Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Huzaar1

Vandaag op bezoek geweest bij de IGK.
Wat debatten gehad en sprekers en wat politiek.
Ik ben wel tevreden over de huidige mindef nu ik steeds meer van haar weet en wat ze doet.
Maargoed, dat heeft ook te maken met het presteren van de afgelopen mindefs.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Thomasen op 23/03/2016 | 16:39 uur
Met 5 miljard extra lijkt dat me niet heel gek anders.
Die €5 mld extra zou zijn als NL zich aan de 2% NAVO norm zou houden. Het budget zou dan rond €12 mld per jaar zijn (ongeveer €5 mld meer dan nu).

Is een substantieel bedrag meer waar je heel veel mee zou kunnen doen.
Een LHD zou dan ook zelf mogelijk moeten zijn. Is natuurlijk wel de vraag; wat zou NL daar mee gaan doen?
De mind-set zou dan veel meer moeten gaan naar een offensieve defensie.

Maar on-topic. De ondertoon in dit debat is niet heel slecht. Wel klein beetje beangstigend dat de hete aardappel al weer wordt doorgegeven aan het volgende kabinet  :neutral:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Brede steun in Tweede Kamer voor nieuwe onderzeeboten

Bericht geplaatst: 23-03-2016

Vandaag werd in het gebouw van de Tweede Kamer opnieuw gesproken over de vervanging van de Walrusklasse. Voor het eerst werden de standpunten van alle partijen ten aanzien van onderzeeboten en het project toegelicht. Daaruit bleek dat in de Tweede Kamer een brede steun voor aanschaf van onderzeeboten is. Eén partij wenst zelfs een vliegkampschip.

http://marineschepen.nl/nieuws/Brede-steun-Tweede-Kamer-voor-nieuwe-onderzeeboten-230316.html


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 23/03/2016 | 20:07 uur
Ik blijf het gezien de huidige situatie onrealistisch vinden op de korte termijn met de 5 miljard die ze voorstellen.
maar voor de rest geef ik je wel gelijk
Het is slechts een keuze.

Bedenk als het proefballonnetje van Hennis (1.43%BNP) de handen op elkaar krijgt in de Kamer dan heb je het uiteindelijk over een verhoging van 2 mjd per jaar, toch 20 miljard over een periode van 10 jaar.

Geeft toch ook de nodige lucht, in perspectief dat is ruim meer dan de aanschaf van de F35 inclusief de exploitatie periode over 30 jaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 23/03/2016 | 19:24 uur
Op technologisch vlak en wapensystemen valt natuurlijk wel samen te werken.

Dat kan natuurlijk altijd...

JdL

Citaat van: Elzenga op 23/03/2016 | 19:04 uur
Ik ben geen VNL fan..maar zeker..zoiets is denk ik wel degelijk realistisch...want zij maken andere keuzes. Of het uiteindelijk beleid wordt is..gezien de grootte van VNL... nog maar de vraag. Maar mogelijk snoept VNL de nodige zetels weg bij de PVV..en is het voor een toekomstig kabinet wel acceptabel als coalitiepartner.
Ik blijf het gezien de huidige situatie onrealistisch vinden op de korte termijn met de 5 miljard die ze voorstellen.
maar voor de rest geef ik je wel gelijk
Het is slechts een keuze.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/03/2016 | 19:08 uur
Die gaan (vermoedelijk) voor SSC's, Oostzeeboten.
Op technologisch vlak en wapensystemen valt natuurlijk wel samen te werken.

Zeewier

Citaat van: Huzaar1 op 23/03/2016 | 17:31 uur
Is dit nog wel ergens terug te kijken?
Ja.. Nee.. de link zou op deze pagina moeten staan maar er verschijnt maar niks.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/dossiers/toekomst-onderzeedienst

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 23/03/2016 | 19:03 uur
En dat is een verrekt grote gok. Je weet wat er nu zit en wat ze willen of niet willen; bij een nieuwe ploeg is dat nog maar de vraag.

Mee eens, de huidige ruime meerderheid zou in 2017 maar zo voor een vervelende verrassing kunnen zorgen.

Elzenga

Citaat van: Lex op 23/03/2016 | 19:03 uur
En dat is een verrekt grote gok. Je weet wat er nu zit en wat ze willen of niet willen; bij een nieuwe ploeg is dat nog maar de vraag.
Inderdaad..maar dat is inherent aan de politiek...zeker in deze onstuimige tijden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1801
Citaat van: Ace1 op 23/03/2016 | 18:35 uur
De Polen willen toch ook nieuwe onderzeeers wellicht kan de KM daarmee samenwerken?

Die gaan (vermoedelijk) voor SSC's, Oostzeeboten.

Elzenga

Citaat van: JdL op 23/03/2016 | 16:25 uur
daarmee wil hij o.a.  een vliegkampschip en 6 onderzeeboten die ook raketten kunnen afschieten.
hij noemt het hele plan nog realistisch ook :dead:
Maar goed zijn pleidooi voor defensie is natuurlijk wel positief.
Ik ben geen VNL fan..maar zeker..zoiets is denk ik wel degelijk realistisch...want zij maken andere keuzes. Of het uiteindelijk beleid wordt is..gezien de grootte van VNL... nog maar de vraag. Maar mogelijk snoept VNL de nodige zetels weg bij de PVV..en is het voor een toekomstig kabinet wel acceptabel als coalitiepartner.

Lex

Citaat van: Elzenga op 23/03/2016 | 19:01 uur
in de hoop denk ik..en die deel ik met haar..dat er dan een kabinet zit die wel stevig investeert in de veiligheid"verzekering" van Nederland...defensie.
En dat is een verrekt grote gok. Je weet wat er nu zit en wat ze willen of niet willen; bij een nieuwe ploeg is dat nog maar de vraag.

Elzenga

Citaat van: Zeewier op 23/03/2016 | 16:38 uur
Hennis zegt dat het geen ordinair verkiezingsitem mag worden. Dat wordt het dan dus wel. Immers er lopen 3 maritieme mega projecten. Nog pikanter: ze zegt dat het onderzeeboot vervangingstraject dat zonder haar zal gebeuren. Ze wilt het dus netjes overdragen aan het volgende kabinet.
in de hoop denk ik..en die deel ik met haar..dat er dan een kabinet zit die wel stevig investeert in de veiligheid"verzekering" van Nederland...defensie.

Elzenga

Citaat van: JdL op 23/03/2016 | 14:32 uur
bontes is goed bezig. ;D
hij pleit zelfs voor een vliegkampschip  :silent:
Waarmee hij een LHD als de Spaanse Juan Carlos I bedoelt heb ik nagevraagd. Ben ik dus niet op tegen..maar misschien handiger het gewoon een LHD te noemen..bij vliegkampschip denkt men snel aan zo'n super carrier van de Amerikanen...