Recente berichten

#91
KL / Re: Leopard, verkoop, gevolgen...
Last post by Harald - 06/05/2024 | 17:12 uur




Toppers !  :big-smile:



#92
KLu / Re: Geluidsproblematiek rondom...
Last post by Ace1 - 06/05/2024 | 16:57 uur
Het komt er straks op neer dat er belasting geld is verspild met de verlening van de 2 banen.
#93
KLu / Re: Geluidsproblematiek rondom...
Last post by Ace1 - 06/05/2024 | 16:56 uur
Natuurvergunning Lelystad Airport moet opnieuw worden beoordeeld

Het ministerie van Landbouw, Natuur Voedselkwaliteit moet nader uitzoeken of de aangevraagde natuurvergunning voor Lelystad Airport wel voldoet aan recente uitspraken van de Raad van State over stikstof. Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie na vragen van Omroep Flevoland.

Na een eerdere uitspraak van de Raad van State over stikstof uit mei 2019 werd duidelijk dat Lelystad Airport een natuurvergunning nodig heeft. Anders mag zij niet uitbreiden voor vakantievluchten met grotere vliegtuigen.

Daarop heeft de Schiphol Group, eigenaar van Lelystad Airport, eind 2022 de stikstofrechten van drie boerderijen in Gelderland opgekocht. Dit heet extern salderen. Met die rechten zou de luchthaven de eigen stikstofuitstoot tot 10.000 vliegtuigbewegingen kunnen compenseren. Er zouden zelfs nog wat rechten 'overblijven' om agrarische bedrijven in Flevoland te helpen.

Schiphol deed voor de nationale luchthaven hetzelfde en kocht de rechten op van negen boerderijen. Zij kreeg daarmee een natuurvergunning.

Twee uitspraken
Twee uitspraken van de Raad van State van eind februari en begin maart hebben mogelijk grote gevolgen voor de natuurvergunningen. Weliswaar is extern salderen toegestaan, maar de Raad van State eist dat aan strikte voorwaarden wordt voldaan.

In een zaak die was aangespannen door Mobilisation for the Environment (MOB) en actiegroepen over een nieuwe autoweg in Gelderland vond de Raad van State het uitwisselen van stikstofrechten onvoldoende gemotiveerd.

De rechters stelden dat de stikstofrechten van uitgekochte boerderijen eerst ten goede moeten komen aan het herstel van Natura 2000-gebieden vlakbij de boerderijen en de geplande weg. Wat er daarna aan stikstofrechten overblijft, mag worden gebruikt voor de autoweg. Dit heet juridisch het additionaliteitsvereiste.

In een andere zaak oordeelde de Raad van State dat niet alleen overheden moeten toetsen of opgekochte stikstofrechten nodig zijn voor natuurherstel, maar dat dit ook geldt voor bedrijven. In deze zaak ging het om varkenshouders in Limburg, maar het zou dus ook moeten gelden voor Schiphol en Lelystad Airport en de uitgekochte boerenbedrijven.

Het ministerie zegt te hebben gedacht dat het toetsen aan de natuur niet voor bedrijven gold. NRC berichtte eerder deze week dat minister Van der Wal door juristen was gewaarschuwd dat de natuurvergunning voor Schiphol mogelijk niet goed was onderbouwd. Toch zou het ministerie hebben doorgezet om daarmee voor Schiphol tijd te kopen, zodat de luchthaven nog langere tijd meer vluchten zou kunnen afhandelen.

Vergrootglas
Het ministerie moet de vergunning van Schiphol nu opnieuw bekijken. Die voor Lelystad Airport is pas vorig jaar ingediend en lag nog ter beoordeling op tafel.

"De Raad van State heeft eind februari 2024 pas definitief geoordeeld dat extern salderen tussen particulieren ook moet worden getoetst aan additionaliteit. We bekijken nu wat deze uitspraak betekent," aldus het ministerie.

Het ministerie van LNV ligt al een tijdje onder een vergrootglas van actiegroepen. Die beweren dat de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport niet kloppen en stellen zelfs dat er mee is gesjoemeld.

Diverse fracties in de Tweede Kamer hebben deze week ondanks de voorjaarsvakantie vragen aan de minister gesteld, vooral over de vergunning van Schiphol.

Voorwaarden
Demissionair minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft steeds gezegd dat een geldige natuurvergunning een harde voorwaarde is voor de opening van Lelystad Airport voor groot verkeer. De tweede voorwaarde is dat er een oplossing komt voor een vliegroute nabij Lemelerveld.

