Geluidsproblematiek rondom NL-vliegbases

Gestart door andré herc, 22/09/2010 | 22:03 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 09/05/2018 | 20:15 uur
Is het niet goedkoper om dan vliegbasis Twente weer in gebruik te nemen?

Met gezeik van de inwoners van Enschede?

Ace1

Citaat van:  L1 op 09/05/2018 | 18:33 uur
Defensie wil startbaan De Peel weer in gebruik nemen

De start- en landingsbaan van de voormalige vliegbasis in Vredepeel wordt in de toekomst waarschijnlijk weer opengesteld voor vliegtuigen.

Dat staat in een stuk van staatssecretaris Barbara Visser van Defensie, over de nieuwe luchthavenbesluiten voor militaire vliegvelden in Nederland.

In de verwachting
Ze schrijft dat het ministerie van Defensie zich op dit moment 'beraadt over de brede rol die luchthaven De Peel kan vervullen' en dat het 'in de verwachting ligt dat het banenstelsel gereactiveerd zal worden.'

Reserve-basis
De vliegbasis werd begin jaren vijftig gebouwd en was een reserve-basis voor het even verderop gelegen Volkel. In 1993 landde er voor het laatst een vliegtuig. Op dit moment mogen er alleen helikopters landen op de voormalige luchtmachtbasis De Peel, die half in de gemeente Venray en half in de Brabantse gemeente Gemert-Bakel ligt. De basis wordt nu als Luitenant-Generaal Bestkazerne gebruikt door de eenheden van de landmacht die zijn uitgerust met luchtdoelraketten.

Luchthavenbesluit
Om de startbaan opnieuw in gebruik te kunnen nemen, is een nieuw luchthavenbesluit nodig. Om het besluit voor te bereiden, heeft de staatssecretaris extra tijd nodig. Het onderwerp staat op 30 mei op de agenda van de Tweede Kamer.

1Limburg, 9 mei 2018 - 10:46

Is het niet goedkoper om dan vliegbasis Twente weer in gebruik te nemen?

Lex

Defensie wil startbaan De Peel weer in gebruik nemen

De start- en landingsbaan van de voormalige vliegbasis in Vredepeel wordt in de toekomst waarschijnlijk weer opengesteld voor vliegtuigen.

Dat staat in een stuk van staatssecretaris Barbara Visser van Defensie, over de nieuwe luchthavenbesluiten voor militaire vliegvelden in Nederland.

In de verwachting
Ze schrijft dat het ministerie van Defensie zich op dit moment 'beraadt over de brede rol die luchthaven De Peel kan vervullen' en dat het 'in de verwachting ligt dat het banenstelsel gereactiveerd zal worden.'

Reserve-basis
De vliegbasis werd begin jaren vijftig gebouwd en was een reserve-basis voor het even verderop gelegen Volkel. In 1993 landde er voor het laatst een vliegtuig. Op dit moment mogen er alleen helikopters landen op de voormalige luchtmachtbasis De Peel, die half in de gemeente Venray en half in de Brabantse gemeente Gemert-Bakel ligt. De basis wordt nu als Luitenant-Generaal Bestkazerne gebruikt door de eenheden van de landmacht die zijn uitgerust met luchtdoelraketten.

Luchthavenbesluit
Om de startbaan opnieuw in gebruik te kunnen nemen, is een nieuw luchthavenbesluit nodig. Om het besluit voor te bereiden, heeft de staatssecretaris extra tijd nodig. Het onderwerp staat op 30 mei op de agenda van de Tweede Kamer.

1Limburg, 9 mei 2018 - 10:46

Gezien de perikelen omtrent geluid op GIRY, de spreiding van geluid etc. bovenstaand artikel hier geplaatst

Lex

Ministerie krijgt kritiek op uitbreidingsplannen vliegbasis Gilze-Rijen

GILZE EN RIJEN - Het ministerie van Defensie moet in het luchthavenbesluit beter aangeven hoe zij bij de uitbreiding van vliegbasis Gilze-Rijen de hinder van helikopters terug kan dringen. Op dit moment gaat het om 20.000 ernstig gehinderden, na de uitbreiding om 45.000.

