Defensiepersoneel verwacht openheid en eerlijkheid

Gestart door -Peter-, 17/04/2003 | 14:27 uur

-Peter-


Jean Debie

De afgelopen weken is herhaaldelijk overleg geweest tussen de VBM|NOV, de collega vakbonden en de top van het ministerie van Defensie over de grote financiële problemen en de daarmee samenhangende personele gevolgen. Ik vind dat de militairen en burgers van de staatssecretaris duidelijk en helder te horen moeten krijgen hoe de vlag er voor het defensiepersoneel de komende jaren bij hangt. U heeft recht op een eerlijk antwoord!

Het was voor mij dan ook stuitend om in de Telegraaf van donderdag 3 april te lezen, dat de bezuinigingen wel mee zouden vallen. De bonden hadden toen in een formele overlegvergadering nogmaals duidelijk gehoord dat medewerkers gedwongen ontslagen zullen worden. Velen zullen een baan buiten Defensie moeten zoeken. Dit zal veel pijn doen. Ik weet dat veel militairen en burgers zich met heel hun ziel en zaligheid hebben ingezet voor 'hun' werkgever Defensie.

Diezelfde dag heeft de staatssecretaris de Tweede Kamer geïnformeerd over de gevolgen voor 2003. Daarin geeft hij aan dat de personele problemen nog groter zijn geworden, omdat Defensie met name meer BBT-ers/KV-ers in 2002 heeft aangenomen dan er geld voor beschikbaar was. Mismanagement? Ook met het zogenaamd teveel aannemen van militairen is het gros van de eenheden maar voor 80% met BBT-ers/KV-ers gevuld!!!

Woedend werd ik echter door het feit dat de staatssecretaris de Tweede Kamer liet weten dat er gedwongen ontslagen 'zouden kunnen' vallen, terwijl hij weet, dat er voor velen geen plaats meer in de defensie-herberg zal zijn. Ik vind dat je dat dan ook aan de Kamer en het personeel moet mededelen. Voorts beperkte de brief de problematiek tot het naar voren halen van de reducties van de Haagse Staven met 600 functies (en mensen!) in 2003. Hierdoor wordt de suggestie gewekt dat het allemaal wel meevalt. Misleiding was dan ook de term die de vakbonden gebruikt hebben voor het naar onze mening onvolledig weergeven van de werkelijkheid voor zover het de personele consequenties na 2003 betreft. Parallel hieraan hebben de bonden een brief aan de staatssecretaris verzonden, waarin zij eisen dat hij binnen enkele weken op macroniveau een duidelijk beeld geeft over de consequenties van het totaal van de treffen maatregelen ter reductie van de personele sterkte.

Op 4 april heeft de staatssecretaris de bonden uitgenodigd voor nader overleg over de ontstane situatie. Hij vond en vindt dat hij de Tweede Kamer niet heeft misleid. Wij vonden en vinden dat hij het personeel duidelijk had moeten maken dat het behalen van de exorbitante bezuiniging niet zonder een gedwongen vertrek bij defensie zou kunnen plaatsvinden. Hij mag dan de Kamer voor 2003 formeel niet hebben misleid, de VBM|NOV is van mening dat de militairen en burgers zo spoedig mogelijk duidelijk moeten krijgen over de periode na 2003. Om deze reden vond het spoedoverleg plaats. In een gezamenlijk persbericht hebben wij besloten om niet terug te kijken maar vooruit te zien. Leden zijn op dit moment niet gebaat met een patstelling tussen de bonden en de staatssecretaris, gelet op de enorme problemen waar we samen voor staan.

[bron: www.vbmnov.nl]


Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...