Schuivende balans in de Perzische Golf

Gestart door dudge, 19/07/2011 | 16:16 uur

Lynxian

Mja, ik zal wel teveel opgegroeid zijn in rust en vrede om de logica te kunnen snappen waarbij je moedwillig te eigen land in een onwinbare oorlog stort om intern even wat op de schop te nemen. Een gelukkige naïviteit, zullen we het maar noemen. In ieder geval bedankt voor de toelichting.

(Rare jongens, die ayatollahs...)

Huzaar1

Het is net de efteling in Iran. Binnenshuis gaat iedereen aan de zuip en feest erop los. Er zijn mensen die huizen huren om er een gym te beginnen, een gemengde gym weliswaar. De zedenpolitie zit daar continue achteraan. Kinderen die niet verteld mogen worden dat de ouders drinken, maar ze stiekem verraden doordat de dochter op school bij de lerares 'proost' als ze een glas water drinkt. Die onzin is onhoudbaar, de wereld is te klein geworden daarvoor. DIe mensen zien wat 'wij' kunnen en mogen, en dat willen zij ook. Iran is niet Irak, op een of de andere manier zijn ze een stuk rationeler en beter georganiseerd, ook een stuk makkelijker in contact. Maar wie daar aan de macht is komt puur voort uit hun religie, en daar knaagt het.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

#930
Citaat van: Huzaar1 op 04/08/2021 | 08:41 uur
Het gaat heel slecht in iran. Kranten niet gelezen?
Hebben precies nodig wat jij zegt. Gaat ze niet om de oorlog buiten..maar binnen. Staat nu artikel in Volkskrant over hun huidige samenleving.  Is onhoudbaar daar.  Die ayatollahs hebben amerika nodig en al die anderen..  om relevant te blijven.
Julius Ceasar wist hoe dictators in het zadel blijven: " Ik vrees niet de genen die goed doorvoed zijn.  Maar juist de honger lijders met hun holle ogen."
Een Saoedi vertelde mij ooit eens dat zowel een democratie als een dictatuur afhankelijk zijn van een meerderheid.  Die werkt, dat een modaal inkomen verschaft waar Achmed & Fatima, of zoals je wilt Koos & Mien, netjes van rond kunnen komen.
Hij wees mij vervolgens op de sociale woningbouw in Jeddah en Riyadh, ja die hebben ze daar ook, en de riante subsidies op voedsel en brandstoffen.
Daarnaast moet een regime in die andere primaire levensbehoefte van de Homo Sapiens voorzien: veiligheid.  Dus komen er een riant uitgeruste krijgsmacht en politie macht.  Wij hoeders van de natie, beschermen jullie. 

Door de zeer bloedige Irak-Iran oorlog van 1980 - '88, kon Saddam de meerderheid van zijn bevolking niet meer tevreden houden met "Brood & Spelen".  Nou had hij al een zeer smalle machtsbasis.  Dus zat er niets anders dan de onderdrukking tot ongekende hoogtes op te voeren.  Meerdere journalisten die het Irak van Saddam bezochten, zeiden dat deze qua strengheid boven de andere Midden-Oosten dictaturen uit torende. 
En om de aandacht van binnenlandse problemen af te houden, is er een bliksemafleider nodig in de vorm van een conflict met het buitenland.
Iran hielp hun shi'itische broeders en zusters in Syria, Irak en Jemen.  Hun Jemenitische Houthi broeders haalden diverse successen tegen aartsvijand Saoedi-Arabie en de V.A.E.  Ze haalden 2 drones neer van de Grote Satan.  En beschadigden tankers van Kleine Satan's.  Kijk de hoeders van het Iraanse volk en revolutie, wij beschermen jullie uitstekend.

Tegelijkertijd zit Iran in dezelfde situatie als Syria in 2006.  Een al decennia lange economische recessie.  Ook hier is de bevolking niet homogeen, dus etnische spanningen.  Net als Syria in 2006, wordt Iran al enkele jaren geteisterd door extreme droogte.   Deze extreme droogte wordt niet alleen verergert door klimaatverandering.  Maar ook omdat de Revolutionaire Garde / Pasdaran bewust het water-management verwaarloost ten gunste van uitgebreidere olie en gas winning.
Maar uhh, het Westen heeft toch zware sancties geheven op Iran ?  Jazeker, maar hou jij Chinese supertankers tegen, die Iraanse olie & gas komen ophalen ? Nee dus.
De pecunia die ze hiermee verdienen, is nodig voor hun buitenlandse avonturen.

