Grote brand op nieuw Italiaans bevoorradingsschip Vulcano

Gestart door Parera, 23/07/2018 | 16:13 uur

Parera

Nieuwe foto's van de schade en de vorderingen.
De hele opbouw is er afgesloopt en er is een compleet nieuwe opbouw gefabriceerd die er op geplaatst gaat worden.


Foto's van 30-12-2018



Foto van 18-01-2019

Parera

Wat ik begrijp van het Italiaanse forum is dat brandstichting zo goed als zeker uitgesloten is, daarmee is het dus een ongeluk.
Men gaat nu uit van +/- 6 maanden vertraging door reparaties aan het schip, hierdoor zal ook vertraging oplopen bij de bouw van het LHD van de Italianen dat naar het zelfde droogdok zou gemoeten hebben.

Parera

Citaat van: Lynxian op 25/07/2018 | 15:07 uur
Nou, dan ben ik benieuwd op de officiële verklaring wanneer die naar buiten komt. Het klinkt toch wat apart.

Op het Italiaanse forum word het bliksem verhaal ook afgedaan als vreemd, mogelijk zelfs bedacht door de werf om hun beurswaarde niet te laten zakken wat bij een schuld door de werf bij het incident wel eens grote gevolgen kan hebben voor het bedrijf. Het is tenslotte beurs genoteerd. En ook de verzekering doet blijkbaar moeilijk en geloofd het bliksem verhaal niet.

Lynxian

Nou, dan ben ik benieuwd op de officiële verklaring wanneer die naar buiten komt. Het klinkt toch wat apart.

Parera

Citaat van: Lynxian op 24/07/2018 | 23:47 uur
Een schadelijke blikseminslag op een volledig metalen schip? Maar dat is dan toch zeker één grote kooi van Faraday, of denk ik te simpel?
Ik kwam die info tegen via het Italiaanse forum en met een link naar een krant/media bedrijf. Dit was natuurlijk Italiaans vertaald door Google dus 100% klopt het nooit dan maar bliksem was de vertaling.

Lynxian

Een schadelijke blikseminslag op een volledig metalen schip? Maar dat is dan toch zeker één grote kooi van Faraday, of denk ik te simpel?

Parera

Een update voor de brand op de Vulcano;

- De brand is mogelijk ontstaan door bliksem inslag (waarschijnlijk dan ook kortsluiting).
- De carabinieri heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de brand.
- De brand is omstreeks 22:00 uur ontstaan.
- Zo'n 50 tal medewerkers zal 4 dagen verplicht thuis moeten blijven door het onderzoek van de carabinieri.

Ook is er een foto gepubliceerd van wat zo te zien de brug is.


StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ARM-WAP

Lokale/stedelijke brandweer of zelfs havenbrandweer zie ik zelf alleen instaan voor "boundary cooling". In dit geval dan het koelen van de buitenwanden en hoofddekken.
Deze mensen zie ik echt niet ingezet worden binnen in een schip. Dat schip is hen namelijk compleet onbekend.
Gezien het in een (drijvend) droogdok lag, was het mogelijk dat er helemaal niets op (blus)water aangesloten was.
Een "(werf-)bemanning" was er mss ook nog niet.

Ik kijk uit naar wat meer gedetailleerd nieuws de komende dagen/weken.
Als de brand echt 8-10 uur zo gewoed heeft in deze sectie zou ik dat gedeelte volledig afschrijven en vervangen. Ja, het kost geld... Maar ik denk dat onder de vrijgekomen hitte er wel een en ander zal verwrongen zijn...

Dennis123

Citaat van: Parera op 24/07/2018 | 09:34 uur

En de lokale brandweer kan altijd beginnen met het blussen vanaf buiten in mijn ogen, het schip in gaan dat moeten ze overlaten aan de experts maar alles wat je blust scheelt weer werk voor de specialisten.

En dat wil je juist niet.
Zou de eerste scheepsbrand niet zijn waar het schip afborrelt omdat er goed bedoeld water door ondeskundige op en in wordt gespoten.
Of erger nog, waar de stabiliteit van het schip zo nadelig door het water wordt benadeeld dat het schip kapseisde bovenop mensen op de kade.

