Prins Harry vecht tegen Taliban

Gestart door -Peter-, 29/02/2008 | 07:26 uur

Lex

Citaat van: Iris op 03/03/2008 | 20:03 uur
Is Harry officier bij de infanterie?
>>>>Harry, known in the Army as Second Lieutenant Wales of the Blues and Royals Regiment, has been widely praised for his deployment to Helmand where, as Commander of the Tactical Air Control Party (TACP), >>>>>>
Het volledige artikel is hier te lezen.

Iris

#22
Citaat van: Nastov op 03/03/2008 | 15:01 uur
Ik sluit me aan bij Kapt. Rob.

Verder verdient de Prins mijns inziens respect, ik vind het goed dat hij is gegaan en heeft meegevochten met de manschappen. Ook al was het "maar" voor 10 weken (10 weken in de shit zitten is toch echt niet kort) hij heeft het wél gedaan. Hier kan menig royalty een voorbeeld aan nemen.
He ain't got the stare. Every field marine who's been in the shit has it. (Full Metal Jacket)

(Tekst ivm offtopic weggehaald)

Is Harry officier bij de infanterie? (Ik kan me wel herinneren dat hij was beëdigd in februari 2006).
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

KapiteinRob

Vrijheid van meningsuiting heeft m.i. weining tot niets te maken met de wijze waarop men elkaar bejegent. Ook ik heb mijn gedachten over hoe een 15-jarige zich ten opzichte van de oudere en meer ervaren medemens zou dienen te uiten. Zeker als het een m.i. gewaardeerd forumlid en gepensioneerd marinier betreft. Desalniettemin staat het Ruwie vrij zich te uiten zoals hij deed; of het verstandig en/of beleefd is, laat ik verder in het midden. Ik heb wel eens ergere uitingen op het forum geconstateerd. Als het over de grens gaat, heeft dat natuurlijk consequenties.

En Ruwie; dat je respect hebt voor alle soldaten is prijzenswaardig, maar ik ga er van uit dat je dat ook voor forumleden hebt die geen soldaat zijn. (Dus ook matrozen, piloten, admiraals ennuh....burgers)

Dit gezegd hebbende, wil ik verzoeken over te gaan tot de ontopic orde van de dag.

Rob
Forumbeheerder

Ruwie


[/quote]

Voor je 15 jaar heb je wel een grote (eigenwijze) mond tegen een ervaren oud marinier, hopelijk brengen ze je bij V&V straks wat meer respect en ontzag bij ......

[/quote]

Hoe oud ik ben heeft hopelijk niks te maken met het feit dat ik hier gewoon net als de rest mag reageren. En ik heb wel degelijk respect voor alle soldaten, van welke rang dan ook.dat wil nog niet zeggen dat ik hier op een openbaar forum niet het recht heb om mijn mening te geven. Net zoals iedereen heb ik ook het recht op vrije meningsuiting. Straks bij de opleiding weet ik heus wel wanneer ik mijn mond moet houden.

Nastov

Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 22:31 uur

Ik blijf erbij dat de Engelse regering veelste bang was dat de prins werd ontvoerd of vermoord...


Duh!... Je staat als regering / defensie / natie natuurlijk onwijs te kakken als één van de troonopvolgers omkomt in een oorlogssituatie. Dat is absoluut niet wenselijk, geeft een slechte indruk van overheid en defensie op de bevolking en zou (last but not least) een enorme moraalboost betekenen voor de taliban.
Oftewel, logisch dat ze 'm terughalen nadat is uitgelekt dat hij meevocht.

Benno1969

Citaat van: Ruwie op 03/03/2008 | 15:26 uur
Citaat van: Ton de Zwart op 03/03/2008 | 13:29 uur
Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 22:31 uur
Nee ;) En ik betwijfel ook of dat jij erbij was. Maar dat even terzijde.

Niks terzijde! Je ketst een logische opmerking van mij terug in een retorische vorm.   Ik zet ook geen op niets gebaseerde stelling hier neer, zoals jij dat doet Ruwie. 

De persberichten, ondersteund door foto's wijzen sterk op het daadwerkelijk meevechten door dirty Harry. Zoals Kapitein Rob al opmerkt; er zou wel heel veel in scene gezet moeten zijn als we door de berichten bedrogen worden...

Dus jij denkt dat als er maar genoeg mensen bij betrokken zijn, ze het niet in scene kunnen zetten? Er zijn genoeg voorbeelden van grote organisaties (zoals de geheime diensten van de VS) die ook bepaalde acties jarenlang verzwegen hebben voor het grote publiek. Daar zit het probleem dus echt niet.

Ik blijf erbij dat de Engelse regering veelste bang was dat de prins werd ontvoerd of vermoord...

Voor je 15 jaar heb je wel een grote (eigenwijze) mond tegen een ervaren oud marinier, hopelijk brengen ze je bij V&V straks wat meer respect en ontzag bij ......

