Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

bergd

Citaat van: Poleme op 08/02/2015 | 22:01 uur
MQ-9 versus MC12W
Hoe zit het met risicovolle missies met een hoge dreiging van een luchtafweer wapen niet logischer voor een onbemand  toestel te kiezen aangezien je bemanning hier niet aan bloot wil stellen? Hoe zit dat precies?

Poleme

#165
Op 27 Juni 2013 werd het Amerikaanse congres ingelicht voor een eventuele aanschaffing door Frankrijk van 16 Reapers en 8 grondstations, reserve-onderdelen, opleidingen etcetera voor circa USD 1,5 miljard.   Nederland zou dan USD 375 miljoen = ca. EUR 296 miljoen kwijt zijn.
In 2008 werd het congres ingelicht, dat de Italianen 4 Reapers en 3 grondstations wilden kopen.  Dat zou ongeveer USD 330 miljoen kosten.

Nederland wil de Reapers 6 maanden kunnen uitzenden en heeft daarvoor 96 personeelsleden beschikbaar.  Een Reaper dient beschikbaar te voor opleiding, oefenen en als reserve.   Om bijvoorbeeld 6 maanden constant 1 Reaper in de lucht te hebben, een zogenaamde Reaper orbit.  Heb je echter 5 Reapers, 3 grondstations en 171 pax nodig.  

Toen de Britten nog 5 Reapers hadden, duurde een Reaper missie gemiddeld rond de 11 vlieguren.  De Amerikaanse Reapers maken gewapende missies van gemiddeld 13 tot 16 uur.    Een MC-12W vliegt missies van 6 a 8 uur.  De bemande Diamond DA42 Multi Purpose Platform kan missies vliegen van 12,5 uur.  De zijwind gevoelige Reaper 'motor zwever' moet gebruik maken van verharde startbanen en bij voorkeur van vliegvelden met gekruiste banen vanwege die zijwind gevoeligheid.  De robuuste MC-12W kan ook opereren van onverharde vrij korte startbanen en heeft veel minder last van zijwind.  80% van alle conflicten vinden in de Tropen plaats.  En laten daar nou weinig verharde, maar best wel veel onverharde startbanen liggen.

Hoeveel % van de tijd kunnen Nederlandse Reapers een bepaald gebied in de gaten houden?  Hoeveel vlieguren kunnen de Reapers per jaar vliegen?  Een vlieguur deed in 2012 USD 3.612 (directe + indirecte kosten = operationele kosten).  In 2012 bedroegen de eigendom kosten per Reaper vlieguur USD 4.762 (ops kosten + afschrijving & infrastructuur).  En dan hebben UAV's in het algemeen ook nog eens 10 x zoveel kans om te crashen dan bemande vliegtuigen.
95 US Air Force Reapers vlogen in 2012 in totaal 113.706 uren = gemiddeld 1.196,91 uren (100) per jaar per kist x USD 3.612 = USD 4,3 miljoen per jaar per Reaper.
42 USAF MC-12W Liberty's (King Air 350's) vlogen in 2012 in totaal 112.955 uren = gemiddeld 2.689,40 uren (225) per MC-12W per jaar x USD 3.726 = ruim USD 10 miljoen per jaar per MC-12W.   Een MC-12W aanschaffen kost ca. USD 18 - 20 miljoen.  En de MC-12W totale eigendom kosten bedragen USD 3.973 per vlieguur.
resume, type:                   MQ-9                              MC-12W
ops kosten per uur 2012    USD 3.612  (100)             3.726  (103,2)
total owner cost per hr             4.762  (100)             3.973  ( 83)
productiviteit 2012 per kist  1.196,91 uur (100)          2.689,40 (225)

Nederland wil 4 MQ-9 Reapers in 3 jaar tijd 3.400 vlieg uren laten maken, dat betekend per Reaper per jaar 1.133,33 vlieguren, (index is 95), x USD 3.612 of 4.762 = USD 4.093.600 of 5.396.933 + inflatie '13, '14 en 2015 => USD 4.473.187  - 5.897.375 miljoen per jaar per Reaper