Die zware huiswerktaak geeft de Commissie milieu-effectrapportage(mer-commissie) op. De mer-commissie verstrekt onafhankelijk en zwaarwegend advies over het milieu-effectrapport dat de basis is voor het luchthavenbesluit. In het luchthavenbesluit staan de beperkingen en mogelijkheden op en rond de luchthaven.

Mer-commissie
Het mer-advies is zeer kritisch van toon. De omgeving van de luchthaven ondervindt veel meer overlast als de uitbreiding van het militaire vliegveld Gilze-Rijen doorgaat. Rond de thuisbasis voor Chinook-transporthelikopters, Apache-gevechtshelikopters en Cougars leiden trainings- en (oefen)vluchten nu al voor 110.000 omwonenden tot geluidoverlast. 'Na de uitbreiding neemt dat toe tot 300.000', schrijft de commissie in het rapport.

De beoogde uitbreiding maakt het mogelijk dat naast het huidige gebruik van de luchthaven ook helikopters van andere bases kunnen komen, de nieuwe JSF zes maanden per jaar van de basis gebruik kan maken en militaire drones welkom zijn. Verder worden de openingstijden verruimd voor militaire en burgerluchtvaart.

800 zienswijzen
Tegen het concept luchthavenbesluit hebben provincie, gemeenten van Breda en Gilze en Rijen tot Tilburg, milieugroepen, bedrijven, burgergroepen en individuen ruim achthonderd zienswijzen in gediend. Die bezwaren zou Defensie in het rapport moeten verwerken. De mer-commissie is van mening dat Defensie nogal wat steken heeft laten vallen in haar beantwoording.

,,Veel informatie over de luchthaven is niet beschikbaar. Daardoor zijn conclusies over geluidhinder en veiligheid niet goed te toetsen. Bovendien is niet in te schatten in hoeverre activiteiten met minder hinder dan wel veiliger voor de omgeving uitgevoerd kunnen worden'', schrijft de commissie. Daarbij vindt dat nader onderzoek nodig is naar onder meer gebruik van simulatoren en het effect ervan, hoger vliegen, beperking van luchthaven opening tot 23.00 uur, overnachten op Deelen, vermijden van circuitvliegen boven Hulten en Gilze-Rijen. Stuk voor stuk bezwaren die ook in zienswijzen zijn aangevoerd.

Aanpassen
Het ministerie heeft aangegeven dat zij het rapport zal aanpassen en opnieuw aan de commissie voorleggen. Dat betekent dat er nog heel wat huiswerk gedaan moet worden. Dan komt het goed uit dat staatssecretaris Barbara Visser de finale datum voor luchthavenbesluiten per 1 november van dit jaar met drie jaar wil uitstellen. Toch lijkt Defensie november aan te willen houden.

Wethouder Rolph Dols van de gemeente Gilze en Rijen is blij dat de mer-commissie 'bijna alle bezwaren benoemt'. ,,Van de berekeningsmethode tot het gebruik van simulatoren. Dat is een bevestiging van onze zorgen. Bijvoorbeeld over meer dan verdubbeling van het aantal ernstig geluidgehinderden. Helaas verbindt de commissie er geen conclusies aan'', zegt hij in een eerste reactie.

Geen harde grens
Een belangrijke reactie vindt hij ook dat Defensie geen harde grens mag trekken in geluidcontouren. ,,Het is niet te verkopen dat bijvoorbeeld in Hulten in een cirkel geen overlast zou zijn, terwijl de rest van het dorp tot de ernstig gehinderden hoort met maximale bouwbeperkingen.'' Dols zegt dat de belangengroeperingen binnenkort met elkaar overleggen. Vanuit de gemeente stappen de landelijke partijen, PvdA, CDA, VVD en D66 naar Den Haag. ,,Ook staat er een vervolgbezoek aan de staatssecretaris gepland en de Kamercommissie van Defensie.''

De gemeente gaat er vanuit dat Defensie 1 november nooit kan halen als alternatieven degelijk onderzocht worden. ,,We willen de vliegbasis nog steeds graag binnen onze gemeente, maar we verwachten ook redelijkheid.''

