Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 28/10/2021 | 18:07 uur
Double aircraft carriers, a necessity for Italy
...With 30 F-35Bs, in fact, one could easily operate with 8-10 F-35Bs on the CAVOUR and 4-6 on the TRIESTE, a capacity that, in the western field, only the United States and the United Kingdom can deploy.
Daarbij gewoon de Fransen met hun CAT-launched Rafale M's vergetend... waarvan ze er 30 kunnen inschepen en mee kunnen...
Maar die hebben natuurlijk "slechts" 1 carrier.

Parera

Double aircraft carriers, a necessity for Italy

28/10/2021 | PIETRO BATACCHI

Why should a country like Italy need 2 aircraft carriers? Simple: because this would mean always having one available and being found ready for a crisis at any time, in an increasingly uncertain, complex and dangerous scenario. To date, Italy has an aircraft carrier ... and a half. In fact, the LHD TRIESTE, an amphibious assault unit equipped with the skijump to operate with the F-35Bs, must be added to Cavour. The TRIESTE bridge has already been "treated" to operate with the aircraft, but the unit still lacks all the software and logistics - the ALIS / ODIN system and the JPALS system - which allows integration with the F-35B . This means that the unit cannot support a detachment of F-35Bs in a war campaign, but only landings and take-offs and, at the same time, their refueling and rearmament. In conclusion, to date, the TRIESTE is only a sort of floating FARP (Forward Arming and Refueling Point), although it already has all the arrangements to implement those changes in software and logistics capable of "transforming" it into an aircraft carrier (albeit penalized in its capabilities by the presence of floodable basin). Our recommendation is that these arrangements can be implemented as soon as possible and that Italy can thus have 2 aircraft carriers equipped with the fifth generation aircraft on board. A capacity that would guarantee our country the possibility of playing a leading role on the international scene from the earliest stages of any crisis, even the "grayest" ones, but also of operating in high-intensity scenarios - far from unlikely in the future scenarios - with potentially 2 aircraft carriers. With this in mind, it becomes more than ever necessary to qualify the pilots of the F-35Bs of the Italian Air Force for use as aircraft carriers, thus bringing the critical mass of the F-35B "base" to 30 aircraft, to the benefit of the sustainability over time of operations with stealth aircraft on board . With 30 F-35Bs, in fact, one could easily operate with 8-10 F-35Bs on the CAVOUR and 4-6 on the TRIESTE, a capacity that, in the western field, only the United States and the United Kingdom can deploy.

https://www.rid.it/shownews/4491

Parera

#1619
Citaat van: Harald op 11/10/2021 | 11:54 uur
Philippines reignites LPD tender   ( zal Damen weer meedoen in deze Tender ? eerder in 2018 hadden ze wel een aanbieding gedaan. )

The Philippines has not been having much success in its efforts to get two more LPDs. Perhaps things will turn around in the fourth tender effort?

The Philippines has restarted a tender process, its fourth attempt since 2019, for two new LPDs for the Philippine Navy (PN).

Officially entitled the Landing Docks Acquisition Project, this particular programme has been beset by false starts. A fourth invitation to bid was published on 30 September, with a budget limit of PHP5.56 billion ($110.1 million).

Similar to before, the 137-page tender specified a displacement of at least 7,200t and a minimum length of 120m. The winning bidder will also supply four landing craft utility, four 9m RHIBs and two years of integrated logistics support.

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/philippines-reignites-lpd-tender/

Meedoen kunnen ze natuurlijk wel maar als ik zo naar het budget kijk dan is het een kansloze zaak. 110 miljoen USD voor 2 LPD's dat kan Damen niet aanbieden met de Enforcer familie LPD's.  Ik ga er vanuit dat men weer kiest voor de budget LPD's van PT PAL uit Indonesie. Dit is dan een aangepaste variant van de LPD klasse waar de Filipeinen er al 2 van hebben rondvaren.

Een interessant detail is dat bij de laatste ronde het Filipeinse bedrijf Megaship Builders Inc. als goedkoopste uit de bus kwam waarbij een samenwerking was aangegaan met het Maleisische Sing Kiong Hong Dockyards. Deze beide bedrijven hebben geen ervaring in de (nieuw)bouw van dit soort (marine)schepen, en deze werden gediskwalificered.

