U.S Marines Demo V-22 Ospreys To Italian Navy

Gestart door andré herc, 07/03/2014 | 17:29 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 07/03/2014 | 20:19 uur
ik denk dat aanschaf alleen zin heeft als je er ook een goede operationele noodzaak voor hebt. En die zie ik niet bij Nederland..met al de Chinooks. Of we moeten die laatste vervangen door V-22. Maar ik vrees dat die laatste veel duurder is in aanschaf en ook gebruik.

Gezien het tekort aan (maritieme) helikopers, mede veroorzaakt door het afstoten van de Cougars, zie ik voldoende reden om deze capaciteit met een paarse capaciteit uit te breiden, 8-12 V-22 lijkt mij in deze geen verkeerde optie om gaten mee op te vullen.

dudge

Citaat van: Ace1 op 07/03/2014 | 18:35 uur
De Km heeft geen LHD voor dit type toestel.

Dat lijkt me ook geen voorwaarde om ergens een topic over te kunnen starten.

Elzenga

#14
Citaat van: andré herc op 07/03/2014 | 20:06 uur
Ik denk dat het ook wel kan vanaf de JSS opereren met de V-22 Osprey of heb ik het fout? samen met Italië een order plaatsen dat zou niet gek zijn.
ik denk dat aanschaf alleen zin heeft als je er ook een goede operationele noodzaak voor hebt. En die zie ik niet bij Nederland..met al de Chinooks. Of we moeten die laatste vervangen door V-22. Maar ik vrees dat die laatste veel duurder is in aanschaf en ook gebruik...en operationeel voor Nederland dus geen meerwaarde heeft.

andré herc

Citaat van: Harald op 07/03/2014 | 19:32 uur
Die lift van de JSS kan toch 40 ton dragen, das dus geen probleem. Weet niet wat de af me ging en zijn van de lift.
Maar er konden toch 2 chinooks in de hangar. Dus opgevouwen MV-22 moet wel kunnen, denk ik.
Ik denk dat het ook wel kan vanaf de JSS opereren met de V-22 Osprey of heb ik het fout? samen met Italië een order plaatsen dat zou niet gek zijn.
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

V-22

Dimensions -- External
Length, fuselage, ft (m) -- 57.33 (17.48)
Width, rotors turning, ft (m) -- 84.6 (25.78)
Length, stowed, ft (m) -- 63.1 (19.23)
Width, stowed, ft (m) -- 18.5 (5.64)
Height, nacelles fully vertical, ft (m) -- 22.1 (6.74)
Height, vertical stabilizer, ft (m) -- 17.65 (5.38)

http://www.boeing.com/boeing/rotorcraft/military/v22/v22spec.page?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 07/03/2014 | 19:32 uur
Die lift van de JSS kan toch 40 ton dragen, das dus geen probleem. Weet niet wat de af me ging en zijn van de lift.
Maar er konden toch 2 chinooks in de hangar. Dus opgevouwen MV-22 moet wel kunnen, denk ik.

Hoe zit dat met de hangaar van de LPD's?

Harald

Citaat van: Lex op 07/03/2014 | 18:53 uur
Ik betwijfel dat. Gewicht +/- 24 ton. Spanwijdte rotoren meer dan 25 meter.
Die lift van de JSS kan toch 40 ton dragen, das dus geen probleem. Weet niet wat de af me ging en zijn van de lift.
Maar er konden toch 2 chinooks in de hangar. Dus opgevouwen MV-22 moet wel kunnen, denk ik.

Ace1

Zelf had ik een mooi alternatief voor de CH-47 Chinook namelijk tweedehands CH-46 Sea Knight deze te voorzien van dezelfde motoren en dezelfde cockpit als van de CH-47F Chinook. Ik had aan Poleme gevraagd of de truc van  tweedehands huey's te kopen en dan deze te 'moderniseren met een nieuwe cockpit en deze te voorzien van  Lycoming T53-L-11 turboschacht motoren ook toepasbaar was voor de CH-46 Sea Knight met de motoren en cockpit van de CH-47F Chinook.

Antwoord Poleme

Uiteraard is deze truc ook technisch gezien toe te passen op de CH-46 Sea Knight.
Maar, in economische en logistieke zin is het niet wijs om dat te doen.
De CH-46 is al uitgefaseerd door de US Navy en wordt nu alleen door de  US Marines en 2 commerciele bedrijven gebruikt.  De  US Marines zijn echter de CH-46 stapsgewijs aan het vervangen door de MV-22 Osprey.  Waarbij de laatste CH-46 in 2019 bij de USMC  uit dienst wordt gesteld.  Daarna krijgt de CH-46 dus een hele kleine civiele "user base".

Van de Bel 205 / UH-1 Huey vliegen er nu nog duizenden rond en de Huey II upgrade maakt gebruik van veel Bell 212 onderdelen.  Welke ook nog volop in gebruik zal zijn in de komende decennia.  Dus de Huey II heeft wel een huidige EN toekomstige voldoende grote user base.  Zodat de logistieke ondersteuning gewaarborgd blijft.



Lex

Citaat van: Elzenga op 07/03/2014 | 18:44 uur
Maar zou me niet verbazen als er zo 2 op de JSS kunnen landen en vanaf opereren.
Ik betwijfel dat. Gewicht +/- 24 ton. Spanwijdte rotoren meer dan 25 meter.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#7
Citaat van: Elzenga op 07/03/2014 | 18:44 uur
Maar zou me niet verbazen als er zo 2 op de JSS kunnen landen en vanaf opereren.

Lijkt me een goed plan immers de Chinooks zie ik het niet doen... wat mij betreft schaft NL een aantal van deze machines aan, misschien ook inzetbaar vanaf een LPD?

Ace1

Citaat van: Elzenga op 07/03/2014 | 18:44 uur
Maar zou me niet verbazen als er zo 2 op de JSS kunnen landen en vanaf opereren.

Ik zit meer aan de Lift te denken of daar een V-22 Osprey inpast. Kosten van een V-22 Osprey.

http://www.aircraftcompare.com/helicopter-airplane/Bell-Boeing-V-22-Osprey/201

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 07/03/2014 | 18:35 uur
De Km heeft geen LHD voor dit type toestel.
Maar zou me niet verbazen als er zo 2 op de JSS kunnen landen en vanaf opereren.

slaydo

Zou wel helemaal top zijn overigens om mv-22s en een LHD te hebben.

Lex

Citaat van: Ace1 op 07/03/2014 | 18:35 uur
De Km heeft geen LHD voor dit type toestel.
Nog sterker: De KM heeft geen LHD.  ;)

Ace1