Militairen binden strijd aan met water in Zuid-Limburg

Gestart door Ace1, 14/07/2021 | 19:55 uur

Umbert

I.v.m. de situatie in Maastricht vwb de aangevaren brug door losgeslagen woonboot de volgende filmpjes op YT gevonden vwb inzet defensie,
https://www.youtube.com/watch?v=BVFxiP2lV2E
https://www.youtube.com/watch?v=NaeleXmbv3A

A.J.

Citaat van: Ace1 op 26/07/2021 | 14:07 uur
Er is al een klimaat topic.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=20464.0

Modbreak:
Een prima opmerking, alle klimaat gerelateerde posts zijn verplaatst naar: Het Klimaatakkoord

A.J. Forumbeheer

Ace1


bergd


Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 23/07/2021 | 11:21 uur
Anderzijds, is het vanuit defensie gezien handig om te laten zien dat die 4 TTH's toch nodig zijn. Inhoudelijk zullen de meesten zelf niet snel aan bovenstaande denken.

Ja dat betwijfel ik.. snap dat ze hiermee veel aandacht krijgen..maar ik zou hier vanalles van vinden. Het is zo duur om deze dingen in te zetten..en met een stel duikers en een lier van een buffel trek je alles ook naar je toe. Maargoed.. de autos zijn eruit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2021 | 10:54 uur
Ik snap het maar dit is n.m.m totaal geen klus voor de NH90. Het is enorm risicovol en belastend voor het systeem. Trek die autos met een lier gewoon naar een kant. Alles is toch al afgeschreven..dat je hier je al totaal uitgeputte en overbelaste helikopter capaciteit voor inzet verbaasd me.

Anderzijds, is het vanuit defensie gezien handig om te laten zien dat die 4 TTH's toch nodig zijn. Inhoudelijk zullen de meesten zelf niet snel aan bovenstaande denken.

Huzaar1

Ik snap het maar dit is n.m.m totaal geen klus voor de NH90. Het is enorm risicovol en belastend voor het systeem. Trek die autos met een lier gewoon naar een kant. Alles is toch al afgeschreven..dat je hier je al totaal uitgeputte en overbelaste helikopter capaciteit voor inzet verbaasd me.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2021 | 09:49 uur
Ik las dit met enige verbazing.

Afgaande op de foto is het een stuk rivier die omring is door bos waardoor er geen kraan bij kan tenzij je de kettingzaag gebruik om bomen te verwijderen en dat zal niet de bedoeling zijn.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Belgische luchtmacht gebruikt NH90 om auto's uit het puin te evacueren

23 jul 2021

Gedurende het militaire defilé voor de Nationale Belgische Feestdag waren de helikopters van de luchtmacht afwezig. Maar ze stonden niet allemaal werkloos aan de grond.

Woensdagnamiddag zijn vanop de vliegbasis van Bevekom, twee helikopters van de Luchtmacht opgestegen, om in de door de zware watersnood geteisterde regio Chaudfontaine tal van voertuigen vanonder het puin te evacueren.

De eerste helikopter, een Agusta A109, voerde verschillende verkenningsmissies uit, terwijl de tweede, een NH90 TTH met registratie RN-06, een eerste voertuig ontruimde om het toestel te testen.

Vanaf gisteren is de NH90-helikopter, met registratie RN-08, begonnen met het verwijderen van de rest van de voertuigen die vastzitten in de rivieren. Alleen al op de as Chaudfontaine -> Hamoir liggen meer dan 90 voertuigen in het water, welke niet door de takelvoertuigen kunnen worden weggehaald.

Hoelang deze helikopters zullen worden ingezet voor de evacuatie van gestrande voertuigen in nog niet bekend.


Belgische luchtmacht gebruikt NH90 om auto's uit het puin te evacueren

https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=e7D3d7d7&sub=logboek

Filmpje op nu.nl
https://www.nu.nl/288295/video/helikopters-ruimen-autowrakken-op-na-overstromingen-in-belgie.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: bergd op 19/07/2021 | 17:04 uur
Ik vond dit artikel uit 2020 wel toepasselijk over de Belgische organisatie, trek er lering uit zou ik zeggen.

https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=d6d5e8c5&sub=logboek

DRF-Luftrettung maakt balans op van 2019
Als we in België nog twijfelen aan het nut van HEMS-helikopters (emergency medical services) moeten we gewoon eens over de landsgrenzen heen kijken naar de inzet van deze helikopters in onze buurlanden. Zowel Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben sedert jaren een prima werkende medische helikopterdienst.

