Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

TNO over ontwikkelingen onder water

Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 13-04-2015

Van 3 t/m 5 juni zal één van de belangrijkste conferenties en tentoonstellingen over onderwateroorlogvoering plaatsvinden in Ahoy, Rotterdam. Deskundigen uit de hele wereld komen naar de Undersea Defence Technology (UDT) om te praten over voornamelijk onderzeeboten en mijnenbestrijding. Voorzitter Ton van Koersel, werkzaam bij TNO, gaf in het kader van de UDT zijn visie op de ontwikkelingen onder water.

http://marineschepen.nl/dossiers/TNO-over-ontwikkelingen-onder-water.html

Huzaar1

Het Nederlandse scheepsbouwconcern Damen gaat samen met Saab nieuwe onderzeeërs bouwen. De moderne onderzeeboten zouden vanaf 2025 in gebruik moeten worden genomen door de Nederlandse marine.

Saab heeft afgelopen zomer de ervaren onderzeebootwerf Kockums in Malmö overgenomen van de vorige, Duitse, eigenaar. Het bedrijf heeft kennis in huis die Damen mist, legt René Berkvens, ceo van Damen Shipyards Group, de achterliggende gedachte van de samenwerking uit. "Kockums is een bedrijf dat al 150 schepen bouwt in Zweden. Een belangrijk deel van hun activiteiten is de bouw van onderzeeërs voor de marine van Zweden en andere Scandinavische landen."

Tweede Wereldoorlog
Damen heeft al eerder onderzeeboten gebouwd, maar die activiteit stamt uit een grijs verleden. "Dat gaat terug naar de periode van voor de Tweede Wereldoorlog. Met name in de jaren '20 en '30 is een flink aantal onderzeeboten gebouwd binnen wat toen nog de Schelde Groep heette en sinds 2000 onderdeel is van Damen."

Vanzelfsprekend is de moderne onderzeeër van nu totaal verschillend van onderzeeërs van toen. De laatste onderzeeboten die in Nederland zijn gebouwd dateren van de jaren '90, weet Berkvens. "Veel van de toeleveranciers, onderaannemers en mensen die er bij betrokken zijn geweest, zijn er nog steeds." Dan: http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&audioId=2455030

Marine
Er moet nog politieke besluitvorming plaatsvinden voordat Berkvens met zekerheid kan zeggen dat de marine afnemer wordt van de boten. "Bij sommige commerciële projecten doen we het wel, maar we zullen ze niet op speculatie gaan bouwen. In goede afstemming en overleg met Defensie gaan we kijken of wij ons kunnen kwalificeren voor een contract voor onderzeeboten."

Honderden miljoenen per boot
Wat zo'n onderzeeër precies kost, kan hij niet zeggen. Dat hangt af van de opties die de klant wil. "Maar u moet wel denken aan vele honderden miljoenen per onderzeeboot."




http://www.bnr.nl/nieuws/941572-1501/damen-en-saab-gaan-samen-onderzeers-bouwen

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Citaat van: Ros op 17/03/2015 | 15:32 uur
Het valt of staat met de uitslag van woensdag en hoe straks de EK er uit komt te zien. De coalitie en vaste jaknikkers (exclusief D66) zijn de meerderheid kwijt in de EK en dat zal invloed gaan hebben op de wijze van aanpak in de TK. Als de voorspellingen kloppen en PvdA gaat echt naar de kelder is het einde oefening wat de samenwerking met de VVD betreft. Of de partij moet echt zelfmoord neigingen hebben....denk het niet. Er gaan dan andere machten spelen om de  partij er weer bovenop te krijgen.
Echt zo'n standaard copy-past riedel van je die je elke week zowat ergens in een topic plempt. 0% inhoud en 100% wishfull thinking. Iets met onderzeeboten heeft het niet vandoen, maar who gives a fuck.

Wat ongetwijfeld langs je heen is gegaan is dat het vandaag 17 maart Submarineday is. De dag dat Cornelis Drebbel de eerste onderzeeboot in de Theems ter water liet. En meteen met zijn 12 roeiers onder bleef voor 3 uur door zuurstof te maken uit een chemische reactie met salpeter. Dat was een wereldwonder van formaat door een Nederlandse uitvinder. Iets zoals Armstrong op de maan en de vlucht van de gebroeders Wright op Kittyhawk beach.

Ros

Het valt of staat met de uitslag van woensdag en hoe straks de EK er uit komt te zien. De coalitie en vaste jaknikkers (exclusief D66) zijn de meerderheid kwijt in de EK en dat zal invloed gaan hebben op de wijze van aanpak in de TK. Als de voorspellingen kloppen en PvdA gaat echt naar de kelder is het einde oefening wat de samenwerking met de VVD betreft. Of de partij moet echt zelfmoord neigingen hebben....denk het niet. Er gaan dan andere machten spelen om de  partij er weer bovenop te krijgen.

Mourning

Nee, die zijn niet gek en die zullen uiteraard ook vanaf dat de uitslag bekend is meer invloed gaan krijgen op het bestaand en geplande beleid, MAAR dat zou toch al het geval zijn. Hen een extra handvat in de handen duwen zou pas ECHT stupide zijn van de regeringspartijen.

Bovendien zullen een aantal oppositiepartijen, zoals bijv. D66 met de mond voor de verkiezingen tegen de uitgave m.b.t. de OZD zijn, maar na de verkiezingen is het denk ik geen probleem of een in redelijkheid te bespreken punt.

