Duitsers gaan Patriot vervangen

Gestart door Zander, 18/05/2015 | 12:18 uur

Huzaar1

Citaat van: Zander op 03/11/2016 | 13:12 uur
De patriot is naar mijn idee oud en voor de Nederlandse krijgsmacht niet nodig. Als ik zou mogen kiezen wat we overboord mochten kieperen dan was het wel dit systeem.
Doe mij maar een manoeuvre systeem voor de luchtnabijbeveiliging van de mech. eenheden.
Doe mij maar eerst een basis krijgsmacht en daarna dit speelgoed spul dat eigenlijk voor nationale inzet bedoeld is maar uitgeleend word omdat we het toevallig hebben en zelf toch niet gebruiken.

Of zet het spulletje in de Baltische staten. Daar zal dan meteen heel wat media aandacht voor zijn vanuit de kant van de rooien.

Verder doe eerst maar fregatten subs tanks heli's en AIFV's(de basis dus)

Ik denk dat je hier twee zaken door elkaar haalt. Manoeuvre eenheden die in het spectrum van luchtverdediging opereren en de patriot zijn twee verschillende disciplines. Daarnaast is de patriot zo oud echt niet want dat ding is constant geupdate en naar mijn mening een van de beste systemen ter wereld. Overigens is het patriot systeem enorm mobiel, dat het niet rijdend kan vuren staat daar los van. Het beschermt tegen ballistische raketten, het kan het hele land daar nu tegen beschermen als het moet, doe je die weg verlies je een dergelijke capaciteit die met een nieuwe PRTL echt niet te managen is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Zander op 03/11/2016 | 13:12 uur
De patriot is naar mijn idee oud en voor de Nederlandse krijgsmacht niet nodig. Als ik zou mogen kiezen wat we overboord mochten kieperen dan was het wel dit systeem.
Doe mij maar een manoeuvre systeem voor de luchtnabijbeveiliging van de mech. eenheden.
Doe mij maar eerst een basis krijgsmacht en daarna dit speelgoed spul dat eigenlijk voor nationale inzet bedoeld is maar uitgeleend word omdat we het toevallig hebben en zelf toch niet gebruiken.

Of zet het spulletje in de Baltische staten. Daar zal dan meteen heel wat media aandacht voor zijn vanuit de kant van de rooien.

Verder doe eerst maar fregatten subs tanks heli's en AIFV's(de basis dus)

Dat zou een bijzonder onverstandig besluit zijn. De systemen zijn op leeftijd maar nog steeds bijzonder capabel. Het is een capaciteit waar binnen NAVO een groot tekort aan is. Patriot is juist een expeditionair systeem en m.i. essentieel t.b.v. force protection en zou om deze reden onderdeel moeten zijn van een basis krijgsmacht.

Ik zie de behoefte voor een SHORAD systeem voor manoeuvre eenheden. Maar kijken we naar de huidige dreiging dan is die van tactische ballistische raketten groter dan die van zogenaamde ''air breathers''. Wil je ruimte creëren voor een capabel SHORAD systeem snijd dan in de Fennek SWP of NASAMS in haar huidige vorm.

ridivek

A brain fart: APAR blok2 als radar voor MEADS en IRIS-T SL
Missiles IRIS-T SLS(5") & SLM(7/8"), ESSM/PAC-3 (10") en een 14" (SM-2 MR / PAC-2).
Systeem voor Ger. It. Nl. Dmk. Nor. Pol. (Northen Group + Italië).

Wat is jullie mening over een shortrange systeem bestaande uit een 30-40mm RWS met RAM (blok2) missiles?
Dit vervangt GOALKEEPER en RAM-only air defence. De radar zelf kan ook nog storen, als ik mij niet vergis.
Zou zo'n systeem een mooie manier zijn om de holland-klasse te verbeteren?

Patriot is een mobiel area air defence systeem. Ik acht het even noodzakelijk als schip zelfverdediging systemen.
De anti-schip beschietingen laatst, tonen aan dat luchtverdediging noodzakelijk is. Land raket systemen zijn ook wijd verspreid. Iedere basis bij een uitzending moet beveiligd kunnen worden tegen raketten en bombardementen.

SM-3 (3-trap) verwacht ik niet. SM-2 ER /SM-6 (2-trap) zou al een hele mooie verbetering zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 03/11/2016 | 13:12 uur
Verder doe eerst maar fregatten subs tanks heli's en AIFV's(de basis dus)

Als je het LCF en haar vervanger uitrust met SM-3 en SM-6 dan dek je heel Nederland af... nadeel is dat je dan de schepen voor de kust met houden.

Wellicht is een grondgebonden variant interessant... kunnen de Patriots met pensioen.

Zander

De patriot is naar mijn idee oud en voor de Nederlandse krijgsmacht niet nodig. Als ik zou mogen kiezen wat we overboord mochten kieperen dan was het wel dit systeem.
Doe mij maar een manoeuvre systeem voor de luchtnabijbeveiliging van de mech. eenheden.
Doe mij maar eerst een basis krijgsmacht en daarna dit speelgoed spul dat eigenlijk voor nationale inzet bedoeld is maar uitgeleend word omdat we het toevallig hebben en zelf toch niet gebruiken.

Of zet het spulletje in de Baltische staten. Daar zal dan meteen heel wat media aandacht voor zijn vanuit de kant van de rooien.