Dan wil defensie de Reaper gaan inzetten voor kustwacht taken.  Oeps, de huidige radar is een zogenaamde Synthetic Aperture Radar.  Of te wel, met deze radar kan je zwart wit 'fotobeelden' maken met een maximale resolutie van 10 - 30 cm.  
zie:  http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_aperture_radar
Voor maritieme taken heb je echter een Inverse Synthetic Aperture Radar nodig.
zie:  http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse_synthetic_aperture_radar
Een Maritiem Patrol Aircraft vliegt niet constant op een bepaalde hoogte, zeg 40.000 voet / 12.200 meter.  Maar hebben een veel dynamischer vlieg profiel, waarbij men soms op 50 voet / 15 meter hoogte een schip van dichtbij moet inspecteren.  De Reaper vleugels zijn te zwak voor zo een dynamisch vlieg profiel.
Hoe gaat de niet bepaald robuuste Reaper om met grote turbulentie en icing boven zee?   De Reaper heeft problemen in icing condities.  Er zal een Automatic Indentification System moeten worden geintegreerd, om schepen op te sporen, te identificeren en te kunnen volgen.  Het ontbreken van ELectronic INTel en SIGnal INtel apparatuur is een groot gemis in vooral de maritieme surveillance rol.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

HermanB

Citaat van: Strata op 08/02/2015 | 14:06 uur
Weer halfgebakken werk en een berg geld weg. Voor hetzelfde geld kun je heel veel DA42, MC12's en Super Tucano's kopen  :( Die het werk minstens net zo goed zo niet beter doen.


Vergelijking is een beetje vreemd. Het gaat hier om een observatie platform wat gedurende lange tijd boven een slagveld kan acteren. Hoe wil je dat doen met bemande toestellen?

Lex


StrataNL

#162
Weer halfgebakken werk en een berg geld weg. Voor hetzelfde geld kun je heel veel DA42, MC12's en Super Tucano's kopen  :( Die het werk minstens net zo goed zo niet beter doen.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defense Agency: US May Sell Drones Worth $339Mln to Netherlands

Read more: http://sputniknews.com/military/20150207/1017919977.html#ixzz3R9bhUywX

Lex

Netherlands to send crews to US for training on MQ-9 Reaper

The Netherlands is planning to begin sending aircrew to the US for training on the MQ-9 Reaper ahead of their planned acquisition this summer, IHS Jane's understands. Source: General Atomics Aeronautical Systems Inc

The Royal Netherlands Air Force (RNLAF) is about to dispatch military personnel to the United States to be trained on the General Atomics MQ-9 Reaper medium-altitude, long-endurance (MALE) unmanned aerial vehicles (UAV), IHS Jane's can reveal.

Despite not having even ordered the aircraft yet, the move is being conducted to enable the RNLAF to quickly begin operating the UAVs when they enter service. The crew will be trained at Holloman Air Force Base in New Mexico.

Speaking to IHS Jane's , Lieutenant Colonel Vincent Lengkeek, who supervises the integration of the MQ-9s into the RNLAF, the crew will depart for Holloman "soon, maybe in the coming week".

Although the EUR100-250 million (up to USD281.9 million) contract for the UAVs isn't expected until the middle of 2015, Lt Col Lengkeek said the RNLAF has decided to send two pilots and two sensor operators "to have sufficiently trained crew once the MQ-9s and associated equipment are delivered".

The Netherlands Ministry of Defence (MoD) announced its intention to buy the Reapers and associated ground stations in November 2013. The UAVs will be operated by 306 Squadron, based at Leeuwarden Air Force Base.

The RNLAF is expecting to declare initial operating capability (IOC) on the MQ-9 at the end of 2016, with full operational capability following in late 2017.

