Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Harald

OA-X: More Than Just Light Attack 
(interessante uitleg... OA-X programma is geen A-10 vervanging, puur als low budget, low aanschaf, low exploitatie)
Het zou ook zomaar kunnen dat men een kandidaat uit het T-X programma doorontwikkeld. 

Chief of Staff of the Air Force Gen. David Goldfein recently acknowledged that the Air Force is unbalanced to fight at the high end of the conflict spectrum — in high-intensity conventional war. The world is rapidly changing, and the high and low ends of conflict are moving further apart. The high end is getting more difficult as a result of warfighting advances by near-peer competitors, while the low end is moving tangentially towards an enduring commitment. Excessively depending on a single exquisite aircraft to span this widening rift between the spectrum ends dilutes capability, capacity, and resources that are all constrained today and for the foreseeable future.

One platform cannot be expected to span this gap today, and certainly not tomorrow. During a recent think tank discussion, Lt. Gen. Mike "Mobile" Holmes, the deputy chief of staff of the Air Force for strategic plans and requirements, informally circulated a concept called OA-X (O/A denotes an observation/attack role, while X stands in for an undetermined identification number). OA-X is the low-cost, off-the-shelf light attack solution the Air Force is bruiting to relieve the spiraling operating costs of conducting low-intensity operations with multirole fighters, working within existing fiscal constraints to free resources to invest in the high-end fight.

..../....

voor het gehele artikel, zie onderstaande LINK
https://warontherocks.com/2016/08/oa-x-more-than-just-light-attack/

Ronald Elzenga

Citaat van: Enforcer op 23/01/2017 | 14:53 uur
Zo lang het "Made in America" is, is er altijd een kans...... de komende 4 jaar.
Dat zal in ieder geval wel de focus zijn ja...putting America first.

Enforcer

Citaat van: Ronald Elzenga op 23/01/2017 | 13:33 uur
Ik zie hierin eerder een poging de problemen en tekortkomingen van de F-35 te compenseren dan "iets nieuws" te proberen. Want dat toestel zou en betaalbaar zijn en de vervanging van de F-16 en zelfs de A-10 voor CAS worden. Ook interessant hoe men dit wil financieren. Ten kosten van het F-35 budget?

Zo lang het "Made in America" is, is er altijd een kans...... de komende 4 jaar.

Ronald Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 23/01/2017 | 14:07 uur
Het artikel heeft het niet voor niets over counterterrorism operations en permissive environments. Hiervoor is in de jaren 60 de OV-10 Bronco al ontworpen.

Trainers kun je aanpassen voor aanvalstaken en voorzien van wat extra bepantsering. De A-37, AT-6 en A-29 zijn ook voortgekomen uit respectievelijk de T-37, T-6 en de Super Tucano.

Maar zien wat de USAF nu precies voor ogen heeft.
ja..afwachten.

Sparkplug

Citaat van: Ronald Elzenga op 23/01/2017 | 13:49 uur
I know. Maar als je alleen de proliferatie al ziet van MANPADS in conflictgebieden denk ik dat je hier toch praat over best een geavanceerd vliegtuig (of een toestel met het incasseringsvermogen van de A-10). Anders zou je immers ook wat bommen en raketten onder de nieuwe trainers kunnen hangen. Maar misschien is dat wat ze hier ook bedoelen.

Het artikel heeft het niet voor niets over counterterrorism operations en permissive environments. Hiervoor is in de jaren 60 de OV-10 Bronco al ontworpen.

Trainers kun je aanpassen voor aanvalstaken en voorzien van wat extra bepantsering. De A-37, AT-6 en A-29 zijn ook voortgekomen uit respectievelijk de T-37, T-6 en de Super Tucano.

Maar zien wat de USAF nu precies voor ogen heeft.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

MasterChief1971

"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Ronald Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 23/01/2017 | 13:44 uur
Het betreft een light attack fighter aircraft en is zoals vermeld geen vervanging van de A-10C. Denk dan bijvoorbeeld aan de oude A-37 Dragonfly of van de huidige generatie de AT-6 en de A-29 turboprops.
I know. Maar als je alleen de proliferatie al ziet van MANPADS in conflictgebieden denk ik dat je hier toch praat over best een geavanceerd vliegtuig (of een toestel met het incasseringsvermogen van de A-10). Anders zou je immers ook wat bommen en raketten onder de nieuwe trainers kunnen hangen. Maar misschien is dat wat ze hier ook bedoelen.

