Recente berichten

#1
Bijzonder dat die Amerikanen nog steeds vast blijven houden aan die TOW als ATGM.
#2
KM / Re: LPX
Last post by Parera - Vandaag om 11:24
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op Vandaag om 03:24Wat is er gebeurd met de wens/eis van de mariniers om te komen tot kleinere en meer flexibele schepen die ook vuursteun kunnen verlenen én de wens/eis va de marine om dit schip als OPV vervanger in te kunnen zetten, die kan opereren met meer zelfbescherming en escalatie dominantie?

Als ik het zo allemaal lees, dan gaat het vlees nog vis worden en zeg ik op mijn beurt: 1 basis hull, 2 met een plat dek en 4 met een soort van XO opbouw, wellicht is 3+3 een betere overweging.

Als je de A-brief leest zijn die wensen/eisen grotendeels verdwenen. In de A-brief word nergens gesproken over de ondersteuning van de mariniers vanaf het ATS met lange afstands wapens (127 mm kanon , NSM , TLAM over anders). Wel spreekt men bij zowel het kopje Amfibische als OPV taken over opereren onder dekking van een fregat in het hoge geweldsspectrum.

Je zou bijna zeggen bouw simpel 6 LPD / XO stijl schepen met daarop wat bewapening voor het ondersteunen van amfibische landingen. Een 127 mm kanon voegt wat mij betreft ook weinig tot niets toe, ook met de Vulcano munitie kom je op slechts >80 km afstand. Dit is in de meeste gevallen ver binnen bereik van vijandige wapen systemen (ASuW, Air-to-Surface missiles ect). Je hebt veel meer aan een flinke set loitering munitions met een bereik van 150+ km of iets zoals de NSM/JSM.

Citaat van: Master Mack op Vandaag om 09:18Zeker dit is ook wat meerdere van ons al langer roepen. Het is wel zaak om meters te gaan maken dus als het Portugese MRSS al ver gevorderd is kwa ontwerp dan daarop voortborduren en anders het rompontwerp van de Den Helder met een ATS voorbrugopbouw en een flattop uitvoering ontwerpen. Maar snelheid is belangrijk aangezien ook het landoptreden nu prio 1 gaat worden.

Het Portugese ontwerp moet niet de basis vormen voor een NL ATS! Het ontwerp is low budget voor de Portugezen en voldoet absoluut niet aan de hoge eisen die we verwachten van een schip dat in oorlogssituaties terecht moet kunnen komen. Zelfs de standaard Enforcers voldoen daar niet aan, daar konden we 10 a 15 jaar geleden mee leven maar nu zullen de eisen omhoog moeten.

Als we dit doen moeten we het goed doen. Misschien is het zelfs verstandig om nu niet te kiezen voor flattops maar voor inzet op amfib operaties en daarnaast geschikt voor OPV taken (interceptor i.p.v. LCA in davits) en wapens om in te zetten bij boarding operaties.

Ik ben groot voorstander van flattops, maar misschien is dit niet het juiste project om dat te verwerven.
Daarom zou ik zeggen 6x LPD/XO stijl ontwerp voldoende bewapend om zelfstandig op te treden in lage/middelhoge geweldsspectrum en onder escorte in het hoge spectrum.

Vervolgen is de levensduur van het JSS tot 2040 gepland. Daarom zou ik zeggen begin bij afsluiting van het LPX project met het ontwikkelen van de vervanger(s) van het JSS. Mijn voorkeur zou dan uit gaan naar het opdelen van de taken naar 3 schepen:
- 1x CSS Batch II
- 2x 160/170 m LHD speciaal ontwikkeld voor de inzet van middelgrote UAV's (VTOL en fixed wing).


#3
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 10:25En vind op de toren ruimte voor een extra optie (alsof de complete dealer optielijst is afgevinkt)  ;)  ;D

hahaha idd, en nog even een tip ; die zwarte "stok" is geen optionele vlaggestok, die je ook oplaag kunt doen om onder de bruggen door te kunnen rijden.  ;D
#4
Citaat van: Harald op Vandaag om 10:14:hrmph: nog een zoekplaatje ; kunnen jullie het kanon ook vinden op de toren van deze Bradley ?  ;)  ;D 

En vind op de toren ruimte voor een extra optie (alsof de complete dealer optielijst is afgevinkt)  ;)  ;D
#5
 :hrmph: nog een zoekplaatje ; kunnen jullie het kanon ook vinden op de toren van deze Bradley ?  ;)  ;D 



This Is The Army's New M2A4E1 Bradley That Features Iron Fist Protection

Hard-kill active protection systems offer valuable additional defense against missiles and rockets, and could be used to swat down drones.

