Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

walter leever

Citaat van: Harald op 01/02/2017 | 17:18 uur
idd, zag ik ook al .. goede zaak, maar dan ook bewapening tegen onderzeeboten ?? .. torpedo's ?
Ik weet niet of deze info al naar buiten mag, onbewust van de achtergrond waar/toen de foto gemaakt is.
Of ... bewust .. ;)

Belgen zeggen dingen over de M fregat vervangers en wij laten iets zien in het mijnenveeg/jager vervangingsprogramma.

Lijkt erg op een XO,of zie ik dat verkeerd. :angel:

Harald

Citaat van: StrataNL op 01/02/2017 | 16:49 uur
En dit in het midden:

2 warfare domeinen - incl. ASW

idd, zag ik ook al .. goede zaak, maar dan ook bewapening tegen onderzeeboten ?? .. torpedo's ?
Ik weet niet of deze info al naar buiten mag, onbewust van de achtergrond waar/toen de foto gemaakt is.
Of ... bewust .. ;)

Belgen zeggen dingen over de M fregat vervangers en wij laten iets zien in het mijnenveeg/jager vervangingsprogramma.

StrataNL

Citaat van: Harald op 01/02/2017 | 16:31 uur
Kijk ook eens links onder, de basis van alles is ..... OPV Holland klasse

en rechts onder een lijstje met taken, wensen ! ...

En dit in het midden:

2 warfare domeinen - incl. ASW
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Robots onder water met elkaar laten praten  (hier bedoelt voor de Offshore, maar kan ook prima gebruikt worden voor de NAVY )

https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/4/robots-onder-water-met-elkaar-laten-praten/

Harald

Kijk ook eens links onder, de basis van alles is ..... OPV Holland klasse

en rechts onder een lijstje met taken, wensen ! ...

StrataNL

DMO en TNO slaan handen ineen

Onderwaterdrones die in teams naar mijnen speuren. Die onderling met elkaar communiceren en pas terugkomen als ze de klus hebben geklaard. Het is allemaal nog toekomstmuziek, maar de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en onderzoeksinstituut TNO werken hier samen intensief naartoe. Momenteel verrichten ze experimenteel onderzoek in een laboratorium van TNO. Over enkele jaren willen ze aantonen dat de innovatieve ideeën realiseerbaar zijn.

Light Autonomous Underwater Vehicles (LAUV) heten de onderwaterrobots. "Ze zijn 2,3 meter lang, wegen slechts 34 kilo en glijden met een snelheid van 5 knopen per uur door het water", vertelt kapitein-luitenant ter zee Eric van Lawick van Pabst, hoofd Bureau Onderwater Gevechtstechnologie bij DMO. Ze kosten zo'n 300.000 euro en kunnen allerlei sensoren en apparatuur bevatten, afhankelijk van hun taak. De drones passen in het TNO-onderzoeksprogramma 'Autonomisering van mijnenbestrijding'. Zelfstandigheid is hierbij het sleutelwoord; met minder menselijke aansturing.

Lees verder:
https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2017/01/mg201701onderwaterdrones

Wat zien we hier? Alle pijltjes wijzen naar rechtsboven.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 13/01/2017 | 14:58 uur
Even voor de duidelijkheid Atlas Elektronik  is een Duits bedrijf en heeft een dochteronderneming in de UK.


Correct. Wat je weer doet afvragen wat de Duitsers in deze zouden doen en willen. Als ook zij instappen of de Frans/Britse keuze overnemen komen we echt in de richting van een stuk Europese standaardisatie in deze.

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/01/2017 | 14:52 uur
Ja zou zo maar eens kunnen. Het zal denk ik vooral bepaald worden door de "verdeling" die Frankrijk en het VK overeenkomen van wie wat maakt en inbrengt in dit programma. Thales de sensoren en Atlas Elektronik de USV?

De ARCIMS kan gecombineerd worden met de Seafox dit levert een kostenbesparing op.


Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/01/2017 | 14:52 uur
Ja zou zo maar eens kunnen. Het zal denk ik vooral bepaald worden door de "verdeling" die Frankrijk en het VK overeenkomen van wie wat maakt en inbrengt in dit programma. Thales de sensoren en Atlas Elektronik de USV?

Even voor de duidelijkheid Atlas Elektronik  is een Duits bedrijf en heeft een dochteronderneming in de UK.


Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 13/01/2017 | 14:43 uur
Gezien het feit dat  Nederland en België  al klant zijn bij Atlas Elektronik met de Seafox ligt het voor de hand dat men ARCIMS aanschaft.

...
Ja zou zo maar eens kunnen. Het zal denk ik vooral bepaald worden door de "verdeling" die Frankrijk en het VK overeenkomen van wie wat maakt en inbrengt in dit programma. Thales de sensoren en Atlas Elektronik de USV?

Ace1

#180





Ace1


Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/01/2017 | 14:30 uur
Dat is meer het MCM systeem van gisteren en voor nu, niet voor morgen.;) En die MCM unmanned vaartuigen takelen we niet even op...flink groter dan 12 meter en zwaarder dan 8 ton. Thales Halcyon en Atlas Elektronik UK ARCIMS lijken me meer passend bij de huidige en toekomstige wensen. Worden door de Britten en Fransen bekeken voor hun nieuwe MCM concept en vaartuigen. Lijkt me verstandig als Nederland en België die weg volgen en eenzelfde systeem gaan invoeren straks.
Gezien het feit dat  Nederland en België  al klant zijn bij Atlas Elektronik met de Seafox ligt het voor de hand dat men ARCIMS aanschaft.








Ronald Elzenga

#177
Citaat van: Ace1 op 13/01/2017 | 13:55 uur
Die zijn er waarschijnlijk al. :devil:

...
Dat is meer het MCM systeem van gisteren en voor nu, niet voor morgen.;) En die MCM unmanned vaartuigen takelen we niet even op...flink groter dan 12 meter en zwaarder dan 8 ton. Thales Halcyon en Atlas Elektronik UK ARCIMS lijken me meer passend bij de huidige en toekomstige wensen. Worden door de Britten en Fransen bekeken voor hun nieuwe MCM concept en vaartuigen. Lijkt me verstandig als Nederland en België die weg volgen en eenzelfde systeem gaan invoeren straks.

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 13/01/2017 | 13:07 uur
Europese variant wenselijk (en in ontwikkeling)...ook hier limiet op 12 meter en max 8 ton.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fleet-class_unmanned_surface_vessel

Die zijn er waarschijnlijk al. :devil: