Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Harald

Citaat van: DvdW op 15/02/2018 | 14:17 uur
Marine wil bevoorrader 'in de geest van Zr.Ms. Amsterdam'

Als het aan de marine ligt, zal het nieuwe bevoorradingsschip een bevoorrader worden "in de geest van de voormalige Amsterdam

Zouden we gaan voor een kopie ?  ... een Zr. Ms. Amsterdam 2.0 ? dan kunnen we ook aansluiten bij het doorontwikkelde Spaanse "zuster" ontwerp van de Amsterdam, welke Navantia maakt voor Australië.  Er worden 2 stuks AOR's geleverd aan Australie, eerste levering in 2019, dan andere waarschijnlijk 2020.
(eventueel in licentie te bouwen door Damen ?)

Navantia Lays the Keel of First AOR Vessel for Royal Australian Navy HMAS Supply
https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/november-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5735-navantia-lays-the-keel-of-first-aor-vessel-for-royal-australian-navy-hmas-supply.html

of toch een ontwerp bij het Nederlandse Damen.

Harald


DvdW

Marine wil bevoorrader 'in de geest van Zr.Ms. Amsterdam'

Als het aan de marine ligt, zal het nieuwe bevoorradingsschip een bevoorrader worden "in de geest van de voormalige Amsterdam", dat staat in het maandelijkse online magazine van de marine 'Alle Hens'. Zr.Ms. Amsterdam was van 1995 t/m 2014, naast Hr.Ms. Zuiderkruis, in dienst als bevoorradingsschip. Over de nieuwe bevoorrader is nog weinig bekend.

Zr.Ms. Karel Doorman is momenteel het enige schip met bevoorradingscapaciteiten, maar heeft nog veel andere taken en is daarom lang niet altijd beschikbaar. Eind 2017 werd bekend dat er een nieuw bevoorradingsschip wordt aangeschaft. Hoewel er aanvankelijk werd gesproken over alleen bevoorradingscapaciteit, werd gaandeweg wel duidelijk dat het om een eigen schip gaat (bevoorradingscpaciteit kan immers ook betekenen dat er een schip wordt ingehuurd).


Nieuw combat support ship
Veel meer was niet bekend over het nieuwe combat support ship. In de Alle Hens werd echter een tipje van de sluier opgelicht door een verband te leggen tussen de laatste echte bevoorrader Zr.Ms. Amsterdam en het nieuwe schip: "In het kader van verbetering van gevechtsondersteuning schaft de KM een maritieme bevoorrader aan, in de geest van de voormalige Amsterdam."

Zr.Ms. Amsterdam was een volwaardig bevoorradingsschip van 166 meter, zo'n 17.000 ton waterverplaatsing en 160 bemanningsleden. Daarmee lijkt de optie van een kleine tanker van de baan. Een tweede JSS is nooit de bedoeling geweest.

In feite betekent dit dat Zr.Ms. Amsterdam, zoals tot 2011 ook de bedoeling was, toch vervangen wordt. Per wanneer dat gaat gebeuren is overigens nog niet bekend, maar dat zal gelet op de berichtgeving in de Alle Hens eerder op de korte termijn dan op de lange termijn moeten gebeuren.

De komst van een groot nieuw schip heeft impact en het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK) moet dus ruim voor indienststelling zijn voorbereid, zegt programmamanager KTZ Walter Hansen in de Alle Hens: "We zullen CZSK op de komst van dit schip moeten voorbereiden. Kades geschikt maken, onderhoudscapaciteit uitbreiden, opleidingen voor het personeel optuigen en extra mensen aannemen. Dankzij een bevoorrader zijn we straks weer in staat om een maritieme taakgroep langere tijd op zee te houden. Je beschikt dan immers naast Zr. Ms. Karel Doorman over nog een tanker."

