Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Harald

Citaat van: Thomasen op 21/12/2015 | 10:04 uur
Misschien zijn die 'verschillende studies' al gedaan ;) . Een open politiek debat wil je zoveel mogelijk vermijden immers, je begint dus met je huiswerk.
Idd, waarschijnlijk weten ze bij de "luftwaffe" al wel wat ze willen en /of moeten, nu alleen nog de politiek. Een proces van jaren.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2015 | 10:05 uur
Vanwege de dramatische vliegwaardigheid van de Duitse toestellen.... en/of het besef dat je maar zo 20 jaar verder bent?

En blijkbaar zoekt men de rol als lead nation.

Er wordt al minimaal 2 jaar aan gewerkt. Maar wat ik me afvraag, waarom nu mee naar buiten komen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 21/12/2015 | 10:04 uur
Misschien zijn die 'verschillende studies' al gedaan ;) . Een open politiek debat wil je zoveel mogelijk vermijden immers, je begint dus met je huiswerk.

Is natuurlijk een goede mogelijkheid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#58
Citaat van: Thomasen op 21/12/2015 | 10:00 uur
Ben benieuwd waarom de Duitsers er toch nu al mee naar buiten komen. Eerdere geruchten duidden er op dat officiële mededelingen nog zeker een jaar zouden uitblijven.

Vanwege de dramatische vliegwaardigheid van de Duitse toestellen.... en/of het besef dat je maar zo 20 jaar verder bent?

En blijkbaar zoekt men de rol als lead nation.

dudge

Citaat van: Harald op 21/12/2015 | 09:24 uur
Waarschijnlijk wordt de Duitse politiek voorgemasseerd voor de vervanging van de Tornado. Europees idee van start tot uiteindelijk vliegend model kost idd veel geld maar ook tijd. En tot 2030 is "maar" 15 jaar. Ik denk dat er nu eerst verschillende studies Worden opgezet en gedaan. En uiteindelijk van de plank gekocht.
Natuurlijk zou het goed en mooi zijn als er weer een Europees gezamelijk gesteun toestel komt, maar die is dan voor na 2040.

Misschien zijn die 'verschillende studies' al gedaan ;) . Een open politiek debat wil je zoveel mogelijk vermijden immers, je begint dus met je huiswerk.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2015 | 09:56 uur
Willen ze Europees strategische capaciteiten (het bouwen van een eigen gevechtsvliegtuig is m.i. daar 1 van) behouden dan is het slim om nu de handen ineen te slaan en te komen tot een dergelijke intentie, zo niet dan wordt deze capaciteit de nek om gedraaid.

Wat mij betreft zou het mooiste zijn als we medio deze eeuw zouden kunnen kiezen uit een lichte en een (middel)zware optie van Europese makelij.
Dan moeten ze wel nu een begin maken. De ontwikkelingstijd van een nieuw type is er niet korter op geworden. Zoals je al aangaf is het wel een logische stap als de drie Europese fabrikanten/consortium gezamenlijk gaan ontwerpen.

Naast de CTOL versie kunnen ze dan ook een CATOBAR versie (als Rafale M vervanger) gaan ontwerpen  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Ben benieuwd waarom de Duitsers er toch nu al mee naar buiten komen. Eerdere geruchten duidden er op dat officiële mededelingen nog zeker een jaar zouden uitblijven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 21/12/2015 | 09:46 uur
De RAF gaat er al van uit dat hun Typhoon vloot omstreeks 2040 (misschien zelfs tot in de jaren 40) aan vervanging toe is. Dan zullen de Duitse en Italiaanse Typhoons niet veel later volgen, tenzij een land voor een end life update gaat.



Willen ze Europees strategische capaciteiten (het bouwen van een eigen gevechtsvliegtuig is m.i. daar 1 van) behouden dan is het slim om nu de handen ineen te slaan en te komen tot een dergelijke intentie, zo niet dan wordt deze capaciteit de nek om gedraaid.

Wat mij betreft zou het mooiste zijn als we medio deze eeuw zouden kunnen kiezen uit een lichte en een (middel)zware optie van Europese makelij.

Sparkplug

#53
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2015 | 09:31 uur
Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat deze "gedachte" rondvliegt voor 2040, het zou derhalve mooi in de pas kunnen lopen, de Eurofighter heeft immers ook niet het eeuwige leven.
De RAF gaat er al van uit dat hun Typhoon vloot omstreeks 2040 (misschien zelfs tot in de jaren 40) aan vervanging toe is. Dan zullen de Typhoons van de overige landen niet veel later volgen, tenzij een land voor een end life update gaat.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 21/12/2015 | 09:38 uur
Vervolgens zien wat Duitsland met de kerntaak gaat doen.

Dat is idd ook een interessante.

Sparkplug

Vervolgens zien wat Duitsland met de kerntaak gaat doen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#50
Citaat van: Harald op 21/12/2015 | 09:24 uur
Waarschijnlijk wordt de Duitse politiek voorgemasseerd voor de vervanging van de Tornado. Europees idee van start tot uiteindelijk vliegend model kost idd veel geld maar ook tijd. En tot 2030 is "maar" 15 jaar. Ik denk dat er nu eerst verschillende studies Worden opgezet en gedaan. En uiteindelijk van de plank gekocht.
Natuurlijk zou het goed en mooi zijn als er weer een Europees gezamelijk gesteun toestel komt, maar die is dan voor na 2040.

Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat deze "gedachte" rondvliegt voor 2040, het zou derhalve mooi in de pas kunnen lopen, de Eurofighter heeft immers ook niet het eeuwige leven.

Harald

Waarschijnlijk wordt de Duitse politiek voorgemasseerd voor de vervanging van de Tornado. Europees idee van start tot uiteindelijk vliegend model kost idd veel geld maar ook tijd. En tot 2030 is "maar" 15 jaar. Ik denk dat er nu eerst verschillende studies Worden opgezet en gedaan. En uiteindelijk van de plank gekocht.
Natuurlijk zou het goed en mooi zijn als er weer een Europees gezamelijk gesteun toestel komt, maar die is dan voor na 2040.

Sparkplug

#48
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2015 | 08:24 uur
Als het initiatief daadwerkelijk van de grond komt dan kan ik mij niet voorstellen dat dit louter is voor de Tornado vervanging. immers, in de jaren dertig zijn de Europese Tornado gebruikers Engeland en Italië volledig over op de combinatie Eurofighter en F35A/B.

Voor uitsluitend de Duitse markt, met een beperkt aantal Tornado's, heb ik zo mijn twijfels over de haalbaarheid.
Zoals het er nu naar uitziet, stoot de RAF de Tornado GR4/GR4A vloot af in 2019. Vraag mij af of de Italiaanse Tornado IDS/ECR vloot het einde van de jaren 20 haalt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 21/12/2015 | 08:59 uur
Hopelijk slaan ze de handen ineen met een grote speler in de VS.
Gezien de fusie/samenwerking tussen KMW en de Fransen zou een Duits Franse samenwerking ook interessant kunnen worden. Nou gooien de Fransen wel snel de handdoek in de ring als ze zelf verder denken n te komen.

Het Franse Rafel programma heeft meer dan 45 miljard euro gekost, een opvolger van de Rafale zal eerder aanzienlijk duurder dan goedkoper zijn... als de Fransen....