Een woordvoerder van Lelystad Airport laat in een reactie weten dat de beoordeling van de aangevraagde natuurvergunning wordt afgewacht.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/378373/natuurvergunning-lelystad-airport-moet-opnieuw-worden-beoordeeld
#94
Europa / Re: Rusland's Expansie
Last post by Ace1 - 06/05/2024 | 16:54 uur
Cubanen met paspoort gelokt naar Russisch front: 'Hun overlevingskans hooguit paar uur'

Oekraïne pakt vaker buitenlandse strijders op

Honderden Cubanen hebben zich met de belofte van een flink loon en een paspoort laten verleiden om aan Russische kant mee te vechten in Oekraïne. Ze zijn echter niet opgeleid, waardoor hun overlevingskans in de voorste linies volgens militair deskundigen vaak niet meer dan uren is.

Eind 2023 kwamen de eerste bewijzen al naar buiten dat Cubanen dienst hadden genomen onder Poetin. De onderzoekssite InformNapalm hackte Russische computerbestanden met paspoortgegevens waaruit bleek dat al minstens tweehonderd rekruten uit het Caribisch gebied actief waren.

De site en later ook de BBC trokken die uitgelekte namen na en troffen op sociale media foto's aan van Cubanen in Russisch uniform.

Verliezen aanvullen
Het leger van Poetin lijdt al sinds het begin van de oorlog enorme verliezen. Er zouden volgens Amerikaanse cijfers minstens 50.000 soldaten zijn gesneuveld, en tegen de half miljoen zwaar gewond zijn geraakt. De Russen zelf hebben maar een keer iets gezegd over het aantal doden; het zouden er 6.000 zijn.

Om het thuisfront te ontlasten, wordt ook zoveel mogelijk gekeken naar buitenlandse soldaten. Cuba ligt dan voor de hand: beide landen zijn al meer dan een halve eeuw bondgenoten. Cubanen hebben ook geen visum nodig om naar Rusland te reizen en er zijn directe vluchten naar Moskou. De Russen profiteren van de aanhoudende malaise in de communistische 'heilstaat' waar het gemiddelde maandloon nog steeds maar enkele tientallen euro's bedraagt.

Paspoort
De Cubanen krijgen een voor hen astronomisch loon van 1900 euro in het vooruitzicht gesteld. Een ander voordeel: ze krijgen na een paar maanden in het leger ook het Russische staatsburgerschap en een paspoort van Poetin. Reizen over de hele wereld wordt daardoor makkelijker. Als Rus ben je in 117 landen welkom, Cubanen slechts in 61. Ter vergelijk: wij kunnen zonder visum naar 188 landen. Alleen Japanners hebben wereldwijd meer bewegingsvrijheid: 193.

Hoeveel Cubanen er precies actief zijn, is onduidelijk. De Wall Street Journal sprak een bron die het voorlopig op 400 houdt. Een Cubaanse officier in Rusland, Lázaro Gonzalez, vertelde een radiostation in Miami eerder dat 90 Cubanen onder zijn bevel dienden. Volgens hem worden ze vooral ingezet in reeds bezette delen van Oost-Oekraïne, in plaats van in frontlinieposities.

Recruiters
Er circuleren ook verhalen dat speciale recruiters op Cuba niet de waarheid vertellen over de 'baan' die ze aanbieden. In veel gevallen horen ze dat ze als bouwvakker aan de slag kunnen. Een populaire YouTuber had voorbeelden van twee 19-jarigen die direct naar het front gingen.

De Cubaanse autoriteiten zitten in hun maag met de ronselverhalen. In de tussentijd zou een aantal recruiters zijn opgepakt, maar er is nog geen echt eind gemaakt aan de praktijken.

India en Nepal
Ondertussen neemt het leger van Oekraïne steeds vaker vijandelijke soldaten gevangen die niet uit Rusland komen. Naast Cuba ook uit India, Nepal en diverse Afrikaanse landen. Het zou wekelijks om minstens vijf 'vreemdelingen' gaan.

