JSM ontwikkelingen

Gestart door Sparkplug, 08/02/2017 | 13:11 uur

Ace1

#17
Citaat van: walter leever op 08/02/2017 | 17:08 uur
Is allemaal leuk en aardig maar dan motten de centen er ook zijn. ;) (Die natte droom 2% gaat nog wel effe duren,denk ik)in de tussentijd hebben we dan iets wat zowiezo beter is als we hadden(P-3C).En "kutten" vindt ik nou weer lekker positief overkomen. :mad:

Misschien wat simpel allemaal ,wat ik hier neer pen,maar wil 't gewoon realistisch bekijken.Het is namelijk zo dat als er dus een hoop centjes gaan bijkomen er ook nog wel wat anders gekocht/vervangen/geupgrade/etc moet worden.

Ik ben het met je eens en op termijn kan de Gulfstream ook door een  Global vervangen worden zodat je op kosten van  opleiding van piloten en onderhoudspersoneel  onderhoud en  reserveonderdelen  kunt besparen.

Sparkplug

Eerst zien of de C295 MPA en de Swordfish in de toekomst de JSM kan lanceren. Kongsberg praat nu over de P-8. Dit kan de eerste van vele MPA types zijn, maar misschien ook de enigste.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

walter leever

#15
Citaat van: Reinier op 08/02/2017 | 16:55 uur
Inderdaad, samenwerken met de Noren en Britten zou zeer efficiënt zijn.

Als de Noren, de Britten de Aussies voor dit toestel hebben gekozen, moeten wij dan in de provincie weer de wijsneus gaan uithangen en alles weer gaan uitspitten of dit het beste toestel mogelijk zal zijn!?
Zo achterlijk zijn de Britten en de Noren nu ook weer niet.

P-8 is een aangepaste 737; deel van het onderhoud kan dan gedaan worden door KLM.
Ga je weer lopen kutten met een Saab, heb je dat voordeel weer niet.

Is allemaal leuk en aardig maar dan motten de centen er ook zijn. ;) (Die natte droom 2% gaat nog wel effe duren,denk ik)in de tussentijd hebben we dan iets wat zowiezo beter is als we hadden(P-3C).En "kutten" vindt ik nou weer lekker positief overkomen. :mad:
Denk trouwens dat die jongens en meisjes van de KLM ,indien mogelijk ,ook nog wel een paar Globals(Bombardier) kunnen onderhouden,of is dat IKEA techniek?(Rolls-Royce,anyone?)
Gaat mij dus puur erom dat je met je beschikbare geld(wat er nu niet eens is trouwens)die taken toch weer kunt gaan uitvoeren.(ook omdat we niet meer genoeg of anders gezegd altijd bootjes ter plaatse hebben.)
en +/- 260 miljoen per stuk is en blijft gewoon heel veel geld. ;) (je kunt ook een starship "Enterprise" kopen ,maar ja wat kost dat wel niet,beetje flauw ik weet 't,maar laten we nou gewoon eens kijken wat er te krijgen is voor een budget zoals Nederland er 1 gaat krijgen,hopenlijk)

Misschien wat simpel allemaal ,wat ik hier neer pen,maar wil 't gewoon realistisch bekijken.Het is namelijk zo dat als er dus een hoop centjes gaan bijkomen er ook nog wel wat anders gekocht/vervangen/geupgrade/etc moet worden.

Maar goed we dwalen af.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/02/2017 | 15:56 uur
P8A (logistiek en opleidingen samen met de Britten den de Noren) en JSM/MSM voor overig boven-en onderwatermiddelen... al heeft mij voorkeur de LRASM.
Inderdaad, samenwerken met de Noren en Britten zou zeer efficiënt zijn.

Als de Noren, de Britten de Aussies voor dit toestel hebben gekozen, moeten wij dan in de provincie weer de wijsneus gaan uithangen en alles weer gaan uitspitten of dit het beste toestel mogelijk zal zijn!?
Zo achterlijk zijn de Britten en de Noren nu ook weer niet.

P-8 is een aangepaste 737; deel van het onderhoud kan dan gedaan worden door KLM.
Ga je weer lopen kutten met een Saab, heb je dat voordeel weer niet.

walter leever

#13
Citaat van: Ace1 op 08/02/2017 | 16:27 uur
Eeen P-8 kost meer dan $256.5 miljoen per stuk.

Daarom dat ik dus ook die "Swordfish"aanraad,ik denk qua mogelijkheden voor ons een heel interessante(filmpje wat Ace geplaatst heeft eens bekeken,en ziet er goed uit  ;),die Boeing ook,maar zoals gezegd ik zie mogelijkheden,combo dealtje met SAAB  ;) ) trouwens Boeing doet 't zelfde "kunstje",zakenjet,etc.

