Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 08/09/2018 | 12:01 uur
Ik ben wel heel erg benieuwd naar het ''CIWS'' verhaal, het lijkt er op dat in het concept gekozen is voor een oerlikon 35 mm, iets dat ik eerder gezien heb op een concept fregat/korvet van Damen. Dat zou wel eens interessant kunnen zijn dat de KM kiest voor een oerlikon 35 mm als vervanging voor de goalkeeper aangevuld door 11 schots RAM.
Het is een vaag concept-tekeningetje van de Belgen, zegt echt helemaal niks over de beoogde Goalkeeper vervanger in Nederland.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2018 | 12:21 uur
Geen idee, ik laat me graag positief verrassen.

Het is goed mogelijk dat ze blijven voor de grotere schepen want daar is het niet altijd mogelijk om ze te positioneren dat ze ook dual use te gebruiken zijn zoals boven op de hangaar is dat toch lastiger want de zijkant kunnen ze niet raken. Dat geld ook voor de voorkant van de LPD's. Het zou wel een goede upgrade kunnen zijn voor de OPV's marlins vervangen door een 35 mm dual use CIWS.

Maar dit is natuurlijk niet meer dan een concept dus we gaan zien wat er uiteindelijk op geplaatst zal worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/09/2018 | 12:14 uur
Ja maar is dan dit systeem de gewenste keuze? En wat doet dat met de 30 mm Marlins in dienst want de oerlikon is dual use en om nou meerdere wapen systemen te gebruiken voor 1 taak is niet iets dat ik de KM zie doen.

Geen idee, ik laat me graag positief verrassen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2018 | 12:11 uur
Zelfverdedigingscapaciteit wordt steeds belangrijker zo waren ASM's jaren lang redelijk exclusief echter door o.a.goedkope Chinese export modelletjes is dit voltooid verleden tijd (zie de aanvallen in de Rode Zee)
Ja maar is dan dit systeem de gewenste keuze? En wat doet dat met de 30 mm Marlins in dienst want de oerlikon is dual use en om nou meerdere wapen systemen te gebruiken voor 1 taak is niet iets dat ik de KM zie doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/09/2018 | 12:01 uur

Ik ben wel heel erg benieuwd naar het ''CIWS'' verhaal, het lijkt er op dat in het concept gekozen is voor een oerlikon 35 mm, iets dat ik eerder gezien heb op een concept fregat/korvet van Damen. Dat zou wel eens interessant kunnen zijn dat de KM kiest voor een oerlikon 35 mm als vervanging voor de goalkeeper aangevuld door 11 schots RAM.

Zelfverdedigingscapaciteit wordt steeds belangrijker zo waren ASM's jaren lang redelijk exclusief echter door o.a.goedkope Chinese export modelletjes is dit voltooid verleden tijd (zie de aanvallen in de Rode Zee)

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2018 | 11:14 uur
Ver van huis... dat kan ook de Alkmaar klasse (zie o.a. de Golf inzet), een groter tonnage en een beetje snelheid is dan niet vervelend.

De inzet in de Standing NATO Mine Countermeasures Group's veranderd de rol van de nieuwe MCM schepen niet, daar wordt de huidige generatie ook voor ingezet.

Extra patrouille capaciteit in het lage geweld spectrum is een bonus capaciteit voor onze omgeving waarbij je, met een oog op toekomstige politici, moet waken voor een neerwaardse spiraal in onze andere maritieme capaciteiten.

Het debacle van OPV's voor fregatten staat mij immers nog heel duidelijk op het netvlies.
Wat ik bedoel te zeggen is dat met o.a. de taak van België wat nu gedaan word met de Godetia een schip dat wat beter bestand is tegen golven wel prettig is. Voor Nederland kan het handig zijn dat ze eventueel zelfstandig over de oceaan kunnen naar de Carib indien nodig. En ik bedoelde eigenlijk dat ik niet verwacht dat ze in grote eskaders zullen gaan varen anders dan de SNMCG's.
Dus daarmee veranderd er niets voor de nieuwe schepen, de extra capaciteit voor patrouilles is inderdaad prettig meegenomen maar het is ook duidelijk dat dit geen hoofd taak is in het ontwerp.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar het ''CIWS'' verhaal, het lijkt er op dat in het concept gekozen is voor een oerlikon 35 mm, iets dat ik eerder gezien heb op een concept fregat/korvet van Damen. Dat zou wel eens interessant kunnen zijn dat de KM kiest voor een oerlikon 35 mm als vervanging voor de goalkeeper aangevuld door 11 schots RAM.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#760
Citaat van: Parera op 08/09/2018 | 11:01 uur
Ik verwacht wel dat ze geschikt zullen zijn om ver van huis ingezet te worden (Carib en voor België Afrika) maar niet in een groot marine eskader, wel in de Standing NATO Mine Countermeasures Group's.

