Nieuw IT-project kwelt Defensie

Gestart door Thor, 08/06/2007 | 21:00 uur

ARM-WAP

Ipv met zo'n acroniem op de proppen te komen was het mss beter genoemd naar Albert S.
Die zorgde er tenminste dat veel projecten wel degelijk van de grond kwamen en de resultaten ervan het slagveld zagen :)

Harald

Hier had jaren terug al de stekker uit getrokken moeten worden ! ..  :mad:

Hier een artikel uit 2011 :
http://webwereld.nl/it-beheer/52873-defensie-zet-struikelend-ict-project-door

'Consultancyboys lachen zich rot''
De commissie toonde zich volgens Binnenlands Bestuur nog steeds bezorgd over de goede afloop van het project. Zo wilde in eerste instantie de PvdA de stekker uit het project trekken, maar kwam tot de conclusie "dat de stekker er nog niet eens in zit." Volgens PvdA-commissielid Eijsink "lachen de consultancyboys zich rot. Het gaat om bakken met geld", zo citeert Binnenlands Bestuur de commissie.


Een vraag uit een kamerbrief van de MinDef in 2009 :

De vaste commissie voor Defensie1 heeft een aantal vragen voorgelegd aan de staatssecretaris van Defensie over de brief van 1 april 2009 inzake de voortgangsrapportage over het Programma Speer (Kamerstuk 31 460, nr. 6).
De staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 29 mei 2009. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt
.

Vraag :
Ziet u de € 268,1 miljoen nog steeds als het «plafond» van de SPEER-investeringen t/m 2014? Meent u dat dit budget volstaat om het project binnen de gestelde termijn af te ronden en acht u het nog steeds mogelijk om alle resterende projectonderdelen, inclusief de datamigratie, te bekostigen uit het resterende budget?

Waarom is er blijkbaar ruimte gelaten voor «loose ends» in het beschikbaar gestelde totaalbudget en is er initieel geen «firm fixed price contract» afgesloten?

Antwoord :
Naar de huidige inzichten is het investeringsbudget van € 268,1 miljoen tot het einde van fase 1 (2014) toereikend voor de desbetreffende projecten. Er is echter geen projectreserve om tegenvallers op te vangen. Ook is SPEER afhankelijk van tariefontwikkelingen in de ICT-branche, die prijsbijstellingen op het resterende budget kunnen meebrengen.
Een firm fixed price contract voor SPEER zou alleen mogelijk zijn geweest als de resultaten van het programma vooraf heel nauwkeurig hadden kunnen worden gedefinieerd en gespecificeerd. Voor een zeer complex en langlopend programma zoals SPEER dat uit verschillende projecten en organisatorische veranderingen bestaat, is dat op projectniveau slechts in enkele gevallen mogelijk.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31460-7.html

Ace1

ERP-project Speer kost Defensie 900 miljoen euro

Het ERP project Speer (Strategic process and enabled reengineering) van Defensie gaat veel meer geld kosten dan begroot. De Algemene Rekenkamer heeft berekend dat het eindbedrag na afronding van de implementatie uitkomt op negenhonderd miljoen euro, een verdubbeling ten opzichte van de 481 miljoen euro die Defensie heeft vrijgemaakt.

De inschatting van de Algemene Rekenkamer is dat de totale kosten tot halverwege vorig jaar ongeveer 650 miljoen euro bedroegen. Voor het afronden van het implementatietraject en de noodzakelijke doorontwikkeling is naar schatting nog eens 250 miljoen euro nodig.

Langdurig ERP-project

Het eindbedrag van Speer, inmiddels een van de langstlopende ICT-projecten van de rijksoverheid, komt dan uit op 900 miljoen euro. Speer werd in 2002 bij Defensie opgestart om de bevoorrading en verwerving in het operationele domein, operationeel onderhoud, modernisering van financiële processen en ondersteuning van de logistiek te standaardiseren.

Implementatie zou 185 miljoen kosten

Voormalig staatssecretaris van Defensie Jack de Vries wist in 2008 al te melden dat er een budgetoverschrijding zou gaan plaatsvinden van 27 miljoen euro. Zo ging ruim 90 miljoen euro op aan het inhuren van externe medewerkers. Een consortium van Capgemini en Logica zorgde binnen Speer onder andere voor de kennisoverdracht. Bij de start van het project was uitgegaan dat de totale kosten zouden uitkomen op 165 miljoen euro, exclusief twintig miljoen licentiekosten.

