Aanschaf van vijfde C-130 Hercules voor het 336 squadron

Gestart door Ace1, 24/04/2018 | 21:23 uur

is het een goed idee om een vijfde C-130 Hercules te kopen voor het 336 squadron?

Ja
15 (71.4%)
Nee
5 (23.8%)
Geen Mening
1 (4.8%)

Totaal aantal stemmen: 20

Poll gesloten: 08/05/2018 | 21:43 uur

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 07/09/2019 | 11:54 uur
Kun je dit niet beter bewaren voor het moment wanneer de huidige worden vervangen?

Uit betrouwbare bron weet ik dat 336 Squadron  capaciteit tekort heeft en nu te vaak nee moet zeggen tegen aanvragen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zullen we eens geen kijken naar nieuwe machines ipv naar occasions die we weer moeten oplappen. (al zou ik een uitzondering willen maken, indien überhaubt beschikbaar, voor een aantal jonge Amerikaanse occasions van de C-17).


Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 07/09/2019 | 11:40 uur
Nu Polen van de VS 5 C-130H's heeft overgenomen is het dan geen optie om daar ook eens naar te kijken voor een extra C-130H bij de Klu?

Kun je dit niet beter bewaren voor het moment wanneer de huidige worden vervangen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Nu Polen van de VS 5 C-130H's heeft overgenomen is het dan geen optie om daar ook eens naar te kijken voor een extra C-130H bij de Klu?

Ace1

Citaat van: Harald op 22/05/2018 | 12:40 uur
Maar wat zou dan het voordeel zijn om de KC-390 met jets aan te schaffen ? 

Meer laadvermogen, groter endurance vermogen, een hoger plafond, sneller kruissneldheid enz.

https://www.popularmechanics.com/military/a22057/kc-390vs-c-130-super-hercules/


Harald

Citaat van: Ace1 op 22/05/2018 | 09:39 uur
Is nog steeds actueel Standaardisatie bespaart kosten qa opleiding aan piloten en technische personeel en aan reserveonderdelen, dat snapt toch iedereen?

oooooo is dat zo ?
brief vragen/antwoorden is van 2005, nu 12 jaar verder geeft ook hogere onderhoudskosten, hoe ouder iets wordt hoe meer er vervangen moet worden en er onderhoud gepleegd moet gaan worden om iets draaiende te houden.
Onze oudste Hercs zijn van 1993/1994 -> 2018 is 24 jaar ->2030 is 36 jaar !

Ik zou dus eerder gaan voor Standaardisatie op het J model en dan koop je anders maar 2de hands van de VS. Er vliegen hier in Europa nog zat J modellen rond en Duitsland en Frankrijk hebben recentelijk juist overgegaan op aankoop van nieuwe J modellen en ook nog een aantal in tanker model.
Met het J model kunnen we nog ver na 2030 blijven vliegen.

Ik zou geen aankoop van A400 overwegen, nog eerder 2de hand C-17's 
Maar wat zou dan het voordeel zijn om de KC-390 met jets aan te schaffen ? 

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2018 | 10:13 uur

Ik zou een dealtje met de Britten willen overwegen, 6 stuks in de J versie en de H's voor wat ze nog waard zijn verpatsen.. (wellicht kunnen 2 oudjes in de west gestationeerd worden voor o.a. disaster relief)

Ik denk dat er pas na 2024 daar geld voor is niet tijdens deze kabinetsperiode. Overigens vindt ik de KC-390 een goed alternatief voor de vervanging van de huidige 4 C-130H's in 2030.

Ace1

Citaat van: StrataNL op 22/05/2018 | 10:00 uur
En hoeveel gaat het kosten om ze op dezelfde standaard te brengen?

Tussen de €20 / 30 miljoen euro. en als je dan heb je de eerste 5/6 jaar geen  groot onderhoud aan, hooguit wat olie verversen voor de motoren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 22/05/2018 | 10:00 uur
En hoeveel gaat het kosten om ze op dezelfde standaard te brengen?

Ik zou een dealtje met de Britten willen overwegen, 6 stuks in de J versie en de H's voor wat ze nog waard zijn verpatsen.. (wellicht kunnen 2 oudjes in de west gestationeerd worden voor o.a. disaster relief)

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 22/05/2018 | 09:39 uur
Is nog steeds actueel Standaardisatie bespaart kosten qa opleiding aan piloten en technische personeel en aan reserveonderdelen, dat snapt toch iedereen?
En hoeveel gaat het kosten om ze op dezelfde standaard te brengen?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Harald op 22/05/2018 | 09:20 uur
Dit antwoord is aan de hand van een vragenlijst en antwoord uit 2005 !!!

De staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 31 oktober 2005.

Dat is 12,5 jaar terug , dus niet meer recent. Ik denk dat het antwoord nu wel anders is

Als men kijkt naar nieuwe zoals wat de Fransen en Duitsers doen, de deal van de Fransen met support enzo voor 4 stuks is rond de € 300 miljoen euro.

Is nog steeds actueel Standaardisatie bespaart kosten qa opleiding aan piloten en technische personeel en aan reserveonderdelen, dat snapt toch iedereen?

