Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2017 | 12:45 uur
Zou jij een in 2030 geïnteresseerd zijn een gepimpte Typhoon als je ook kan kiezen voor een FA/XX of een F/X?

Dan mogen ze wel direct gaan beginnen met de F/A-XX en de F-X programma's, want 13 jaar gaat best rap voorbij.

2050 is 33 jaar vanaf nu. Er wordt nog volop gevlogen met F-15C's die gemiddeld ouder zijn dan 33 jaar en alsnog updates en upgrades krijgen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 14/01/2017 | 12:49 uur
Capaciteit is wat telt. Bovendien, ben jij niet degene die tegen het korter met een bepaald model vliegen is? En lieven meerdere decenia met dezelfde kist werkt?
Misschien moeten we wel gewoon een 9e generatie toestel gaan ontwikkelen, maar de Typhoons die nu de fabriek uit komen zouden prima over 30 jaar nog in dienst kunnen zijn, zolang ze operationeel relevant zijn.

Natuurlijk telt capaciteit, maar kijkend naar de ontwikkelingen in de rest van de wereld dan waag ik te betwijfelen of een Typhoon in 2050 nog enige relevantie heeft in 2050.

Bedenk dat de laatste nieuw gebouwde Typhoon (tenzij men nog aanzienlijke export orders weet de scoren) nog dit decennium de productielijn verlaat.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2017 | 12:45 uur
Als de rest van de wereld 5 en 6e generatie kisten bouwt en jij verder borduurt op een concept uit de jaren tachtig van de vorige eeuw dan wordt je ergens links en rechts ingehaald in je concurrentie positie.

Zou jij een in 2030 geïnteresseerd zijn een gepimpte Typhoon als je ook kan kiezen voor een FA/XX of een F/X?

Capaciteit is wat telt. Bovendien, ben jij niet degene die tegen het korter met een bepaald model vliegen is? En lieven meerdere decenia met dezelfde kist werkt?
Misschien moeten we wel gewoon een 9e generatie toestel gaan ontwikkelen, maar de Typhoons die nu de fabriek uit komen zouden prima over 30 jaar nog in dienst kunnen zijn, zolang ze operationeel relevant zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 14/01/2017 | 12:37 uur
Hoezo? Lijkt me niet heel gek. Dit hoeft geen stilstand te betekenen.

Als de rest van de wereld 5 en 6e generatie kisten bouwt en jij verder borduurt op een concept uit de jaren tachtig van de vorige eeuw dan wordt je ergens links en rechts ingehaald in je concurrentie positie.

Zou jij een in 2030 geïnteresseerd zijn een gepimpte Typhoon als je ook kan kiezen voor een FA/XX of een F/X?

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2017 | 12:36 uur
"Er soll womöglich noch bis 2050 im Dienst bleiben"

De Eurofighter Typhoon tot 2050?

Lijkt mij uitermate ongezond voor de Europese fighter industrie.

Hoezo? Lijkt me niet heel gek. Dit hoeft geen stilstand te betekenen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/01/2017 | 12:29 uur
Mit Laserwaffen ins Gefecht


"Er soll womöglich noch bis 2050 im Dienst bleiben"

De Eurofighter Typhoon tot 2050?

Lijkt mij uitermate ongezond voor de Europese fighter industrie.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 14/01/2017 | 09:50 uur
Ik weet niet of Lockheed Martin al winst maakt op de F-35?..of dat moment nu nog verder naar de toekomst schuift door zelf een groter deel van de extra kosten op zich te nemen.

In alle LRIP contracten zit een fee component.

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 13/01/2017 | 23:20 uur
Hoe willen ze dat opeens gaan doen dan? Kon toch niet? Was toch al super goedkoop?
Ik weet niet of Lockheed Martin al winst maakt op de F-35?..of dat moment nu nog verder naar de toekomst schuift door zelf een groter deel van de extra kosten op zich te nemen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1302
Citaat van: Thomasen op 13/01/2017 | 23:20 uur
Hoe willen ze dat opeens gaan doen dan? Kon toch niet? Was toch al super goedkoop?

Geen idee, maar LRIP 9 heeft een kale aanschafprijs voor een A variant (inclusief motor prijs) van US$102 miljoen (€95,8 miljoen volgens de wisselkoers van 13 januari 2017) LRIP 10 zal dus (ruim?)onder de US$100 mjn duiken... maar zover was ook al duidelijk voor Trump.

Dat er voor NL dan nog extra kosten bijkomen inclusief 21% btw is dan weer een ander (belachelijk) verhaal.

Ik laat me graag verrassen door de voortgang al zitten er nog wel een paar beren op de weg.


dudge

Hoe willen ze dat opeens gaan doen dan? Kon toch niet? Was toch al super goedkoop?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Trump-blog - JSF-fabrikant belooft kosten  te verminderen na gesprek Trump

http://s.vk.nl/t-a4417222/ via @volkskrant



Sparkplug

Einde van een tijdperk nadert  :(

RAF draws down Tornado training

Alan Warnes, RAF Lossiemouth - IHS Jane's Defence Weekly - 13 January 2017


A pair of XV(R) Sqn Tornado GR4s prepare to taxi out at RAF Lossiemouth on 12 January. The last course, for refreshers, started in January. The last ab-initio pilot finishes his training in February, ahead of the squadron's disbandment in March. Source: Alan Warnes


The Royal Air Force is drawing down its training on the Panavia Tornado GR4 strike aircraft, with the service's training unit, XV(R) Squadron, beginning its last course in January.

After completion of the final course, XV(R) Squadron will disband on 31 March; ahead of the retirement of the Tornado in early 2019.

Based at RAF Lossiemouth in Scotland since November 1993, XV(R) Squadron became the Tornado Operational Conversion Unit in 1998. Hundreds of pilots and Weapons Systems Operators (WSOs) have since graduated onto an aircraft that has been serving continuous overseas operations for 27 years. In 2015 the unit celebrated its 100th anniversary, which ironically was the same year the official decision was made to close the squadron down in 2017.

Wing Commander Paul Froome, the unit's Officer Commanding (OC) told IHS Jane's on 12 January, that the decision to disband the OCU was on the basis that it would generate enough crews for the three front line units through to 2019.

The training courses are now grinding to a halt, with the final refresher training course beginning in January, and the last nine-month Long Course (No74) for ab-initio pilots set to finish in February. "We are cliff-edging" said Wg Cdr Froome who has been OC since May 2015, "We are pushing students right to the end so the Force is set up for the full two years."

The last two exchange pilots, from the United States, who had flown the A-10 and F/A-18 Hornet also graduated from XV(R) Sqn before Christmas. The last ab-initio WSOs had graduated in May 2014.

Most of the XV(R) Squadron staff crews, with their training qualifications, will be posted to one of the three squadrons at RAF Marham, Norfolk, for the duration of the Tornado Force, and will, in addition to their operational duties, carry out refresher training if required.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options: ihs.com/contact

To read the full article, Client Login

(329 of 451 words)

http://www.janes.com/article/66936/raf-draws-down-tornado-training
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.