Piraterij en de strijd ertegen deel 4

Gestart door Lex, 22/08/2009 | 21:22 uur

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 22/08/2009 | 22:32 uur
Of het Japans maritiem patrouillevliegtuig.

Lijkt me niet dat die zo dicht bij komt met een Lynx in de buurt hangend..... ;)

Elzenga

#8
Citaat van: Kapitein Rob op 22/08/2009 | 22:14 uur
Blijkbaar heeft de Lynx ook nog een foto "geschoten"....
Of het Japans maritiem patrouillevliegtuig. De Noren hebben in ieder geval geen helikopter aan boord van hun fregat. Maar daarintegen wel super snelle RHIB's (tot 70 knopen)...

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Skal-hindre-pirater-899728.html

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 22/08/2009 | 22:19 uur
Klink logisch, maar zo werd het in de Adriatische zee ook wel gedaan. Hoewel de "scheepjes" daar over het algemeen wat groter waren.....
De schepen daar die voor boarding in aanmerking kwamen werden van te voren via de radio (VHF) opgeroepen en op de hoogte gesteld van de aankomende boarding. De bemanning moest zich verzamelen op de open dekken, en dan pas werd begonnen met het boarden.
Een verdachte skiff (is uiteindelijk een AJKKB'tje) waar wapens a/b zijn geconstateerd zal dus op een andere manier benaderd worden.

KapiteinRob

Klink logisch, maar zo werd het in de Adriatische zee ook wel gedaan. Hoewel de "scheepjes" daar over het algemeen wat groter waren.....

Of het zou zo maar kunnen zijn dat men toendertijd de hele zeeblokkade alleen voor de show deed en in tegenstelling tot bij de HoA de kans daar beschoten te worden 0,zoveel was......

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 22/08/2009 | 21:55 uur
Hoewel het me meevalt dat er een (NL-) schot gelost is, vraag ik me wel af waarom er niet gewoon wat mariniers uit de Lynx naar beneden zijn gegeleden i.p.v. dat de Noren erheen moesten?
Dat lijkt mij zeer onverstandig. De Lynx moet dan boven het doel hangen; men kan niet zien wat de "piraten" doen. Het onder schot houden van de skiff en het boarden middels Rhibs, is de meest veilige oplossing.

KapiteinRob

Blijkbaar heeft de Lynx ook nog een foto "geschoten"....


Foto: MINDEF-site

KapiteinRob

Hoewel het me meevalt dat er een (NL-) schot gelost is, vraag ik me wel af waarom er niet gewoon wat mariniers uit de Lynx naar beneden zijn gegeleden i.p.v. dat de Noren erheen moesten?

En als je de piraten niets kon maken, hoe kun je (even advocaat van de duivel spelen) dan wel waarschuwingsschoten afvuren en wapens in beslag nemen? Poging tot piraterij, dan oppakken en naar Kenia ermee. Geen poging, dan waarom schieten en wapens inpikken?  ::)

Ace1

#2
Citaat van: Mindef op 22/08/2009 | 18:08 uur
Boordhelikopter Hr. Ms. Evertsen stopt piraten

De Lynx-boordhelikopter van het fregat Hr.Ms. Evertsen heeft vanochtend in de Golf van Aden met waarschuwingsschoten een verdacht scheepje tot stoppen gedwongen. Militairen van het Noorse fregat Fridtjof Nansen hebben vervolgens de zogenoemde skiff doorzocht. Aan boord werden kleinkaliberwapens, raketwerpers en ladders aangetroffen.

Het scheepje werd opgemerkt door een Japans maritiem patrouillevliegtuig. Dit gaf de melding door aan het in de buurt varende Noorse fregat. De Evertsen begeleidde op dat moment schepen in de corridor zo´n 50 mijl verder, maar stuurde direct de helikopter. De skiff probeerde te ontkomen, waarop vanuit de Lynx enkele waarschuwingsschoten werden afgevuurd. Daarop hield het stil en kon de inmiddels gearriveerde Fridjof Nansen militairen aan boord laten gaan. Omdat de bemanning geen kapingspoging had ondernomen, werden zij, zonder de in beslag genomen middelen, vrijgelaten.

De Evertsen is momenteel vlaggenschip van de EU-missie Atalanta, die zich richt op de bestrijding van piraterij voor de kust van Somalië. Ook de Fridtjof Nansen maakt deel uit van deze operatie.

MINDEF, 22 augustus 2009, 17.42 uur

Foto´s van het Noorse fregat Fridtjof Nansen

De Fridtjof Nansen Fregat Klasse is gebouwd door het Spaanse Navantia en en een kleinere versie van de Spaanse F100 Bazan Fregat Klasse

Lex

#1
Vervolg van : Piraterij en de strijd ertegen


Lex
Alg. Beheerder


Citaat van: Kapitein Rob op 22/08/2009 | 21:20 uur

En daar drijf je dan zometeen op je OPV met een paar piraten die allang weten dat je niets aan boord hebt om die raket tegen te houden. Ik zie vervolgens de krantenkoppen al voor me: "Nederlands 'oorlogsschip' gekaapt door piraten; regering onderhandelt over losgeld".....
;D