Lid van de maand!!

Gestart door -Peter-, 16/07/2003 | 11:43 uur

Wie verdient volgens u de titel lid van de maand Augustus??

Reineart
1 (5.9%)
Sanne
5 (29.4%)
Ton de Zwart
6 (35.3%)
Mourning
2 (11.8%)
Oud_zijde
3 (17.6%)

Totaal aantal stemmen: 0

ruiz

Trouwens Reinaert, je vertelde dat de marine in de jaren zeventig schepen controleerde in de eurogeul. Nou dat vind ik echt fantastisch!!

Ach het is een beetje flauw, maar om je een paar tegen argumenten te geven, dat de KLu en KL wel wat belangrijkere en gevaarrlijkere missies hebben gehad

KLu:
-Denk aan Servie '98 bombardementen.
-Controleren van de "lucht"boven de Balkan.
-Huidige operatie boven Afghanistan waarbij al enkele malen ondersteunend vuur is uitgedeeld.
-Talloze transporten naar gevaarlijke crisis gebieden.
-Inzet Helicopter vloot ter ondersteuning van KL VN NATO, in allerlei crisis gebieden, waarbij de eenheden ook daadwerkelijk te maken kregen met tegenvuur.


KL:
-Tijdens alle uitzendingen hebben de KL militairen al heel wat dingen meegemaakt. Het checken van mogelijke terorristen, tot bewaken van moslims waarbij ook de KL stevig onder vuur lag, en dit enkele malen mocht beantwoorden.

Marine:
- Schepen gecontroleerd tijdens WO 3,  DE wereldbedreigende oliecrisis.

groeten


ruiz

Dit is een discussie zonder reden. de marine vluchtte niet, ze werden gedwongen, de schepen waren wel degelijk in staat om effectief vuur te geven (wat ook geschiedde).
De landmacht had inferieur wapentuig (net als marine en LuVa) waardoor zij niet in staat was, om met dienstplichtige soldaten die welgeteld 5 kogels de man kregen uitgedeeld, de Duitsers tegen te houden. Dat dit op plaatsen als de Grebbeberg, zuid-holland (parachutisten), en bij de afsluitdijk wel lukte, mag een wonder worden genoemd.
De moed zakt de soldaat wel in de schoenen, als je opleiding bestond uit exercitie, marsen, en nog nooit met scherp hebt mogen oefenen. Als je dan tanks pantsers en tot de tanden bewapende SSérs en Falschirmjager voor je ziet wordt de moraal niet echt gestimuleerd.
Het is ronduit een schandaal dat hier op dit forum wordt gezegd dat er hele onderdelen zijn weggerent voor hun verantwoordelijkheden.
Toon eerst eens wat respect, en probeer een beetje onderzoek te verrichten voordat je zoiets achterlijks zegt!

(toch weer offtopic)

D819

Citaat van: oud_zijde op 18/07/2003 | 16:50 uur
Citaat van: Reinaert op 18/07/2003 | 16:06 uur
Tja, ik heb alleen de mening van de soldaten van toen vertolkt.
Het waren namelijk mijn vader, en mijn ooms.
Dat is de reden waarom ik nooit of te nimmer bij de Landmacht wou!


Ik heb trouwens altijd gezegd dat het leger niks voorstelde, door verraad.
De individuele soldaten hebben zich heldhaftig gedragen, anders dan de officieren, het opperbevel, de regering en de politici!

Gewoon even goed LEZEN!
er is nix mis met mijn LEZEN, maar als jij die soldaten een andere mentaliteit toedicht dan de marine dan vind ik idd dat je wel is een beetje meer respect mag tonen.
En weer lees je niet wat er staat, ik had het niet over de soldaten, Maar over de top.
Citaat
is het niet het korps mariniers dat nu slaafs achter balkenende aan door een onbewoonde snikhete woestijn aan het banjeren is?
Ja, maar die jongens zitten niet op dit forum een boom op te zetten waar de volgende vredesmissie moet komen!

Citaat
Zelfde geld voor het korps mariniers van 1940, liepen die niet door de straten van rotterdam met stokoud wapentuig tegen een oppermachtige vijand te knokken.
Ja, sta je van te kijken hè ?