Defensie moet vaart maken

De Algemene Rekenkamer benadrukte afgelopen vrijdag dat Defensie vaart moet maken bij voortgang van dit project, want hoe langer gewacht wordt, hoe langer het duurt voor de voordelen van het nieuwe ERP-systeem benut kunnen worden. De krijgsmacht rechtvaardigt de hoge kosten voor Speer tot nu toe altijd omdat met de invoering ervan grote besparingen te behalen zouden vallen.

Plasschaert herkent zich niet in cijfers

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert laat in een reactie zich niet te herkennen in deze bedragen. Zij beroept zich op het feit dat het ICT-project van voor 2008 stamt. Voor het inzichtelijk maken van de integrale kosten geldt volgens de minister pas vanaf 2008 het Rapportagemodel voor grote ICT-projecten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Rekenkamer: stel een scherpere deadline

De Algemene Rekenkamer vindt dat dit argument anno 2014 moeilijk vol te houden is, zeker gezien de herijking van het project in 2010 en de nog komende periode van doorontwikkeling. Hennis wil het ERP-systeem in 2015 volledig operationeel hebben, maar dat duurt volgens de Rekenkamer te lang. De minister moet met een scherpere deadline komen, aldus de Rekenkamer vrijdag.

http://www.logistiek.nl/Supply-Chain/erp/2014/1/ERP-project-Speer-kost-Defensie-900-miljoen-euro-1447420W/?cmpid=NLC|logistiek|2014-01-20|ERP-project_Speer_kost_Defensie_900_miljoen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

ICT-project SPEER verder vertraagd

Het grootste ICT-project van de overheid loopt verder uit in tijd en budget. Het programma SPEER van Defensie heeft te kampen met de gevolgen van de reorganisaties bij het ministerie.

18 miljoen erbij
Voor SPEER is extra menskracht nodig en een deel van de oplevering van de op software van leverancier SAP gebaseerde systemen vindt zeker een half jaar later plaats. De bijkomende kosten zullen ongeveer 18 miljoen euro bedragen, stelt minister Hennis-Plasschaert in een voortgangsrapportage aan de Kamer. En dan is er nog niet eens rekening gehouden met een aanvullende vertraging die het gevolg is van het trager verlopen van lopende reorganisaties.

Historie
SPEER, waarvoor systemen worden ingevoerd die financiële en materieellogistieke processen bij Defensie ondersteunen, heeft sinds het begin in 2003 een lange historie van vertragingen en budgetoverschrijdingen. Tot dusver bedraagt het totale budget over de looptijd 419,7 miljoen euro. Halverwege de rit is besloten het pakket functionaliteiten dat binnen het budget wordt gerealiseerd, te beperken.

Reorganisatie compliceert
Die reorganisaties zijn ook met name wat SPEER parten speelt. SPEER moet die reorganisatie volgen en ondersteunen en dat levert extra complicaties en vertraging op. Hennis-Plasschaert wil geen functionaliteiten wegstrepen, dus schuift het project verder op. Onderdelen van Defensie zullen nog het hele jaar 2014 bezig zijn met de migratie, terwijl ze volgens eerdere plannen half 2014 over zouden zijn. Er is tijdelijk extra externe mankracht nodig en de oude systemen moeten langer in de lucht blijven. De stapeling van de reorganisatie, de invoering van de SAP-systemen en een tekort aan ter zake deskundig personeel blijft een risicofactor, geeft de minister aan.

Gammele administratie
Vrijwel gelijk met de rapportage verscheen er een brief van de Algemene Rekenkamer met als strekking dat Defensie zijn administratie nog steeds niet op orde heeft en dat een visie op de al eerder geconstateerde spanning tussen de reorganisatie en het programma SPEER ontbreekt. Ook de personeelsdossiers - iets wat buiten SPEER is gehouden - blijven gebrekkig. De minister heeft in een reactie toegezegd dat ze op korte termijn met de Tweede Kamer over de problemen gaat praten. "Het is beter om realistische doelen te formuleren en dat ga ik ook doen", stelde zij tegenover de NOS.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/ict-project-speer-verder-vertraagd.8508399.lynkx

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc66 op 11/05/2012 | 12:41 uur
Dat zou (ook) een prima iets zijn om bij defensie (direct) op te bezuinigen, nl. het ontwikkelen van gadgets die in het bedrijfsleven allang voor iedereen te koop zijn (COTS).

