Centraal corona/ COVID-19 topic

Gestart door Enforcer, 23/02/2020 | 11:49 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Admiral Halsey

Citaat van: mikemans op 24/02/2020 | 17:39 uur
En dan nu wat relativering:
Corona_2019 virus: 2300 doden wereldwijd
Griep algemeen: doden wereldwijd 650000 - 700000. Elk jaar weer.

Overdrijven is ook een vak. Corona wordt nogal gehyped, lekker kranten verkopen en reclame op internet. En de aandelen van de mondkapjesfabriek gaan lekker omhoog.

Precies, gewoon een kwestie van goede persoonlijke hygiëne betrachten. Bijv. regelmatig en goed je handen wassen met water en zeep na bezoek van openbare ruimtes. Vooral ook in openbare gebouwen trapleuningen, deurklinken en drukknoppen in liften goed schoonhouden. En ook elke dag Vitamine C 1000 mg, EchinaForce en Vitamine D3 25 mg nemen om je weerstand op peil te houden.

mikemans

#11
Citaat van: Ros op 23/02/2020 | 13:58 uur
Met echt wat 'pech' gaan de gevolgen nog veel erger worden dan het oplossen van de vergrijzing en tekort aan mensen die kunnen werken. De verspreiding gaat mij in ieder geval te snel en van land tot land. Hoe lang nog dat er grenzen gesloten gaan worden ? Niemand en niets er meer in en ook niet uit.

En nog steeds geen zicht op een vaccin of medicatie.......

En dan nu wat relativering:
Corona_2019 virus: 2300 doden wereldwijd
Griep algemeen: doden wereldwijd 650000 - 700000. Elk jaar weer.

Overigens is coronavirus over het algemeen een verwekker van verkoudheid net zoals het rhinovirus. Cdc fact: 2 miljoen doden per jaar, alleen al onder kinderen door rhinovirussen.

Kortom corona_2019: verwaarloosbaar tegenover de normale griep en de normale verkoudheid.

Corona wordt nogal gehyped, lekker kranten verkopen en reclame op internet. En de aandelen van de mondkapjesfabriek gaan lekker omhoog.

Admiral Halsey

#10
BusinessInseder: "10 effecten van het coronavirus voor beleggers".

RTL-Z: "Coronavirus bedreigt meer dan alleen de economie van China":

CitaatCoronavirus bedreigt meer dan alleen de economie van China

Financiële markten reageerden tot nu toe nog redelijk gelaten op de corona-uitbraak. In ieder geval westerse markten. Maar dat is veranderd. Er lijkt in de economie ook steeds meer echte schade op te treden, en niet alleen bij luchtvaartmaatschappijen.

Ros

Citaat van: Admiral Halsey op 24/02/2020 | 13:36 uur
Naar mijn mening wordt er overdreven paniekvoetbal rondom dit virus gespeeld. Zijn al die strenge quarantainemaatregelen, het op slot gooien van dorpen en steden en het sluiten van fabriek wel zo nodig, want deze maatregelen verlammen namelijk het maatschappelijke en economische leven.

Allesbehalve paniekvoetbal en geen onnodige maatregelen. Als je een dorp of stad waar de virus is aangetroffen is kan isoleren is dit het enige wat je kan doen.  En dan nog hopen dat mensen niet op reis zijn gegaan voor die tijd. Het grote probleem en onmacht is dat de virus vrij spel heeft en er geen behandeling of vaccin voor bestaat. Plus dat het zich ook heel snel kan verspreiden en in korte tijd heel veel mensen kan besmetten die op hun beurt weer de ziekte overdragen. Komt de virus in Nederland aan kan het heel snel gaan. Klein landje en dagelijks, bijna 24/7 heel veel mensen onderweg.

Valt mij ook tegen dat Nederland nog geen maatregelen heeft genomen op bijvoorbeeld vliegvelden en stations waar treinen uit het buitenland aan komen ? Tenminste nog niets van gehoord of gelezen.......

Mourning

Citaat van: Admiral Halsey op 24/02/2020 | 13:36 uur
Naar mijn mening wordt er overdreven paniekvoetbal rondom dit virus gespeeld. Zijn al die strenge quarantainemaatregelen, het op slot gooien van dorpen en steden en het sluiten van fabriek wel zo nodig, want deze maatregelen verlammen namelijk het maatschappelijke en economische leven.

Klaarblijkelijk heb je je eigen mening al  ;). Dat mag overigens ook gewoon.