BD, 07-05-2018, 17:40

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 25/02/2018 | 02:06 uur
;D  Pech ?   Ik geniet juist van al die (vooral) Apache's, Chinook's, Cougar Mk.2's; NFH-90's in transit van of naar De Kooy en vorige herfst was er zelfs een periode van enkele weken dat er dagelijks een Belgische TTH-90 (waarschijnlijk ook in transit van/naar De Kooy) overvloog.  De Apache's, soms in combinatie met de Cougar's en Chinook's, voeren bij ons rondom ook regelmatig tactische oefen-manoeuvres uit.  En een enkele keer oefenen F-16's op lage hoogte ook nog eens Air Combat Manoeuvring.
Mooi om dat te zien.
Daarnaast wonen wij ook onder een vlieg-route die veel door de kleine burger luchtvaart wordt gebruikt.  Want tijdens dagen dat ik thuis werk, zie ik zeer veel vaak laag vliegende  burger kisten met hun lawaaierige zuiger-, of soms turbo-prop motoren overvliegen.  Daarnaast vliegt er regelmatig een zeer luide milieu controle heli of een heli ingehuurd om de gasleidingen van de Gasunie te controleren rond.
Enkele weken geleden zag ik nog een heel mooie knalgele dubbeldekker met een Duits of Brits registratie nummer over komen, schitterend.

Na kantoor-uren zien we  geen of veel minder militair luchtverkeer meer, tenzij het seizoen van "avondvliegen" is aangebroken.  Maar dan zit iedereen binnen, voor de TV of achter de computer.
Enkele maanden gelden zag ik buiten staand twee van die Apache's een avondvlieg vlucht boven ons huis maken.  Maar was daar nou sprake van lawaai ?  Welnee, viel reuze mee !
Ons huidige huis staat in een landelijk buiten gebied, als je na 18:00 de straten, ja zelfs de doorgaande hoofdstraten, op gaat dan is het zeer rustig.  'Genne kip te bekennuh'.
Hier binnen hoor ik alleen maar de klok tikken, tenzij dat 'slagschip' waar ik de meeste nachten langszij lig, aan het 'tokkelen, ratelen of bulderen' is.

Ons vorige huis stond op een mooie locatie midden in de stad, aan een kruispunt van een doorgaande weg, was een levendige boel dus met zeer veel verkeer en mensen op straat.
Dus ook veel geluid en dat hield echt niet op na kantoor uren.  Welnee, soms zette ik in de eerste paar jaren dat we daar kwamen wonen de TV of muziek om 23:00 s' avonds uit en dan hoorden we nog flink wat auto's, en luide gemotoriseerde 2-wielers voorbij razen, wat irritant toen.
Huizen die vlak aan die doorgaande weg stonden, hoefden hun ramen aan die kant ook niet open te zetten.  Want die benzine en diesel lucht wil je echt niet binnen hebben. De bewoners moesten ook met grote regelmaat hun raam kozijnen boenen vanwege de grote zwarte (roet) aanslag.  Lekker gezond.

Overvliegend vliegverkeer was er daar ook zat.  Maar dat waren bijna zonder uitzondering allemaal civiele straalvliegtuigen op veel grotere hoogtes, die je nauwelijks hoorde.

In die stadse omgeving klaagde niemand over dat verkeer, want dat hoort nou eenmaal bij een stad.
Toen wij in die stad kwamen wonen, moesten wij eerst enkele jaren wennen daaraan.  Maar we woonden in een mooie buurt en met alle faciliteiten op steenworp afstand, dus dat maakte weer veel goed en we wenden er uiteindelijk ook gewoon aan.
Verhuist naar het platteland, moeten wij zelfs wennen aan de enorme stilte die hier vaak heerst.  Ik zelf, mis dat stadse geroezemoes zelfs.
Het enigste constante lawaai horen wij als 's zomers de wind uit een bepaalde richting waait.  Wij zitten dan vaak buiten, maar de snelweg die circa 1,5 kilometer van ons verwijderd is horen wij dan.  En dan te bedenken dat dat geluid ook nog eens 2 dijken over moet.
Sommige mensen in onze regio klagen overigens over dit verkeerslawaai.

Dit weg verkeer lawaai/ geluid is constant en duurt uren.  Vlieg lawaai / geluid duurt echter maar tientallen seconden tot enkele minuten en in geval van een tactische laagvlieg oefening hooguit een dik kwartier tot een dik half uur.

Geluid kun je meten in decibellen.

Lawaai is grotendeels subjectief.