Er lopen zoveel verschillende projecten op het gebied van IT en er gaat daar zoveel geld in op (= over de balk), dat enkel door hierop te bezuinigen en dus het gewenste programma van de plank (COTS) te kopen, behoorlijk wat geld bezuinigd kan worden en Nederland, achteraf, waarschijnlijk wel zijn tanks had kunnen behouden.

Ik sta iedere keer weer versteld hoe defensie het voor elkaar krijgt het ene na het andere IT-project op te starten om na jaren van ontwikkeling en geld tot de ontdekking te komen dat het toch anders moet (en het verhaal begint weer opnieuw!)

Misschien een tip voor IT-"deskundigen" bij defensie: kijk eens bij de BCC, Kijkshop, Conrad of de Bart Smit.





De kosten van een gemiddeld IT project zitten niet zo zeer in de standaard applicaties maar meer in het ontwikkelen en implementeren van het additionele stuk maatwerk.

Dit is bij veel bedrijven een probleem, men koopt een oplossing van 1 euro en door het stuk maatwerk op de standaard wordt dat 3 of 4 euro's daarnaast wordt de verwachte implementatie tijd aanzienlijk langer.

Dit is geen defensie kwaal maar een fenomeen met een brede herkenning in het bedrijfsleven (als het gaat om complexere systemen als ERP oplossingen)


Marc66

Dat zou (ook) een prima iets zijn om bij defensie (direct) op te bezuinigen, nl. het ontwikkelen van gadgets die in het bedrijfsleven allang voor iedereen te koop zijn (COTS).

Er lopen zoveel verschillende projecten op het gebied van IT en er gaat daar zoveel geld in op (= over de balk), dat enkel door hierop te bezuinigen en dus het gewenste programma van de plank (COTS) te kopen, behoorlijk wat geld bezuinigd kan worden en Nederland, achteraf, waarschijnlijk wel zijn tanks had kunnen behouden.

Ik sta iedere keer weer versteld hoe defensie het voor elkaar krijgt het ene na het andere IT-project op te starten om na jaren van ontwikkeling en geld tot de ontdekking te komen dat het toch anders moet (en het verhaal begint weer opnieuw!)

Misschien een tip voor IT-"deskundigen" bij defensie: kijk eens bij de BCC, Kijkshop, Conrad of de Bart Smit.




jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 11/05/2012 | 11:26 uur
Citaat van: Ace1 op 11/05/2012 | 11:18 uur
In nederland heeft geen enkele politici het lef om om uit geld  verspillende projecten de stekker er uit te trekken, Speer en de Noord-Zuid lijn in amsterdam zijn daar voorbeeldenvan
vergeet de JSF niet !...of het subsidie verstrekken aan voetbalclubs...de gezondheidszorg...en vast nog wel een paar dingen die we hier vergeten.

De JSF valt echt in het totale niets in de gezonheidzorg discussie.

Oorlogsvis

Citaat van: Ace1 op 11/05/2012 | 11:18 uur
In nederland heeft geen enkele politici het lef om om uit geld  verspillende projecten de stekker er uit te trekken, Speer en de Noord-Zuid lijn in amsterdam zijn daar voorbeeldenvan
vergeet de JSF niet !...of het subsidie verstrekken aan voetbalclubs...de gezondheidszorg...en vast nog wel een paar dingen die we hier vergeten.

Ace1

In nederland heeft geen enkele politici het lef om om uit geld  verspillende projecten de stekker er uit te trekken, Speer en de Noord-Zuid lijn in amsterdam zijn daar voorbeeldenvan

Oorlogsvis

Vroeger werkte ik bij Van der Moolen..(inmiddels failliet)..daar werkte ongeveer 6 IT'ers 4 jaar lang aan een riskmanagment systeem ..reken uit wat dat ongeveer gekost heeft met salarissen tussen de 60 en 120 duizend eurie.

Oke..bij mijn nieuwe bedrijf hadden we ook zo'n systeem nodig..en je raad het al !..we namen 1 IT'er aan ..die bouwde het in 4 weken !

Lynxian

Citaat van: Lex op 11/05/2012 | 00:21 uur
Discussie in "Archief overigen"?
Als het gearchiveerde weer relevant is, waarom niet? Zo heb je een mooie tijdslijn in een topic.