Volgens het Oekraïense leger gaat het vaak om soldaten zonder militaire vaardigheden die blij mogen zijn als ze levend gevangen worden genomen. ,,Hun overlevingskans op het slagveld is hooguit een paar uur", citeert de BBC een woordvoerder.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2090909677/cubanen-met-paspoort-gelokt-naar-russisch-front-hun-overlevingskans-hooguit-paar-uur
#95
KL / Re: Leopard, verkoop, gevolgen...
Last post by Master Mack - 06/05/2024 | 16:09 uur
Wel netjes 6de plek voor NLD de Duitsers  op 10de plek.En volgens mij plaatsen 1 tot 5 alleen US. Toppers
#96
Citaat van: Huzaar1 op 06/05/2024 | 15:40 uurOverigens, als je nu als amerikaan jezelf als Tanker aanmeld bij defensie, krijg je een startbonus van 80.000 dollar. Voor soldaten.

Maar wordt je dan in een M10 Booker gestopt ? of in een M1 Abrams ?
Wel een lekkere startbonus !!  :big-smile:  :big-smile:
#97
Citaat van: Huzaar1 op 06/05/2024 | 15:38 uurKomt vast door de vertaling, maar heb na 4 keer lezen nog niet door wat de Duitsers nu willen gaan doen.

hahhahahhaaa  ;D
Wat ik ervan begrijp is dat er gesteld wordt dat er een "overbruggingstank", leopard 2 versie, moet komen totdat de Leopard 3/MGCS er komt en ingevoerd wordt binnen de gelederen van de Bundeswehr.
Deze "overbruggingstank" is dus niet een Leopard 2 A8 versie, maar een versie waarbij in 2026 bekend moet zijn waaraan deze "overbruggingstank" aan moet voldoen. Maar op voorhand en ook logisch nu aan gedacht wordt is een 130 mm kanon, een nieuw krachtig motor/MTU, nieuwe sensoren en beveiligingssystemen.
#98
Overigens, als je nu als amerikaan jezelf als Tanker aanmeld bij defensie, krijg je een startbonus van 80.000 dollar. Voor soldaten.
#99
Citaat van: Harald op 01/05/2024 | 10:13 uur

Laten wij als NL bij deze overbruggingsoplossing bij de Duitsers aansluiten !! lijkt me de beste oplossing. Een verdere ontwikkeling van na de A8 versie ! zeg maar AX versie en de A8 versie overslaan. De productie-tijd is te laag en te traag.

Vom Leopard 2 A8 zum MGCS – Bundeswehr plant mit Brückenlösung
https://www.hartpunkt.de/vom-leopard-2-a8-zum-mgcs-bundeswehr-plant-mit-brueckenloesung/

Het zal zeker nog 20 tot 25 jaar duren voordat het toekomstige Main Ground Combat System (MGCS) in de Duitse pantsermacht wordt geïntroduceerd. Na enkele jaren van vertraging bevindt het Duits-Franse ontwikkelingsproject zich immers nog steeds in de eerste conceptuele fase. Om in de tussentijd tegemoet te komen aan de behoefte van de strijdkrachten aan een tankwapen dat geschikt is voor duels, is de Bundeswehr blijkbaar van plan om extra Leopard 2 A8's aan te schaffen en een nog te definiëren hoofdgevechtstank als brugoplossing tot de strijd. voertuigen die voortkomen uit het MGCS-project zijn beschikbaar.

Zoals hartpunkt uit goed geïnformeerde kringen heeft bevestigd, zullen in een eerste stap ongeveer 35 extra Leopard 2 A8 gevechtstanks worden opgeroepen uit de bestaande raamovereenkomst met KNDS Duitsland. De aanschaf van de systemen is blijkbaar noodzakelijk als 'pijler voor de brugoplossing' op de korte termijn, die pas op de middellange termijn kan worden geïmplementeerd. Volgens rapporten zal het budget dat nodig is voor de aanschaf van ongeveer 35 gevechtstanks ongeveer een miljard euro bedragen. Als het aanbestedingscontract in 2024 wordt getekend, moeten de tanks waarschijnlijk vanaf 2026 beschikbaar zijn voor de troepen, als je de recente mediaverklaringen van minister van Defensie Boris Pistorius en KNDS-baas Ralf Ketzel mag geloven, volgens welke het twee jaar zal duren voordat een nieuw bestelde Leopard 2 hoofdgevechtstank is klaar met de productie.