Laat blussen maar over aan de specialisten voor schepen.

Parera

Citaat van: Thomasen op 24/07/2018 | 07:12 uur
Branden op schepen zijn ontzettend moeilijk te blussen. De lokale brandweer moet zich daar niet aan wagen. De bedrijfsbrandweer zal als eerste ter plaatse zijn geweest. Maar zeker als er tijd tussen alarmering en de eerste aanval heeft gezeten, kan het al behoorlijk geescaleerd zijn. Bedenk dat de temperatuur met 100den graden per minuut kan oplopen. Daarbij weet je niet of de brandbestrijdingsmaatregelen al geinstalleerd en werkend zijn, en of de brandweer dan geoefend is in de bediening er van. Het is de vraag of de andere apparatuur bedient kon worden (crashstop ventilatie) en of aanvalsroutes bekend waren. Een aanval opzetten moet vaak vanaf boven, en dat is extreem moeilijk.

Hoe dan ook, sneu om zo'n schip in de fik te zien staan.

Volgens de Italiaanse media heeft de brandweer een aantal gespecialiseerde teams ingezet die getraind zijn in het bestrijden van branden op schepen, een team duikers en een speciale blusboot.
Van wat ik begreep was alles in het schip al aanwezig omdat het in secties is gebouwd met alles per sectie al geplaatst, ik weet niet of de automatische blusinstallatie al werkend aangesloten was maar het was wel aanwezig. Als ik het zo begrijp is de brand ontstaan in de machinekamer.

En de lokale brandweer kan altijd beginnen met het blussen vanaf buiten in mijn ogen, het schip in gaan dat moeten ze overlaten aan de experts maar alles wat je blust scheelt weer werk voor de specialisten.


StrataNL

Citaat van: A.J. op 24/07/2018 | 00:32 uur
Het staal is ook een groot probleem bij een brand van zoveel uur... Heb je wel eens van "ontlaten" gehoord? Het staal wat wordt gebruikt heeft een bepaalde behandeling ondergaan om zo de juiste hardheid, taaiheid, etc. te krijgen zodat het geschikt is voor schepen. Als daar uren een brand tegenaan heeft gewoed kan het goed zijn dat het staal al die eigenschappen heeft verloren.
Ja, vandaar mijn eerdere opmerking over de aantasting van de structuur door de hitte. Ik doelde op het deel vanaf de brug naar voren wat er zover we nu kunnen zien redelijk ongeschonden vanaf is gekomen, daar zitten de grootste kosten niet in.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

Citaat van: StrataNL op 23/07/2018 | 22:51 uur
Het deel wat afgebrand is, is juist het kostbaarste, machinekamer, brug, accommodatie.... het voorste stuk is lucht en staal.
Zonde, zoveel werk in een nacht verwoest.

Het staal is ook een groot probleem bij een brand van zoveel uur... Heb je wel eens van "ontlaten" gehoord? Het staal wat wordt gebruikt heeft een bepaalde behandeling ondergaan om zo de juiste hardheid, taaiheid, etc. te krijgen zodat het geschikt is voor schepen. Als daar uren een brand tegenaan heeft gewoed kan het goed zijn dat het staal al die eigenschappen heeft verloren.

Huzaar1

Niet alleen bij de OPV's deden de sprinklers het niet  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 23/07/2018 | 22:51 uur
Het deel wat afgebrand is, is juist het kostbaarste, machinekamer, brug, accommodatie.... het voorste stuk is lucht en staal.
Zonde, zoveel werk in een nacht verwoest.
Zeker zonde van het schip maar ik vind het vooral vreemd dat het 8 a 10 uur geduurd heeft tot dat het vuur gedoofd was, ik neem aan dat de brandweer van de stad getraind is in het blussen van branden op schepen en dat de bedrijfsbrandweer snel ter plaatsen geweest is. De werf heeft gewapende bewaking rondlopen dus een bedrijfsbrandweer zal er ook zeker zijn.