Denk trouwens dat we meer dan genoeg zee kunnen "coveren"met de Swordfish(kan al meer als de Orion,heel stukkie meer,zoals ook al door anderen gezegd. )

Logitiek kan niet zo'n probleem zijn,laatste keer dat ik keek lag Zweden dichterbij als de USA(weet ook wel dat ze in Europa ook "hubs"hebben),maar is dus wel een kans om wat minder van de USA afhankelijk te zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 08/02/2017 | 16:27 uur
Eeen P-8 kost meer dan $256.5 miljoen per stuk.

Met een 2%BNP begroting geen probleem.

Ace1

Citaat van: Reinier op 08/02/2017 | 14:01 uur
Goede ontwikkelingen daar in Noorwegen.
Zou Nederland op moeten aanhaken!  Ook P-8 aanschaffen (maritieme patrouille blijft noodzakelijk en uiterst nuttig) en deze JSM zouden ook een zeer goede aanvulling zijn voor onze F-35's en nieuwe onderzeeërs (indien dat mogelijk is).


Eeen P-8 kost meer dan $256.5 miljoen per stuk.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 08/02/2017 | 15:48 uur
Of C295 MPA/ASW met JSM ;) Maar ik denk een goed alternatief voor de huidige Harpoon en zo ook breed inzetbaar vanuit de lucht. (ook in te zetten door een NH90 NFH?!)

P8A (logistiek en opleidingen samen met de Britten den de Noren) en JSM/MSM voor overig boven-en onderwatermiddelen... al heeft mij voorkeur de LRASM.


Ronald Elzenga

#9
Citaat van: Reinier op 08/02/2017 | 14:01 uur
Goede ontwikkelingen daar in Noorwegen.
Zou Nederland op moeten aanhaken!  Ook P-8 aanschaffen (maritieme patrouille blijft noodzakelijk en uiterst nuttig) en deze JSM zouden ook een zeer goede aanvulling zijn voor onze F-35's en nieuwe onderzeeërs (indien dat mogelijk is).
Of C295 MPA/ASW met JSM ;) Maar ik denk dat de NSM/JSM een goed alternatief voor de huidige Harpoon en zo ook breed inzetbaar vanuit de lucht. (ook in te zetten door een NH90 NFH?!)

ridivek

Aha het grotere broertje van de IDAS, NSM-SL. Interessant!

Sparkplug

Citaat van: ridivek op 08/02/2017 | 14:49 uur
JSM en onderzeeers?
Vervanging harpoon (NSM) kan in ieder geval wel.

Voor wat betreft onderzeeërs bedoelt Harald ook de NSM ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

walter leever

#6
Citaat van: Reinier op 08/02/2017 | 14:01 uur
Goede ontwikkelingen daar in Noorwegen.
Zou Nederland op moeten aanhaken!  Ook P-8 aanschaffen (maritieme patrouille blijft noodzakelijk en uiterst nuttig) en deze JSM zouden ook een zeer goede aanvulling zijn voor onze F-35's en nieuwe onderzeeërs (indien dat mogelijk is).

Zoals al eens aangehaald die patrouille vliegtuigen mogen van mij ook die SAAB(Global)  dingen zijn,is misschien wel leuk te combineren,prijs(subs en vliegtuigen van dezelfde fabrikant en Europees,omdat ik weet dat er een aantal zijn die dat graag horen)

Bijna net zoveel mogelijkheden/capaciteit en nog wat centjes in je broekzak. ;)

ridivek

JSM en onderzeeers?
Vervanging harpoon (NSM) kan in ieder geval wel.

Zander

Citaat van: Reinier op 08/02/2017 | 14:01 uur
Goede ontwikkelingen daar in Noorwegen.
Zou Nederland op moeten aanhaken!  Ook P-8 aanschaffen (maritieme patrouille blijft noodzakelijk en uiterst nuttig) en deze JSM zouden ook een zeer goede aanvulling zijn voor onze F-35's en nieuwe onderzeeërs (indien dat mogelijk is).

Dat zou een enorme boost zijn voor de bewaking/beveiliging van de Noordzee en  het Caribisch gebied.
People are sheep

Reinier

Goede ontwikkelingen daar in Noorwegen.
Zou Nederland op moeten aanhaken!  Ook P-8 aanschaffen (maritieme patrouille blijft noodzakelijk en uiterst nuttig) en deze JSM zouden ook een zeer goede aanvulling zijn voor onze F-35's en nieuwe onderzeeërs (indien dat mogelijk is).