En los daarvan kan ieder weldenkend mens beredeneren dat 10 weken nooit volledig in scene egzet kunnen worden. Daarbij is wel helder dat Harry zelf bij gevechtsacties betrokken wilde worden. Daarbij heeft het Britse koningshuis een traditie hoog te houden hierin (Andrew vloog ook met zijn heli over de Falklands). 

Ruwie

Citaat van: Ton de Zwart op 03/03/2008 | 13:29 uur
Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 22:31 uur
Nee ;) En ik betwijfel ook of dat jij erbij was. Maar dat even terzijde.

Niks terzijde! Je ketst een logische opmerking van mij terug in een retorische vorm.   Ik zet ook geen op niets gebaseerde stelling hier neer, zoals jij dat doet Ruwie. 

De persberichten, ondersteund door foto's wijzen sterk op het daadwerkelijk meevechten door dirty Harry. Zoals Kapitein Rob al opmerkt; er zou wel heel veel in scene gezet moeten zijn als we door de berichten bedrogen worden...

Dus jij denkt dat als er maar genoeg mensen bij betrokken zijn, ze het niet in scene kunnen zetten? Er zijn genoeg voorbeelden van grote organisaties (zoals de geheime diensten van de VS) die ook bepaalde acties jarenlang verzwegen hebben voor het grote publiek. Daar zit het probleem dus echt niet.

Ik blijf erbij dat de Engelse regering veelste bang was dat de prins werd ontvoerd of vermoord...

Nastov

Ik sluit me aan bij Kapt. Rob.

Verder verdient de Prins mijns inziens respect, ik vind het goed dat hij is gegaan en heeft meegevochten met de manschappen. Ook al was het "maar" voor 10 weken (10 weken in de shit zitten is toch echt niet kort) hij heeft het wél gedaan. Hier kan menig royalty een voorbeeld aan nemen.

Ton de Zwart

Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 22:31 uur
Nee ;) En ik betwijfel ook of dat jij erbij was. Maar dat even terzijde.

Niks terzijde! Je ketst een logische opmerking van mij terug in een retorische vorm.   Ik zet ook geen op niets gebaseerde stelling hier neer, zoals jij dat doet Ruwie. 

De persberichten, ondersteund door foto's wijzen sterk op het daadwerkelijk meevechten door dirty Harry. Zoals Kapitein Rob al opmerkt; er zou wel heel veel in scene gezet moeten zijn als we door de berichten bedrogen worden...

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 03/03/2008 | 12:30 uur
Ik durf te beweren dat de prins de poort niet uit is geweest.

Als dat het geval zou zijn, hebben ze toch behoorlijk wat in scene moeten zetten, gezien alle foto's op internet. Daarbij moeten dan al die Engelse (en overige) militairen die dan geconstateerd hebben dat Harry de poort niet uit mocht/kon/ging daarover hun mond houden? En dat gaat lukken? Dat "risico" neemt men?

Ros

Ik durf te beweren dat de prins de poort niet uit is geweest. Engeland is behoorlijk terughoudend geweest om hem uit te zenden. De risico dat hij gedood of gewond kon raken of erger, in de handen van de Taliban kon vallen was door de politiek niet te verkopen geweest.

KapiteinRob

#12
Waarom zou Harry niet hebben gevochten? Zijn oom Andrew heeft als helikopterpiloot tijdens de Falklandoorlog ook zijn bijdrage geleverd. Ik vermoed dat die Engelse blauwbloedigen dus inderdaad hun partijtje meeblazen; zou wel erg riskant zijn te zeggen dat ze dat doen terwijl ze het niet doen. Alsof dat dan niet uitkomt.....

Ruwie

Citaat van: Ton de Zwart op 02/03/2008 | 19:51 uur
Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 18:43 uur
Het lijkt me sterk dat Prins Harry in die 10 weken ook echt aan het vechten is toeggekomen.

Waarop baseer je die twijfel?  Ben je er bij geweest soms?

Nee ;) En ik betwijfel ook of dat jij erbij was. Maar dat even terzijde.
Denk je werkelijk dat een prins waarvan van te voren al gezegd is dat hij niet mocht gaan ook echt heeft gevochten daar?
Ze zijn daar veelste bang dat hij werdt ontvoerd of vermoord. Het lijkt me waarschijnlijker dat hij binnen de poorten een ledinggevende fuctie had. Al heb ik natuurlijk wel respect voor hem dat hij als een gewone soldaat behandelt wil worden.

Ton de Zwart

Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 18:43 uur
Het lijkt me sterk dat Prins Harry in die 10 weken ook echt aan het vechten is toeggekomen.

Waarop baseer je die twijfel?  Ben je er bij geweest soms?

Enforcer

Lees voor "Royalties" ook politici, of kinderen van politici....  :'(

Lex

Citaat van: Ruwie op 02/03/2008 | 18:43 uur
Het lijkt me sterk dat Prins Harry in die 10 weken ook echt aan het vechten is toeggekomen.
Hoe je ook tegen aan kijkt, hij is tenslotte wel langdurig in een conflictgebied geweest, hetgeen vele andere "Royalties" niet op hunn conto kunnen bijschrijven.

