Zr.Ms. Mercuur

Gestart door Elzenga, 21/02/2015 | 12:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 22/02/2015 | 11:07 uur
zal wel weer maatwerk worden...misschien in samenwerking met andere landen..net als bij de onderzeeboten vervanging. Al lijkt me dit ook wel een aardige basis..als snelheid ook meespeelt...http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel/offshore-patrol-vessel-1400

Wat het ook (ooit) gaat worden, Damen heeft iig voldoende in huis voor een goede oplossing, nu alleen de financiering nog!

Elzenga

Citaat van: Poleme op 22/02/2015 | 00:13 uur
http://www.naval-technology.com/news/newsfrance-awards-three-new-multi-mission-ocean-going-vessels-contract-4159062

In Frankrijk gaat men 3 Multi Mission Ocean Going Vessels voor hun marine bouwen, 65 meter lang en 1.500 ton metend en met een vaarduur van 30 dagen.  Ze worden in dit jaar en 2016 afgeleverd.  Dus even lang en zwaar als Zr.Ms. Mercuur.
Damen zou een dergelijk schip kunnen ontwerpen, niet op basis van een LST, want niet al te beste zeegang bij seastate 3 en hoger, maar op basis van de Platform Supply Vessel 1600.  61 meter lang en 1.600 ton metend.   http://products.damen.com/en/ranges/platform-supply-vessel
Een nadeel van bovengenoemde Franse en Damen schepen is de respectievelijke maximum snelheid van 15 en 12,3 knopen.
Het wordt nog een hele toer om de vele verschillende vereisten in 1 multi functioneel schip samen te brengen.
zal wel weer maatwerk worden...misschien in samenwerking met andere landen..net als bij de onderzeeboten vervanging. Al lijkt me dit ook wel een aardige basis..als snelheid ook meespeelt...http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel/offshore-patrol-vessel-1400

mikemans

Ik denk dat dit niet het laatste bericht zal zijn dat een schip niet meer kan uitvaren dit jaar. De zaak gaat instorten, we zijn verder dan te ver gegaan.

dudge

Citaat van: Ros op 21/02/2015 | 13:49 uur
PvdA staat in de poll's op dit moment op ca 11 zetels in de Tweede Kamer Een beetje stroop smeren in Zeeland gaat daar niet veel aan veranderen. Groningen is/was ook behoorlijk pro-PvdA. En ook  daar gaan ze aan het "gas".  Ik voorspel een partijenoorlog als het eenmaal bekend is waar de samenstelling van de Eerste Kamer heen gaat. En dan, vrees ik, gaat er van regeren en belangrijke besluiten voor de toekomst niet veel meer terecht komen.

Dat kan, maar deze hel enverdoemenis voorspeldejeook al voor de GR verkiezingen. Hoewel het zeker mogelijk is dat o.a. dit dossier ook in problemen komt, maar een garantie dat dat gebeurd is er zeker niet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 22/02/2015 | 00:13 uur
http://www.naval-technology.com/news/newsfrance-awards-three-new-multi-mission-ocean-going-vessels-contract-4159062

In Frankrijk gaat men 3 Multi Mission Ocean Going Vessels voor hun marine bouwen, 65 meter lang en 1.500 ton metend en met een vaarduur van 30 dagen.  Ze worden in dit jaar en 2016 afgeleverd.  Dus even lang en zwaar als Zr.Ms. Mercuur.
Damen zou een dergelijk schip kunnen ontwerpen, niet op basis van een LST, maar op basis van de Platform Supply Vessel 1600.  61 meter lang en 1.600 ton metend.   http://products.damen.com/en/ranges/platform-supply-vessel
Een nadeel van bovengenoemde Franse en Damen schepen is de respectievelijke maximum snelheid van 15 en 12,3 knopen.
Het wordt nog een hele toer om de vele verschillende vereisten in 1 multi functioneel schip samen te brengen.

Uitdagingen zijn om....

Poleme

#37
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/02/2015 | 15:53 uur
Hier zie ik ruimte voor een XO ontwerp, zeker als er gedacht wordt over een multifunctioneel scheepstype wat ook in aanmerking zou kunnen komen om de Pelikaan, de Snelliusklasse en de Mercuur te vervangen.
http://www.naval-technology.com/news/newsfrance-awards-three-new-multi-mission-ocean-going-vessels-contract-4159062

In Frankrijk gaat men 3 Multi Mission Ocean Going Vessels voor hun marine bouwen, 65 meter lang en 1.500 ton metend en met een vaarduur van 30 dagen.  Ze worden in dit jaar en 2016 afgeleverd.  Dus even lang en zwaar als Zr.Ms. Mercuur.
Damen zou een dergelijk schip kunnen ontwerpen, niet op basis van een LST, want niet al te beste zeegang bij seastate 3 en hoger, maar op basis van de Platform Supply Vessel 1600.  61 meter lang en 1.600 ton metend.   http://products.damen.com/en/ranges/platform-supply-vessel
Een nadeel van bovengenoemde Franse en Damen schepen is de respectievelijke maximum snelheid van 15 en 12,3 knopen.
Het wordt nog een hele toer om de vele verschillende vereisten in 1 multi functioneel schip samen te brengen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Reinier

Citaat van: Elzenga op 21/02/2015 | 14:03 uur
De Duitsers zullen wel denken..."heb je ze weer"...en dan onze Minister mooi alles aankleden met "niche" en "taakspecialisatie" en "historische samenwerking"...tja..
+1

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 21/02/2015 | 16:01 uur
Persoonlijk zou ik de LST serie van Damen daarvoor gebruiken als opvolger van de Pelikaan en de scheepsromp gebruiken om de  Snelliusklasse en de Mercuur te vervangen en natuurlijk dezelfde motoren gebruiken. Dat men de bovenbouw  Snelliusklasse en de Mercuur  anders ontwerpt lijkt mij niet meer dan logisch.