De Duitse DRF-Luftrettung (een van de twee Duitse hulporganisatie's die de medische helikopters opereren) heeft de balans gemaakt van het afgelopen jaar 2019. In het totaal heeft de DRF-Luftrettung 40.738 maal uitgevlogen om zware zieken of slachtoffers van ongevallen op de snelste wijze te gaan helpen. Onder het motto: " Als een leven op het spel staat telt elke minuut." Dagelijks vliegt DFR-Luftrettung 111 keer uit en kan binnen de 15 minuten iedereen in een radius van 60 kilometer helpen. DRF-Luftrettung heeft 35 basissen waarvan 2 in Oostenrijk en 1 in Liechtenstein.   

In 2019 werden 3 nieuwe helikopters in dienst gesteld (Airbus H135 en H145). En na enkele testen werd in 13 van de 35 basissen een 24/24u dienst opgestart die de ganse nacht paraat staat om slachtoffers te helpen. Op 7 basissen staan helikopter klaar die uitgerust zijn met reddingslieren om in moeilijke omstandigheden te kunnen helpen.

Naast DRF-Luftrettung is ook de ADAC Luftrettung in Duitsland actief. In 2018 vloog deze organisatie 54.000 reddingsvluchten zodat we mogen stellen dat in Duitsland zowat 100.000 reddingsvluchten door helikopters per jaar worden uitgevoerd.

Van zodra de ANWB haar cijfers voor Nederland bekend maakt zullen we deze hier publiceren.

Maar Belgie en medische interventiehelikopters, het komt nooit goed. Niet zolang geleden berichtten we hier over de moeilijkheden welke de West-Vlaamse MUG ondervindt om zijn jaarlijks budget rond te krijgen. De Federale minister van Volksgezondheid, Maggy De Block, weigerde om meer bij te dragen aan de werkingskosten dan 62.500€ per jaar. Dit bedrag is minder dan 10% van de jaarlijkse werkingskosten. Ook de Waalse MUG moet zijn budget zien rond te krijgen met giften, subsidies en sponsoring; ook hier geen structurele oplossing.

Volgens mij werkt het HEMS in het VK ook voor een groot gedeelte op Donaties en sponsoring. En werkt ANWB MAA zelfs heel nauw samen met ADAC Luftrettung en zijn de heli's voor het grotere onderhoud in het schema van de ADAC opgenomen, vandaar dat de ANWB MAA de ADAC Luftrettung volgt in de keuze toestellen. Maar de MAA doet eigenlijk 2 soorten medische vluchten in NL namelijk vervoer van het MMT en als ALS uitvoering op de Wadden in de VR Fryslan en sinds kort ook VR NH-noord (Texel) . het verschil MMT/ALS zit hem in de Crew en grote toestel. Callsign MMT, Lifeliner (Europa) xx, callsign als ALS, Medic XX.

En is Duitsland heb je ook nog de SAR van de Luftwaffe die ook een deel van de HEMS voor zijn rekening neemt, en zelfs de Nederlandse toestellen LL 3 en 4 die waar we ook inzetten zien in het Duitse net als Duitse toestellen in het Nederlandse zien    En raar maar waar zelfs de MUG heli van Gent is soms ook in NL actief.

Huzaar1

Dure platformen an sich zijn een probleem in België. Doordat iedereen eroverheen mag pissen is daar altijd wel wat van te vinden. Teveel perspectieven. De enige partij die nog denkt aan het nationaal belang is hun defensie, maar daar hoeft niemand naar te luisteren. Enige oplossing is een totale politieke reorganisatie van het land België.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Huzaar1 op 19/07/2021 | 16:17 uur
Dat klopt, maar het punt is dat de Belgen de huidige heli's al te duur vinden. Dat kan niet, het is ook bullshit dat een rijk westers land die 4 TTH's te 'duur'  vindt. Telkens dat nonargument dat is gebaseerd op politiek wensvol denken is de hele veroorzaker van deze puinhoop.

Je ziet de discussie in belgie wel steeds beter op gang komen. Met name dat ontslag van het opperhoofd van de Belgische veiligheidsdienst heeft wat aan het rollen gebracht.

Maar als 4 TTH's waar heel Europa mee rondvliegt te duur zijn.. en helicopter capaciteit is hier een manco geweest.... dan is de discussie ook gelijk over.
Het is pure onwil, niks meer en niets minder.
Dit is ook een van de redenen waarom we nooit verder moeten gaan met een EU leger en meer taakspecialisatie. Als je buurman verzaakt, dan hang je.

En hoe diep triest is het wel niet dat een rijk land als België, bij een beetje wateroverlast het al niet meer alleen aan kan qua heli capaciteit!?
Slechts 1 NH-90 kunnen inzetten; slechts 1!. Een is in onderhoud en de andere 2 werden apart gehouden voor SAR taken (?). Dat kan niet 1 doen? Alsof iedere dag een Herrald of Free Entreprise zinkt bij Zeebrugge.
Mocht er echt iets mis gaan op de Noordzee, dan kunnen FR, NL en het VK altijd bij springen.