Citaat
Was het niet de hrms van Galen die uit financiele oogpunten de bruggen over de maas niet naar de filistijnen heeft geschoten toen het schip daar in gevecht was geraakt?
Tja, lijkt me nogal een hele toer om met een paar tamelijk lichte kanons een brug of 2 in puin te schieten! En dat terwijl er van de wal wordt geschoten, je vuursteun moet geven aan mariniers en een MTB, en dat er tegelijk ook nog Stuka's op je neerduiken...

Citaat
dat dacht ik, met  het verraad van de politici ben ik het eens, dat is idd de trieste moraal van het Nederlandse leger maar doe niet alsof de marine ook maar een haar beter is dan de land of luchtmacht die zich hebben doodgevochten zodat de marine een veilig heenkomen kon zoeken

Ach ja, zoals ik al zei, de top had geen zin om te vechten, dat was het probleem. Het verschil tussen defaitisme en collaboratie is ook niet zo groot.

-Peter-

#19
Ik zou zeggen, start even een nieuw topic, en kom maar op met die discussie  ;D Zolang het allemaal maar enigsinds ordelijk en netjes verloopt  8) Ik denk namelijk dat het op zich een heel goed onderwerp is, om op deze manier eens aan te snijden...
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Ton de Zwart

Plotselinge uitbarsting van een discussie over de Duitse inval in 1940. Heel interessant overigens, en ik wil daar best aan meedoen, want ik was er n.m.l. bij, maar ik vrees dat ik terecht gewezen ga worden door de beheerder vanwege een wel heel afwijkende "off-topic"......    

oud_zijde

dat je  hier een beetje de rebel zit uit te hangen is leuk en aardig en je hebt zo af en toe idd leuke standpunten om over na te denken maar je kan ook te ver gaan >:(
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

#16
Citaat van: Reinaert op 18/07/2003 | 16:06 uur
Tja, ik heb alleen de mening van de soldaten van toen vertolkt.
Het waren namelijk mijn vader, en mijn ooms.
Dat is de reden waarom ik nooit of te nimmer bij de Landmacht wou!


Ik heb trouwens altijd gezegd dat het leger niks voorstelde, door verraad.
De individuele soldaten hebben zich heldhaftig gedragen, anders dan de officieren, het opperbevel, de regering en de politici!

Gewoon even goed LEZEN!
er is nix mis met mijn LEZEN, maar als jij die soldaten een andere mentaliteit toedicht dan de marine dan vind ik idd dat je wel is een beetje meer respect mag tonen.

is het niet het korps mariniers dat nu slaafs achter balkenende aan door een onbewoonde snikhete woestijn aan het banjeren is?

Zelfde geld voor het korps mariniers van 1940, liepen die niet door de straten van rotterdam met stokoud wapentuig tegen een oppermachtige vijand te knokken.
Was het niet de hrms van Galen die uit financiele oogpunten de bruggen over de maas niet naar de filistijnen heeft geschoten toen het schip daar in gevecht was geraakt?

dat dacht ik, met  het verraad van de politici ben ik het eens, dat is idd de trieste moraal van het Nederlandse leger maar doe niet alsof de marine ook maar een haar beter is dan de land of luchtmacht die zich hebben doodgevochten zodat de marine een veilig heenkomen kon zoeken
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

#15
Citaat van: oud_zijde op 18/07/2003 | 15:59 uur
... beetje meer respect voor de soldaten van weleer mag ook wel >:(

Tja, ik heb alleen de mening van de soldaten van toen vertolkt.
Het waren namelijk mijn vader, en mijn ooms.
Dat is de reden waarom ik nooit of te nimmer bij de Landmacht wou!


Ik heb trouwens altijd gezegd dat het leger niks voorstelde, door verraad.
De individuele soldaten hebben zich heldhaftig gedragen, anders dan de officieren, het opperbevel, de regering en de politici!

