NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Poleme

Citaat van: StrataNL op 19/07/2022 | 17:01 uur
Hoezo verklaart dat de beste inzetbaarheid van alle NH90 gebruikers en op welke manier verschillen Noorwegen, of Nederland daarin?
Het NH-90 bul wordt in principe verkocht inclusief een compleet Integrated Logistics Support (ILS) pakket.  Waarbij NH Industries verantwoordelijk is voor onderhoud, reparatie, revisie (overhaling) en supply chain. 
Noorwegen, Zweden en Australië deden dat.  Maar het NH-90 kent vele varianten en sub-varianten.  Dat maakt de logistiek al moeilijk.  Daarnaast heeft Eurocopter, nu Airbus Helicopters een slechte reputatie qua service apparaat.  Het NH-90 project kent geen "leading nation".  Dus geen leider die de andere leden in de juiste richting verleidt, trekt of duwt. 

De KM koos bewust voor een beperkt initieel ILS pakket.  Dit deden ze uit ervaring.  Omdat je bij een ILS of Performance Based Logistics (PBL) constructie je eigen organisatie geen kennis en ervaring kunnen opbouwen bij het onderhoud, reparatie, (eventuele) revisie en modificaties.  Zie o.a. de 60 % oplossing van de onverwachte extra slijtage en corrosie door een combi van NLR (NL lucht en ruimtevaart lab) en Fokker Aircraft.
Finland bedong assemblage van nieuwbouw NH-90's + reserve onderdelen fabricage door Patria.  Plus het onderhoud / reparatie / revisie werk dat geheel in Finland plaats vindt.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 19/07/2022 | 16:54 uur
Die verhoogde cabine is niet het probleem.

Het draait net als in Noorwegen en Australië juist om een veel te slechte inzetbaarheid en te hoge exploitatie kosten.

De Finse NH-90 vloot heeft wel een goede inzetbaarheid, ja zelfs de beste van alle NH-90 gebruikers.
Dit komt omdat Finland bedong dat het hele TTH-90 Maintenance Repair and Overhaul circus in eigen hand en land moest plaats vinden vanwege de vereiste strategische autonomie.  Hoewel ook het Finse MinDef een stroeve samenwerking had met NH Industries / NAHEMO bij de onderhandelingen en assemblage.
Finland koos het TTH-90 niet omdat deze zo goed is.  Qua prestaties en vaardigheden vonden ze de UH-60 toch beter.  Maar om politieke redenen.  Ten eerste standaardisatie in de Nordic groep (Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken).  En NHI bood de dikste 'pork barrel' aan.  Of te wel het grootste werkgelegenheid pakket.
Hoezo verklaart dat de beste inzetbaarheid van alle NH90 gebruikers en op welke manier verschillen Noorwegen, of Nederland daarin?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Poleme op 19/07/2022 | 16:54 uur
Die verhoogde cabine is niet het probleem.

Het draait net als in Noorwegen en Australië juist om een veel te slechte inzetbaarheid en te hoge exploitatie kosten.

De Finse NH-90 vloot heeft wel een goede inzetbaarheid, ja zelfs de beste van alle NH-90 gebruikers.
Dit komt omdat Finland bedong dat het hele TTH-90 Maintenance Repair and Overhaul circus in eigen hand en land moest plaats vinden vanwege de vereiste strategische autonomie.  Hoewel ook het Finse MinDef een stroeve samenwerking had met NH Industries / NAHEMO bij de onderhandelingen en assemblage.
Finland koos het TTH-90 niet omdat deze zo goed is.  Qua prestaties en vaardigheden vonden ze de UH-60 toch beter.  Maar om politieke redenen.  Ten eerste standaardisatie in de Nordic groep (Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken).  En NHI bood de dikste 'pork barrel' aan.  Of te wel het grootste werkgelegenheid pakket.

Als de Zweden dus toch de overstap maken naar UH-60 /MH-60 dan is de kans ook aanwezig dat Finland ook overstapt voor de Nordic groep samenwerking.

Poleme

Citaat van: Parera op 19/07/2022 | 08:18 uur
Ik begrijp wel de gedachte van de Zweden , maar vergeet niet dat het Zweden was die een speciale variant van de NH90 moesten hebben. De verhoogde cabine, toch een speciaal geval.
Die verhoogde cabine is niet het probleem.

Het draait net als in Noorwegen en Australië juist om een veel te slechte inzetbaarheid en te hoge exploitatie kosten.

