VN schatten 300.000 doden in Darfur

Gestart door -Peter-, 23/04/2008 | 07:34 uur

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 23/04/2008 | 18:02 uur
Populistisch geklets.

Dat is jouw mening. Zoals ik ook de mening mag hebben het schandalig te vinden dat we opbouw in Afghanistan belangrijker vinden dan de moordpartijen in Darfur.

Citaat van: Mourning op 23/04/2008 | 18:02 uur
en Nederland alleen stapt niet in een missie zonder een behoorlijke "lead nation" en die is er in Darfur nooit geweest. Een van de lessons learnt van Srebrenica was dat overigens.

Als dat een van de lessen was van Srebrenica, dan vraag ik me af wat de leading nations waren waar we "ingebed" waren in Eritrea en zelfs Al-Muthanna en Uruzgan. Daar waren (zijn) we namelijk zelf leading nation. En in Tjaad zitten we zometeen met 60 mariniers zeker wel bij een behoorlijke "lead nation" (Ierland)?

Citaat van: Mourning op 23/04/2008 | 18:02 uur
Daarbij is het gebied even groot als Frankrijk. Geen idee hoe je dat met ooit met zo weinig troepen ook maar enigszins wilt "securen".

Net zoals we in Uruzgan een bescheiden inktvlekje "securen" omdat we te weinig mensen hebben voor een groter gebied, laat staan heel Uruzgan?

Citaat van: Mourning op 23/04/2008 | 18:02 uur
En dat telkens proberen te vinden van nieuwe redenen om niet naar Afghanistan te gaan of er niet aan te zijn begonnen begint onderhand beetje bizarre trekjes te vertonen.

Het is bizar dat men met droge ogen durft te roepen dat we in Afghanistan meer kunnen betekenen dan in Darfur. Hop, daar heb je mijn bizarre trekje weer!

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 23/04/2008 | 16:18 uur
Irrelevant in deze. "Het westen", waaronder Nederland, vindt blijkbaar de leefstandaard van de Afghaanse boer belangrijker dan 300.000 doden in Darfur. En de teller loopt door!

Populistisch geklets. Als het aantal doden de graadmeter is om in te grijpen hadden we ZEKER in Afghanistan moeten ingrijpen. Je kunt niet overal zijn, ook al willen we dat wel. Het is uitermate triest dat zal ik nooit ontkennen, maar je moet roeien met de riemen die je hebt en Nederland alleen stapt niet in een missie zonder een behoorlijke "lead nation" en die is er in Darfur nooit geweest. Een van de lessons learnt van Srebrenica was dat overigens.

En helemaal niet irrelevant, want een land als China dat de regering van Sudan overeind houdt zou nooit instemmen met militair offensieve akties om het Sudanese regeringsleger en de Janjaweed in Darfur een zware slag toe te brengen voordat deze zelf aanvalt. Daarbij is het gebied even groot als Frankrijk. Geen idee hoe je dat met ooit met zo weinig troepen ook maar enigszins wilt "securen". Dat is pas een mission impossible m.i. En dan hebben we het nog niet eens over de grensoverschrijdende problemen aldaar (goh we horen niet anders mbt Afghanistan) en ook de stammencultuur en conflicten daar die ook daar minder doorzichtig zijn als ze lijken.

En dat telkens proberen te vinden van nieuwe redenen om niet naar Afghanistan te gaan of er niet aan te zijn begonnen begint onderhand beetje bizarre trekjes te vertonen.

Regards,

Mourning  8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

300.000 pas.......onze normen en waarden prekende regering ligt daar schijnbaar niet wakker van. Hoe zo niet betrokken ?. Pas nog 60 militairen toegezegd en eind vorig jaar  € 11 miljoen er heen gebracht. Wel delen met een aantal andere landen, maar dat mag de pret niet drukken. Het valt in het niets als je hoort dat er net € 10 miljoen voor een agrarisch project in Uruzgan is geregeld.

Ik mag hier niet vloeken, maar bij deze...... &##?!!  :-X.

Misschien is het iets voor China om daar orde op zaken te gaan stellen en gelijk een groot deel van de regio te annexeren. Moet je ze dan in Den Haag horen kermen.