Lees het hele verhaal hier: https://marineschepen.nl/nieuws/marine-wil-bevoorrader-in-de-geest-van-de-Amsterdam-150218.html
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

Combat support ship/ bevoorradingsschip

Het Combat Support Ship (CSS), ofwel bevoorradingsschip of tanker, moet in de toekomst marineschepen van o.a. de Nederlandse vloot gaan voorzien van brandstof, reserveonderdelen en munitie. In 2017 werd bekend dat deze capaciteit aan de vloot wordt toegevoegd. Er is nog weinig over bekend.


.../...

https://marineschepen.nl/schepen/combat-support-ship.html

Parera

Citaat van: Thomasen op 27/11/2017 | 13:27 uur
Het liefst kom je gewoon hendig mee met het verband. Echter, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. Toch lijkt een minimale top van 20kts mij niet zo gek. Het is ook hondsirritant om continu opgelopen te worden door allerhande burgerbootjes. 16 kts is ook gewoon een relatief langzame topsnelheid, al is het ook afhankelijk van wat een economische kruissnelheid is. Soms moeten die dingen ook een pendeltochtje doen.

Natuurlijk ben ik voor als er geld voor is en dat er niet op een andere plek in het ontwerp bezuinigd moet worden door de hogere snelheid. Een goed afgewogen besluit zal genomen moeten worden door DMO al verwacht ik dat het uitkomt op 18/19 knopen (zie RD, JW en KD).

Parera

#343
Citaat van: Reinier op 20/11/2017 | 10:39 uur
Hr Ms Amsterdam kon ook niet sneller varen dan 20 knopen.

Ondanks mijn eerdere bericht zie ik dat bijna alle moderne tankers een stuk sneller zijn;

* LSS ''Etna'', ITA (2019) : 20 knopen
* Tide-class , UK (2017) : 26,8 knopen
* Berlin-class, GER (2001) : 20 knopen
* Type 901, CHI (2017) : 25 knopen
* Cantabria, SPA (2010) : 20  knopen
* Maud, NOR (2018) : 18 knopen

Het zou prettig zijn als de nieuwe tankers 20 /21 knopen kunnen behalen maar de vraag is hoevaak dit nodig zal zijn gezien de andere grote schepen van de vloot ook niet sneller varen. Misschien met de kijk op de toekomst zoals de vMFFs (26 knopen), vLCFs & vLPDs dat we een hogere snelheid nodig gaan hebben maar dit zal afhangen van de toekomst plannen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/11/2017 | 10:54 uur
Met maximaal +/- 3000 ton brandstofafgifte vind ik het een slechte oplossing, niet doen... niet besparen op een paar ton extra staal en lucht.
Natuurlijk niet besparen op deze dingen maar je weet zelf hoe dat gaat bij  het politieke proces rondom de aankoop.  Zie voorbeeld JSS, het originele plan (2005) was veel meer tanker dan wat men uiteindelijk voor heeft gekozen. Helaas kan ik die artist impressions nergens meer terug vinden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/11/2017 | 10:17 uur
Ga je echt aankopen doen op basis van de benodigde capaciteit zal je een maatje groter moeten naar de LSV/R 20000. Maar dan kom je met het relatief kleine bereik en de mogelijke lage snelheid. Al is die snelheid voor mij nog niet het probleem, gezien dat het JSS (18 knots) en de LPD's (19 knots) ook niet sneller kunnen varen.

Ik denk dat je uit moet gaan van de basis capaciteiten van schepen als Zuiderkruis en Amsterdam maar dan in 2020 jasje, of dat een LSV/R 20000 of een ander type is, dat zien we binnenkort in de A brief.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/11/2017 | 10:17 uur
De LSV/R 16000 is de beste keuze als je op budget gaat kopen, een goedkope tanker met de basis capaciteit.

