Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2024 | 14:30 uurAls Duitsland is over een dergelijke capaciteit niet beschikken not-done. Maar deze 'jack of all rrades master in none' lijkt me niet de oplossing.
Idd, dat lijkt me ook

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/01/2024 | 16:19 uurJe zou de Duitsers bijna uitnodigen voor LPX.... (niet in het ontwikkeltraject maar van de plank).
Precies, dan kunnen ze in licentie de schepen zelf bouwen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2024 | 14:30 uurAls Duitsland is over een dergelijke capaciteit niet beschikken not-done. Maar deze 'jack of all rrades master in none' lijkt me niet de oplossing.



Je zou de Duitsers bijna uitnodigen voor LPX.... (niet in het ontwikkeltraject maar van de plank).

Huzaar1

Als Duitsland is over een dergelijke capaciteit niet beschikken not-done. Maar deze 'jack of all rrades master in none' lijkt me niet de oplossing.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 07/01/2024 | 12:23 uurWaar mij het meer omgaat is "wat willen de Duitsers in vredesnaam met zo'n multifunctioneel schip ?
Er moet duidelijk van alles meegedaan worden, namelijk; bevoorradings-, ondersteunings-, commandotaken, ook "amfibische" capaciteiten met een RoRo deur en dek en een slipway. En dan willen ze het ook gebruiken voor drones, ROV's e.d.

Het lijkt me bijna een ontwerp voor de vervanging van hun mijnenjager/veger schepen.

Duitsland is al ruim 10 tot 15 jaar opzoek naar een schip dat amfibische capaciteiten heeft, maar ze willen het niet te groot aanpakken. Lang geleden was er ooit het LPD/LHD concept, dat is nooit van de grond gekomen. Nu proberen ze het weer, maar door het schip veel taken te geven komt het er mogelijk ook makkelijker (politiek) door heen want het is niet echt een offensief schip.

Je ziet dat ze ook gekeken hebben naar ons JSS; RAS-capaciteit gecombineerd met amfibische taken en de steelbeach zien we terug.

Interessant concept, we gaan zien hoever dit gaat komen.

Parera

Citaat van: Benji87 op 07/01/2024 | 10:16 uurStapje terug nog even... kan Turkije überhaupt wel een carrier van significante grote bouwen in eigen land? Volgens mij moet Sedef Shipyard dan ook voorzien worden van een flinke upgrade. Dat zou het voor Turkije economisch gezien ook wel interessant maken.

Als je kijkt naar de industrie, dan zou dat in theorie mogelijk moeten zijn. Maar ook dan is het de vraag vanaf wanneer noem je iets een vliegdekschip? Het portugese multirole schip dat Damen gaat bouwen kan je ook zo noemen want volledig vliegdek en ruimte voor UAV's. Maar het is nogal een verschil met bijvoorbeeld de Ford klasse van de Yanks.

Ik kan me herinneren dat men in gesprek was met Spanje voor de levering van een 2e Anadolu klasse (Juan Carlos) schip. Ik verwacht dat ze deze ook opnieuw gaan bouwen, mogelijk wel met modificaties.

Mogelijke modificaties zijn, het volledig maken van het vliegdek (lift verplaatsen naar de zijkant). Het dok weglaten waardoor het vergelijkbaar word met de Italiaanse Cavour. Hierdoor zou je wel ruimte overhouden voor een groot RoRo dek op de plek van het dok met een side/ stern door voor het laden en lossen.

Beide modificaties vragen wel behoorlijk veel werk en herontwerpen, maar in theorie zou het mogelijk zijn om het ontwerp om te vormen naar een meer carrier gericht ontwerp dan amfibisch.

De kans is heel erg groot dat ze kiezen voor een carrier met daarop enkel UAV's en helikopters. De Turken hebben natuurlijk een redelijk sterke drone industrie met het meest recente ontwerp ''Bayraktar Kızılelma''. Dit moet een stealth carrier capable UAV worden, dat heeft nog wel potentie naar mijn mening. Het is natuurlijk geen F-35B maar het is wel mooi ter ondersteuning.

Harald

Citaat van: Ace1 op 07/01/2024 | 11:24 uurAan de hand van de afbeelding denk ik aan een gemodificeerde Meko korvet.

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/products-services/surface-vessels/light-frigates

Waar mij het meer omgaat is "wat willen de Duitsers in vredesnaam met zo'n multifunctioneel schip ?
Er moet duidelijk van alles meegedaan worden, namelijk; bevoorradings-, ondersteunings-, commandotaken, ook "amfibische" capaciteiten met een RoRo deur en dek en een slipway. En dan willen ze het ook gebruiken voor drones, ROV's e.d.

Het lijkt me bijna een ontwerp voor de vervanging van hun mijnenjager/veger schepen.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 07/01/2024 | 11:21 uurDe economie van Turkije ligt sinds de mislukte coup op zijn gat, internationale bedrijven trekken weg uit Turkije. En recent was er ook nog een aardbeving. Het enige wat Ome Erdo kan doen is geldpers aanzetten.