The Dutch MQ-9-version will be unarmed, like the Italian and French Reapers, but "there will be provisions for carrying armament". The necessary hard points, for example, are present, but these, according to Lt Col Lengkeek, "can also be used for additional sensors, flare-dispensers or jamming-pods".

The projected sensor package includes an electro-optical infrared (EOIR) turret with laser designator, and a synthetic aperture radar (SAR) capable of providing moving target indication (MTI) and doubling as maritime surveillance sensor. The RNLAF is understood to be considering the fitting of a more capable maritime wide area search radar (MWAS) and a signals intelligence (SIGINT) capability at a later stage.

Lt Col Lengkeek doesn't consider flying the MQ-9s out of Leeuwarden in Dutch air traffic control (ATC) to be a problem. "There's segregated military air space available. More importantly, potential deployment will be elsewhere for most of the time, in areas such as Mali and Iraq, where Dutch military missions are being conducted as we speak."

For foreign deployments, the RNLAF will deploy a Launch and Recovery Element (LRE) to conduct take-offs and landings using line-of-sight links, after which a Mission Control Element (MCE) back in Leeuwarden will take over through satellite links.

The Dutch MoD previously looked at the concept of co-developing a MALE UAV with the French military based on the IAI Heron with French electronics and sensors. The Netherlands withdrew from this, reportedly due to costs, and while France went ahead and developed the Harfang UAV it still opted to buy MQ-9s as an urgent operational requirement (UOR).

The RNLAF has drawn its initial sensor operators from the small Dutch contingent flying with NATO's Boeing E-3 Sentry Airborne Warning and Control System (AWACS) aircraft. This differs from the French military's habit of recruiting Reaper's sensor operators from pilots, and the US Air Force's recruiting of intelligence personnel.

COMMENT

The need to find a sufficient number of capable crew members for the planned Reaper squadron looks sure to increase the pressure on the RNLAF's recruiting system, which is already heavily strained.

It is not known yet how many personnel the RNLAF wants to man the four Reapers yet, but given the requirement to be able to sustain an 'orbit' 24/7 for six months, this could be a substantial number. Last year, the Dutch General Accounting Office reported serious doubts over whether the MoD's plans to train pilots for the planned acquisition of 37 Lockheed Martin F-35 Lightning II Joint Strike Fighters (JSFs) would be sufficient, given that they didn't even reach a ratio of one pilot for every aircraft.

Menno Steketee, Amsterdam - IHS Jane's Defence Weekly
01 February 2015

Lex

Citaat van: Ace1 op 29/01/2014 | 23:04 uur
Even een vraag stel Frankrijk is in de toekomst nog van plan om ergens in Afrika in te grijpen en heeft dan zelf nog niet de beschikking over een Male UAV hoe groot is de kans dat na een verzoek van Frankrijk er een of twee Male UAV's naar het betreffende land in Afrika gaan?
Een eventueel NL antwoord hierop staat in de brief. ;)

Ace1

Even een vraag stel Frankrijk is in de toekomst nog van plan om ergens in Afrika in te grijpen en heeft dan zelf nog niet de beschikking over een Male UAV hoe groot is de kans dat na een verzoek van Frankrijk er een of twee Male UAV's naar het betreffende land in Afrika gaan?

Lex

Antwoorden op vragen over voorstudie project MALE UAV

Antwoorden van minister Hennis-Plasschaert (Def) op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de voorstudie van het project Medium Altitude Long Endurance Unmanned Aerial Verhicles (MALE UAV).