Gewoon even goed LEZEN!

oud_zijde

de vloot stelde in die tijd ook geen flikker voor reinaert

en ondanks dat het leger zo zwak was heeft het de Duitsers flink wat kopzorgen gezorgd door te beginnen met 500+ vliegtuigen stuk te schieten en de elite parachutisten grotendeels uit te schakelen.

Het zuiden van Nederland lag open ja, maar daar was een reden voor, de Belgen en de Fransen weigerden namelijk de verdediging van België tot de grens door te trekken, waardoor het zuiden zowieso ten allen tijden wel open kwam te liggen wat Nederland ook zou doen feit blijft dat de enige duitsers die in de Vesting holland zijn gekomen voor de capitualtie een stevig pak slaag hebben gehad ... beetje meer respect voor de soldaten van weleer mag ook wel >:(
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

#13
Citaat van: oud_zijde op 18/07/2003 | 14:48 uur
Citaat van: Reinaert op 18/07/2003 | 14:31 uur
Tja, terwijl het leger in Seedorf achter de wijven aan zat, waren wij in begin jaren 70 bezig om schepen met vervelende bedoelingen uit de buurt van de Eurogeul voor Rotterdam weg te jagen.
Dat was tijdens de oliecrisis.
Maar we moesten er onze mond over houden.
ja zo ken ik er ook nog wel een paar 100

toen het leger zich hier in de meidagen van 1940 doodvocht rende de marine om het hardst achter de koningin aan naar Engeland

onzin natuurlijk, houd aub op met dat eeuwige 'marine = beter' van je alle krijgsmachtdelen zijn even belangrijk en even hard nodig, daarom zou het goed zijn als de krijgsmacht geintegreerd werd dan hoeven ze ook niet meer over de centjes te ruziën enzo niet omdat de ene in het verleden meer heeft uitgespookt dan de andere

Hap :)

Ruiz vroeg er toch om ;)
De tegenstand bij de Grebbeberg was bij voorbaat nutteloos omdat men het Zuiden open had gelaten.
De kern van de verdediging was vesting Holland.
Eén bombardement, en het was een bekeken zaak.

Het leger stelde echt geen flikker voor!
En dat ligt niet aan het leger, maar aan de RECHTSE politici, die in de regering zaten. Net zoals nu.
Nederland heeft nog nooit wat met zijn leger op gehad.
Dat komt ook door de politici.
En door de mentaliteit van het leger zelf.

Te slaafs. Te meegaand. Denk aan Srebrenica.

En daarom ben ik ook falikant tegen die vredesmissies, om dat je zo mensen breekt. Een groot deel krijgt PTSS, omdat ze in een onmogelijke situatie terecht komen.
Het is beter om militairen in te zetten in een offensieve actie, die van tevoren goed gepland is. Bij voorbeeld tegen piratennesten.
Eenheden van de landmacht kunnen daar zoals omschreven als het Maritieme Korps ook deel van uit maken.
Zo kweek je een voedingsbodem voor goede officieren.
In plaats van een stel bankhangers op het KIM of de KMA.

Iemand laten studeren die zich in de strijd bewezen heeft.


Ton de Zwart

#12
Citaat van: Mourning op 17/07/2003 | 22:32 uur
Nou ja, als er dan toch gestemd moet worden, stem ik op Ton. Ben het lang niet altijd met hem eens, maar er valt heel redelijk met hem te discussieren en dat is belangrijk.

Stel je voor Mourning dat je het voortdurend met me eens zou zijn.  Dan zou er weinig te discussieren zijn.  Dan konden we elkaar alleen maar gelijk zitten geven.    Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Trouwens, ik ben degene die als éénling op Reinaert gestemd heb.  Reinaert doet zich voor als een malloot, maar dat is schijn. Hij weet drommelsgoed waar hij het over heeft en is geschiedkundig erg "bij". Reinaert is de mostert van dit forum.  Hij brengt leven door ergernis in de brouwerij, en je moet er niet te veel van nemen anders wordt je er niet goed van, maar hij is wel belangrijk   (vind ik)

oud_zijde

Citaat van: Reinaert op 18/07/2003 | 14:31 uur
Tja, terwijl het leger in Seedorf achter de wijven aan zat, waren wij in begin jaren 70 bezig om schepen met vervelende bedoelingen uit de buurt van de Eurogeul voor Rotterdam weg te jagen.
Dat was tijdens de oliecrisis.
Maar we moesten er onze mond over houden.
ja zo ken ik er ook nog wel een paar 100