Ver van huis... dat kan ook de Alkmaar klasse (zie o.a. de Golf inzet), een groter tonnage en een beetje snelheid is dan niet vervelend.

De inzet in de Standing NATO Mine Countermeasures Group's veranderd de rol van de nieuwe MCM schepen niet, daar wordt de huidige generatie ook voor ingezet.

Extra patrouille capaciteit in het lage geweld spectrum is een bonus capaciteit voor onze omgeving waarbij je, met een oog op toekomstige politici, moet waken voor een neerwaardse spiraal in onze andere maritieme capaciteiten.

Het debacle van OPV's voor fregatten staat mij immers nog heel duidelijk op het netvlies.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2018 | 10:51 uur
Ik ben niet tegen een hogere snelheid, prima als ze de 20kts of meer aantikken, wel vraag ik me af of de nieuwe MCM schepen een structureel andere rol krijgen dan waar ze voor bedoeld zijn.

Ook in 2030 zie ik (op dit moment) geen eskader richting "ver weg" varen inclusief MCM schepen.

Nee laat ze lekker 18 knopen varen maar met het Voith systeem gaat het dat niet worden, ze kunnen straks ook patrouilles uitvoeren in het lage geweldsspectrum maar dat zal niet een taak zijn waar ze speciaal voor worden aangepast. Wij hebben hier de OPV's voor en België heeft hun Castor klasse voor de patrouille taken (bij huis).

Ik verwacht wel dat ze geschikt zullen zijn om ver van huis ingezet te worden (Carib en voor België Afrika) maar niet in een groot marine eskader, wel in de Standing NATO Mine Countermeasures Group's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#758
Citaat van: Parera op 08/09/2018 | 10:38 uur
Op zo'n moment vaart het eskader zo snel als het langzaamste schip kan varen, en als dat 15 knopen is dan vaart het hele eskader zo rond de 15 knopen.
Met die 15 knopen komen we ook wel verder van Europa daar hebben we geen grotere snelheid voor nodig, wel moet dat ingepland worden in het ontwerp dat het grotere golven e.d. aan kan en meer bereik heeft. Ik vermoed dat de keuze voor Voith Schneider voornamelijk een keuze is van wegen brandstof besparen en lage onderhoudskosten en niet omdat het zo een ideaal systeem is.

Ik ben niet tegen een hogere snelheid, prima als ze de 20kts of meer aantikken, wel vraag ik me af of de nieuwe MCM schepen een structureel andere rol krijgen dan waar ze voor bedoeld zijn.

Ook in 2030 zie ik (op dit moment) geen eskader richting "ver weg" varen inclusief MCM schepen.

Parera

Citaat van: MasterChief1971 op 08/09/2018 | 05:41 uur
Is dat zo? Wel vaker met een eskader ergens heen gevaren. Op een OZBT. Als een taakgroep ergens heen gaat moet iedereen wel een beetje gelijk aankomen.
Ik kan me voorstellen dat een eskasee ala eerste aankomt en daarna pas de MCM's maar dit soort schepen kan zich niet verdedigen. Dus als de taakgroep door is en er zich daarachter nog een vijaard verschuilt (OZBT) dan zijn je MCM's gesjocht. Neem je ze mee in de taakgroep dan kun je ze beschermen. Zoveel routes zijn er niet van A naar B.

We zitten niet meer in de Koude Oorlog waarin de KM enkel konvooien op de hoge zee escorteerde. Daar was geen gevaar voor mijnen. Dichter bij land en in zeestraten wel.