Dan zijn dit soort projecten natuurlijk wel interessant om bedrijven weer naar je toe te trekken natuurlijk. Als jij een scheepswerf bezit waar je een carrier van tussen de 40.000 en 60.000 ton kan bouwen kun je namelijk ook commerciële schepen van dat formaat bouwen. Ik ben niet zo bekend met de scheepswerven in die regio maar volgens mij ben je dan gelijk een van de grootste spelers in de middellandse zee.


Ace1

Citaat van: Harald op 06/01/2024 | 16:08 uurDeutsche Marine: Projekt "Mittlere Unterstützungseinheit schwimmender Einheiten" (MUsE)
https://esut.de/2024/01/fachbeitraege/45761/die-abteilung-see-s-im-baainbw/

(vertaald via Google Translate)

MUsE – Middelgrote ondersteuningseenheid voor drijvende eenheden

De middelgrote ondersteuningseenheid MUsE zal voldoen aan de huidige eisen van de Duitse marine 2035+ voor een op behoeften gebaseerde bevoorradings-, ondersteunings- en commando-eenheid op zee. Dankzij het multifunctionele ontwerp met een flexibele RoRo (Roll on Roll off) laadruimte, een interne achterstevenhelling voor boten en een helikopterlandingsdek kunnen naast de kerntaak van het bevoorraden van eenheden ook soldaten en voertuigen van het "Seebataillon" worden verplaatst afhankelijk van de bestelling. Daarnaast kunnen speciale en gespecialiseerde troepen worden ingezet en kunnen patiëntentransporten op grotere schaal worden uitgevoerd.



De mogelijkheid om te dienen als drijvend commandoplatform voor onbemande systemen - in de lucht, op het water en onder water - is ook toekomstgericht. Dit betekent dat de huidige en toekomstige mogelijkheden van onbemande systemen, onder meer op het gebied van verkenning, communicatie en gevecht, wereldwijd vanaf zee beschikbaar zullen zijn.

Het ontwerp wordt momenteel ontworpen met externe expertise en met voortdurende betrokkenheid van de marine. Als de financiering snel wordt ontvangen, kan de eerste eenheid in 2030 worden gesloten.


Aan de hand van de afbeelding denk ik aan een gemodificeerde Meko korvet.

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/products-services/surface-vessels/light-frigates


Ace1

Citaat van: Benji87 op 07/01/2024 | 10:16 uurStapje terug nog even... kan Turkije überhaupt wel een carrier van significante grote bouwen in eigen land? Volgens mij moet Sedef Shipyard dan ook voorzien worden van een flinke upgrade. Dat zou het voor Turkije economisch gezien ook wel interessant maken.

De economie van Turkije ligt sinds de mislukte coup op zijn gat, internationale bedrijven trekken weg uit Turkije. En recent was er ook nog een aardbeving. Het enige wat Ome Erdo kan doen is geldpers aanzetten.

Benji87

Citaat van: Parera op 07/01/2024 | 09:49 uurJa maar alle grote maritieme naties hebben toch carriers ? Dus dan moet Ome Erdo deze ook hebben, ik denk dat het meer een prestige projectje gaat zijn dan een wens vanuit de marine zelf.

En de vraag is wat gaat het echt worden? De in Spanje gekochte LHD noemen ze ook een vliegkampschip in Turkije.

Niet alleen het ontwerp van het schip zal een uitdaging zijn voor ze maar ook de vliegtuigen zelf. Een carrier borne fighter ontwikkelen is net iets lastiger dan een gewone jet ontwikkelen. Ik vermoed dat het een vergrote drone carrier gaat worden. Een LHD 2.0 of een schip vergelijkbaar met de Italiaanse Cavour. Verwachter in elk geval geen Queen Elisabeth of Ford klasse vliegkampschepen in de haven aan te treffen.

Stapje terug nog even... kan Turkije überhaupt wel een carrier van significante grote bouwen in eigen land? Volgens mij moet Sedef Shipyard dan ook voorzien worden van een flinke upgrade. Dat zou het voor Turkije economisch gezien ook wel interessant maken.

Parera

#2511
Citaat van: Lynxian op 07/01/2024 | 00:49 uurVoor die genoemde regionen ("eastern Mediterranean, Aegean, and Black Sea regions") hebben de F-16s vanaf Turkse bodem toch al genoeg bereik?

Ja maar alle grote maritieme naties hebben toch carriers ? Dus dan moet Ome Erdo deze ook hebben, ik denk dat het meer een prestige projectje gaat zijn dan een wens vanuit de marine zelf.

En de vraag is wat gaat het echt worden? De in Spanje gekochte LHD noemen ze ook een vliegkampschip in Turkije.

Niet alleen het ontwerp van het schip zal een uitdaging zijn voor ze maar ook de vliegtuigen zelf. Een carrier borne fighter ontwikkelen is net iets lastiger dan een gewone jet ontwikkelen. Ik vermoed dat het een vergrote drone carrier gaat worden. Een LHD 2.0 of een schip vergelijkbaar met de Italiaanse Cavour. Verwachter in elk geval geen Queen Elisabeth of Ford klasse vliegkampschepen in de haven aan te treffen.

