Viertonner met aanhanger

Gestart door 721220047, 03/06/2015 | 15:59 uur

721220047

#4
@ A.J. Klopt wat je zegt. Het gewicht van de aanhanger bepaalt welk type reflector op de aanhanger komt. Gele platen alleen boven de 3500 KG.

Ros

#3
Technische eisen voor aanhangwagens

Afmetingen
Aanhangwagens mogen niet langer zijn dan 12 meter. De hoogte mag maximaal 4 meter en de breedte 2,55 meter bedragen (beide inclusief lading). Op onverharde wegen geldt een maximale breedte van 2.20 meter. Auto en aanhanger mogen samen niet langer zijn dan 18 meter.

Verlichting
Twee wit licht uitstralende stadslichten aan de voorzijde als de aanhangwagen breder is dan 1,60 m
Twee richtingaanwijzers aan de achterzijde
Twee rode achterlichten
Twee rode remlichten
Witte kentekenplaatverlichting

Voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg
(eigen gewicht plus belading) geldt bovendien de verplichting van:
Twee witte markeringslichten aan de voorzijde en twee rode aan de achterzijde als de wagen breder is dan 2,10 m.
Zijmarkeringslichten indien de aanhangwagen langer is dan 6 m.
Reflectoren
Twee driehoekige (met de punt naar boven) rode reflectoren aan de achterzijde (max. 40 cm uit de buitenzijde).
Twee witte reflectoren aan de voorzijde indien de aanhangwagen niet breder is dan 1,60 m
Niet-driehoekige ambergele reflectoren aan elke zijkant van het voertuig (maximaal 3 m h.o.h. en minstens één op maximaal 1 m van de achterzijde).
De reflectoren mogen zich niet lager dan 0,35 m en niet hoger dan 0,90 m bevinden, gerekend vanaf het wegdek.


Aanhangwagensticker verplicht in Spanje  
                                       
In Spanje is het inmiddels verplicht om een Europees goedgekeurde markering achter op de aanhangwagen (<3500kg) of caravan te hebben in het geval dat de combinatie van auto en trailer langer is dan 12 meter. Deze regel geldt voor zowel Spanjaarden als voor buitenlanders. Dus ook voor Nederlandse kampeerders die met hun auto met caravan of camper met aanhanger op vakantie gaan naar Spanje.
De stickers (2 stuks) moeten op de achterzijde van de aanhangwagen links en rechts, zover mogelijk uit elkaar, worden bevestigd en dan ten minste 25cm (onderrand sticker) vanaf de grond en maximaal 210cm hoog (bovenrand sticker).

A.J.

Citaat van: 721220047 op 03/06/2015 | 15:59 uur
Wie heeft er antwoord op mijn vraag? Wellicht iemand van de Kmar.

Defensie rijdt al enige tientallen jaren met deze combinatie rond. Naar mijn weten dient zodra er een aanhanger achter een vrachtauto hangt de aanhanger voorzien te zijn van rechthoekige gele reflectorplaten met oranje rand (soortgelijk aan degene die op de viertonner zitten). De rode driehoek reflectoren zijn alleen te gebruiken als het trekkend voertuig onder de 3500 KG is.

Heb ik het mis, of voldoet deze combinatie niet aan de wegenverkeerswet?


Aanhanger is lichter dan 3500kg, dus volstaan alleen de driehoekige reflectoren.

721220047

Wie heeft er antwoord op mijn vraag? Wellicht iemand van de Kmar.

Defensie rijdt al enige tientallen jaren met deze combinatie rond. Naar mijn weten dient zodra er een aanhanger achter een vrachtauto hangt de aanhanger voorzien te zijn van rechthoekige gele reflectorplaten met oranje rand (soortgelijk aan degene die op de viertonner zitten). De rode driehoek reflectoren zijn alleen te gebruiken als het trekkend voertuig onder de 3500 KG is.

Heb ik het mis, of voldoet deze combinatie niet aan de wegenverkeerswet?