Diep triest van België; de politiek moet zich daar kapot schamen!

bergd

Ik vond dit artikel uit 2020 wel toepasselijk over de Belgische organisatie, trek er lering uit zou ik zeggen.

https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=d6d5e8c5&sub=logboek

DRF-Luftrettung maakt balans op van 2019
Als we in België nog twijfelen aan het nut van HEMS-helikopters (emergency medical services) moeten we gewoon eens over de landsgrenzen heen kijken naar de inzet van deze helikopters in onze buurlanden. Zowel Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben sedert jaren een prima werkende medische helikopterdienst.

De Duitse DRF-Luftrettung (een van de twee Duitse hulporganisatie's die de medische helikopters opereren) heeft de balans gemaakt van het afgelopen jaar 2019. In het totaal heeft de DRF-Luftrettung 40.738 maal uitgevlogen om zware zieken of slachtoffers van ongevallen op de snelste wijze te gaan helpen. Onder het motto: " Als een leven op het spel staat telt elke minuut." Dagelijks vliegt DFR-Luftrettung 111 keer uit en kan binnen de 15 minuten iedereen in een radius van 60 kilometer helpen. DRF-Luftrettung heeft 35 basissen waarvan 2 in Oostenrijk en 1 in Liechtenstein.   

In 2019 werden 3 nieuwe helikopters in dienst gesteld (Airbus H135 en H145). En na enkele testen werd in 13 van de 35 basissen een 24/24u dienst opgestart die de ganse nacht paraat staat om slachtoffers te helpen. Op 7 basissen staan helikopter klaar die uitgerust zijn met reddingslieren om in moeilijke omstandigheden te kunnen helpen.

Naast DRF-Luftrettung is ook de ADAC Luftrettung in Duitsland actief. In 2018 vloog deze organisatie 54.000 reddingsvluchten zodat we mogen stellen dat in Duitsland zowat 100.000 reddingsvluchten door helikopters per jaar worden uitgevoerd.

Van zodra de ANWB haar cijfers voor Nederland bekend maakt zullen we deze hier publiceren.

Maar Belgie en medische interventiehelikopters, het komt nooit goed. Niet zolang geleden berichtten we hier over de moeilijkheden welke de West-Vlaamse MUG ondervindt om zijn jaarlijks budget rond te krijgen. De Federale minister van Volksgezondheid, Maggy De Block, weigerde om meer bij te dragen aan de werkingskosten dan 62.500€ per jaar. Dit bedrag is minder dan 10% van de jaarlijkse werkingskosten. Ook de Waalse MUG moet zijn budget zien rond te krijgen met giften, subsidies en sponsoring; ook hier geen structurele oplossing.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 19/07/2021 | 15:44 uur
Het grote probleem is dat de Belgen de 5 Sea Kings (RS-01 tot 2008, RS-03 tot 2013 & de overige 3 tot 2019) vervangen hebben door 4 NH-90 NFH's, dat is dus al 1 helikopter minder voor de SAR taken. Maar deze 4 nieuwe heli's moeten ook de taken aan boord over nemen van de 3 alouette III helikopters die gebruikt werden voor de marine component.

Wat de Belgen dus eigenlijk gedaan hebben is 8 helikopters vervangen door 4 nieuwe heli's, waarmee de capaciteit dus met 50% is terug geschroefd en daar zit wat mij betreft het grote probleem. Hadden ze 6 NFH's gehad had dit probleem al veel minder groot geweest en bij 8 nieuwe NFH's was er waarschijnlijk geen enkel probleem geweest. Of 4 NFH's + 4 lichtere maritieme heli's was ook geen probleem geweest.

En ja dan staan de 4 NH-90 TTH's ook nog eens zo goed als stil, dat helpt natuurlijk ook niet. En de A109's beschikken ook niet over een hoist voor zover ik weet dus zijn deze ook niet SAR inzetbaar. Eventueel wel voor het evacueren van slachtoffers maar dan moeten ze wel al verzameld zijn op een punt.

Dat klopt, maar het punt is dat de Belgen de huidige heli's al te duur vinden. Dat kan niet, het is ook bullshit dat een rijk westers land die 4 TTH's te 'duur'  vindt. Telkens dat nonargument dat is gebaseerd op politiek wensvol denken is de hele veroorzaker van deze puinhoop.

Je ziet de discussie in belgie wel steeds beter op gang komen. Met name dat ontslag van het opperhoofd van de Belgische veiligheidsdienst heeft wat aan het rollen gebracht.

Maar als 4 TTH's waar heel Europa mee rondvliegt te duur zijn.. en helicopter capaciteit is hier een manco geweest.... dan is de discussie ook gelijk over.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"