Met maximaal +/- 3000 ton brandstofafgifte vind ik het een slechte oplossing, niet doen... niet besparen op een paar ton extra staal en lucht.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 20/11/2017 | 10:39 uur
Hr Ms Amsterdam kon ook niet sneller varen dan 20 knopen.

max 21kts

Reinier

Hr Ms Amsterdam kon ook niet sneller varen dan 20 knopen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/11/2017 | 06:45 uur
Herhaling van mijn Reactie #275 Gepost op: 31/08/2017

Penny wise pound foolish oplossing, de LSV/R 16000 is wat mij betreft te klein met onvoldoende lading capaciteit. Kijk dan in dezelfde serie naar de LSV/R 20000 al zou ik bij dit model de specificaties: bereik en snelheid iets aangepast willen zien (snelheid van 18 naar 20kts en bereik van 6000 naar >10000nm)

Bedenk dat bij een tanker (in vredes tijd) een aanzienlijk percentage van de F76 als minimum aan boord dient te blijven (41%), de LSV/R 16000 heeft dus een significante hoeveelheid minder brandstof af te geven dan 5100 ton. (5100-2091 = 3009 ton)

Bedenk dat een enkele BOZ (1 schip) maar zo een paar honderd ton F76 is en dat je nooit te veel brandstof tot je beschikking kan hebben.

De LSV/R 16000 is de beste keuze als je op budget gaat kopen, een goedkope tanker met de basis capaciteit. Ga je echt aankopen doen op basis van de benodigde capaciteit zal je een maatje groter moeten naar de LSV/R 20000. Maar dan kom je met het relatief kleine bereik en de mogelijke lage snelheid. Al is die snelheid voor mij nog niet het probleem, gezien dat het JSS (18 knots) en de LPD's (19 knots) ook niet sneller kunnen varen.

Harald

#337
Navantia lays keel for first RAN replenishment vessel

Spanish shipbuilder Navantia held a keel-laying ceremony for the first of two auxiliary oiler replenishment (AOR) vessels ordered by the Royal Australian Navy (RAN) at its Ferrol yard on 17 November.

According to Navantia the launch of the first oiler is planned for the third quarter of 2018, with hand-over due approximately a year later. Dates for the sister ship will be about nine months behind.

Based on the Spanish Armada's supply ship SPS Cantabria , the oilers will be 173.8 m long and have a fully laden weight of 9,930 tonnes. They will have a top speed of 20 kt and have accommodation for 196, although the standard crew number will be 130

http://www.janes.com/article/75795/navantia-lays-keel-for-first-ran-replenishment-vessel

Dus totale bouwtijd voor een AOR is 1 jaar en dan de opwerk tijd erbij, dus totaal 2 jaar.
Stel ; ontwerp (enigszins van de plank), uitwerking, bestellen materiaal e.d. 1,5 jaar. Start ontwerp : midden 2018 -> oplevering in 2020 -> ingebruikname en inzetbaar 2021
   

Extra info :
https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/november-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5735-navantia-lays-the-keel-of-first-aor-vessel-for-royal-australian-navy-hmas-supply.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#336
Citaat van: Parera op 20/11/2017 | 01:03 uur
Als ik kijk naar een pure tanker die niet te duur mag zijn zeg ik de LSVR 16000. Een relatief kleine crew van 43 man standaard oplopend tot 207 man (116 opstappers + 48 gewonden). Al is een kleine 90 mensen niet het probleem om te werven lijkt mij binnen 2 a 3 jaar moet dat lukken.