Door de extreme droogte mislukken oogsten.  Dus rest boeren niets anders dan naar de grote steden te trekken om daar werk te vinden.
Helaas, het werkloosheidspercentage bedraagt daar al tientallen procenten.  En die boeren hebben ook nog eens een andere etnische achtergrond en worden door de shi'iten als tweede rangs burgers gezien.  De bevolking opbouw is net als de rest van het Midden-Oosten, grotendeels tieners en twintigers.  Die geen Huisje Boompje Beestje bestaan kunnen opbouwen.

Een tikkende explosieve cocktail, waarvan zeker is dat die gaat ontploffen.  De enigste vraag is wanneer.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 04/08/2021 | 00:02 uur
Ik ben ook geneigd te zeggen dat Iran weer aan 't spelen is, maar ik weet even niet wat voor een 4D schaakzet dit zou zijn; wat hebben zij eraan als er straks 5 tot 10 verschillende buitenlandse marines nabij hun kust varen met het mandaat in te grijpen als dit gebeurd? Natuurlijk, ze kunnen dan heel leuk "Amerika is de duivel" roepen op hun staatstelevisie, maar het gaat ze nou niet bepaald helpen met het onderhandelen over verlichting van sancties, bijvoorbeeld. Het lijkt me eerder aannemelijk dat hun onderhandelingspositie wel wat zwakker is wanneer hun halve marine en luchtmacht (als je het zo mag noemen) in miljoenen stukjes voorbij drijft.

Het gaat heel slecht in iran. Kranten niet gelezen?
Hebben precies nodig wat jij zegt. Gaat ze niet om de oorlog buiten..maar binnen. Staat nu artikel in Volkskrant over hun huidige samenleving.  Is onhoudbaar daar.  Die ayatollahs hebben amerika nodig en al die anderen..  om relevant te blijven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Ik ben ook geneigd te zeggen dat Iran weer aan 't spelen is, maar ik weet even niet wat voor een 4D schaakzet dit zou zijn; wat hebben zij eraan als er straks 5 tot 10 verschillende buitenlandse marines nabij hun kust varen met het mandaat in te grijpen als dit gebeurd? Natuurlijk, ze kunnen dan heel leuk "Amerika is de duivel" roepen op hun staatstelevisie, maar het gaat ze nou niet bepaald helpen met het onderhandelen over verlichting van sancties, bijvoorbeeld. Het lijkt me eerder aannemelijk dat hun onderhandelingspositie wel wat zwakker is wanneer hun halve marine en luchtmacht (als je het zo mag noemen) in miljoenen stukjes voorbij drijft.

DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Lex

Vier schepen veranderen status

Mysterie rond 'gekaapte' en 'stuurloze' tankers bij Golf van Oman

AMSTERDAM - Pro-Iraanse troepen zouden een olietanker hebben gekaapt voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten. Dat melden drie maritieme bronnen aan persbureau Reuters. Eerder werd officieel van een 'mogelijke kaping' gesproken.

In totaal vier schepen in de Golf van Oman – tussen de Verenigde Arabische Emiraten en Iran – hebben een automatische waarschuwing doen uitgaan. Hun status stond op 'Not Under Command', wat doorgaans impliceert dat de schepen niet kunnen bewegen vanwege een uitzonderlijke situatie.

Wat er precies aan de hand is met de vier schepen – volgens internationale media de Queen Ematha, de Golden Brilliant, Jag Pooja en Abyss – is onbekend. Overheidsinstanties hebben nog niets laten weten. De Britse marine houdt de kaken op elkaar.

Een woordvoerder van Iran stelt op Twitter dat de 'gemelde incidenten uiterst bedenkelijk' zijn. Het land zegt alles te doen om de 'stabiliteit en veiligheid' in de regio te bewaken en zegt alle hulp te willen bieden bij incidenten.

