VN trekt zich grotendeels terug uit West-Darfur

Gestart door -Peter-, 06/01/2006 | 13:00 uur

Ton de Zwart

Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2006 | 20:51 uur
Zo, hebben "we" weer eventjes ons geweten afgekocht....

Ja, "we" piekeren er niet over om troepen t.b. te stellen voor wat langzamerhand een in beeld komende "peace enforcing" operatie van de VN gaat worden.  Bij zo'n operatie die volgens de methode "Sir Patrick" zal gaan verlopen, kost het slachtoffers en dat is niet "ons" doel.  Dan maar betalen!  AU troepen worden door de betreffende landen daar ingezet omdat die soldaten dan betaald krijgen door de VN, en ook nog te eten krijgen.  Dat houdt die soldaten tevreden en die regeringen sparen er geld mee uit....

KapiteinRob

Citaat van: Kapitein Rob op 26/09/2006 | 20:49 uur
De Europese Unie stelt 55 miljoen euro beschikbaar voor de missie van de Afrikaanse Unie in Darfur.

Zo, hebben "we" weer eventjes ons geweten afgekocht.... :'(

KapiteinRob

#30
De Europese Unie stelt 55 miljoen   
euro beschikbaar voor de missie van de
Afrikaanse Unie in Darfur. EC-voorzitter
Barroso gaat komend weekend naar het   
hoofdkwartier van de AU in Adis Abeba 
om over de Darfur-missie te overleggen.
                                       
4000 militairen van de Afrikaanse Unie
staan klaar om naar Darfur te gaan, maar
het geld voor hun vervoer ontbreekt. Met
de 4000 man extra telt de vredesmacht 
in de Sudanese regio 11.000 militairen.
                                       
Het geweld in Darfur neemt alleen maar
toe, ondanks de inspanningen van de AU.
In mei begon de Sudanese regering een 
offensief waarna 100.000 mensen op de 
vlucht zijn geslagen.


Bron: NOS Teletekst dd. 26-09-2006

Mourning

Ben ik met je eens, Ros. Maar stel je voor ... de gehele internationale rechtsorde zou er weleens door kunnen instorten ::).

Nogmaals, ik ben het met je eens wat dit betreft.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Dat de VN nog netjes blijft wachten op toestemming van de Soedanese regering ?. Rustig blijven wachten.........er zijn nog maar 300.000 doden gevallen en 2,5 miljoen mensen gevlucht.

Mischien een idee voor onze programmamakers om alvast een actie op de TV te organiseren.

Dit is nu typisch een situatie waarbij de VN wel naar binnen mag stampen om orde op zaken te stellen, met een "groen" mandaat en niet lijdzaam met een blauw helmpje op gaan zitten kijken en vaststellen dat het er niet beter op geworden is.  >:(

Lex

AU heeft geen geld voor extra Darfur-troepen

anp | Gepubliceerd op 25 september 2006, 20:27

ADDIS ABABA -  De Afrikaanse Unie (AU) heeft 4000 militairen paraat voor de missie in de Sudanese regio Darfur, maar door geldgebrek kunnen de troepen niet worden vervoerd naar het crisisgebied. Dat heeft een functionaris van de AU maandag gezegd. De AU-missie in Darfur bestaat nu uit 7000 manschappen.

De strijd in Darfur kostte in combinatie met hongersnoden al aan zeker 300.000 mensen het leven. In de 3,5 jaar durende burgeroorlog, waarbij Sudanese regeringssoldaten en Arabische milities tegen rebellen van een etnische minderheid vechten, sloegen 2,5 miljoen mensen op de vlucht.

De AU ziet toe op een wankel bestand tussen de strijdende groepen, maar al lange tijd is duidelijk dat de missie weinig succesvol is. De Verenigde Naties zijn bereid te AU af te lossen, maar Sudan weigert blauwhelmen toe te staan. Daarom werd het mandaat van de AU-missie recent van 1 september verlengd tot 31 december.

,,We hebben momenteel niet de financiën en de logistieke middelen om de extra 4000 militairen voor afloop van het nieuwe mandaat in te zetten'', aldus de AU-functionaris.