- 5100 ton F76 Diesel
- 450 ton F45 heli brandstof
- 360 m2 droge opslag
- 300 m2 munitie opslag
- 135 lanemeters voor voertuigen (indien aangepast voor die rol)
- +/- 60 20 voets containers
- 2 NH-90 helikopters


Herhaling van mijn Reactie #275 Gepost op: 31/08/2017

Penny wise pound foolish oplossing, de LSV/R 16000 is wat mij betreft te klein met onvoldoende lading capaciteit. Kijk dan in dezelfde serie naar de LSV/R 20000 al zou ik bij dit model de specificaties: bereik en snelheid iets aangepast willen zien (snelheid van 18 naar 20kts en bereik van 6000 naar >10000nm)

Bedenk dat bij een tanker (in vredes tijd) een aanzienlijk percentage van de F76 als minimum aan boord dient te blijven (41%), de LSV/R 16000 heeft dus een significante hoeveelheid minder brandstof af te geven dan 5100 ton. (5100-2091 = 3009 ton)

Bedenk dat een enkele BOZ (1 schip) maar zo een paar honderd ton F76 is en dat je nooit te veel brandstof tot je beschikking kan hebben.

Parera

#335
Citaat van: Flyguy op 19/11/2017 | 23:57 uur
Klopt. Het idee voor een AOR ligt als sinds het vertrek van de Amsterdam in het verschiet. Het werd echt serieus toen de Doorman dreigde te vertrekken, en ook toen deze bleef is het een hot topic binnen czsk gebleven.

Men had tentijden van de aanstaande verkoop van de DMAN inderdaad al plannen voor een kleiner schip op tafel liggen maar ik weet niet hoever deze plannen doorontwikkeld zijn binnen DMO / Damen. Ik verwacht dat de nieuwe tanker eentje word uit de serie van Damen zoals op de website staat. Afhankelijk van de eisen het model verwacht ik een keuze uit de 16000 / 19000 of 20000.
Waarbij de 20000 ik aan twijfel, hoewel de capaciteit goed is weet ik niet of dit model in het budget past.

Als ik kijk naar een pure tanker die niet te duur mag zijn zeg ik de LSVR 16000. Een relatief kleine crew van 43 man standaard oplopend tot 207 man (116 opstappers + 48 gewonden). Al is een kleine 90 mensen niet het probleem om te werven lijkt mij binnen 2 a 3 jaar moet dat lukken.

- 5100 ton F76 Diesel
- 450 ton F45 heli brandstof
- 360 m2 droge opslag
- 300 m2 munitie opslag
- 135 lanemeters voor voertuigen (indien aangepast voor die rol)
- +/- 60 20 voets containers
- 2 NH-90 helikopters

Zoals ik al eerder geopperd heb zou een tweede tanker van dezelfde klasse ook niet overbodig zijn, zeker als we deze (indien nodig) kunnen delen (zoals voorbeeld KD) met de Belgen.
Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 22:50 uur
Het is hier nog niet naar voren gebracht.
Het is mogelijk dat de verwerving/aanschaf van een "tanker" reeds enige tijd in het verschiet lag, maar in de richting van de buitenwereld is verzwegen.
Opmerkelijk, omdat medio dit jaar Harssens een aanvang gemaakt is met de bouw van de "Poolster".
Dit is een mock-up van een bevoorrader waar bemanningen in de praktijk opgeleid worden in de diverse soorten bevoorrading op zee.
Daar waar in het verleden geoefend werd op HMS Raleigh, gaat dat nu geschieden in eigen land.

Dit zal deels te maken hebben met de relatief hoge reis/verblijf kosten in Cornwall. Daarnaast word de nieuwe ''Poolster'' natuurlijk gedeeld met de Belgen waardoor er een grotere gebruikers groep is dan enkele jaren geleden.

Daarnaast is HMS Raleigh ook niet de modernste trainer meer en komt het totaal niet overeen met de situatie op de KD en waarschijnlijk die van de nieuwe tanker.



CitaatHMS Raleigh via twitter.com@FeenstraHf



CitaatZeemanschap trainer ''Poolster'' in aanbouw via twitter.com@FeenstraHf

Flyguy

Klopt. Het idee voor een AOR ligt als sinds het vertrek van de Amsterdam in het verschiet. Het werd echt serieus toen de Doorman dreigde te vertrekken, en ook toen deze bleef is het een hot topic binnen czsk gebleven.