Precies wat je schrijft natuurlijk, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen zich irriteren aan het geluid. Er moet natuurlijk wel een balans zijn, ook bij die mensen, waarbij veiligheid en ongemak wordt gewogen. In mijn ogen valt het dan wel mee met het geluid, een oorlog naast je deur is heel wat vervelender.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Veel bezwaren tegen plannen basis Gilze-Rijen

GILZE-RIJEN - Bij het ministerie van Defensie zijn in totaal driehonderd bezwaren ingediend tegen het plan om vliegbasis Gilze-Rijen meer ruimte te bieden voor vliegverkeer, vooral door legerhelikopters. Gemeenten in de omgeving, de provincie Noord-Brabant, de Brabantse Milieufederatie en omwonenden zijn het niet eens met de plannen.

Sinds eind 2008 zijn vrijwel alle Nederlandse legerhelikopters gestationeerd op Gilze-Rijen. De overlast is sindsdien een heet hangijzer. De bezwaarmakers menen onder andere dat overlast niet goed in beeld is omdat de huidige meetmethode geen rekening houdt met trillingen door zware Chinooks.

De gemeente Gilze-Rijen constateert bijvoorbeeld dat er een alarmerende situatie ontstaat waarbij een groot aantal omwonenden ernstige overlast heeft van de vliegbasis. Bovendien vreest de gemeente ernstige gevolgen voor de gezondheid en leefbaarheid in de dorpskernen.

Trillingen

Volgens de plannen van Defensie komen 201 huizen rondom de vliegbasis in aanmerking om te worden aangepast vanwege de trillingen van de transporthelikopters. De gemeente verwacht dat veel meer huizen moeten worden aangepakt als de juiste rekenmethode wordt gebruikt.

Defensie laat weten dat de bezwaren worden bestudeerd en dat later deze maand in het reguliere overleg met de regio een reactie zal worden gegeven.

Telegraaf, 14-03-2018

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 24/02/2018 | 19:41 uur
Tja pech. Overgeote gedeelte van de dag zijn mensen toch aan het werk.
;D  Pech ?   Ik geniet juist van al die (vooral) Apache's, Chinook's, Cougar Mk.2's; NFH-90's in transit van of naar De Kooy en vorige herfst was er zelfs een periode van enkele weken dat er dagelijks een Belgische TTH-90 (waarschijnlijk ook in transit van/naar De Kooy) overvloog.  De Apache's, soms in combinatie met de Cougar's en Chinook's, voeren bij ons rondom ook regelmatig tactische oefen-manoeuvres uit.  En een enkele keer oefenen F-16's op lage hoogte ook nog eens Air Combat Manoeuvring.
Mooi om dat te zien.
Daarnaast wonen wij ook onder een vlieg-route die veel door de kleine burger luchtvaart wordt gebruikt.  Want tijdens dagen dat ik thuis werk, zie ik zeer veel vaak laag vliegende  burger kisten met hun lawaaierige zuiger-, of soms turbo-prop motoren overvliegen.  Daarnaast vliegt er regelmatig een zeer luide milieu controle heli of een heli ingehuurd om de gasleidingen van de Gasunie te controleren rond.
Enkele weken geleden zag ik nog een heel mooie knalgele dubbeldekker met een Duits of Brits registratie nummer over komen, schitterend.

Na kantoor-uren zien we  geen of veel minder militair luchtverkeer meer, tenzij het seizoen van "avondvliegen" is aangebroken.  Maar dan zit iedereen binnen, voor de TV of achter de computer.
Enkele maanden gelden zag ik buiten staand twee van die Apache's een avondvlieg vlucht boven ons huis maken.  Maar was daar nou sprake van lawaai ?  Welnee, viel reuze mee !
Ons huidige huis staat in een landelijk buiten gebied, als je na 18:00 de straten, ja zelfs de doorgaande hoofdstraten, op gaat dan is het zeer rustig.  'Genne kip te bekennuh'.
Hier binnen hoor ik alleen maar de klok tikken, tenzij dat 'slagschip' waar ik de meeste nachten langszij lig, aan het 'tokkelen, ratelen of bulderen' is.