Ruwie

Het lijkt me sterk dat Prins Harry in die 10 weken ook echt aan het vechten is toeggekomen. Ik snap dat hij als gewoon burger behandelt wil worden maar ik ben van mening dat het goed is dat ze hem daar weggehaalt hebben. Hij bracht alleen maar zichzelf en de andere manschappen in gevaar. Prins zijn is ook niet alles... ;)

Lex

Citaat van: Ros op 01/03/2008 | 12:24 uur
LONDEN - De Britse prins Harry heeft na tien weken vechten in Afghanistan het land verlaten en is met het vliegtuig op weg naar Groot-Brittannië.

En is inmiddels aangekomen op Brize Norton.
Bron: Sky News.

Ros

Afghanistan

LONDEN - De Britse prins Harry heeft na tien weken vechten in Afghanistan het land verlaten en is met het vliegtuig op weg naar Groot-Brittannië.

Dat heeft het Britse ministerie van Defensie in de nacht van vrijdag op zaterdag bevestigd.

www.nu.nl

10 weken "vechten"  :-\

RobSlotboom

Ik heb wel respect voor hem. Hij heeft er ook niet om gevraagd om prins te worden, maar is in tegenstelling tot veel politici en koninklijke families wél bereid om zelf het 'vuile werk' in Afghanistan te doen. Alleen jammer voor hem dat hij nu terug gehaald word.
The more you sweat in training, the less you bleed in combat.

Iris

Die is snel terug!

Hij ís een gewoon persoon (eeeh) maar een nét andere familie dan de rest...  ::)
;D
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

Ros

Londen haalt prins Harry terug uit Afghanistan

LONDEN - Groot-Brittannië haalt prins Harry terug uit Afghanistan. Dat heeft het Britse ministerie van Defensie vrijdag laten weten, aldus de BBC.

Londen wil voorkomen dat de 23-jarige prins Harry een doelwit wordt van de opstandige Taliban. Het is niet bekend wanneer de jongste zoon van kroonprins Charles en wijlen prinses Diana terugkeert naar Groot-Brittannië. 

Deze week lekte via niet-Britse media uit dat prins Harry aan het vechten is in Afghanistan. Hij deed dat, in het diepste geheim, al sinds december.

Britse media waren al op de hoogte, maar hadden gehoor gegeven aan het verzoek van Londen te zwijgen. De autoriteiten wilden voorkomen dat de prins en zijn kameraden extra gevaar zouden lopen.

Frontlinie

De prins strijdt aan de frontlinies tegen de Taliban. Hij is als officier actief in de Zuid-Afghaanse provincie Helmand, waar de meeste Britse troepen zijn gestationeerd. Hoge Britse officieren zeiden dat prins Harry in Afghanistan professioneel werkt.

Problemen

De prins wilde al eerder gaan vechten met zijn militaire vrienden, maar toen zagen de autoriteiten allerlei problemen. De prins zei indertijd tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN: "Ik wil als een gewoon persoon behandeld worden."

www.nu.nl

Harry komt....Harry gaat....


-Peter-

AMSTERDAM - Prins Harry dient in het Britse leger aan het front in Afghanistan. Dit heeft het ministerie van defensie in Londen donderdag meegedeeld.

Prins Harry in Afghanistan 

De prins bevindt zich, in het diepste geheim, sinds december in Afghanistan. Aan zijn stationering werd volgens afspraak tussen het ministerie en de pers geen ruchtbaarheid gegeven.
Het ministerie treedt nu met de informatie naar buiten omdat het nieuws is uitgelekt via een tijdschrift in Australië en een krant in Duitsland. De 23-jarige prins vecht in de provincie Helmand, waar ook het merendeel van de 7800 Britse militairen in Afghanistan is gelegerd. De prins is in Helmand aan het werk als luchtverkeersleider, waarbij hij vliegtuigen oproept om grondmachten te ondersteunen. Ook patrouilleert hij te voet.

Gevaar

Vorig jaar besloot de legerleiding dat de prins niet met zijn regiment naar Irak kon worden uitgezonden, omdat dit teveel gevaar voor hem en voor zijn eenheid zou opleveren.
Prins Harry, die derde is in lijn voor de Britse troonopvolging, beseft de gevaren van zijn verblijf in Afghanistan. "Ik probeer mijn gezicht niet teveel te tonen. Als ik herkend zou worden dan brengt dit niet alleen mij maar ook mijn collega's in gevaar", zo zei de prins tegen de BBC.

Niemandsland

"Gelukkig zijn in de regio waar ik verblijf weinig burgers. Het is hier een niemandsland." De prins gaf aan erg tevreden te zijn in Helmand. "Ik kan eindelijk de soldaat zijn die ik wil zijn."
"Ik heb in geen vier dagen gedoucht en heb mijn kleren al een week niet gewassen. Het is fijn om eens een normaal persoon te kunnen zijn. Ik denk dat ik niet normaler kan zijn dan nu."

[Bron: www.nu.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...