Sparkplug

Citaat van: Ronald Elzenga op 23/01/2017 | 13:33 uur
Ik zie hierin eerder een poging de problemen en tekortkomingen van de F-35 te compenseren dan "iets nieuws" te proberen. Want dat toestel zou en betaalbaar zijn en de vervanging van de F-16 en zelfs de A-10 voor CAS worden. Ook interessant hoe men dit wil financieren. Ten kosten van het F-35 budget?

Het betreft een light attack fighter aircraft en is zoals vermeld geen vervanging van de A-10C. Denk dan bijvoorbeeld aan de oude A-37 Dragonfly of van de huidige generatie de AT-6 en de A-29 turboprops.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ronald Elzenga

Citaat van: defencetech op 23/01/2017 | 11:51 uur
Air Force Mulls Low-Cost Fighter Experiment

...
Ik zie hierin eerder een poging de problemen en tekortkomingen van de F-35 te compenseren dan "iets nieuws" te proberen. Want dat toestel zou en betaalbaar zijn en de vervanging van de F-16 en zelfs de A-10 voor CAS worden. Ook interessant hoe men dit wil financieren. Ten kosten van het F-35 budget?

Harald

Air Force Mulls Low-Cost Fighter Experiment

The Air Force intends to conduct an informal experiment of a potential light attack fighter aircraft the service could use in ongoing counterterrorism air campaigns, the service's top general said Wednesday.

Chief of Staff Gen. David Goldfein said the Air Force is looking to programs such as Textron's Scorpion to potentially provide an inexpensive fighter capable of performing close-air support missions.

"We're right now just having this dialogue with industry partners," Goldfein told reporters after speaking at an American Enterprise Institute event in Washington, D.C. "Making sure they know that we're putting this on — dates, still to be determined. But probably around the springtime."

Goldfein, saying there is no request for information at this time, did not elaborate on how the experiment would be conducted or what it would entail — whether it would be just a viewing of various industry light attack aircraft, simulation trials or flight demonstration.

His comments come days after Arizona Republican Sen. John McCain released his white paper assessment on how the Defense Department should move forward in military spending.

The former Navy pilot stressed that, while the service should sustain its A-10 Thunderbolt II fighter fleet for close-air support, "the Air Force should procure 300 low-cost, light-attack fighters that would require minimal work to develop."

"These aircraft could conduct counterterrorism operations, perform close-air support and other missions in permissive environments, and help to season pilots to mitigate the Air Force's fighter pilot shortfall," McCain said. His comments echo those of officials such as Lt. Gen. James "Mike" Holmes, the service's deputy chief of staff for strategic plans and requirements, who recently said the aircraft could help dilute the fighter pilot shortage and gradually increase readiness.

McCain suggested the Air Force could procure "the first 200 of these aircraft by fiscal year 2022."

Goldfein said it is important to note, "This isn't a competition, it's an experiment."

"We're going to do this experiment and see what's out there, and I'm expecting many of the companies to come forward," he said.

Brig. Gen. Edward Thomas, director of Air Force public affairs, said Goldfein — who hasn't officially signed off on the experiment, dubbed OA-X — "believes it does make sense to look at opportunities to provide a ... cheaper, attack-type aircraft that can do the close-air support mission, that other countries, allies, can fly also. And do this in a way that doesn't require an F-22 or an F-35 over a permissive environment," he said, mentioning Iraq and Afghanistan.

With the current budget, "I don't believe there is anything specifically programmed for it right now," Thomas said, noting the experiment is in its early stages and doesn't have any funding attached.

The additional light attack aircraft — which would not replace the service's beloved A-10 Warthog — "would relieve the pressure on other aircraft, maintenance crews, [and] it would give us some turning space with our other combat platforms," Thomas said.

In September, Holmes told Defense News that a less expensive aircraft could help the service alleviate the strain of maintaining its infrastructure, growing and training new pilot ranks, and adding more resources while simultaneously contributing to ongoing conflicts.

