De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Citaat van: StrataNL op 23/07/2022 | 00:24 uur
Hoezo geeft een lego bouwsel van een student een beeld van de mogelijkheden??

Het geeft een kijkje in wat DMO / KM interessant vind, het is niet voor niets de winnaar. Ik weet niet of de opdracht van de wedstrijd precies het ontwikkelen van een ''compacte drone carrier'' was, maar de winnaar geeft altijd een kijkje in wat men interessant vind.

StrataNL

Citaat van: Parera op 23/07/2022 | 00:13 uur

Het is uiteraard niet de LPX of uberhaupt enige (toekomstig) NL marineschip maar, misschien geeft het wel een beeld van wat de mogelijkheden zijn. Het is tenslotte een compact schip, met amfibische capaciteit en toekomst bestendig door de drones.
Hoezo geeft een lego bouwsel van een student een beeld van de mogelijkheden??
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#2070
Interessant item via een LinkedIn artikel waarbij de KM / DMI / DMO.

De Zr. Ms. Aruba. Een Advanced Drone Carrier, die vergezeld wordt door een drone- LCU en een LCVP. Dit is het winnende ontwerp van MBO student mechanicaI Engineering Ian Brinksma.

Hij deed mee aan de challenge met Lego van de Koninklijke Marine, Defensie Materieel Organisatie , Directie Materiële Instandhouding (DMI) - Koninklijke Marine , Vonk en Tech@Connect.

Ian zijn idee is dat de marine een compact schip ontwerpt die volledig gericht is op de inzet van drones. Collega's Bart van Oers en Hedde Van der Weg, medeverantwoordelijk voor nieuwbouw van de Koninklijke Marine, kozen dit ontwerp als winnaar. Naast een leuke geldprijs heeft Ian een mooi stageaanbod van DMO op zak.

Ook volgend schooljaar gaan we door met deze ontwerpwedstrijd. Dan zetten we op verzoek van het Nautisch college in Den Helder ook in op civiele schepen. We hopen dat er meer MBO en HBO opleidingen willen deelnemen.



Hieronder meer over de samenwerking tussen studenten en DMO uit materieelgezien eerder dit jaar.
https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2022/03/techniekstudenten-bouwen-marineschepen-met-lego



Het is uiteraard niet de LPX of uberhaupt enige (toekomstig) NL marineschip maar, misschien geeft het wel een beeld van wat de mogelijkheden zijn. Het is tenslotte een compact schip, met amfibische capaciteit en toekomst bestendig door de drones.

Master Mack

Zou er 6 bouwen waarvan 2 met een airstrip links en evt rechts langs de brugopbouw. Voor grote UAV's en achterdek met 2 helispots Dok voor 2 grote landingsvaartuigen en de zelfde multimission bay als de andere crossovers. Dus OPV's en LHD's 1 op 1 vervangen met crossover  combatant met hierboven genoemde aanpassingen op 2.

Parera

#2068
@Poleme Zoals meestal heb je helemaal gelijk dat het aantal koppen voor de LPX niet veel kleiner zullen zijn dan de LPD's. De basis bemanning van het OPV ligt standaard op 52 inderdaad, maar dan mis je nog de ''missie crew'' zoals heli, medische en boarding teams. Totaal heeft een OPV voor volledige missie 90 koppen.

Het ASWF zal een basis bemanning krijgen van 110 koppen, dan komt daar ongeveer een club van 20 a 30 man bij voor de NH90. Daarboven op ongetwijfeld nog wel meer personeel afhankelijk van de missie. De nieuwe MCM's hebben een basis bemanning van 29 koppen, maar aan boord is ruimte voor 63 koppen (MCM-staff bijvoorbeeld).

Leg je dit naast de Crossover series van Damen (131 Amfib / 131 Combat);

XO 131A
Minimale / Maximale bemanning : 63 / 83
Opstappers : 200

XO 131C
Minimale / Maximale bemanning : 108 / 125
Opstappers : 128

In de basis bemanning zit dus een verschil van 45 / 42 koppen puur door de combatant functie van het schip.