Kamerbrief, 28-01-2014


Poleme

Citaat van: Elzenga op 22/11/2013 | 11:51 uur
Als het voor taken wordt gebruikt waar het niet geschikt voor is wel ja. Maar gebruikt men ze voor de taken waar ze wel nuttig zijn dan vind ik het geen miskoop. Wel verwacht ik ook dat het meer zal kosten dan men nu voorspiegelt.
Volgens het oorspronkelijke plan in 2002 zou de operationele (strategische) Intel Surveillance Recon behoefte worden afgedekt door 2 MALE systemen, bestaande uit 2 x 2 grondstations en in totaal 8 vliegtuigen.  Nu krijgen we maar 50% van de benodigde capaciteit.
Er werd geeist dat het sensor pakket moest bestaan uit: 1. IMage INTel, Electro-optische dag en nacht camera's plus een laser doel aanwijzer. 2. Een Synthetic Aperture Radar. 3. Een Electronic Support Measure systeem, welke radar (ELectronic INTel) en telecom uitzendingen peilt (SIGnal INTel / COMmuncatie INTel).  Later werd ook geeist dat de standaard SAR radar kan worden uitgewisseld voor een oppervlakte radar met veel groter bereik.  De eis voor het ESM systeem en de oppervlakte radar met extra groot bereik heeft o.a. te maken met het weg vallen van de P-3C Orion ISR capaciteiten.  De ervaringen in Noord-Ierland, Irak en Afghanistan hebben juist laten zien hoe belangrijk SIGINT / COMINT is.
Nu worden deze 2 laatste sensoren gezien als een eventuele extra.  Daar gaat weer een deel van je benodigde ISR capaciteit.
Eerst ging men uit van een personeel bezetting van 96 personen, nu denkt men in de B-fase dat er ca. 10 personen bij moeten.
Navraag bij de US Air Force leert echter dat 1 MQ-9 Reaper systeem met 4 kisten en 2 grondstations toch zeker 140 man personeel vergen.  Om op uitzending effectief te zijn.  Dus komen we nu 44 tot 34 personeel te kort bij inzet van standaard Reapers.  Dit personeel tekort wordt nog  groter als de Nederlandse Reapers uitgerust worden met de extra sensoren.  En als de Reaper geschikt kan worden gemaakt voor missies in burger luchtruim, dan komen er weer extra flight control, (betere) navigatie en communicatie apparatuur bij, dus extra onderhoud personeel.

4 MC-12W Liberty's hebben 225% meer productiviteit dan 4 MQ-9 Reapers.  Dus deze MC-12W's kunnen de operationele (strategische) ISR behoefte WEL afdekken.   De MC-12W doet IMINT met de Wescam MX-15HDi, en die zit ook onder onze CH-47F Chinooks.  Dit toestel beschikt standaard al over een SIGINT vaardigheid.  Er vliegen King Air 350ER's rond met dezelfde Lynx radar, die ook in de Reaper is ingebouwd.
Integratie van een alternatieve (maritieme) radar met groter bereik kan 'van de plank' gebeuren.  Aangezien meerdere krijgsmachten en kustwachten de King Air 200 en King Air 350 al met diverse (maritieme) radars hebben uitgerust.  Wil je bermbommen opsporen met multi, of hyper spectrale camera's?  De King Air has dun it already.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

IPA NG

Hoeveel moeten we er hebben om er 2 inzetbaar te hebben?

6 is misschien weinig dan en dienen we richting de 8 te gaan.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 22/11/2013 | 22:10 uur
Nu we dan toch due Reapers krijgen stel ik voor om te doen wat Polemne zegt, te kiezen voor een vijfde toestel en drie grondstation.
Infeite zou ik gaan voor 6 toestellen om de haast onvermijdelijke vredesverliezen te incasseren en deze ook bewapenen met hellfires.


Daarnaast 6 Sea Herculessen met alles erop en eraan voor patrouilles en CAS (want uit te rusten met 30mm en waarschijnlijk ook andere nuttige wapens).

:big-smile: Ik ga volledig met je mee in beide stellingen, al zou ik het aantal Sea Hercs willen verhogen naar 8 tot 10. (of 6 Sea Hercs en 6 C295's)

Elzenga

Citaat van: Lex op 22/11/2013 | 21:11 uur
Klikkerdeklik.
ik zie hier heb begin van een nieuw vaste rubriek ;)..."Lex's Klikkerdeklik"