The U.S. Army recently unveiled a new upgraded variant of the Bradley Fighting Vehicle. The M2A4E1 version most notably features the Israeli Iron Fist Light, a hard-kill active protection system designed primarily to physically destroy or at least disrupt incoming anti-tank guided missiles and other infantry anti-armor weapons like rocket-propelled grenades. This system could potentially also help defend against the growing threat posed by drones, as The War Zone has previously explored in detail.

.../...

https://www.twz.com/land/this-is-the-armys-new-m2a4e1-bradley-that-features-iron-fist-protection

#6


GA-ASI delivers first MQ-9A ER to USMC's VMUT-2 training squadron

General Atomics Aeronautical Systems Inc (GA-ASI) has delivered the first MQ-9A Extended Range (ER) unmanned aircraft system (UAS) to the US Marine Corps (USMC), the company announced on 30 April 2024.

The delivery of the MQ-9A ER, which actually took place on 18 March 2024, was to Marine Unmanned Aerial Vehicle Training Squadron 2 (VMUT-2) as part of the Marine Air-Ground Task Force (MAGTF) Unmanned Expeditionary (MUX) Program, which ordered eight MQ-9A ER UASs as part of the ARES indefinite-delivery/indefinite-quantity (ID/IQ) contract in May 2022.

"It's exciting to make this first delivery to VMUT-2, which continues to build the relationship between GA-ASI, the USMC, and NAVAIR (Naval Air Systems Command)," GA-ASI vice president of DoD Strategic Development Patrick Shortsleeve, was quoted as saying in a company press release. "GA-ASI has been a contracted warfighting partner of the USMC for several years and VMUT-2's ability to produce aircrews for the USMC is a tremendous advancement in the USMC's organic capability."

VMUT-2 is a UAS training squadron for the USMC based at Marine Corps Air Station Cherry Point in Havelock, North Carolina.

The MQ-9A ER is designed with field-retrofittable capabilities such as wing-borne fuel pods and reinforced landing gear that extend the aircraft's endurance to more than 30 hours while further increasing its operational flexibility. The aircraft provides long-endurance, persistent surveillance with full-motion video and synthetic aperture radar/moving target indicator/maritime mode radar capabilities. Equipped with a fault-tolerant flight control system and a triple-redundant avionics system architecture, the MQ-9A ER is engineered to meet and exceed manned aircraft reliability standards.

https://euro-sd.com/2024/05/major-news/37864/first-mq-9a-er-to-usmc/
#7


 ;)  ;D  Ff een zoekplaatje van een Hongaarse KF41
#9
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op Vandaag om 03:12Ze hopen met 5 cent een 1 euro te verdienen, prima, maar meer dan schroefjes zullen het vermoedelijk niet worden.

Daarnaast, plaats FCAS, om wille van het argument, in een vergelijkbare categorie als het Amerikaanse NGAD, waar het bemande deel van dit systeem nu al na verwachting >$US300 miljoen per exemplaar gaat kosten, grofweg 1 NGAD voor 3,5 F-35A en vertaal dit naar België...

Dit. Laat België eerst maar eens met de F-35A alles uit de kast halen. Tegen de tijd dat deze buiten dienst wordt gesteld, is het niet meer de aanvankelijke F-35A Block 4.
#10
KM / Re: LPX
Last post by Master Mack - Vandaag om 09:18
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op Vandaag om 03:24Wat is er gebeurd met de wens/eis van de mariniers om te komen tot kleinere en meer flexibele schepen die ook vuursteun kunnen verlenen én de wens/eis va de marine om dit schip als OPV vervanger in te kunnen zetten, die kan opereren met meer zelfbescherming en escalatie dominantie?

Als ik het zo allemaal lees, dan gaat het vlees nog vis worden en zeg ik op mijn beurt: 1 basis hull, 2 met een plat dek en 4 met een soort van XO opbouw, wellicht is 3+3 een betere overweging.
Zeker dit is ook wat meerdere van ons al langer roepen. Het is wel zaak om meters te gaan maken dus als het Portugese MRSS al ver gevorderd is kwa ontwerp dan daarop voortborduren en anders het rompontwerp van de Den Helder met een ATS voorbrugopbouw en een flattop uitvoering ontwerpen. Maar snelheid is belangrijk aangezien ook het landoptreden nu prio 1 gaat worden.