u heeft uw eigen herdenking gehad in Wageningen"?
Als een veteraan op de herdenking in Wageningen komt in uniform en met zijn onderscheidingen is dat zijn goed recht,ik vind dat het nchc weinig respect toont aan alle andere veteranen.

KapiteinRob

Goeie zaak dat het onder één noemer plaatsen van allerlei "soorten" veteranen in ieder geval hier wordt beëindigd.

Lex

WAGENINGEN - 
Het traditionele defilé op 5 mei in Wageningen staat vanaf volgend jaar nadrukkelijk in het teken van het levend houden van de herdenking van de bevrijding van Nederland in 1945. Dat betekent dat er voor oudstrijders van na 1945 geen plaats meer is in Wageningen.
Voor hen is de Nationale Veteranendag op 29 juni in het leven geroepen.

Dat heeft het Nationaal Comité Herdenking Capitulaties 1945 (NCHC) vrijdagmiddag bekend gemaakt. Het comité verwacht in 2009 nog ongeveer vierhonderd Nederlandse veteranen en verzetsstrijders uit de Tweede Wereldoorlog. Andere Nederlandse veteranen zijn als toeschouwer welkom in Wageningen, maar worden verzocht die dag niet in uniform of met onderscheidingen te verschijnen, aldus een woordvoerder van het NCHC.

ANP | Gepubliceerd op 10 oktober 2008, 15:36