Ik denk dat men niet voor niets deze heftige maatregelen neemt. Ik denk dat de dreiging van dit virus inderdaad dermate substantieel is dat de "reguliere" maatregelen zonder meer tekortschieten. M.n. omdat het redelijk makkelijk overdraagbaar lijkt. Het is wachten op de eerste burgerrechten activisten en rechtsgeleerden die dergelijke quarantaine maatregelen zullen veroordelen. Ik denk niet dat we het virus buiten de deur gaan houden, maar met dergelijke quarantaine maatregelen hoop ik in ieder geval dat de verspreiding vertraagd wordt waardoor we wat tijdswinst kunnen behalen voor bijv. een vaccin.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Admiral Halsey

#7
En de effectenbeurzen hebben er nu ook flink onder te lijden van dit virus, lees ik op https://www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/artikel/5032836/aex-keldert-procenten-eraf-coronavirus "Europese beurzen keihard onderuit na uitbraak coronavirus Italië".

Naar mijn mening wordt er overdreven paniekvoetbal rondom dit virus gespeeld. Zijn al die strenge quarantainemaatregelen, het op slot gooien van dorpen en steden en het sluiten van fabriek wel zo nodig, want deze maatregelen verlammen namelijk het maatschappelijke en economische leven.

Oorlogsvis

Toch is mijn vrouw nu richting supermarkt om tenminste voor 3 weken eten te kopen ...als dat virus zo hier ook opduikt wat met al
dat carnaval en apres ski zeker gaat gebeuren...is de paniek hier ook een feit . Dan kan je maar beter genoeg eten in je
voorraad kast hebben ....voor het geval dat.


Umbert

Citaat van: A.J. op 23/02/2020 | 18:20 uur
2% Sterfte... Maar goed, ik zat vorige week nog in zuid Duitsland op een interantionale cursus (ook een shitload Italianen ja) voor de baas en mag over twee weken mijn opwachting weer maken in de VS... Dus ach, met mij geluk word ik patient zero hier in Nederland.

Ach werk ook bij bedrijf dat veel in China enzo zit, heb ook al shitload aan mails en reisverboden gehad, zal nu nog wel meer worden nu het ook in Noord Italie is opgedoken, als je daar geweest bent zit je dus minimaal 2 weken betaald thuis, hetzelfde geldt trouwens bij de klant waar ik werk, daar zitten al enkele technici etc. voorlopig thuis.

A.J.

#4
Citaat van: Umbert op 23/02/2020 | 13:09 uur
Wil je echte paniek en een crisis dan moet je de actuele cijfers over de "normale" griep die nu ook heerst, naast die van COVID-19 zetten, want dan wordt pas duidelijk hoe dodelijk deze is.

2% Sterfte... Maar goed, ik zat vorige week nog in zuid Duitsland op een interantionale cursus (ook een shitload Italianen ja) voor de baas en mag over twee weken mijn opwachting weer maken in de VS... Dus ach, met mijn geluk word ik patient zero hier in Nederland.

Anyway, normaliter ongeveer 400.000 influenza gevallen in Nederland met een oversterfte van 9.400 personen in 2017/18 (wsl te wijten aan de griep dus)... Dat is meer dan 2%...

Ros

Citaat van: Enforcer op 23/02/2020 | 11:49 uur
Met een beetje pech lost het COVID-19 zowel de vergrijzing als het tekort aan arbeidskrachten op door de financiële crisis die daar uit volgt.

Met echt wat 'pech' gaan de gevolgen nog veel erger worden dan het oplossen van de vergrijzing en tekort aan mensen die kunnen werken. De verspreiding gaat mij in ieder geval te snel en van land tot land. Hoe lang nog dat er grenzen gesloten gaan worden ? Niemand en niets er meer in en ook niet uit.

En nog steeds geen zicht op een vaccin of medicatie.......

Umbert

Citaat van: Enforcer op 23/02/2020 | 11:49 uur
Met een beetje pech lost het COVID-19 zowel de vergrijzing als het tekort aan arbeidskrachten op door de financiële crisis die daar uit volgt.

Wil je echte paniek en een crisis dan moet je de actuele cijfers over de "normale" griep die nu ook heerst, naast die van COVID-19 zetten, want dan wordt pas duidelijk hoe dodelijk deze is.

Enforcer

Met een beetje pech lost het COVID-19 zowel de vergrijzing als het tekort aan arbeidskrachten op door de financiële crisis die daar uit volgt.