Als tweede kwam het eerder genoemde PT PAL uit de selectie rollen, maar na enige tijd is ook deze deal niet doorgegaan.


Harald

Philippines reignites LPD tender   ( zal Damen weer meedoen in deze Tender ? eerder in 2018 hadden ze wel een aanbieding gedaan. )

The Philippines has not been having much success in its efforts to get two more LPDs. Perhaps things will turn around in the fourth tender effort?

The Philippines has restarted a tender process, its fourth attempt since 2019, for two new LPDs for the Philippine Navy (PN).

Officially entitled the Landing Docks Acquisition Project, this particular programme has been beset by false starts. A fourth invitation to bid was published on 30 September, with a budget limit of PHP5.56 billion ($110.1 million).

Similar to before, the 137-page tender specified a displacement of at least 7,200t and a minimum length of 120m. The winning bidder will also supply four landing craft utility, four 9m RHIBs and two years of integrated logistics support.

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/philippines-reignites-lpd-tender/

Parera

Citaat van: Lynxian op 06/10/2021 | 17:10 uur
Zullen we eens zorgen voor genoeg helikopters voor al onze schepen? (En dan van ons zelf, niet die van bondgenoten.) En misschien ook wat redudantie. (Twee per fregat, bijvoorbeeld.) Lijkt me handiger dan fantseren over het extreme scenario waarin we de JSS kunnen omtoveren tot carrier-lite.

Het gaat hier niet om het aankopen voor het JSS of het stationeren van F-35B's op het JSS maar om een noodlanding van een toestel van bijvoorbeeld de Britten. ;) Dan is het antwoord op de vraag ja dat kan, maar goed voor het dek en de huidige dek coating is het absoluut niet.

Overigens heb je een goed punt met de aantallen van helikopters, voor we over F-35B's mogen fantaseren moeten we eerst zorgen dat we genoeg maritieme heli capaciteit kunnen opbrengen voor onze (toekomstige) amfibische schepen en fregatten.

Lynxian

Citaat van: Umbert op 05/10/2021 | 14:09 uur
Kan voor nood de F35B ook vanaf de JSS opereren in geval van nood of is het dek niet bestand tegen de hitte van de moter?
Zullen we eens zorgen voor genoeg helikopters voor al onze schepen? (En dan van ons zelf, niet die van bondgenoten.) En misschien ook wat redudantie. (Twee per fregat, bijvoorbeeld.) Lijkt me handiger dan fantseren over het extreme scenario waarin we de JSS kunnen omtoveren tot carrier-lite.

Huzaar1

#1615
Citaat van: Thomasen op 06/10/2021 | 15:51 uur
Is het ooit echt anders geweest? Zelfs tijdens WW2 waren carriers een prime target. Liet Pearl Harbor en daarna coral sea de waarde zien, Midway vervolgens bepalend voor verloop van de oorlog. Maar zolang we gebruik maken van luchtmachten zullen we ook airpower op zee nodig hebben.

Jazeker, maar de relatieve hoge kosten en lage snelheid van het doel ( boot ) zijn niet meer op te wegen tegen de hedendaagse veelzijdigheid, beschikbaarheid, lage kosten en hoge effectiviteit van de jager (raket)

Hele speelveld is in Azie op het gebied electronische spectrum allamg ingedeeld en vastgelegd. Chinezen zullen alles tot in de puntjes hebben gemapt waardoor ze zelfs met inertiele navigatie nog wat moeten kunnen raken. Ik denk dat dat op dag 1, hoogstens dag 2 elke Amerikaanse boot een raket op zijn dak krijgt. En niet 1 maar 30.

En als de VS nu 3 carriers verliezen is dat direct einde oorlog.
Op de Atlantische oceaan is het een ander verhaal. Maar daar is het onmogelijk maritieme kracht te projecteren m.b.v. een carrier battlegroup.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#1614
Citaat van: Stoonbrace op 06/10/2021 | 10:07 uur
*mogelijk zijn* is 1 ding. Efficiënte werking en een beetje sortie rate genereren is wat anders.