Lex

Discussie in "Archief overigen"?

Lynxian

Aaaaah, SAP. Het technische wondersysteem. Aangeraden vooral door consultants die het vervolgens niet hoeven te implementeren of die de komende paar jaar behoefte hebben aan een vaste stek.

Er is een regel in de ICT wat betreft dit soort kant-en-klare pakketten: ze leveren 80% van de features die je nodig hebt en in de overige 20% gaat 100% van je tijd zitten.

Ik heb nou al bij twee bedrijven SAP implementaties gezien en dit technische supersysteem had bij beiden dezelfde resultaten: alle projecten duurde en kostte minimaal twee keer zo lang omdat de implementatie van een dergelijk generiek systeem op zeer specifieke bedrijfsprocessen simpelweg niet aansluit. Dat aansluitend maken gaat zoveel tijd in zitten dat volledige nieuwbouw, specifiek voor de organisatie in kwestie, vaak sneller en goedkoper is en kwalitatief veel beter. Maarja, off-the-shelft is zo'n buzzwoord dat het goed doet, vooral bij dergelijke prutsconsultants, dus wordt het geadviseerd.

KapiteinRob

Citaat van: www.binnenlandsbestuur.nl op 10/05/2012 | 07:56 uur
Hillen meldt: "De personele ondersteuning vanuit de lijnorganisatie is ontoereikend, de opbouw van kennis en ervaring in de defensieorganisatie is onvoldoende en de medewerkers van SPEER verlaten vroegtijdig de programma-organisatie." Die bewegingen kunnen opnieuw tot vertragingen en kostenverhogingen leiden.

Goh excellentie, en hoe zou dat nou komen? Zou het iets te maken hebben met de einddatum van de projectorganisatie, uw verlangen de oudere (ervaren) krachten die hier aan werken over het hek te kieperen en hun daardoor ontstane noodzaak om zo snel mogelijk te opteren voor een nieuwe functie omdat ze anders een hele grote kans hebben herplaatser en vervolgens ontslagganger te worden?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

ICT-project SPEER onder druk door bezuinigingen Defensie

Freek Blankena 10 mei 20120

Het project SPEER, waarmee Defensie onder andere zijn materieellogistieke en financiële processen opnieuw automatiseert, loopt opnieuw vier maanden vertraging op, vooral door de reorganisaties.

Instabiel
Dat meldt minister Hillen van Defensie in de voortgangsrapportage over SPEER, een van de grootste en langstlopende ICT-gerelateerde projecten van de overheid. De invoering van de nieuwe software vordert gestaag, maar het feit dat enkele eenheden wegvallen uit de te automatiseren processen en er twee onderhoudsbedrijven aan worden toegevoegd, zorgt voor vertraging, evenals het overhevelen van de aansturing van de SAP-softwaremigraties naar de defensieonderdelen zelf. De roerige situatie leidt dan ook tot 'meer werk en minder stabiliteit'.

Herfasering
Hillen meldt dat daarom is besloten tot een 'herfasering van vier maanden' waardoor de softwaremigraties bij Defensie-onderdelen zorgvuldiger zijn af te stemmen op de nieuwe bedrijfsvoering. SPEER heeft een jarenlange historie van vertragingen en kostenoverschrijdingen. Voor de financiering heeft de nieuwe vertraging overigens geen gevolgen. Het totale budget kan zelfs met 2,6 miljoen euro worden verlaagd tot 419,7 miljoen euro.

Personeel
Eén van de andere risico's is volgens de voortgangsrapportage de personele capaciteit. Momenteel werken er 422 mensen aan SPEER, waarvan 66 externen zijn. Hillen meldt: "De personele ondersteuning vanuit de lijnorganisatie is ontoereikend, de opbouw van kennis en ervaring in de defensieorganisatie is onvoldoende en de medewerkers van SPEER verlaten vroegtijdig de programma-organisatie." Die bewegingen kunnen opnieuw tot vertragingen en kostenverhogingen leiden. Ook zijn er problemen geconstateerd met de kwaliteit van de gegevens die van de oude ('legacy'-) systemen naar de nieuwe SAP-systemen gaan. Daarvoor is een Team Datakwaliteit opgericht.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal-besturen/nieuws/nieuws/ict-project-speer-onder-druk-door-bezuinigingen.5909255.lynkx