Daar moet je wellicht naartoe en doorheen.
Op zo'n moment vaart het eskader zo snel als het langzaamste schip kan varen, en als dat 15 knopen is dan vaart het hele eskader zo rond de 15 knopen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2018 | 09:02 uur
Tot heden zijn safari's voor MCM schepen buiten Europese wateren niet veel voorkomend als deze voornamelijk regionale kustwaterrol veranderd in wereldwijd dan heb je een punt.
Met die 15 knopen komen we ook wel verder van Europa daar hebben we geen grotere snelheid voor nodig, wel moet dat ingepland worden in het ontwerp dat het grotere golven e.d. aan kan en meer bereik heeft. Ik vermoed dat de keuze voor Voith Schneider voornamelijk een keuze is van wegen brandstof besparen en lage onderhoudskosten en niet omdat het zo een ideaal systeem is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: MasterChief1971 op 08/09/2018 | 05:41 uur
Is dat zo? Wel vaker met een eskader ergens heen gevaren. Op een OZBT. Als een taakgroep ergens heen gaat moet iedereen wel een beetje gelijk aankomen.
Ik kan me voorstellen dat een eskasee ala eerste aankomt en daarna pas de MCM's maar dit soort schepen kan zich niet verdedigen. Dus als de taakgroep door is en er zich daarachter nog een vijaard verschuilt (OZBT) dan zijn je MCM's gesjocht. Neem je ze mee in de taakgroep dan kun je ze beschermen. Zoveel routes zijn er niet van A naar B.

We zitten niet meer in de Koude Oorlog waarin de KM enkel konvooien op de hoge zee escorteerde. Daar was geen gevaar voor mijnen. Dichter bij land en in zeestraten wel.

Daar moet je wellicht naartoe en doorheen.

Tot heden zijn safari's voor MCM schepen buiten Europese wateren niet veel voorkomend als deze voornamelijk regionale kustwaterrol veranderd in wereldwijd dan heb je een punt.

MasterChief1971

Is dat zo? Wel vaker met een eskader ergens heen gevaren. Op een OZBT. Als een taakgroep ergens heen gaat moet iedereen wel een beetje gelijk aankomen.
Ik kan me voorstellen dat een eskasee ala eerste aankomt en daarna pas de MCM's maar dit soort schepen kan zich niet verdedigen. Dus als de taakgroep door is en er zich daarachter nog een vijaard verschuilt (OZBT) dan zijn je MCM's gesjocht. Neem je ze mee in de taakgroep dan kun je ze beschermen. Zoveel routes zijn er niet van A naar B.

We zitten niet meer in de Koude Oorlog waarin de KM enkel konvooien op de hoge zee escorteerde. Daar was geen gevaar voor mijnen. Dichter bij land en in zeestraten wel.

Daar moet je wellicht naartoe en doorheen.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: MasterChief1971 op 07/09/2018 | 12:48 uur
Maar als voor een eskader 15 knotsen genoeg is, is het genoeg.

Los van gevechtsschepen.... de MCM schepen zullen daar los van varen net als de onderzeeboten.

MasterChief1971

Zoals ik zei: het hangt af van je taak. Dat bepaalt de taakgroep.
Ik dacht dat een eskader 18 knotsen ging (kruissnelheid fregatten) maar dat is natuurlijk nooit in een rechte lijn (tactisch varen).
Route survey is nl. niet alleen een dingetje voor de aanloop naar de Europoort maar ook voor het vrijmaken van de route voor een eskader. En de taak is dus niet enkel deel uitmaken van een SNMCG.
Maar als voor een eskader 15 knotsen genoeg is, is het genoeg.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

#752
Citaat van: Harald op 07/09/2018 | 12:24 uur
Voith propulsie, kijk maar eens naar de North Sea Giant, lengte 160 meter, breedte 30 meter, gemiddelde / max snelheid 9,9 kn / ca 15 kn
De North Sea Giant heeft 3x Voith als hoofd aandrijving en 2x Voith + 1x RR thunnel als boeg-aandrijving
Je kunt er wel veel mee, alleen max snelheid is niet hoog.
Deze bedoelde ik als grootste installatie tot op heden, ik zie wel dat er niet 2 voith's opzitten maar achter 3 stuks met 6 blades i.p.v. 5 wat ik eerder aangaf. En bij de boeg ook nog eens 2 Voiths  nog eens 2 met de boegschroef van RR. Maar dat zijn nutteloze details  8)