Plaats tienduizend politieagenten over naar Marechaussee

Gestart door Andros Wald, 24/08/2017 | 17:39 uur

bergd

Dus defensie betaald deze opleidingspakket tot super agent "die alles kan" maar waarschijnlijk nooit gaat gebruiken. Omdat er ander werk te doen is. Behoorlijk inefficiënt als je het mij vraagt en verspilde tijd en energie.

A.J.

Citaat van: Andros Wald op 24/08/2017 | 17:39 uur

Dit plan kan worden betaald door Defensie, omdat deze multifunctionele politieagenten hierdoor ook inzetbaar worden voor minder zware militaire taken, zoals bewaking van militaire objecten in oorlogssituaties. Het geld voor dit plan kan worden vrijgemaakt, door jaarlijks wat minder 'gewone' militairen aan te nemen.

Dat je je plan nu 180 graden gewijzigd hebt, ipv militairen naar de politie is het nu politie naar defensie, maakt het niet opeens een goed plan... Vier jaar geleden was dat plan van je al gestoord en het wordt er echt niet beter op hoor.


A.J.

4 Jaar geleden moest half defensie nog aan de politie, boswachters en weet ik veel wat uitgeleend worden van je...

Edit: Het desbetreffende topic weer even doorgelezen, toch weer best vermakelijke kost. ;D

DvdW

Zeg, was jij ook niet een tijdlang actief op het hulpverleningsforum met al die wilde ideeën van je?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lynxian

Die 61.000 (als het al zoveel is) is inclusief alle kantoormedewerkers. Feitelijk blauw op straat en recherche is al een groot tekort aan. We kunnen er geen 1000 missen, laat staan 10.000. Defensie kan 't geld verder niet missen (ze krijgen nog geen eens een CAO rond) en V&J heeft ook wel de nodige budgettaire problemen. Als we dingen echt willen oplossen is er een (veel) grotere zak geld nodig en moet er niet worden bezuinigd op schaarse middelen maar moeten die juist worden uitgebreid. 10.000 Kmars erbij klinkt onder die voorwaarde leuk alleen betwijfel ik dat we er zoveel meer nodig hebben. Eén van de redenen waarom de Kmar zoveel wordt ingezet is juist vanwege de politiewet om tekorten bij de politie op te vangen. Breid dus de politie fors uit (inclusief de agenten met aanvullende wapentraining die we nu al hebben voor terrorismebestrijding en objectbewaking) en dan wordt de Kmar veel minder zwaar belast.

Verder is er in Nederland een duidelijk scheidslijn tussen politietaken en defensietaken. De uitzondering hierop zijn juist de Marechaussee (die dus bij kan springen bij de politie waar nodig) en het DSI. Ik denk niet dat een nieuwe paramilitaire eenheid van 10.000 man sterk zich wettelijk even zo makkelijk laat indelen onder één van deze twee. Maar wellicht heb ik 't hierin mis.

Wat betreft sneller toegang tot zware wapens, zeker in het geval van terrorisme en (zeer) zware criminaliteit kan zeker het één en ander beter, maar ik denk dat ook dat begint met veel meer agenten en meer geld. De huidige mobiele teams van AT en DSI werken goed, alleen zou je met een lagere werkdruk en meer teams waarschijnlijk veel sneller kunnen reageren met de juiste getrainde mensen. Het correct gebruik van wapens, tactieken en training gaat namelijk ook zeer veel tijd in zitten en dat vang je niet af met één jaarlijkse training.

StrataNL

Lijkt me niet nodig om er dan marechaussees van te maken. Pistoolmitrailleur in de kofferbak is dacht ik al een topic over. Maak er dan wel 5.56 karabijn van ipv 9mm.

De taser wordt momenteel landelijk getest bij de politie en is al zovaak ingezet dat ze hem niet meer kwijt willen.

Beveiligingstaken etc hebben we de recent opgerichte eenheden van de KMar voor en de natres.

Nog minder militairen aannemen? Graag een onderbouwing ten koste waarvan.....

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Andros Wald

#1
Ik stel voor dat tienduizend Nederlandse politieagenten een eenmalige aanvullende militaire training krijgen, van een half jaar lang voltijds, en daarna een week lang jaarlijks. Ze kunnen dan eventueel worden overgeplaatst naar de Marechaussee.

Ze kunnen daarbij o.a. getraind worden in het gebruik van een moderne pistoolmitrailleur en taser, en in terrorismebestrijding, relbestrijding, vechtsporten, brandbestrijding, EHBO en rampenhulp. Deze agenten moeten hiervoor speciaal worden geselecteerd, op basis van capaciteiten, karakter, ervaring, kennis en motivatie.

In elke dienstauto die zij gebruiken, moet zo'n pistoolmitrailleur liggen in een wapenkluisje, samen met een "chest rig" (draagvest) met reservemagazijnen.

Dit plan kan worden betaald door Defensie, omdat deze multifunctionele politieagenten hierdoor ook inzetbaar worden voor minder zware militaire taken, zoals bewaking van militaire objecten in oorlogssituaties. Het geld voor dit plan kan worden vrijgemaakt, door jaarlijks wat minder 'gewone' militairen aan te nemen.

Een belangrijk voordeel van dit plan is, dat deze agenten/Marechaussees met pistoolmitrailleur desnoods ook inzetbaar zijn tegen terroristen en criminelen met zware vuurwapens. En op dit moment zijn Nederlandse agenten op dat gebied te kwetsbaar, om snel te kunnen ingrijpen, terwijl het vaak te lang duurt, om te wachten op een arrestatieteam.

Deze nieuwe multidisciplinaire agenten kunnen hun civiele taken blijven doen, onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Maar het is ook mogelijk, dat de bovengenoemde tienduizend agenten worden overgeplaatst van de politie naar de Marechaussee. In 2014 had Nederland in totaal 61 duizend politiemensen.

Tags: civiel-militaire samenwerking, bewapening politie, politiewapens, georganiseerde criminaliteit, georganiseerde misdaad,  bendes, terroristen, aanslagen, crowd control, Marechaussee, kostenbesparing, efficiency, machinepistool.