Iran wil twee nieuwe kerncentrales

Gestart door -Peter-, 15/04/2007 | 12:32 uur

Lady Di

Ik denk toch niet dat Bush 1,5 jaar voor het einde van zijn termijn nog Iran gaat invallen, dan kunnen ze een andere Republikijnse President wel vergeten en dat zal de met name de omgeving van Bush niet op prijs gesteld worden. Andere landen al dan niet gezamenlijk zie ik ook nog geen ongeprovoceerde militaire acties ondernemen.

Iran zit dus nog wel even veilig schat ik zo in.

Waarbij ik ook denk dat het verrijkte uranium niet alleen gebruikt voor voor vreedzame doeleinden....................................

ronjhe

Citaat van: Mourning op 15/04/2007 | 17:13 uur
Ja, laten we vooral vergeten dat er in Iran een fundamentalistisch, theocratisch en totalitaire regime aan de macht is. Dergelijke details zijn uiteraard niet belangrijk bij de beeldvorming  ::).
En dat is in Pakistan niet het geval dan?
CitaatWaarom wees Iran ook alweer het Russische aanbod om kerncentrales te bouwen waarbij geen verrijkt uranium benodigd is van de hand? Als er iemand nog twijfels had over de intenties van Iran...
Wat zou jij doen als dit betekent dat je voortaan afhankelijk bent van Rusland dan? Maar goed, geen misverstand.... ik denk ook dat Iran kernwapens aan het ontwikkelen is. En daar hebben de Amerikanen hard aan meegeholpen door Irak binnen te vallen en zo een directe militaire bedreiging te worden voor het Iraanse regime. Maar ook op het gebied van kernwapenbezit wordt met 2 maten gemeten. Ik wijs maar weer op Pakistan en ook India en Israel. Daar wijst Iran mijns inziens dus terecht op. En of Iran met een kernwapen een daadwerkelijk gevaar vormt is maar hoe je het bekijkt en analyseert. Ik maak me meer zorgen om kernwapenland Pakistan dan Iran op dit punt. Maar goed, ik denk dat dit een hypothetische vraag blijft... omdat ik verwacht dat Iran nimmer kernwapens zal krijgen omdat er militair zal worden ingegrepen.

Mourning

Citaat van: Lady Di op 15/04/2007 | 16:27 uur
Klopt, volgens alle overeenkomsten mag een land zelf uranium verrijken en dat voor energie opwekking gebruiken.
Alleen bij Iran en N-Korea maken we (lees de VS) er een probleem van. Dat India - die het non-proliferatie verdrag niet getekend heeft - geheel zelfstandig (with a little help from our friend Mr Kahn) kernwapens heeft ontwikkeld en getest vinden de VS niet eens echt een probleem. Daar is Bush zelfs vorig voorjaar op bezoek geweest en heeft extra (commercieel interessante) contracten afgesloten.

Hoewel ik mij ook niet prettig voel bij de taal die President Mahmoud Ahmadinejad uitslaat, wordt hier - internationaal gezien - wel erg met twee maten gemeten

Ja, laten we vooral vergeten dat er in Iran een fundamentalistisch, theocratisch en totalitaire regime aan de macht is. Dergelijke details zijn uiteraard niet belangrijk bij de beeldvorming  ::).

Waarom wees Iran ook alweer het Russische aanbod om kerncentrales te bouwen waarbij geen verrijkt uranium benodigd is van de hand? Als er iemand nog twijfels had over de intenties van Iran...

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lady Di

Klopt, volgens alle overeenkomsten mag een land zelf uranium verrijken en dat voor energie opwekking gebruiken.
Alleen bij Iran en N-Korea maken we (lees de VS) er een probleem van. Dat India - die het non-proliferatie verdrag niet getekend heeft - geheel zelfstandig (with a little help from our friend Mr Kahn) kernwapens heeft ontwikkeld en getest vinden de VS niet eens echt een probleem. Daar is Bush zelfs vorig voorjaar op bezoek geweest en heeft extra (commercieel interessante) contracten afgesloten.

Hoewel ik mij ook niet prettig voel bij de taal die President Mahmoud Ahmadinejad uitslaat, wordt hier - internationaal gezien - wel erg met twee maten gemeten

ronjhe

tja, naar internationaal recht en verdragen op dit terrein hebben ze het volste recht kerncentrales te bouwen en zelf uranium te verrijken...Was in Iran nog een pro-Westerse sjah aan de macht geweest dan was dit geen probleem geweest. Hadden de Amerikanen zelfs de kerncentrales gebouwd ;)

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

-Peter-

TEHERAN - Iran wil twee nieuwe kerncentrales bouwen in de stad Bushehr. Binnen enkele dagen zullen de autoriteiten een aanbesteding openen voor de bouw waarop geïnteresseerden zich kunnen inschrijven. Dat heeft een functionaris van de Iraanse organisatie voor Atoomenergie zondag gezegd.

Op dit moment wordt er in Bushehr al gewerkt aan de bouw van de eerste kerncentrale van het land, die wordt gebouwd met Russische hulp. De brandstof waarop kerncentrales draaien is verrijkt uranium. De internationale gemeenschap wil dat Iran stopt met het verrijken van uranium, omdat daar ook kernbommen van kunnen worden gemaakt.
De VN-Veiligheidsraad heeft strafmaatregelen tegen het land afgekondigd, maar Teheran lijkt niet onder de indruk te zijn.

Zelfstandig
Als de twee nieuwe kerncentrales af zijn, waarschijnlijk over zo'n tien jaar, zal een groot deel van de benodigde brandstof in Iran worden geproduceerd, verklaarde de functionaris van het Iraanse Atoomenergie Agentschap. Over twintig jaar zou het land in staat moeten zijn om zelfstandig kerncentrales te laten draaien.
(c) ANP

[bron: www.telegraaf.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...