Bevelhebber Van Uhm in volle overtuiging verder

Gestart door -Peter-, 23/04/2008 | 07:31 uur

KapiteinRob

Citaat van: georges op 23/04/2008 | 23:47 uur
Ik denk dat het ook wel met zijn baan te maken heeft. Als hij schappenvuller was geweest was hij op zijn minst enkele weken ziek thuis gebleven.

Waar slaat dat nou op?

georges

Ik denk dat het ook wel met zijn baan te maken heeft. Als hij schappenvuller was geweest was hij op zijn minst enkele weken ziek thuis gebleven.

KapiteinRob

Citaat van: HermanB op 23/04/2008 | 11:52 uur
Respect voor deze man.

Eigenlijk nog meer dan dat;  je moet je emotie in deze op een dergelijke manier maar kunnen beheersen en dat van tevoren ook zo in kunnen schatten.....

Helaas werd er wat mij betreft te veel de nadruk gelegd op het "wederopbouwgehalte" van de missie. Maar daar is ook elders op ons forum al genoeg over gezegd/te zeggen.

HermanB

Respect voor deze man. Uit bepaalde hoeken kwamen al weer opmerkingen dat de Generaal af zou moeten treden als opperbevelhebber aangezien hij niet meer objectief te werk zou kunnen gaan. Regelrechte onzin natuurlijk.

-Peter-

DEN HAAG - De nieuwe commandant der strijdkrachten (CDS) Peter van Uhm gaat met volle overtuiging verder in zijn functie en met het leiden van de missie in Afghanistan. Hij zei dat dinsdag in een verklaring tegenover de media, als vader en als CDS.

Van Uhm verloor vijf dagen geleden zijn zoon Dennis, die in Uruzgan diende en met zijn voertuig op een bermbom reed.
"Mijn zoon zou niet willen dat ik bij de pakken neer ga zitten. Hij was een militair in hart en nieren. Hij leefde ervoor en was trots op zijn werk en op zijn vader", zei Van Uhm. Dennis had dat juist nog geschreven in een brief aan zijn vader, die vorige week het bevel over de strijdkrachten overnam van Dick Berlijn.

Verwijt
De generaal benadrukte dat zijn zoon net als hijzelf geloofde in de missie om een betere toekomst te krijgen voor de bevolking in Afghanistan. Hij koestert geen enkel verwijt in de richting van de Afghaanse bevolking nu zijn zoon daar is gesneuveld.
Van Uhm denkt dat het goed mogelijk is om het verdriet om het verlies van zijn zoon te scheiden van zijn professionele werk. Bovendien benadrukte hij dat niet alleen de CDS besluiten neemt over de strategie maar dat tal van anderen daarbij betrokken zijn.

Uniek
Van Uhm benadrukte dat het er niet toe doet welke rang of stand iemand heeft of zijn vader heeft en dat iedereen uniek en even waardevol is. Hij verwees telkens naar de familie van de eveneens omgekomen Mark Schouwink en de zwaar gewond geraakte Toninho Norden en Roger Hack.
De nieuwe CDS noemde de vele blijken van steunbetuigingen vanuit de maatschappij "onvoorstelbaar" en een grote steun.

Zwaar
De generaal weet nog niet precies wanneer hij aan de slag zal gaan. Dat wil hij in overleg met zijn familie en Defensie afspreken. De komende dagen zullen zwaar worden voor zijn familie en die van Schouwink. 
Donderdag en vrijdag zijn de crematies gepland. De CDS was sowieso al van plan om de eerste honderd dagen zijn nieuwe functie te verkennen, zonder aandacht van de media.

[bron: www.nu.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...