Harald

Citaat van: Ace1 op 22/05/2018 | 00:19 uur
Lijst van vragen en antwoorden over de verwerving van een derde en vierde Hercules C-130 transportvliegtuig - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006

7

Kan de regering de berichtgeving in Jane's Defence Weekly (21 maart 2005, blz. 14) bevestigen dat de Britten in maart 2005 reeds overwogen om ten minste de helft van hun vloot aan C-130J vliegtuigen aan te bieden voor lease of verkoop? Hoe staat het nu met deze bereidheid van de Britten, en hoe pakt de vergelijking tussen overname van twee Herculessen van de Britten en de twee Herculessen van de Amerikanen uit?

De Britten bieden klaarblijkelijk C-130J vliegtuigen aan voor lease of verkoop. De C-130J is een veel recenter model, waarvan de motoren en instrumenten sterk afwijken van de huidige C-130H-30 vliegtuigen die bij de KLu in gebruik zijn. De aanschafprijs hiervan staat niet verhouding tot die van een C-130H en de instandhoudingskosten zijn eveneens veel hoger doordat kostbare extra reservedelen benodigd zijn. Ook kunnen bemanningen niet op beide typen tegelijkertijd zijn opgeleid.

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi3aoexh78zq

Dit antwoord is aan de hand van een vragenlijst en antwoord uit 2005 !!!

De staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 31 oktober 2005.

Dat is 12,5 jaar terug , dus niet meer recent. Ik denk dat het antwoord nu wel anders is

Als men kijkt naar nieuwe zoals wat de Fransen en Duitsers doen, de deal van de Fransen met support enzo voor 4 stuks is rond de € 300 miljoen euro.

Ace1

Citaat van: Harald op 15/05/2018 | 14:42 uur
( nog 8 stuks te koop bij de Britten ..  ;) )

Lijst van vragen en antwoorden over de verwerving van een derde en vierde Hercules C-130 transportvliegtuig - Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2006

7

Kan de regering de berichtgeving in Jane's Defence Weekly (21 maart 2005, blz. 14) bevestigen dat de Britten in maart 2005 reeds overwogen om ten minste de helft van hun vloot aan C-130J vliegtuigen aan te bieden voor lease of verkoop? Hoe staat het nu met deze bereidheid van de Britten, en hoe pakt de vergelijking tussen overname van twee Herculessen van de Britten en de twee Herculessen van de Amerikanen uit?

De Britten bieden klaarblijkelijk C-130J vliegtuigen aan voor lease of verkoop. De C-130J is een veel recenter model, waarvan de motoren en instrumenten sterk afwijken van de huidige C-130H-30 vliegtuigen die bij de KLu in gebruik zijn. De aanschafprijs hiervan staat niet verhouding tot die van een C-130H en de instandhoudingskosten zijn eveneens veel hoger doordat kostbare extra reservedelen benodigd zijn. Ook kunnen bemanningen niet op beide typen tegelijkertijd zijn opgeleid.

https://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vi3aoexh78zq

Harald

Bangladesh procurement of surplus UK C-130Js confirmed with support deal   ( nog 8 stuks te koop bij de Britten ..  ;) )

The sale of two UK-surplus Lockheed Martin C-130J Hercules transport aircraft to Bangladesh has been confirmed by a support contract announced by Marshall Aerospace and Defence Group on 10 May.

While a government-to-government agreement on the sale of two of the Royal Air Force's 10 short-bodied C-130Js to Bangladesh had previously been disclosed, the awarding of a multi-year support contract to Marshalls confirms that the deal has now been signed.

"The acquisition of C-130J aircraft from the Royal Air Force provides a key enhancement to our current airlift capability," a Bangladeshi Air Force representative was quoted as saying during the signing ceremony that was held on the same day as the announcement at the service's headquarters in Dhaka.

As well as performing in-country support of the aircraft, Marshalls will also be modifying the aircraft, including designing, developing, and installing a medical evacuation (MEDEVAC) capability, to enable the Bangladeshi Air Force to carry out tasks within the country and overseas in support of UN missions.

The acquisition of the C-130Js will enable the Bangladeshi Air Force to retire the four C-130Bs that it has fielded since 2001 (these were acquired secondhand from the United States), at the same time as augmenting its three Antonov An-32 'Cline' and three L-410UVP-200 transport aircraft that date from 1989 and 2015 respectively.

http://www.janes.com/article/80083/bangladesh-procurement-of-surplus-uk-c-130js-confirmed-with-support-deal

Ace1

Citaat van: Enforcer op 27/04/2018 | 15:58 uur
Leuk een 5e kist hoor, maar wie gaat die vliegen?! De Luchtmacht komt nu al vliegers te kort.... en de KLM ook...

Emirates zoekt ervaren Nederlandse piloten

De Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers volgt de wervingsactie met interesse.

"Het kan een positieve ontwikkeling zijn, want er lopen veel vliegers rond zonder werk. Er zijn veel werklozen. Het gaat vaak om jonge, pas opgeleide vliegers, maar ook om mensen met wat meer ervaring, die door faillissementen op straat zijn komen staan", zegt Evert van Zwol van de vereniging.

https://nos.nl/artikel/274609-emirates-zoekt-ervaren-nederlandse-piloten.html


Emirates werft piloten in Amsterdam
13 april 2018

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2018/04/13/emirates-werft-piloten-in-amsterdam/