Het plan van de Bundeswehr is om het in Litouwen gestationeerde tankbataljon in de toekomst volledig uit te rusten met dit momenteel meest moderne type tank. Aangezien de Bundeswehr al opdracht heeft gegeven tot de aanschaf van 18 Leopard 2 A8's ter vervanging van de aan Oekraïne geleverde hoofdgevechtstanks van de Bundeswehr, zou de pantsermacht dan in totaal over ongeveer 53 van deze systemen beschikken. Om een ��tankbataljon volledig uit te rusten zijn 44 gevechtstanks nodig.

Het is echter de vraag of dit het einde zal zijn van de Leopard 2 A8-aankoop voor de Bundeswehr. Het Nederlandse Ministerie van Defensie bevestigde pas in februari 2024 dat het overweegt een eigen tankeenheid in Nederland op te zetten. De noodzaak daartoe is uiteraard aanwezig, maar de beslissing moet worden genomen door een nieuwe regering, waarvan de vorming al enkele maanden heeft geduurd,  meldt hartpunkt . Als het plan wordt uitgevoerd, kunnen de behoeften van de Bundeswehr ook toenemen, aangezien Nederland van plan is een associatie met een Duits tankbedrijf op te zetten. Volgens het Nederlandse Ministerie van Defensie zou de eenheid worden uitgerust met Leopard 2 A8's, wat zou betekenen dat het Duitse bedrijf ook met dergelijke systemen zou mogen worden uitgerust. Dit zou resulteren in de behoefte aan nog eens 14 gevechtstanks van dit ontwerpniveau.

Overbruggings oplossing

Vanaf de jaren 2030 zou er een moderner systeem moeten worden geïntroduceerd waarvan de prestaties zijn aangepast aan het huidige dreigingsniveau en aanvullende mogelijkheden hebben vergeleken met de A8. Deze gevechtstank zal vervolgens tot de introductie van de MGCS als brugoplossing dienen. Het is blijkbaar gepland voor een levensduur van ongeveer 25 jaar.

De exacte vorm van dit type gevechtstank zal waarschijnlijk pas in 2026 worden bepaald, wanneer de resultaten van verschillende R&T-studies die momenteel in voorbereiding zijn beschikbaar zijn. Wat ze precies zijn, is niet publiekelijk bekend. Waarnemers gaan er echter van uit dat er meerdere onderzoeken zullen worden toegekend die zowel de mobiliteit, de bescherming als de effectiviteit van de hoofdgevechtstank zullen vergroten. Deze omvatten waarschijnlijk een 130 mm kanon, een nieuw krachtig krachtpakket, nieuwe sensoren en beveiligingssystemen.

Mochten alle R&T-studies met succes worden afgerond en de Bundeswehr besluiten deze capaciteiten in een nieuwe gevechtstank te implementeren, gaan waarnemers ervan uit dat dit systeem fundamenteel anders zou zijn dan een huidige Leopard 2.

Het is momenteel echter de vraag hoeveel van deze 'brugtanks' er moeten worden aangeschaft, aangezien de eerste stap zou moeten zijn om te beslissen welke Leopard 2-modellen moeten worden vervangen door de nieuwe gevechtstank. Het aantal zal waarschijnlijk tussen de 90 en 300 systemen liggen, afhankelijk van de vraag of alleen modellen onder het A7-niveau moeten worden vervangen of ook modernere systemen.

Komt vast door de vertaling, maar heb na 4 keer lezen nog niet door wat de Duitsers nu willen gaan doen.
#100
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Harald - 06/05/2024 | 15:03 uur
Citaat van: Parera op 06/05/2024 | 11:19 uurZoals eerder gezegd is de Bell V-247 de #1 van mogelijkheden op maritieme VTOL capaciteit, maar dit zullen geen goedkope toestellen zijn.

Idd Bell V-247 lijkt me een zeer goede optie, deze is wel veel groter dan waar men tegenwoordig aan denkt bij UAV/Drone in VTOL capaciteit, bijvoorbeeld een Schiebel S-100 of AWHero van Leonardo.

AWHERO
https://uncrewed.leonardo.com/en/products/awhero

Maar de mogelijkheden met een V-247 is vele malen groter, heeft een voetprint gelijk aan een boord-helicopter. Ook voorondersteuning van Mariniers, bijvoorbeeld bevoorrading, maar ook vuursteun kan hiermee gegeven worden.

Bell V-247
https://www.bellflight.com/products/bell-v-247

En daarbij zie ik in de toekomst ook best een eventuele aanschaf van de V-280 Valor voor de Vertical Lift naast onze Chinooks