Drone-aanval
De mogelijke kaping volgt enkele dagen na een aanval met drones op een ander schip, waarbij vier mensen omkwamen, drie EU-burgers en een Brit. Voor die aanval houden Israël, Groot-Brittannië en de VS allemaal Iran verantwoordelijk. De EU houdt zich nog op de vlakte.

Telegraaf, 03-08-2021, 20:42

bergd

@forumbeheerders weet even niet waar ik het moet plaatsen

Heeft een langdurige blokkade nog consequenties voor de maritieme scheepvaart verkeer?  Zie artikel NOS
https://nos.nl/artikel/2373876-containerschip-onderweg-naar-rotterdam-blokkeert-suezkanaal.html

RTB

Citaat van: Ros op 29/01/2020 | 13:19 uur
Kwestie van doorlopende onderhoud plegen. Kost veel tijd, personele inzet en niet te vergeten....geld.
Komt eerder doordat De Ruyter en Evertsen de afgelopen 2 jaar een heel druk vaarprogramma hebben gehad vanwege IP De Zeven Provinciën en Tromp. Een nieuw verflaagje mag ook niet zomaar, vanwege risico op een milieudelict.

Ondanks dat er goede redenen zijn waarom het niet gedaan is, blijft het wel zonde. Zeker bij zo'n internationale missie staat het gewoon niet goed.

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 29/01/2020 | 13:01 uur
Ja dat denk ik ook altijd als ik in de Marine haven ben...veel zit onder de roest ....misschien is er geen beginnen aan
en tast het zeewater alles aan ?...weet wel dat de Helikopters ook altijd veel last ondervinden van alleen al de zoute lucht en water
troep.

Kwestie van doorlopende onderhoud plegen. Kost veel tijd, personele inzet en niet te vergeten....geld.

Oorlogsvis

Citaat van: JdL op 29/01/2020 | 10:08 uur
Jammer dat het schip zo onder de roest zit momenteel, veel media verrichte over het vertrek van het schip inclusief foto's.
Slechte reclame voor de KM als NOS grote foto's plaatst van De Ruyter die behoorlijk roestig is.
Had dat niet even aangepakt kunnen worden voor vertrek?
Ja dat denk ik ook altijd als ik in de Marine haven ben...veel zit onder de roest ....misschien is er geen beginnen aan
en tast het zeewater alles aan ?...weet wel dat de Helikopters ook altijd veel last ondervinden van alleen al de zoute lucht en water
troep.

JdL

Jammer dat het schip zo onder de roest zit momenteel, veel media verrichte over het vertrek van het schip inclusief foto's.
Slechte reclame voor de KM als NOS grote foto's plaatst van De Ruyter die behoorlijk roestig is.
Had dat niet even aangepakt kunnen worden voor vertrek?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 28/01/2020 | 19:52 uur
Als de M Fregatten worden vervangen dan zijn er 2x beschikbaar en als de Belgische M Fregatten ook worden vervangen heb je er nog eens 2 x beschikbaar. Het zou ook kunnen dat men extra Goalkeepers van de Royal Navy heeft gekocht die stonden al een tijdje te koop, alleen zullen deze dan wel van een MLU moeten worden voorzien.

Dan zie ik liever dat men, i.c.m. vMFF, een aantal extra nieuwe systemen koopt, die tzt overgezet kunnen worden op vLCF. De GK heeft gezien de aanstaande ontwikkelingen zijn langste tijd wel gehad.

Harald

Citaat van: Parera op 28/01/2020 | 19:38 uur
Alleen de Evertsen (F805) is uitgerust met de 2e Goalkeeper op de brug. Het plan is wel om de rest ook uit te rusten als ik het goed begreep enige tijd geleden.
Ok. Had misschien wel fijn geweest een extra GK aan de voorzijde. :hrmph:
Tegen snelle kleine bootjes....  ;)

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/01/2020 | 19:42 uur
Hebben we dan nog 3 setjes beschikbaar?

Als de M Fregatten worden vervangen dan zijn er 2x beschikbaar en als de Belgische M Fregatten ook worden vervangen heb je er nog eens 2 x beschikbaar. Het zou ook kunnen dat men extra Goalkeepers van de Royal Navy heeft gekocht die stonden al een tijdje te koop, alleen zullen deze dan wel van een MLU moeten worden voorzien.