Dat is helemaal afhankelijk van het doel natuurlijk.   Maar carriers zijn voor ons, al helemaal deze, zijn een grote verspilling van middelen, geld en personeel.

Ik zie meer in drone carriers, eentje waarbij je niet meer hoeft rond te varen met een varend vliegveld. Is ook overbodig met een beetje meer ontwikkeling in AI en Drone technologie. Heb je genoeg aan een soort multi mission bay.

Als je dat combineert met een onderzeeër concept is het ineens een stuk interessanter concept om grote onderwater drone carriers te ontwikkelen.

Persoonlijk denk ik dat de tijd van grote oppervlakteschepen voorbij is. Carriers volop, veel te kwetsbaar en veel te aantrekkelijk om te negeren. Om meerdere redenen. We hebben alleen een oorlog nodig om die hypothese te toetsen. 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

*mogelijk zijn* is 1 ding. Efficiënte werking en een beetje sortie rate genereren is wat anders.

Ace1

#1612
Citaat van: StrataNL op 05/10/2021 | 21:26 uur
Alleen zagen de vliegtuigen toen er iets anders uit...

Klopt maar toen waren de schepen ook kleiner.  Een graanschip  uit WW II had een tonnage van 8000 ton en een olietanker uit WW II een tonnage van 10.000 of 11.000 ton.
Maar nu heb je V/STOL toestellen en die had je toen niet.

De Amerikaanse super carriers zijn kleiner dan een  ULCC

Lees onderstaande link maar door je hebt aan  een tanker met de tonnage tussen de 40.000 ton en de 80.000 ton voldoende.

https://auto-en-vervoer.infonu.nl/boten/164036-mammoettanker-vervoer-van-duizelingwekkende-hoeveelheden.html

Sparkplug

Citaat van: Master Mack op 05/10/2021 | 23:04 uur
Falkland oorlog containerschip met harriers

Dat was alleen voor nood. Uiteindelijke konden HMS Hermes en HMS Invincible alles af.

De F-35B heeft minimaal een dek lengte van 600 voet nodig. Gebruik dan schepen waarvoor het bedoeld is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Falkland oorlog containerschip met harriers

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 05/10/2021 | 19:05 uur
In WW II voorzag men koopvaardijschepen van een vliegdek zodat men escort carrier had en zo extra capaciteit voor onderzeeboot bestrijding en luchtsteun.
Je zou een hedendaags vrachtschip ook van een vliegdek kunnen voorzien

Alleen zagen de vliegtuigen toen er iets anders uit...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

#1608
Citaat van: Umbert op 05/10/2021 | 14:09 uur
Kan voor nood de F35B ook vanaf de JSS opereren in geval van nood of is het dek niet bestand tegen de hitte van de moter?

In WW II voorzag men koopvaardijschepen van een vliegdek zodat men escort carrier had en zo extra capaciteit voor onderzeeboot bestrijding en luchtsteun.
Je zou een hedendaags vrachtschip ook van een vliegdek kunnen voorzien

https://en.wikipedia.org/wiki/Nairana-class_escort_carrier

https://en.wikipedia.org/wiki/Bogue-class_escort_carrier

https://en.wikipedia.org/wiki/Long_Island-class_escort_carrier

https://en.wikipedia.org/wiki/Sangamon-class_escort_carrier

Er zijn 9 Shell Olie tankers omgebouwd tot Escort Carrier.

https://dutchdelightsnlblog.wordpress.com/tag/rapana-class/









Parera

Citaat van: Umbert op 05/10/2021 | 14:09 uur
Kan voor nood de F35B ook vanaf de JSS opereren in geval van nood of is het dek niet bestand tegen de hitte van de moter?

Bij nood kan het natuurlijk overal op landen waar maar ruimte genoeg is, zoals ook al gebeurde in 1983 door een Britse Sea Harrier op een Spaans vrachtschip. Of het goed is voor het dek dat is een tweede vraag maar het is altijd beter dan ditchen in de zee dan ben je de kist helemaal kwijt.


MV Alraigo met de Sea Harrier aan boord.