De Finse NH-90 vloot heeft wel een goede inzetbaarheid, ja zelfs de beste van alle NH-90 gebruikers.
Dit komt omdat Finland bedong dat het hele TTH-90 Maintenance Repair and Overhaul circus in eigen hand en land moest plaats vinden vanwege de vereiste strategische autonomie.  Hoewel ook het Finse MinDef een stroeve samenwerking had met NH Industries / NAHEMO bij de onderhandelingen en assemblage.
Finland koos het TTH-90 niet omdat deze zo goed is.  Qua prestaties en vaardigheden vonden ze de UH-60 toch beter.  Maar om politieke redenen.  Ten eerste standaardisatie in de Nordic groep (Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken).  En NHI bood de dikste 'pork barrel' aan.  Of te wel het grootste werkgelegenheid pakket.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Harald op 19/07/2022 | 08:15 uur
Ik denk dat de Zweden wel de beslissing gaan nemen dat ze de NH90 dumpen en gaan voor nieuwe Blackhawks.

Puur op operationeel punt en inzetbaarheid. Zeker in deze tijd willen ze de zekerheid hebben dat hun materieel goed inzetbaar zijn en dat vind Zweden niet dat NHI hun kan leveren.
DE VS spring graag in dit gat, let maar op, zeker met dit nieuwe NAVO lid.

Ik begrijp wel de gedachte van de Zweden , maar vergeet niet dat het Zweden was die een speciale variant van de NH90 moesten hebben. De verhoogde cabine, toch een speciaal geval.

Harald

#3491
Ik denk dat de Zweden wel de beslissing gaan nemen dat ze de NH90 dumpen en gaan voor nieuwe Blackhawks.

Puur op operationeel punt en inzetbaarheid. Zeker in deze tijd willen ze de zekerheid hebben dat hun materieel goed inzetbaar is en dat vindt Zweden niet dat NHI hun kan leveren.
De VS springt graag in dit gat, let maar op, zeker met dit nieuwe NAVO lid.

Parera

Farnborough 2022: Swedish Air Force loses patience with NH90, considers going the 'way of Norway'

Maj Gen Carl-Johan Edstrom, chief of the Swedish Air Force, has vented his frustration at under-fire manufacturer NHIndustries, claiming that the NH90 partner is not 'delivering what they should' and revealing that consideration is being given to whether or not Sweden prematurely replaces the country's fleet.
Speaking at a 17 July press briefing in London, Edstrom said that Sweden's supreme military commander Gen Micael Bydén will issue guidance on the country's long-term helicopter modernisation strategy in November 2022.
Edstrom noted that a final phase of study is underway.
'The big decision will be what we do with the NH90 and whether we continue to operate it or go the way of Norway and select another system,' Edstrom said. 'We are still a strong partner in the NH90 family and we have talked to countries [including Norway] that have made decisions about changing the system. The NH90 is not delivering what it should be at the moment.'
Sweden operates 18 NH90 helicopters with the designation Helikopter 14: nine built to the TTH configuration and nine for SAR/anti-submarine warfare missions.
While Edstrom did not talk of operational problems associated with the fleet, prior reports have often focused on aircraft deliveries being significantly delayed.
In the wake of Norway cancelling its NH90 contract, the renewed public criticism of the helicopter will cause concern for NHIndustries.
Besides what happens in the near future with Helicopter 14, Edstrom confirmed that 'no decision had been taken yet' regarding which 'basic' training helicopter succeeds the AW109 (Helikopter 15) ahead of the fleet being phased out from 2030 onwards.
He said that Sweden's UH-60M Black Hawks are operating 'really well' and will benefit from 'continuous upgrades' to stay in service until 2040.
Sweden also intends to replace four of its C-130H transport aircraft with newer C-130J models from 2028 and it aims to proceed with a Gripen C/D upgrade that will include integration of the RBS15 Mk4 anti-ship missile and a 'new radar capability', according to Edstrom.
Swedish Air Force plans call for an additional Gripen squadron in 2030 and it aims thereafter to retain a full complement of 60 Gripen C/D and 60 E/F variants.
'We will release new upgrades almost yearly for Gripen, mostly software upgrades and hardware upgrades every three to four years,' added Edstrom. 'The main reason for this is to remain operationally relevant as a fighting force but also ensure optimised management at industry level.' 

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/swedish-air-force-loses-patience-with-nh90-considers-going-the-way-of-norway/

Parera

Ook de NH90 ontwikkeling stopt niet, op Eurosatory 2022 staat ook een mockup van de NH90 SOF waar de Fransen aan werken.
Indien het voldoet aan alle eisen, helemaal geen verkeerde vervanger voor onze SOF Cougars.