toen het leger zich hier in de meidagen van 1940 doodvocht rende de marine om het hardst achter de koningin aan naar Engeland

onzin natuurlijk, houd aub op met dat eeuwige 'marine = beter' van je alle krijgsmachtdelen zijn even belangrijk en even hard nodig, daarom zou het goed zijn als de krijgsmacht geintegreerd werd dan hoeven ze ook niet meer over de centjes te ruziën enzo niet omdat de ene in het verleden meer heeft uitgespookt dan de andere
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

#10
Citaat van: ruiz op 18/07/2003 | 13:23 uur
Beste Reinaert, je bent inderdaad een obsessie voor me. Ik heb inderdaad altijd wat op jou aan te merken, omdat ik je gewoon een beetje raar vind. Mijn argumenten zijn meestal vrij reeël denk ik. Ik respecteer jouw mening, jij ook de mijne, maar ik vind het niet goed dat jij bij de lijst van mensen staat die het beste discussieren op dit forum. Schande zelfs :-X...
Dat je mij raar vindt, zegt meer over jou, dan over mij ;)
Bedernk wel , dat in de loop van de geschiedenis diegene een groot strateeg werden, die braken met langs conventionele paden te lopen ;) Dat is in tegenstrijd met de meeste militairen, dat weet ik ook wel..
En wat betreft het op de lijst staan.. Dat vind ik wel grappig, jalours dat niemand jouw voorgedragen heeft ?
<Peter> !!! Ik draag Ruiz voor! Volgende maand op de lijst !



Citaat
Jij bent echter wel een van de redenen dat ik vaak op dit forum langskom. Daarvoor dank ;)

We spreken elkaar nog wel in een andere topic, waar ik met goede argumenten inga op jou kansloze mening.
:D

Tja, ik kan niet ontkennen dat ik het wel plezierig vind om mensen aan het denken te zetten ;)
Het middelmatige regeert in Nederland, dat was in de Gouden Eeuw ook al zo. Overal met de neus voorop staan, vooral met het vingertje wijzen hoe de wereld het moet doen, maar het mag niks kosten. Ondertussen vergeten we onze eigen belangen veilig te stellen. Ons geld wandelt het land uit via investeringsmaatschappijen, banken en pensioenfondsen, onze industrie wordt verkocht, gesloten, of overgeplaatst naar het buitenland. Onze krijgsmacht tot een operetteleger ingekort..
En Jan Soldaat zit dan een beetje tegen Jan Kaas te vitten.

Tja, terwijl het leger in Seedorf achter de wijven aan zat, waren wij in begin jaren 70 bezig om schepen met vervelende bedoelingen uit de buurt van de Eurogeul voor Rotterdam weg te jagen.
Dat was tijdens de oliecrisis.
Maar we moesten er onze mond over houden.

Houdoe ;)

Ik ben trouwens ook in Limburg geboren ;)

ruiz

Beste Reinaert, je bent inderdaad een obsessie voor me. Ik heb inderdaad altijd wat op jou aan te merken, omdat ik je gewoon een beetje raar vind. Mijn argumenten zijn meestal vrij reeël denk ik. Ik respecteer jouw mening, jij ook de mijne, maar ik vind het niet goed dat jij bij de lijst van mensen staat die het beste discussieren op dit forum. Schande zelfs :-X...

Ik heb toch al heel wat met je afgebabbeld over het idee van een USMC model van de krijgsmacht, ga hier in deze topic niet verder op in.

Jij bent echter wel een van de redenen dat ik vaak op dit forum langskom. Daarvoor dank ;)

We spreken elkaar nog wel in een andere topic, waar ik met goede argumenten inga op jou kansloze mening.
:D

Mourning

Nou ja, als er dan toch gestemd moet worden, stem ik op Ton. Ben het lang niet altijd met hem eens, maar er valt heel redelijk met hem te discussieren en dat is belangrijk.

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).