CDA, VNL en de kleinere christelijke partijen zullen uberhaupt verwacht ik geen obstakels opwerpen als het om dit dossier gaat en de VVD en de PvdA verwacht ik ook geen problemen van na de verkiezingen, behalve als het kabinet over de uitslag valt, dan verandert m.i. alles en is geen toezegging meer iets waard totdat er een nieuw kabinet is aangetreden, maar dan hebben we het m.i. wel over een ECHT rampscenario.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Mourning op 17/03/2015 | 11:39 uur
Ondertussen zijn we halverwege maart. Lijkt me nu toch wel evident dat de coalitie m.n. tracht om dossiers zoals deze, waar letterlijk miljarden mee gemoeid zijn, licht probeert te vertragen zodat men niet de oppositie munitie verschaft a la "de economie is nog amper herstelt en deze regering besluit om gewoon maar eens een paar miljard te investeren in een paar onderzeeboten in plaats van in belastingverlaging/versterking van het onderwijs/De Zorg, etc".

Ja.....en de oppositie partijen zijn een beetje achterlijk  :doh: Deze gaan morgen eerst flink scoren, en daarna dicteren wat Rutte & Co niet meer mag of juist moet doen.

Mourning

Net na middernacht :lol: :lol: :lol:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Enforcer

Dus overmorgen verder....  ;)

Mourning

Ondertussen zijn we halverwege maart. Lijkt me nu toch wel evident dat de coalitie m.n. tracht om dossiers zoals deze, waar letterlijk miljarden mee gemoeid zijn, licht probeert te vertragen zodat men niet de oppositie munitie verschaft a la "de economie is nog amper herstelt en deze regering besluit om gewoon maar eens een paar miljard te investeren in een paar onderzeeboten in plaats van in belastingverlaging/versterking van het onderwijs/De Zorg, etc".
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Saab on standby for SEA 1000

Although outside of Australia's SEA 1000 submarine replacement programme, Saab Kockums is waiting to make a competitive bid.

Gunilla Fransson, senior VP and head of Saab Defence and Security told Shephard: 'If government policy on this matter changes we stand ready to offer our capabilities to Australia and move forward with a proposal.'

Offers from Japan, France and Germany seem to have been shortlisted under Australia's submarine procurement strategy, but there is still no formal acquisition path for the programme despite various on the hoof policy announcements by the Abbott government.

This could allow Saab Kockums to enter the programme at a later stage. The company welcomed the procurement strategy and the competitive bid process on 19 February.

Fransson added that Saab is also 'a supplier of leading edge submarine and underwater subsystems and we are ready to engage in any discussion on these technologies,' referring to the company's Stirling engine Air-Independent Propulsion (AIP) technology that the Royal Australian Navy (RAN) may need for its SSKs to achieve longer underwater endurance.

All submarine designs under consideration for SEA 1000 have AIP capabilities that will be needed by the RAN. Japan's Soryu-class submarines, which seems to be the Australian government's preferred choice so far, use Saab's Stirling AIP system.

France's Scorpene-class submarines from DCNS use the MESMA ethanol and oxygen-based AIP system. Submarines from German sub manufacturer TKMS (from which Saab bought the Kockums yard) use a Siemens fuel-cell system.

Kockums provided the RAN with six Collins-class SSKs since 1996 with the latest commissioned in 2013.

'All involved significant numbers of design and production engineers with the same skills used in any new submarine build process,' said Fransson, highlighting Saab Kockum's experience.

'We believe we have the demonstrated capability and capacity to offer a low-risk competitive solution, which would meet Australia's operational requirements while also being able to build submarines in Australia,' Saab Kockums stated.

However, problems with the Collins class are likely to have led to the company's exclusion from the SEA 1000 process. Therefore Saab Kockums is focusing on the Swedish submarine programmes whilst also looking for other exports.

Saab Kockums is approaching the end of a detailed design phase for Sweden's Next Generation Submarine (A26) and is about to enter into the production phase. It is also working on mid-life upgrades on existing boats.

'At the same time, Saab is positioning to be prepared for other countries submarine procurement programmes in Europe and Asia,' Fransson said.

According to the company, the A26 is in its final detailed design phase and they hope to have a contract for the first two boats soon. Sweden wants the first new boat in the water in 2021 alongside the mid-life update for Sweden's two Gotland-class boats.

The baseline A26 is a 2,000-tonne class vessel optimised for littoral operations with an oceanic transit capability. Adjustments can be made to all parameters of the design to meet any operational requirements.

In January, Saab and Dutch naval shipbuilder Damen teamed up to work on the Netherlands' programme to replace its Walrus-class SSKs.

'The requirements for the Dutch navy's Walrus-class successor have not been issued yet so it's not possible to say yet how that design will emerge and evolve,' Saab Kockums stated.

http://www.shephardmedia.com/news/imps-news/lima-2015-saab-standby-sea-1000/

Harald

Wat mij opvalt is dat de bemanning van de type 216, maar uit 33 man bestaat en in vergelijking met de Japanse, welke 65 man heeft.

Onze Walrus klasse heeft 50 man aanboord.

Ook in de onderzeebootwereld is er een grote computer-autorisatie, automatisering en robotisering net als de opervlakkteschepen, dus de bemanning zal ook kleiner worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1035
Citaat van: Huzaar1 op 24/02/2015 | 09:05 uur
Hoe meer ik lees over de saab boten.. hoe meer mij het gevoel bekruipt dat dit habbie babbie boten worden.

De "huidige" A26 gaat het dan ook niet worden voor de KM

Huzaar1

Hoe meer ik lees over de saab boten.. hoe meer mij het gevoel bekruipt dat dit habbie babbie boten worden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Saab Kockums uit race Australische onderzeeboten

http://marineschepen.nl/nieuws/Saab-uit-race-Australische-onderzeeboten-230215.html

uitgebreid artikel met de nodige info