Verder doe eerst maar fregatten subs tanks heli's en AIFV's(de basis dus)
People are sheep

ridivek

Volgens mij is het verschil tussen patriot MLU en MEADS hoofdzakelijk het vervangen van de radars. De PAC-2 missiles van zowel Nederland als Duitsland moeten vervangen worden, omdat de stowage live van de huidige raketmotoren is berijkt. Blijkbaar willen MBDA en Lockheed de ontwikkel kosten op Duitsland verhalen.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 18/10/2016 | 10:48 uur
Haha uhu. Met apollo zijn de duitsers hier echt niet zomaar toe in staat. Ik neem.dit nog niet zo serieus. Tot zover zitten ze helemaal vast aan de patriot.

NL heeft gekozen om (nog) niet over te gaan op MEADS, maar bij de Patriot te blijven en deze te upgraden. Inprincipe moet de Patriot blijven tot 2040.
Zover ik weet upgraden de Duitsers niet hun Patriots, maar op een gegeven moment moeten ze wel definitief kiezen om door te gaan met MEADS. De US gaat verder met de Patriot. Italie en Duitsland willen door met MEADS.
Maar andere landen, zoals Polen kopen waarschijnlijk Patriot en geen MEADS. Een landen als Kuweit, Zuid Korea upgraden ook hun Patriots.

Tegen welke prijs wil Duitsland doorzetten met MEADS, op korte termijn wordt MEADS geen internationale standaard luchtverdedigingssysteem, welke bij meerdere EU landen gebruikt wordt
 

Huzaar1

Haha uhu. Met apollo zijn de duitsers hier echt niet zomaar toe in staat. Ik neem.dit nog niet zo serieus. Tot zover zitten ze helemaal vast aan de patriot.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

MEADS to cost Germany several billions Euro more than estimate

German officials believe that procuring the Medium Extended Air Defense System (MEADS) will cost taxpayers between 9 to 10 billion Euros, the initial estimate was around 4 billion Euros, Reuters is reporting.

Reuters claims that it had several sources to back up the story. However, none revealed why the sudden jump in cost estimate.

One source said lead contractor MBDA will now have to give a detail breakdown on the costs.

http://alert5.com/2016/10/18/meads-to-cost-germany-several-billions-euro-more-than-estimate/


Exclusive: Proposed German missile defense system cost far above estimates - sources

A proposal by European missiles maker MBDA to develop and build a new air defense system for Germany came in billions of euros higher than the previous estimate of 4 billion euros ($4.5 billion), according to multiple sources familiar with the proposal.

The German Defence Ministry declined to comment on the report, saying it was still evaluating the proposal submitted late last month by MBDA, jointly owned by Airbus Group (AIR.PA), Britain's BAE Systems Plc (BAES.L) and Italy's Leonardo Finmeccanica SpA (LDOF.MI).

The company also declined to comment.

Germany last year chose the Medium Extended Air Defense System (MEADS), made by MBDA and Lockheed Martin Corp (LMT.N), over Raytheon Co's (RTN.N) Patriot system, but said the companies would have to meet tough performance milestones to retain the contract, one of Germany's biggest arms projects.

The MEADS system was developed jointly by Germany, Italy and the United States, although the U.S. Army later decided not to buy the system for its own use. Germany is buying MEADS to replace its Patriot air defense system fielded in the 1980s.

German Defence Minister Ursula von der Leyen last month promised to carefully scrutinize the MDBA proposal to avoid the cost overruns and issues that have plagued previous German military procurement programs.

Sources said the MDBA proposal put the cost of finishing development of the MEADS system alone at up to 3 billion euros above the previous estimate of roughly 1 billion euros.

One of the sources said the total cost, including development and procurement, was now seen at 9 to 10 billion euros, more than double the previous estimate of 4 billion euros, raising serious questions about the project's future.

"With a cost of 9 to 10 billion euros, it's difficult to know how you can even negotiate," said the source.

The sources gave no specific reasons for the higher cost.

The ministry was not expected to cancel the project immediately, but would ask MBDA to provide an additional detailed breakdown of the cost of the major items in the proposal, the source said.

Some officials have already raised the possibility of going back to negotiate with Raytheon about a new version of the current Patriot missile defense system, the source added.

A decision on how to proceed was expected by the end of the year.

http://www.reuters.com/article/us-germany-meads-exclusive-idUSKBN12H248

Zander

'Duitsland wil Patriot vervangen door Meads' 
BERLIJN -
Het Duitse ministerie van Defensie wil de Patriots vervangen door het systeem Meads. Dat meldt de krant Süddeutsche Zeitung. Meads is een raketafweersysteem dat is ontwikkeld door de Duitse onderneming MBDA en het Amerikaanse wapenbedrijf Lockheed Martin.

Het ministerie wilde vrijdag geen commentaar op het bericht geven. Het heeft altijd gezegd voor eind juni een besluit te nemen. Als het bericht klopt, is dat een grote tegenslag voor de producent van de Patriot, het Amerikaanse wapenbedrijf Raytheon, dat een gemoderniseerde Patriot in de aanbieding heeft. Nederland behoort tot de NAVO-landen die over Patriots beschikken. Het had tot en met begin januari twee jaar lang Patrioteenheden in Turkije om dat land te beschermen tegen inkomende raketten uit Syrië.

Het besluit over de vervanging van de Patriots geldt als een van de belangrijkste die minister Ursula von der Leyen in deze kabinetsperiode moet nemen. Het gaat om een bedrag van ongeveer 4 miljard euro.
People are sheep