Lynxian

Voor die genoemde regionen ("eastern Mediterranean, Aegean, and Black Sea regions") hebben de F-16s vanaf Turkse bodem toch al genoeg bereik?

Benji87

Turkish president Erdogan wants first aircraft carrier for Turkish Navy

According to information published by the Turkish government on January 3, 2023 (denk typfout, zal wel 2024 zijn), in a meeting chaired by President Recep Tayyip Erdoğan at the Presidential Complex, the Defense Industry Executive Committee convened to discuss the current status and future goals of Turkey's defense industry.

An aircraft carrier would extend Turkey's ability to project naval and air power, enhancing its influence in the eastern Mediterranean, Aegean, and Black Sea regions. This strategic capability is seen as particularly important given regional dynamics and the naval capabilities of neighboring countries like Egypt, which owns French Mistral-class amphibious assault ships.

Milgem-class frigates

The MILGEM project is an indigenous warship program that has been a cornerstone of Turkey's naval modernization. The construction of the MILGEM 9-10-11-12th ships, known as the I-class frigates, is a continuation of this project.

The I-class frigates, like the TCG Istanbul, are designed for a variety of operations, including reconnaissance, surveillance, and combat. They are equipped with advanced weapon and sensor systems, such as the indigenous VLS for surface-to-air missiles, a 76 mm Super Rapid Gun, and the Aselsan Gokdeniz CIWS. These frigates represent an increased fuel capacity and operational range compared to the earlier Ada-class corvettes.

Bron: https://navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2024/january/13927-turkish-president-erdogan-wants-first-aircraft-carrier-for-turkish-navy.html?utm_content=cmp-true




Ace1

Citaat van: Harald op 06/01/2024 | 16:08 uurDeutsche Marine: Projekt "Mittlere Unterstützungseinheit schwimmender Einheiten" (MUsE)
https://esut.de/2024/01/fachbeitraege/45761/die-abteilung-see-s-im-baainbw/

(vertaald via Google Translate)

MUsE – Middelgrote ondersteuningseenheid voor drijvende eenheden

De middelgrote ondersteuningseenheid MUsE zal voldoen aan de huidige eisen van de Duitse marine 2035+ voor een op behoeften gebaseerde bevoorradings-, ondersteunings- en commando-eenheid op zee. Dankzij het multifunctionele ontwerp met een flexibele RoRo (Roll on Roll off) laadruimte, een interne achterstevenhelling voor boten en een helikopterlandingsdek kunnen naast de kerntaak van het bevoorraden van eenheden ook soldaten en voertuigen van het "Seebataillon" worden verplaatst afhankelijk van de bestelling. Daarnaast kunnen speciale en gespecialiseerde troepen worden ingezet en kunnen patiëntentransporten op grotere schaal worden uitgevoerd.



De mogelijkheid om te dienen als drijvend commandoplatform voor onbemande systemen - in de lucht, op het water en onder water - is ook toekomstgericht. Dit betekent dat de huidige en toekomstige mogelijkheden van onbemande systemen, onder meer op het gebied van verkenning, communicatie en gevecht, wereldwijd vanaf zee beschikbaar zullen zijn.

Het ontwerp wordt momenteel ontworpen met externe expertise en met voortdurende betrokkenheid van de marine. Als de financiering snel wordt ontvangen, kan de eerste eenheid in 2030 worden gesloten.


Helaas achter betaalmuur.

Harald

Deutsche Marine: Projekt "Mittlere Unterstützungseinheit schwimmender Einheiten" (MUsE)
https://esut.de/2024/01/fachbeitraege/45761/die-abteilung-see-s-im-baainbw/

(vertaald via Google Translate)

MUsE – Middelgrote ondersteuningseenheid voor drijvende eenheden

De middelgrote ondersteuningseenheid MUsE zal voldoen aan de huidige eisen van de Duitse marine 2035+ voor een op behoeften gebaseerde bevoorradings-, ondersteunings- en commando-eenheid op zee. Dankzij het multifunctionele ontwerp met een flexibele RoRo (Roll on Roll off) laadruimte, een interne achterstevenhelling voor boten en een helikopterlandingsdek kunnen naast de kerntaak van het bevoorraden van eenheden ook soldaten en voertuigen van het "Seebataillon" worden verplaatst afhankelijk van de bestelling. Daarnaast kunnen speciale en gespecialiseerde troepen worden ingezet en kunnen patiëntentransporten op grotere schaal worden uitgevoerd.



De mogelijkheid om te dienen als drijvend commandoplatform voor onbemande systemen - in de lucht, op het water en onder water - is ook toekomstgericht. Dit betekent dat de huidige en toekomstige mogelijkheden van onbemande systemen, onder meer op het gebied van verkenning, communicatie en gevecht, wereldwijd vanaf zee beschikbaar zullen zijn.

Het ontwerp wordt momenteel ontworpen met externe expertise en met voortdurende betrokkenheid van de marine. Als de financiering snel wordt ontvangen, kan de eerste eenheid in 2030 worden gesloten.