Ik hoop ook dat de LPX eigenlijk een soort van ''verbeterde crossover'' gaat worden, waarbij enkele unieke functionaliteiten uit een LPD in een crossover romp verwerkt worden. Daarbij denk ik dus aan het dok en bijvoorbeeld de commando functie van de JWIT. Maar daarnaast moet het LPX wat mij betreft ook (modulair) kunnen worden aangepast zodat het gevechtstaken kan uitvoeren (in een taakverband). De Damen XO series kan bijvoorbeeld uitgerust worden voor ASW taken met een towed array sonar module en zware torpedo's (mk48), op die manier hebben we dan toch nog extra slagkracht als het nodig is.

Ik verwacht ook niet dat we 8 LPX'en gaan bouwen, maar dat is wat mij betreft wel nodig als we kijken naar de huidige schepen die vervangen moeten gaan worden.

Poleme

Citaat van: Parera op 15/07/2022 | 20:10 uur
Ik heb het idee dat een LPX (afhankelijk van de groote en de capaciteit) niet gelijk staat aan 1 LPD. Persoonlijk denk ik dat we het moeten zien in de vorm 1 LPD = 2 LPX'en. Daarbij moet je dus 4 LPX'en bouwen als vLPD & 4 als vOPV waardoor je totaal 8 LPX'en krijgt.
Koppen tellen.

De Defensienota 2022 (DN 22) schrijft dat het KM personeelsbestand op de lange termijn gelijk blijft of zelfs minder wordt. Personeel reducties wil men bereiken via verdergaande digitalisering en automatisering.
Zr.Ms. Rotterdam LPD: ..........................139 koppen,
Zr.Ms. Johan de Witt LPD:.......................146 koppen,
4x Holland OPV, 4 x 52 of 55? man: 208 - 220 koppen = 493 - 505 koppen in totaal. 
Delen wij dit door 8 LPX-en, dan krijg je een bemanning grootte van slechts (61,63) 62 a 63 koppen.

Totale bemanning omvang Damen Enforcers: (Mee te voeren aantal troepen per LPD & totaal )
Enforcer 7000:    90 koppen x 8 = 720.             200 - 375            1.600 - 3.000
Enforcer 8000:    95 koppen x 8 = 760.             225 - 450            1.800 - 3.600
Enforcer 9000:   115 koppen x 8 = 920.            300 - 600            2.400 - 4.800
Enforcer 10000: 120 koppen x 8 = 960.            400 - 700            3.200 - 5.600

Bij de Rotterdam en Johan de Witt bleek al dat de bemanning grootte aan de krappe kant is.  Dus niet verder verkleinen via automatisering.
Maar het LPX krijgt wel een zwaardere bewapening dan de huidige LPD's en OPV's.  Bediening en onderhoud van die uitgebreidere SEWACO's vraagt ook om extra personeel.
Daarom verwacht ik hooguit vier LPX-en.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Thomasen op 15/07/2022 | 19:38 uur
Dat wordt sowieso een ander verhaal. Heel benieuwd hoe daar invulling aan wordt gegeven.
En of dit nog een rol gaat spelen:

The Defence Secretary has revealed that, come 2030, the UK might work with another country to replace the Albion class.

https://ukdefencejournal.org.uk/uk-considering-new-assault-ship-design-with-another-country/

Zeer interessant, zeker met de gedachte dat de Britten 1 van de Bay klasse schepen wil ombouwen tot littoral strike ship, kosten 50 miljoen pond. Ook de Britten kijken naar het helemaal omgooien van het mariniers korps met het ''Future Commando Force'' programma.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/07/2022 | 20:10 uur
Ik heb het idee dat een LPX (afhankelijk van de groote en de capaciteit) niet gelijk staat aan 1 LPD. Persoonlijk denk ik dat we het moeten zien in de vorm 1 LPD = 2 LPX'en. Daarbij moet je dus 4 LPX'en bouwen als vLPD & 4 als vOPV waardoor je totaal 8 LPX'en krijgt.

Die mening deel ik.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/07/2022 | 19:16 uur
Laten we zien wat de OPV vervanger gaat brengen inclusief  de vraag of 6 wel voldoende zijn. 6 LPX _ 4? ASWF en 4 AWWF leveren een meer slagvaardig geheel.