Ons vorige huis stond op een mooie locatie midden in de stad, aan een kruispunt van een doorgaande weg, was een levendige boel dus met zeer veel verkeer en mensen op straat.
Dus ook veel geluid en dat hield echt niet op na kantoor uren.  Welnee, soms zette ik in de eerste paar jaren dat we daar kwamen wonen de TV of muziek om 23:00 s' avonds uit en dan hoorden we nog flink wat auto's, en luide gemotoriseerde 2-wielers voorbij razen, wat irritant toen.
Huizen die vlak aan die doorgaande weg stonden, hoefden hun ramen aan die kant ook niet open te zetten.  Want die benzine en diesel lucht wil je echt niet binnen hebben. De bewoners moesten ook met grote regelmaat hun raam kozijnen boenen vanwege de grote zwarte (roet) aanslag.  Lekker gezond.

Overvliegend vliegverkeer was er daar ook zat.  Maar dat waren bijna zonder uitzondering allemaal civiele straalvliegtuigen op veel grotere hoogtes, die je nauwelijks hoorde.

In die stadse omgeving klaagde niemand over dat verkeer, want dat hoort nou eenmaal bij een stad.
Toen wij in die stad kwamen wonen, moesten wij eerst enkele jaren wennen daaraan.  Maar we woonden in een mooie buurt en met alle faciliteiten op steenworp afstand, dus dat maakte weer veel goed en we wenden er uiteindelijk ook gewoon aan.
Verhuist naar het platteland, moeten wij zelfs wennen aan de enorme stilte die hier vaak heerst.  Ik zelf, mis dat stadse geroezemoes zelfs.
Het enigste constante lawaai horen wij als 's zomers de wind uit een bepaalde richting waait.  Wij zitten dan vaak buiten, maar de snelweg die circa 1,5 kilometer van ons verwijderd is horen wij dan.  En dan te bedenken dat dat geluid ook nog eens 2 dijken over moet.
Sommige mensen in onze regio klagen overigens over dit verkeerslawaai.

Dit weg verkeer lawaai/ geluid is constant en duurt uren.  Vlieg lawaai / geluid duurt echter maar tientallen seconden tot enkele minuten en in geval van een tactische laagvlieg oefening hooguit een dik kwartier tot een dik half uur.

Geluid kun je meten in decibellen.

Lawaai is grotendeels subjectief.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Wordt met de vervanging van de CH-47D door de CH-47F het geluidsprobleem minder doordat de CH-47F nieuwere stillere motoren heeft of zit daar geen verschil in met de CH-47D?

Huzaar1

Tja pech. Overgeote gedeelte van de dag zijn mensen toch aan het werk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Heliherrie: 'Een derde van de woningen in Gilze en Rijen ligt straks in lawaaizone'

GILZE EN RIJEN - Het door Defensie voorgestelde gebruik van vliegbasis Gilze-Rijen gaat het ministerie 180 miljoen euro kosten. Ruim een derde (3715) van alle woningen (11.900) in de gemeente moeten dan worden aangepast.

Dat stelt de gemeente Gilze en Rijen, die uitstel wil van het Luchthavenbesluit per 1 november.  ,,Uitstel biedt gelegenheid om deze en nog enkele andere kwesties rond het beoogde gebruik en de geluidbelasting nader te bekijken en betere oplossingen te vinden'', zegt wethouder Rolph Dols van Gilze en Rijen. Grote voorkeur heeft de aanschaf van simulators voor Apache en Chinook. Daarmee kunnen relatief eenvoudige oefeningen als circuitvliegen, die veel overlast geven, worden gedaan. 

Zienswijze

In het concept-Luchthavenbesluit geeft Defensie aan hoe de komende jaren gevlogen gaat worden, vooral met helikopters, overig gebruik en wat de gevolgen daarvan zijn voor de omgeving. Het ministerie van Defensie geeft aan dat de gevolgen erg meevallen. Daar staat Defensie zo ongeveer alleen in. Omliggende gemeenten, provincie, Brabantse Milieu Federatie en een dertigtal actiegroepen en individuen gaan voor 6 maart een zienswijze indienen.

In dit complexe dossier gaat het onder meer om de berekening van de overlast rondom de luchthaven. Die wordt aangegeven met zones. Zo is binnen de zogeheten 35 ke zone nieuwbouw bijna onmogelijk. Binnen de 40 ke lijn moet Defensie woningisolatie betalen. Net als iedereen vindt ook Defensie deze manier van berekenen verouderd. Het ministerie wil, zoals voor burgerluchthavens al geldt, overstappen naar de zogeheten Lden-methode. In EU-verband wordt dat ook afgedwongen. Lden houdt ook rekening met passagetijd en vlieghoogte.