KapiteinRob

Citaat van: Enforcer op 23/04/2008 | 16:31 uur
Tja, ze hebben geen olie 

Ik meen juist in een ander topic te hebben gelezen dat er in Darfur wel olie in de grond zit.... ???

Citaat van: Enforcer op 23/04/2008 | 16:31 uur
Daarnaast hebben de Amerikanen een gevoelige tik daar gehad

Wanneer dan?

Citaat van: Enforcer op 23/04/2008 | 16:31 uur
het feit dat het een "ver van mijn bed show" is, zorgt er voor dat dit nog lange tijd door zal gaan.

Afghanistan is nog veel verder (van mijn bed)...  ;)

Enforcer

Tja, ze hebben geen olie en ze hebben te weinig terroristen kampen. Daarnaast hebben de Amerikanen een gevoelige tik daar gehad en is het een enorm wespennest. Dit en het feit dat het een "ver van mijn bed show" is, zorgt er voor dat dit nog lange tijd door zal gaan. Over een tijdje een bericht dat het naar 400000 is opgelopen en dan is er verder nog niks gebeurd... >:(

KapiteinRob

Irrelevant in deze. "Het westen", waaronder Nederland, vindt blijkbaar de leefstandaard van de Afghaanse boer belangrijker dan 300.000 doden in Darfur. En de teller loopt door!

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 23/04/2008 | 13:12 uur
100.000, 200.000, 300.000... Het zal de westerse wereld minder boeien dan de Afghaanse blabla.  >:(

Gelukkig is de rest van de wereld ook bijzonder begaan met Darfur nu de Westerse wereld de handen vol heeft aan Bosnie, Kosovo, Libanon, Irak en Afghanistan...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

hudinie

en niemand die iets doet.......maar in afghanistan daar zitten we om de mensen een beter leven te geven....pffff...en die lui moeten ons niet....HOE HYPOCRIET ....

KapiteinRob

100.000, 200.000, 300.000... Het zal de westerse wereld minder boeien dan de Afghaanse blabla.  >:(

-Peter-

NEW YORK - Naar schatting 300.000 mensen zijn omgekomen tijdens het conflict in de Sudanese regio Darfur dat vijf jaar geleden begon. Dat heeft de VN-ondersecretaris-generaal voor Humanitaire Zaken John Holmes dinsdag laten weten.
"Een studie in 2006 suggereerde dat 200.000 mensen hun leven hadden verloren door de gecombineerde effecten van het conflict. Dat getal moet nu hoger zijn, mogelijk de helft van dat aantal meer", aldus Holmes. Details gaf hij niet.

Veiligheidsraad
Holmes deed zijn uitspraken tijdens een bijeenkomst van de VN-veiligheidsraad in New York. Sudans VN-ambassadeur Abdalmahmoud Abdalhaleem noemde het getal sterk overdreven.
Volgens Abdalhaleem houdt Sudan het nu op 10.000 doden in Darfur, duizend meer dan bij de vorige schatting van de regering.

Darfur
Darfur wordt sinds begin 2003 geteisterd door een bloedig etnisch conflict waarbij het Sudanese regeringsleger samen met Arabische janjaweedmilities strijdt tegen opstandelingen.
De moordende, plunderende, verkrachtende en brandstichtende troepen en milities hebben miljoenen mensen verdreven. Vele vluchtelingen verblijven in kampen.

Pessimistisch
Holmes schetste voor de Veiligheidsraad een zeer pessimistisch beeld. "Darfur wordt nog altijd een gekenmerkt door onveiligheid, wetteloosheid en straffeloosheid".
In veel gebieden worden op grote schaal de mensenrechten geschonden. Holmes zei zich vooral zorgen te maken over wijdverspreid seksueel geweld tegen vrouwen.

Militairen
Op dit moment proberen 9000 militairen van de Afrikaanse Unie de burgerbevolking in het gebied zo groot als Frankrijk te beschermen. Een gezamenlijke missie van AU en VN in Darfur moet uiteindelijk 26.000 man gaan tellen.
Rodolphe Adada, het hoofd van die missie, zei dinsdag in New York dat de vredesmacht waarschijnlijk niet voor 2009 volledig operatief zal zijn.

[bron: www.nu.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...