"We don't think it would cost a lot of money, and it's designed just to help us get our arms around [questions like], 'What can you actually do? Does it actually contribute? Can it survive in different threat environments?' " Holmes said at the time.   

http://defensetech.org/2017/01/19/air-force-eyes-low-cost-fighter-experiment/

Sparkplug

F-35B arrives in Japan

18 January, 2017 | SOURCE: Flightglobal.com | BY: Leigh Giangreco | Washington DC

US Marine Corps F-35B fighters made their inaugural trip to Air Station Iwakuni, Japan on 18 January, where the Marine Fighter Attack Squadron 121 will operate the Lockheed Martin stealth fighter on its first operational deployment overseas.

Before arriving in Japan, the squadron was stationed with the the 3rd Marine Aircraft Wing at MCAS Yuma, Arizona. The USMC converted the Boeing F/A-18D squadron to F-35Bs at Yuma after declaring initial operational capability in July 2015. A total of 16 F-35Bs are expected to arrive to Iwakuni this year, a Marine spokesman tells FlightGlobal.

The short take-off vertical landing variant will replace the Marine Corps' AV-8B Harrier, F/A-18 Hornet and EA-6B Prowler.

The deployment means the F-35B becomes the first US stealth aircraft to be permanently based west of Hawaii and Alaska in the Pacific theatre. The US Air Force also deploys Lockheed F-22s and Northrop Grumman B-2s into Asia on a temporary basis.

In the next few years, the USMC unit will be joined by new F-35As delivered to foreign air forces in Australia, Japan and South Korea. At the same time, China's People's Liberation Army Air Force is fielding the Avic J-20, a stealthy, twin-engined aircraft.



https://www.flightglobal.com/assets/getasset.aspx?itemid=69420
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

#1354
Citaat van: ARM-WAP op 18/01/2017 | 23:46 uur
Ik meen te herinneren dat de Rafale M tests gedaan heeft op de Foch/Clémenceau voor dat deze vervangen werd(en) door de CDG.
De Foch is in dienst bij de Brazilianen, als de A12 Sao Paulo, dus in theorie is het mogelijk. (Hoewel deze reparatiewerken ondergaat na een grote machinekamerbrand)

De Rafale M kan tot een beperkt maximaal gewicht vanaf de Clémenceau/Foch-klasse opstijgen. De wapenlast is hierdoor minder dan gebruik vanaf de Charles de Gaulle. Je kunt je dus afvragen of men met de beperkingen kan leven.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 18/01/2017 | 21:34 uur
Dat de Sea Gripen komt hangt van Brazilie en India af en vooral van Brazilie want de ik weet niet of een Rafale M geschikt is om op de São Paulo (A12) te landen en op te stijgen.
India heeft ook Mig 29's als optie Brazilie heeft deze optie niet.
Ik meen te herinneren dat de Rafale M tests gedaan heeft op de Foch/Clémenceau voor dat deze vervangen werd(en) door de CDG.
De Foch is in dienst bij de Brazilianen, als de A12 Sao Paulo, dus in theorie is het mogelijk. (Hoewel deze reparatiewerken ondergaat na een grote machinekamerbrand)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 18/01/2017 | 21:34 uur
Dat de Sea Gripen komt hangt van Brazilie en India af en vooral van Brazilie want de ik weet niet of een Rafale M geschikt is om op de São Paulo (A12) te landen en op te stijgen.
India heeft ook Mig 29's als optie Brazilie heeft deze optie niet.

Mee eens,

Het zou zelfs nog interessanter worden als India kiest voor 200 made in India Gripen E/F ipv de
F16C/D block 70.

De Braziliaanse carrier moet nog maar zien te overleven, afwachten maar.


Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/01/2017 | 21:26 uur
Die vergeet ik niet en ik realiseer mij dat de F35C net als de recent bedankte Super Étendard ook "slechts" een 1 pitter is.... de Sea Grpen is niets meer dan een tekentafel ontwerp en het is nog maar afwachten of deze ooit het luchtruim zal kiezen.

Dat de Sea Gripen komt hangt van Brazilie en India af en vooral van Brazilie want de ik weet niet of een Rafale M geschikt is om op de São Paulo (A12) te landen en op te stijgen.
India heeft ook Mig 29's als optie Brazilie heeft deze optie niet.