KapiteinRob

Kortom, ze blijven lekker doormodderen met Darfur.  >:(

Cobra4

Mandaat Afrikaanse missie in Darfur verlengd

NEW YORK - De vredesmissie van de Afrikaanse Unie (AU) blijft in ieder geval tot eind dit jaar in de door oorlog en honger geteisterde Sudanese regio Darfur. Dat is woensdag afgesproken tijdens een bijeenkomst van Afrikaanse leiders die in New York zijn voor de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

Volgens president Blaise Compaore van Burkina Faso, die het nieuws bekend maakte, gaat Sudan akkoord met de verlenging van het mandaat, dat op 30 september zou aflopen. Compaore zei dat Afrikaanse landen extra troepen naar het gebied zullen sturen en dat de VN logistieke en materiële hulp zal bieden.

Ook zou de Arabische Liga financiële hulp hebben toegezegd. Tot nu toe hebben vooral westerse landen de missie gesponsord.

De strijd in Darfur heeft in combinatie met hongersnoden al aan zeker 300.000 mensen het leven gekost. In de 3,5 jaar durende burgeroorlog, waarbij Sudanese regeringssoldaten en Arabische milities tegen rebellen van een etnische minderheid vechten, zijn 2,5 miljoen mensen op de vlucht geslagen.

Circa 7000 slecht bewapende militairen van de Afrikaanse Unie proberen toezicht te houden op een wankel bestand dat in mei werd gesloten tussen Khartoum en een rebellengroep in Darfur. Ondanks het bestand wordt in Darfur nog steeds gevochten. Twee rebellengroepen weigerden het staakt-het-vuren te ondertekenen.

De VN-Veiligheidsraad heeft zich onlangs uitgesproken voor de stationering van een VN-vredesmacht in Darfur. De blauwhelmen zouden het vaandel moeten overnemen van de Afrikaanse vredesmacht, maar het kan nog lang duren voordat dit daadwerkelijk gebeurt. Sudan weigert een VN-vredesmacht op zijn grondgebied toe te laten.

De Sudanese president Omar Hassan al-Bashir zei dinsdag tijdens een persconferentie in New York dat een VN-missie een dekmantel is om de positie van Israël in de regio te versterken ten koste van Sudan. Bashir wil meer dan 10.000 extra Sudanese militairen naar Darfur sturen om ook de overige opstandelingen te dwingen de wapens neer te leggen. Westerse waarnemers vrezen voor een bloedbad.

De kwestie Darfur staat tijdens de VN-top in New York hoog op de agenda. VN-chef Kofi Annan zei tijdens de opening van van de Algemene Vergadering dat de pretenties van de VN in Darfur belachelijk worden, als mensen worden verjaagd en vermoord.

bron: www.telegraaf.nl
Peloton 3 602 Sqn

KapiteinRob

Citaat van: oud_zijde op 20/02/2006 | 18:22 uur
echt niet, het is meer sinds kort (sinds Balkenende) dat alles veilig moet zijn voor er troepen naar toe gaan ... nu stapt hij er een beetje vanaf en dat hebben we kunnen weten in de tweede kamer

Ik ben het niet met je eens, oud_zijde, als we spreken over "relatieve veiligheid". Het is tijdens Balkenende dat we nu met de huidige "SF-missie" en de toekomstige Uruzganmissie twee missies (gaan) doen waar veiligheid niet de middle name is. De voorgaande missie waren uit mijn hoofd Irak en Eritrea; in Irak werd gezeurd om een relatief veilige provincie, het werd Al-Muthanna. In Eritrea helemaal niets aan de hand. En de laatste jaren Bosnië is gewoon relaxed. Cyprus was gewoon betaalde vakantie en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik wil het hier niet op de spits drijven, want in Bosnië zijn wat schoten gelost en in Cambodja ook een paar incidenten. Maar over-all kun je wat mij betreft niet praten over heavy uitzendingen tot aan het Balkenendetijdperk. En voor wat betreft de twee eerder aangehaalde missies in en naar Afghanistan: de SF hebben het achteraf gezien rustig en Uruzgan weten we gewoon niet, maar ook ik verwacht daar nog wel wat vuurwerk. Dus om nu te zeggen dat met Balkenende de veilige missies zijn begonnen, nou nee.