Trillingen

Defensie heeft de militaire vliegvelden wel al laten berekenen volgens Lden. De uitkomst was schokkend. Dols: ,,Als je de regels voor overlast door burgerluchtvaart aanhoudt, zouden bewoners van liefst 2433 woningen recht hebben op isolerende maatregelen. Als je ook trillingen van helikopters, zogeheten rattle-noise, meetelt dan kom je op 3715 woningen. Bij kosten van 60.000 euro per woning, waar Defensie van uitgaat, ben je 180 miljoen kwijt'', rekent Dols voor. ,,Dat moeten we niet willen met zijn allen.''

Volgens Defensie zouden 201 woningen binnen de blauwe zone aangepast moeten worden vanwege overlast van rattle-noise, trillingen door helikopters. De gemeente geeft aan dat het circa eenderde van alle woningen in de gemeente betreft als een nieuwe rekenmethode wordt gebruikt. Die wordt op termijn waarschijnlijk verplicht.

Volgens Defensie zouden 201 woningen binnen de blauwe zone aangepast moeten worden vanwege overlast van rattle-noise, trillingen door helikopters. De gemeente geeft aan dat het circa eenderde van alle woningen in de gemeente betreft als een nieuwe rekenmethode wordt gebruikt. Die wordt op termijn waarschijnlijk verplicht. © Ministerie van Defensie

Een gesprek met staatssecretaris van Defensie Barbara Visser heeft een kleine opening geboden. ,,Zij gaf aan in te zetten op versterking van de Luchtmacht via aanschaf van helikopters. Wel heeft ze opdracht gegeven te laten onderzoeken of de reserveveldfunctie via een ontheffing te regelen is.'' Dat zou de ruimtelijke beperking opheffen voor Hulten en Molenschot, waar nieuwbouw nu zo goed als onmogelijk is.   

Onbegrip

De berekening met Lden maakt duidelijk dat de geluidbelasting rond Gilze-Rijen veel hoger is, dan waar nu van wordt uitgegaan. Dat verklaart volgens Dols waarom in de verre regio rond Gilze-Rijen veruit het meest geklaagd wordt over overlast van militaire luchthavens. En waarom Defensie de Lden-berekening nu nog niet wil toepassen. Dat stuit op groot onbegrip. Dols: ,,Defensie zegt dat Lden wettelijk nog niet geldt voor militaire luchthavens. Maar overlast is overlast. Geluid is geluid.'' 

Kamercommissie

De zeer deskundige heliwerkgroep Grote Spie uit Rijen pleit in een brief aan de Kamercommissie Defensie ook voor uitstel van het Luchthavenbesluit. De overlast door rattle-noise is veel hoger, overlast moet via Lden worden berekend en investeren in simulators voorkomt veel overlast en claims. Dat vraagt meer tijd.

BN/de Stem, 24-02-2018

Lex

Brabant is voor Defensie het afvalputje voor helikopterherrie

Opiniestuk

BN/de Stem, 21-02-2018

Lex

Vliegbewegingen Gilze-Rijen, vanaf vandaag kunnen omwonenden bezwaar maken

RIJEN - Het ministerie van Defensie heeft het concept-Luchthavenbesluit Gilze-Rijen online gezet. Daarmee ligt het officieel ter inzage en kunnen belangstellenden zienswijzen indienen. Defensie verzorgt een voorlichtingsavond op 31 januari vanaf 19.00 uur in De Boodschap aan de Nassaulaan in Rijen.

Wethouder Rolph Dols is blij dat zeven documenten nu online staan en op een aantal plaatsen ingezien kunnen worden. Inhoudelijk kon hij vanmiddag nog niet direct  reageren. Eerder kwam vanuit omliggende gemeenten en provincie een storm van kritiek. ,,Nu de stukken zijn gepubliceerd en als Defensie de voorlichtingsavond 31 januari laat doorgaan, kunnen wij onze vergaderingen er ook op aanpassen.''

Raadsvergadering
Zo is er een raadsvergadering op 5 februari in Gilze en Rijen waarin over het besluit en de gevolgen voor de omgeving wordt gesproken. Op 7 februari staat het concept-besluit op de agenda van het COVM. Dat is een vergadering met afgevaardigden van belanghebbenden, van omliggende gemeenten Gilze en Rijen, Alphen-Chaam, Oosterhout, Breda, Tilburg, de provincie, commandeur Gerhard Polet van de vliegbasis en vertegenwoordigers van het ministerie.