Zou zeker ook tot de mogelijkheden kunnen behoren.... doe er dan ook maar meteen een vergrote versie bij, noemen we het de LST 170/180 en we hebben zomaar een extra eenvoudige AOR(H)  :angel:

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/02/2015 | 15:53 uur
Hier zie ik ruimte voor een XO ontwerp, zeker als er gedacht wordt over een multifunctioneel scheepstype wat ook in aanmerking zou kunnen komen om de Pelikaan, de Snelliusklasse en de Mercuur te vervangen.

klopt heb ik ook aan gedacht alleen XO ontwerp heeft een veel groter tonnage en afmetingen dan de huidige schepen.

Misschien Holland klasse geschikt maken voor Hydrografische dienst en torpedowerkschip en 4 stuks nieuwe XO schepen met de nodige bewapening welke op de Holland klasse mist, welke ook als vervanging van de Pelikaan kan dienen.

Dus eigenlijk de Holland-klasse doorschuiven en vervangen door 4 schepen XO klasse.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 21/02/2015 | 15:55 uur
Benieuwd welke fases dit dan betreffen. Ik kan mij voorstellen dat er gesproken is over opties waar de subs gebouwd kunnen worden, eventuele samenwerking met andere landen, benodigde investeringen en meer thema's in deze trant. Er is echter nog geen woord gewisseld dat in de richting wijst van enige besluitvorming van welke aard dan ook. Met de A brief begint het pas. En dan volgt nog een lange weg om keuzes te maken en het belangrijkste element.....waar halen we de centen vandaan.

Alles is in gang gezet om na de A brief snel te kunnen handelen, iets wat ook meer dan noodzakelijk is gezien de beoogde vervangingsdatum van de eerste boot in 2025.

Ik kan je de precieze  datum voor zowel de OZB visie als de A brief niet geven, er wordt nu gesproken over "voor" deze zomer, insiders hadden deze gezien het huidige zeer gunstige politieke klimaat (betreffende dit onderwerp) reeds verwacht dan wel gehoopt.

Ace1

#32
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/02/2015 | 15:53 uur
Hier zie ik ruimte voor een XO ontwerp, zeker als er gedacht wordt over een multifunctioneel scheepstype wat ook in aanmerking zou kunnen komen om de Pelikaan, de Snelliusklasse en de Mercuur te vervangen.

Persoonlijk zou ik de LST serie van Damen daarvoor gebruiken als opvolger van de Pelikaan en de scheepsromp gebruiken om de  Snelliusklasse en de Mercuur te vervangen en natuurlijk dezelfde motoren gebruiken. Dat men de bovenbouw van de Snelliusklasse en de Mercuur  anders ontwerpt lijkt mij niet meer dan logisch.

http://products.damen.com/en/ranges/landing-ship

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/02/2015 | 15:16 uur
Dit is pertinent onwaar, ze zijn wel degelijk begonnen met de diverse fases, zowel op industrieel, militair als politiek niveau, het enige waar jij op doelt  is dat de A brief nog niet naar de kamer is en in die zin heb je een punt.

Benieuwd welke fases dit dan betreffen. Ik kan mij voorstellen dat er gesproken is over opties waar de subs gebouwd kunnen worden, eventuele samenwerking met andere landen, benodigde investeringen en meer thema's in deze trant. Er is echter nog geen woord gewisseld dat in de richting wijst van enige besluitvorming van welke aard dan ook. Met de A brief begint het pas. En dan volgt nog een lange weg om keuzes te maken en het belangrijkste element.....waar halen we de centen vandaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 21/02/2015 | 15:47 uur
Als vervanging moet er een geheel nieuw ontwerp komen ?
of zou een Holland klasse ontwerp, misschien enigszins aangepast ook voldoen ?     

Holland klasse heeft ruimte achterin, een slipway, kraan, max vaart van 21 knp en kan dus met andere schepen meekomen en oceaan-waardig.


Hier zie ik ruimte voor een XO ontwerp, zeker als er gedacht wordt over een multifunctioneel scheepstype wat ook in aanmerking zou kunnen komen om de Pelikaan, de Snelliusklasse en de Mercuur te vervangen.

Harald

Als vervanging moet er een geheel nieuw ontwerp komen ?
of zou een Holland klasse ontwerp, misschien enigszins aangepast ook voldoen ?     

Holland klasse heeft ruimte achterin, een slipway, kraan, max vaart van 21 knp en kan dus met andere schepen meekomen en oceaan-waardig.

Ace1

Citaat van: DvdW op 21/02/2015 | 15:42 uur
Natuurlijk, jongen.

Zoals ik al eerder zei ik ben inmiddels  43 en als ik naar jou emailadres kijk ben jezelf nog een broekie