Harald

Citaat"No matter how many hours the personnel work, and no matter how many parts we order, NH90 will not be able to meet the needs of the Armed Forces," says defence minister Bjørn Arild Gram. #Norway will now examine options for another maritime helicopter type

Citaat#Norway is to permanently halt operations with its #NH90 fleet immediately, citing fleet availability problems. The type is flying just 700 hours of the expected 3,900 hours a year, the Norwegian MoD has announced this morning.

https://twitter.com/GarethJennings3/status/1535183741315960833?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1535183741315960833%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Enforcer

Citaat van: Thomasen op 10/06/2022 | 18:02 uur
Niet per definitie. Geen direct nut, klopt absoluut. Maar gezien de tijd die over dit soort dingen heen gaat, op termijn kan het wel. Maar dan moet er de ijzers nu in het vuur.

Het vlieger probleem is niet voorbehouden aan NH-90. De prio zal liggen (via DN22) bij het vullen van het 3e F35 Squadron en de 4 extra MQ-9's. En waarschijnlijk zijn er extra vliegers nodig voor de heli die de Cougar gaat vervangen.

Parera

Citaat van: Thomasen op 10/06/2022 | 18:02 uur
Niet per definitie. Geen direct nut, klopt absoluut. Maar gezien de tijd die over dit soort dingen heen gaat, op termijn kan het wel. Maar dan moet er de ijzers nu in het vuur.

Net als met de extra fregatten. Vier aswf lijkt mij echt niet gek. Maar zelfde probleem -> personeel. Personeel kunnen we voor 2030 oplossen, maar als we dan extra schepen willen moeten die nu op de lijst. Bedenk dat de eerste ASWF in 2024 in de haven zou moeten liggen.

Ik kan me herinneren dat bij het ASWF ook ooit de bedoeling was om 2 NH90's of 1 NH90 + 1 UAV mee te kunnen nemen. Ik weet niet hoe dat op dit moment staat met de ontwerpen.

Even een kleine zijsprong:

Het is bekend geworden dat de OPV's en LPD's vervangen moeten gaan worden door 1 klasse schepen (Crossovers), maar aangezien er ook de wens is voor meer fregatten lijkt het mij dat we dat kunnen combineren. 2 OPV's + 2 LPD's vervangen door 6 ''Crossovers'' & 2 OPV's (vervroegd) vervangen door 2 extra ASWF's. Uitgaande van 2 NH90's per Crossover & 1 per ASWF / FuAD & 2 op zowel het JSS als CSS. Dan kom ik op een ruimte voor 24 NH90's uit in totaal, nu is niet alles tegelijkertijd op zee dus met een 20 tal NH90's moeten we een eind komen. Uiteraard is 22 a 24 NH90's altijd beter zodat er meer reserve capaciteit is, maar hiervoor zullen we ook meer bemanningen moeten opleiden en in dienst nemen.

Parera

Citaat van: Enforcer op 10/06/2022 | 17:33 uur

Volgens mij zijn er verschillende NFH versies, dus of die overeenkomen is nog maar de vraag qua configuratie.

Uiteraard moet het wel gelijk zijn aan onze NFH of voor een redelijk bedrag naar ons model aan te passen zijn  ;)

Enforcer

Citaat van: Parera op 10/06/2022 | 16:49 uur
Misschien zij de 4 extra kisten niet mogelijk op dit moment. Maar de Noren hebben op dit moment 8 NFH's ontvangen, hiervan kunnen we er makkelijk 1 overnemen ter vervanging van het gecrashde toestel. We hadden er 20 dus dat moet geen probleem vormen.

Volgens mij zijn er verschillende NFH versies, dus of die overeenkomen is nog maar de vraag qua configuratie.

Parera

Citaat van: Enforcer op 10/06/2022 | 16:06 uur
Met die opmerking is duidelijk dat extra aankoop van NH-90's geen nut heeft.

Misschien zij de 4 extra kisten niet mogelijk op dit moment. Maar de Noren hebben op dit moment 8 NFH's ontvangen, hiervan kunnen we er makkelijk 1 overnemen ter vervanging van het gecrashde toestel. We hadden er 20 dus dat moet geen probleem vormen.

Enforcer

Citaat van: Thomasen op 10/06/2022 | 13:20 uur
Wij worden minder beperkt door lage inzetbaarheid doordat we toch te weinig vliegers en tacco's hebben.

Met die opmerking is duidelijk dat extra aankoop van NH-90's geen nut heeft.