Ik heb het idee dat een LPX (afhankelijk van de groote en de capaciteit) niet gelijk staat aan 1 LPD. Persoonlijk denk ik dat we het moeten zien in de vorm 1 LPD = 2 LPX'en. Daarbij moet je dus 4 LPX'en bouwen als vLPD & 4 als vOPV waardoor je totaal 8 LPX'en krijgt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2063
Citaat van: Thomasen op 15/07/2022 | 19:38 uur

The Defence Secretary has revealed that, come 2030, the UK might work with another country to replace the Albion class.


Interessant om in deze context te vervolgen, gezien onze banden met het VK en het tijdspad zou hier maar zo synergie kunnen zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/07/2022 | 18:51 uur
Dat was ook het idee. Je kunt moeilijk de OPV's de schuld geven dat de fregatten weg zijn, dat is een valse tegenstelling. Net zoals kogels of rollators, of F35's vs leraaren.
De 4 OPV's kostten minder dan 1 fregat. Dus zelfs als je het af wil zetten, denk ik dat we met 6+4 beter af zijn dan met 7F. Maar alles hangt af van de missies die je er aan hangt, dwz, hoe je ze gebruikt. En daar is sowieso nog wel wat te winnen.

Laten we zien wat de OPV vervanger gaat brengen inclusief  de vraag of 6 wel voldoende zijn. 6 LPX _ 4? ASWF en 4 AWWF leveren een meer slagvaardig geheel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 15/07/2022 | 18:28 uur
Zelfs met een vloot van 12 tot 16 fregatten waren de OPV's een prachtige aanvulling geweest. Het probleem is gewoon dat het fregatten bestand te ver is wegbezuinigd, dat is begonnen door het volledig niet vervangen van de S-fregatten. Als men van de 10 SFF's er 6 had vervangen, vervolgens de 2 LFF * GWFF's door de 4 LCF's en daarna nog eens op tijd 6 nieuwe MFF's had gebouwd was er niks aan de hand geweest. Dat aantal fregatten aangevuld met 4 OPV's had een prachtige oppervlakte vloot opgeleverd.

Dat was ook prima geweest,

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 15/07/2022 | 18:22 uur
Als OPV is het een ster. Hadden we een vloot van 22 fregatten (zoals eind vorige eeuw de bedoeling was) , dan waren ze een prima aanvulling om fregatten te ontlasten.

Zelfs met een vloot van 12 tot 16 fregatten waren de OPV's een prachtige aanvulling geweest. Het probleem is gewoon dat het fregatten bestand te ver is wegbezuinigd, dat is begonnen door het volledig niet vervangen van de S-fregatten. Als men van de 10 SFF's er 6 had vervangen, vervolgens de 2 LFF * GWFF's door de 4 LCF's en daarna nog eens op tijd 6 nieuwe MFF's had gebouwd was er niks aan de hand geweest. Dat aantal fregatten aangevuld met 4 OPV's had een prachtige oppervlakte vloot opgeleverd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/07/2022 | 18:04 uur
Het is zonde dat zoveel mensen het zo zwart-wit zien. 'geen fregat dus nutteloos'. Terwijl we er echt wel wat mee kunnen en er ook nog wel wat groei potentieel inzit.

Als OPV is het een ster. Hadden we een vloot van 22 fregatten (zoals eind vorige eeuw de bedoeling was) , dan waren ze een prima aanvulling om fregatten te ontlasten.

Master Mack

Dus 4 x ASWF RMF 22D. 4 x Crossover combatant 4 x ADSD. (Air Defense Sub Destroyer) ;D 1x LHD samen met Deu=2. 4 x Sub Saab Damen met VLS. En de 6 mijnen veeg/leggers gewoon behouden. Ter vervanging van de roofdier klasse kustwacht. 9x MTPB's motortorpedopatrouilleboten. Met 2x 30mm en 2x torpedobuizen provisies voor raketcanisters. 6 op de Antillen waarvan 1 ondersteuning Surinaamse kustwacht. 3 in NLD Vlissingen Amsterdam Eemshaven als steunpunt. En 5x 390 MARPAT uitvoering voor familievorming