Laagvlieggebieden
Maandag werd ook bekend dat Defensie meer laagvlieggebieden zoekt. Dols acht de kans dat Gilze en Rijen daarvoor meer belast wordt gering. Eerder zei Commandeur Gerhard Polet van de Vliegbasis te denken aan minder vliegbewegingen door bijvoorbeeld helikopters die rond vliegveld Deelen oefenen daar te laten 'overnachten'. Dat beperkt avondvluchten. 

Het nieuwe persbericht met vragen en antwoorden is te vinden op de website van Defensie.

BN/de Stem, 24-01-2018

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 19/01/2018 | 23:39 uur
In 1988 zag ik dat een US Air Force squadron met A-7E CorsairII's tijdelijk GIRY als haar basis had tijdens de oefening Reforger.
In juni 1993, maakten 8 F-117A Nighthawks een maand lang gebruik van GIRY.
Dit is natuurlijk een hele tijd geleden, maar in 1988 werd tijdens "Reforger" gemeld dat de NAVO Gilze-Rijen had ge-earmarked als vooruitgeschoven vliegbasis voor niet-Nederlandse NAVO luchtmacht eenheden.  Nu zal GIRY misschien niet de enigste Nederlandse Vlb. met deze status zijn.  Maar is die status ook na de Koude Oorlog intact  gebleven zijn ?

Volgens het NIMH boek 100 jaar luchtvaart tussen Gilze en Rijen heeft GIRY sinds midden jaren 90 niet meer de status van Collocated Operating Base (COB) en zijn de Amerikaanse shelters toen overgedragen.

Voor de toekomst weet je het echter nooit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2018 | 23:30 uur
Het is niet dat een oude J79 motor van een F104 minder herrie maakte en gevoelsmatig werd er toen met veel meer vliegbewegingen dan nu, vanaf veel meer locaties minder geklaagd dan nu.

En waar hebben we het over, als ik Volkel als voorbeeld neem, er stijgen, op werkdagen (uitgezonderd QRA) een handjevol vliegtuigen op in de ochtend, zelden voor 09.00 uur die voor de middag weer terug zijn gevolgd door een handjevol in de middag welke tussen 16 en 17.00 uur weer thuis zijn.

Nog een uitzondering levert een korte jaarlijks avondvlieg periode, daarnaast is deze basis een oase van rust.
Precies Jurrien.  In de ochtend is het meestal rond 0930 starten.  Uiteraard even lawaai schoppen boven Uden, want daar wonen veel eikels.  ;D
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: A.J. op 19/01/2018 | 22:55 uur
"De gemeente wil ook af van Gilze-Rijen als reserveveld voor jachtvliegtuigen. ,,De laatste 12 jaar is dat niet daarvoor gebruikt. Op Woensdrecht en Eindhoven is plek genoeg. Deze papieren functie maakt nieuwbouw in Molenschot en Hulten onmogelijk. In geval van nood regel je het met een ontheffing.''

De huidige instelling, als IK er maar geen last van heb... Een ander interesseert me niet...

Daarbij eea regelen met ontheffingen... Zie je het voor je?  :cute-smile:
Begin jaren 90 kwam ik bij toeval een Amerikaanse 'Special Munitions Unit' tegen in een shelter op Gilze-Rijen.  Hun faciliteiten op Volkel waren tijdelijk niet beschikbaar wegens verbouwing / groot onderhoud.

In 1988 zag ik dat een US Air Force squadron met A-7E CorsairII's tijdelijk GIRY als haar basis had tijdens de oefening Reforger.
In juni 1993, maakten 8 F-117A Nighthawks een maand lang gebruik van GIRY.
Dit is natuurlijk een hele tijd geleden, maar in 1988 werd tijdens "Reforger" gemeld dat de NAVO Gilze-Rijen had ge-earmarked als vooruitgeschoven vliegbasis voor niet-Nederlandse NAVO luchtmacht eenheden.  Nu zal GIRY misschien niet de enigste Nederlandse Vlb. met deze status zijn.  Maar is die status ook na de Koude Oorlog intact  gebleven zijn ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.