First Dutch Boxer Prototype Ready for Testing

Gestart door 2ring, 14/10/2003 | 02:01 uur

StrataNL

Citaat van: Lynxian op 26/06/2014 | 00:32 uur
Leuk! Ik dacht dat ze allang reden, maar dat bleken dus proefversies.

Maar uit welk budget komt de investering? Ik weet dat dit traject al sinds eind jaren '90 loopt, dus ik neem aan dat het geld allang is uitgegeven?

Vervanging pantservoertuigen YPR.

Lesvoertuigen reden al, dit zijn de eerste ambu's, de rest komt nog.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lynxian

Leuk! Ik dacht dat ze allang reden, maar dat bleken dus proefversies.

Maar uit welk budget komt de investering? Ik weet dat dit traject al sinds eind jaren '90 loopt, dus ik neem aan dat het geld allang is uitgegeven?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2
Landmacht krijgt met voertuig Boxer brok testosteron op wielen (video)

Nieuwsbericht | 25-06-2014

Sneller, veiliger en comfortabeler. De nieuwe Boxer gooit hoge ogen in het terrein. Vandaag werd de langverwachte opvolger van de YPR-pantservoertuigen officieel overgedragen aan 13 Geneeskundige Compagnie uit Oirschot. Het betrof de ambulance-uitvoering. Bij de landmacht stromen de komende jaren 200 Boxers in 5 varianten in.

De Boxer-ambulance rijdt over een zandvlakte.

De geneeskundige compagnie uit Oirschot heeft de primeur, omdat 13 Gemechaniseerde Brigade omvormt tot een gemotoriseerde brigade. De infanteriebataljons worden naast de Boxer uitgerust met de Bushmaster, Mercedes 290 CDI en andere operationele wielvoertuigen.

Een brok testosteron op wielen. Zo laat het Boxer-pantserwielvoertuig zich het beste typeren. De nieuwste krachtpatser van de landmacht glijdt moeiteloos door de zandbak van het oefenterrein. Muurtjes van 80 cm of gaten van 2 meter: ook geen enkel probleem. Door zijn hoge terreinvaardigheid is de Boxer goed inzetbaar in gebieden met een slechte infrastructuur. Het veranderende landoptreden is één van de redenen om de YPR uit de jaren '80 uit te faseren.

Meer comfort

Niet vreemd dat de Geneeskundige Dienst in haar nopjes is met het gewondentransportvoertuig. Trots demonstreert sergeant-majoor Ineke Willemse binnenin de legio mogelijkheden van de Boxer. "Als Algemeen Militair Verpleegkundige hebben we veel meer ruimte en middelen om de patiënt te behandelen. En de uitrusting is zo geplaatst dat we zittend alles binnen handbereik hebben." Een ander voordeel noemt Willemse de prima klimaatbeheersing. "Wat een verademing die airco. In de YPR was het of heel koud of standje 'tosti'."

Een patiënt wordt in de Boxer-ambulance geschoven.

Hoge eisen

De Boxer ambulance rijdt tijdens missies direct achter de gevechtstroepen. Vandaar dat er hoge eisen zijn gesteld aan mobiliteit en ballistische bescherming. Het voertuig beschermt door z'n vloerconstructie extra tegen inslagen van bermbommen. Vergeleken met de YPR is de Boxer ambulance veel meer dan een gewondentransportvoertuig. De verbeteringen komen duidelijk ten gunste van de patiënt en het geneeskundig personeel. In totaal krijgt Defensie 52 medische Boxers.

De Driver Training Vehicle-variant van de Boxer.

Meer types

Het nieuwe voertuig kenmerkt zich door een modulair systeem. Elk voertuig bestaat uit 2 delen: een gestandaardiseerde driver-module (het onderstel) en de daarop missiespecifieke-module (de opbouw op het rijdende gedeelte). De missie-module verschilt per Boxer-uitvoering. Naast de ambulance volgen tot 2017 de types cargo, Driver Training Vehicle, de Boxer commandopost en de Boxer geniegroep.

Industrie

De aanschaf van de Boxer is een samenwerkingsproject van Nederland en Duitsland. De Organisation Conjointe de Coopération en matière d'ARmement (OCCAR) verzorgt namens deze landen het projectmanagement aan klantzijde. De organisatie is gericht op een meer efficiënte en onderlinge samenwerking bij het management van Europese defensie-materieelsamenwerkingsprogramma's.

Zie link voor foto's en videa

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/06/25/landmacht-krijgt-met-voertuig-boxer-brok-testosteron-op-wielen

2ring

#1
First Dutch Boxer Prototype Ready for Testing
 
 
(Source: Stork NV; issued Oct.10, 2003)
 
 
 
The first Dutch prototype of the Boxer armored utility vehicle, a Command Post version, has been completed today. For Stork this means the start of a new phase in the Boxer development program: the 'Industry Trials' for testing of the design. These trials form part of an extensive test program to be carried out jointly by Stork together with its industrial partners in the UK and Germany as well as its customers.  

Stork is participating together with Kraus-Maffei Wegmann and Rheinmetall Landsysteme of Germany and Alvis Vehicles of the UK in the Munich-based consortium ARTEC GmbH, which is working for the "Organisme Conjoint de Coopération en matière d'Armement" (OCCAR) on a development contract for a new generation of armored utility vehicles that are expected to serve as a multi-purpose workhorse for the German and Dutch armies, and to replace the existing YPR and M577 vehicles used by the Royal Netherlands Army.  

These new-generation armored utility vehicles are based on a modular design in which each vehicle consists of a standardized Drive Module on which a mission-specific Mission Module is mounted. The Boxer provides a high degree of mobility and offers maximum protection to the occupants thanks to the use of new armor technology. As well as the Command Post version Stork is also developing Ambulance, Battle Damage Repair and Transport vehicles especially for the Royal Netherlands Army. Prototypes of the latter three versions will take part in the Industry Trials during 2004.  

More than 30 Dutch companies are making an important contribution to Stork in the development of the four Dutch versions of the Boxer. Arjen Landman, Programme Director for the Boxer project at Stork, described the unique partnership between Stork and the Dutch industry on the one hand and the highly constructive partnership between the Royal Netherlands Army and Stork on the other hand as a win-win situation.  

The prototype of the first Dutch Boxer will be shown in the outdoor area of the Netherlands Congress Centre, The Hague, during the NIID Symposium to be held on 16 October.  

Stork PWV, the operating company in which the Boxer activities are concentrated, is based in Amsterdam and specializes in project management, system engineering and logistics management for defense projects.  

Bron: www.defense-aerospace.com