oud_zijde

Citaat van: Kapitein Rob op 20/02/2006 | 06:11 uur
Als je hiermee indirect Nederland in de categorie "risicobereid" indeelt, wil ik wel even kwijt dat dit natuurlijk pas sinds kort is!
echt niet, het is meer sinds kort (sinds Balkenende) dat alles veilig moet zijn voor er troepen naar toe gaan ... nu stapt hij er een beetje vanaf en dat hebben we kunnen weten in de tweede kamer

we zaten in Bosnie, Cambodja, Libanon etc. nu niet bepaald in de veiligste gebieden
Citaat
Voor de rest ben ik het overigens eens met je posting, hoewel ik dacht dat ook de Belgen zich voor zo'n klein landje redelijk (hebben?) laten zien op het uitzendingentoneel......
ja bij de Belgen is het al even erg als bij ons
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

mac

Belgie had tot sinds kort wel UAV's en helikopters in Bosnie, maar die zijn net weggegaan, ik weet niet of ze er nu nog steeds militairen hebben zitten.

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 19/02/2006 | 23:52 uur
Laat een aantal andere Europese NAVO-landen die niet in Irak of Afghanistan zitten maar eens wat wilskracht ten opzichte van de landen die WEL bereid zijn om risico's te lopen

Als je hiermee indirect Nederland in de categorie "risicobereid" indeelt, wil ik wel even kwijt dat dit natuurlijk pas sinds kort is!

Voor de rest ben ik het overigens eens met je posting, hoewel ik dacht dat ook de Belgen zich voor zo'n klein landje redelijk (hebben?) laten zien op het uitzendingentoneel......

Mourning

Citaat van: oud_zijde op 04/02/2006 | 23:49 uur
dat kan precies, we hebben 3 luchtmobiele bataljons en 4 pantserinfanteriebataljons.

en waarom sturen we eigenlijk nog steeds troepen naar Bosnie, dat is wel zo'n beetje klaar dacht ik zo

Pff... eindelijk eens wat steun van anderen op dit vlak. Ik bepleit dit nu alweer bijna twee jaar, maar ik kan me nog goed heugen dat ik vooral door Marcel en nog een paar anderen daar hard op werd aangevallen en ik werd weggezet als "onbenullig", "kortzichtig" en "geen kennis hebbende van de geschiedenis" (terwijl ik het toch echt heb gestudeerd  :'().

WAT doen wij daar nu nog, terwijl we voor missies met veel meer risico's mensen uit andere eenheden bijelkaar moeten schrapen, belachelijk! Laat een aantal andere Europese NAVO-landen die niet in Irak of Afghanistan zitten maar eens wat wilskracht ten opzichte van de landen die WEL bereid zijn om risico's te lopen zodat deze wat meer ruimte krijgen om hun mensen in betere tranches uit te sturen en andere eenheden eindelijk eens wat relatieve rust te geven mbt de uitzenddruk.

Weg daar! Zo snel mogelijk wat mij betreft. De vervanging regelen door samen met wat andere landen die evenals wij dreigen overbelast te raken (VK, Frankrijk, VS, Canada) eens wat grotere druk te gaan uitoefenen op landen zoals Finland, Belgie, Griekenland en Turkije die zich naar mijn mening relatief drukken (ben wat Finland betreft niet helemaal zeker btw), en een deel van de "workload" over te nemen.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: Dr_pepper op 05/02/2006 | 16:37 uur
is het dan niet zo dat de hoofdmacht 4 bataljons bedraagt

Ik moet de eerste nederlandse uitzending nog meemaken met een hoofdmacht bestaande uit maar liefst 4 bataljons!

Citaat van: Dr_pepper op 05/02/2006 | 16:37 uur
net zoals irak toch die uit SFIR 1, SFIR 2, SFIR 3, SFIR 4 en SFIR 5 (redeployement force) bedroeg?

De achtereenvolgende SFIR's deden shifts van 4 maanden, geen 6. Jij als "defensiedeskundige" zou dat toch moeten weten.....

Dr_pepper

de missie is toch opgebouwd uit rotaties van 6 maanden? is het dan niet zo dat de hoofdmacht 4 bataljons bedraagt en ondersteunende compagnies uit diverse eenheden zoals het 43ste, 41ste en dergelijke? net zoals irak toch die uit SFIR 1, SFIR 2, SFIR 3, SFIR 4 en SFIR 5 (redeployement force) bedroeg?

www.nldetirak.nl